Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Re: Leveringstid ifra reservasjon?

Startet av RuneW, onsdag 02. januar 2013, klokken 19:55

« forrige - neste »

RuneW

Det var -15 hos oss i dag når jeg kjørte Leafen min på jobb, men jeg regner med at det er langt unna rekorden!

Det er vel sagt at den skal fungere 100% (?) til -20, men ved lavere temperaturer vil batteriet levere mindre effekt (eller noe i den gata).

Så: Hvor lav temperatur har du kjørt din Leaf i og har du merket noen spesielle problemer ved virkelig lave temperaturer?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Var på hytta i månedskiftet og løvet sto ute i -15 til -18 hele helgen. Sto i over 2 timer for å lade fra 80 til 95%, strømmen gikk ned til 3A på slutten. Rakk derfor ikke fullading.
Det var 0 streker på tempen da jeg startet, greide bare 73km før skilpaddemodus kom, og det var første gang på min bil!!
Varmen sto stort sett på nesten 4kW, så det gikk ca 4kWh til varme.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Lynet på onsdag 12. desember 2012, klokken 08:18Det var 0 streker på tempen da jeg startet, greide bare 73km før skilpaddemodus kom, og det var første gang på min bil!!

0 streker på tempen? Trodde det skulle lavere temperaturer enn -18 til for å får til dette.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lynet

Ifølge mine opplysninger slukker siste streket på -15, og går på igjen ved -12. Men kjørte ikke mange mil før det var fire streker, som skal tilsvare -3
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Noppo

Sitat fra: Lynet på onsdag 12. desember 2012, klokken 08:18
Det var 0 streker på tempen da jeg startet, greide bare 73km før skilpaddemodus kom, og det var første gang på min bil!!

0 streker er vel egentlig en mulig? Trodde batteripakken selv passet på at det aldri ble så kaldt, eller har jeg misforstått?
Jeg har hatt min Leaf i over ett år og aldri opplevd å gå under 3. Det kaldeste jeg har hatt bilen stående ute er i -25, men jeg har aldri latt bilen stå så kaldt i mer enn 8 timer uten ladekabel koblet i.
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2012.

koffeld

Jeg har til gode å se mindre enn tre streker på batteritemperaturen, tror det var ca -15 da.  Så vidt jeg har forstått, kobler batterivarmeren inn ved ca -20 slik at man aldri får under to streker.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

jkirkebo

Sitat fra: koffeld på onsdag 12. desember 2012, klokken 11:07
Jeg har til gode å se mindre enn tre streker på batteritemperaturen, tror det var ca -15 da.  Så vidt jeg har forstått, kobler batterivarmeren inn ved ca -20 slik at man aldri får under to streker.

Niks, jeg har ved mange anledninger hatt kun 1 strek. 0 har jeg ennå ikke sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

koffeld

Kan termometeret muligens være litt ulikt innstilt fra bil til bil?
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

tomatchili

Det är olika mellan olika årsmodeller: 2011 har inte batterivärme som standard, och de som är importerade från t.e.x. USA har nog inte detta (om jag kom ihåg rätt)

gbzdoc

Husk også at det er mye masse i et så stort batteri, og batterikassa på de norsk-solgte bilene med vinterpakle er noe bedre isolert enn de uten vinterpakle.
(Ikke solgt i Norge fra de vanlige Nissan kanalene.)

Ergo tar det nok en del tid fra bilen ble parkert til temperaturen er lik i batteri som i omgivelsene.

ehaarberg

Jeg har flere ganger de siste ukene startet i under -20, og rekorden så langt er -23.  Batterivarmen har hatt to streker når jeg startet om morgenen, og turen har ofte blitt en kald fornøyelse i det at batteriet ikke rekker helt frem til jobb med varmen på...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

svingen

Sitat fra: ehaarberg på onsdag 12. desember 2012, klokken 15:03
Jeg har flere ganger de siste ukene startet i under -20, og rekorden så langt er -23.  Batterivarmen har hatt to streker når jeg startet om morgenen, og turen har ofte blitt en kald fornøyelse i det at batteriet ikke rekker helt frem til jobb med varmen på...

Er bilen da varm når du setter den i? alså har du satt på slik "fjern varme" eller hva man skal si? syns det var veldig kalde batterier,hvis du kjører på med par og 20 grader til du skal reise så holder vel det en stund innover? (hilsen en som ikke har elbil)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ehaarberg

Sitat fra: svingen på torsdag 13. desember 2012, klokken 17:33
Sitat fra: ehaarberg på onsdag 12. desember 2012, klokken 15:03
Jeg har flere ganger de siste ukene startet i under -20, og rekorden så langt er -23.  Batterivarmen har hatt to streker når jeg startet om morgenen, og turen har ofte blitt en kald fornøyelse i det at batteriet ikke rekker helt frem til jobb med varmen på...

Er bilen da varm når du setter den i? alså har du satt på slik "fjern varme" eller hva man skal si? syns det var veldig kalde batterier,hvis du kjører på med par og 20 grader til du skal reise så holder vel det en stund innover? (hilsen en som ikke har elbil)

Jada, bilen er varm når jeg kjører hjemmefra, har satt på timer med oppvarming til avreise om morgenen.  Nå skal det sies at det er 9 mil en vei til jobb, fra Vikersund til Helsfyr i Oslo, så det er nok litt på kanten av hva man kan forvente av en elbil når temperaturene er som de er om dagen.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

koffeld

Sitat fra: ehaarberg på fredag 14. desember 2012, klokken 08:59

Jada, bilen er varm når jeg kjører hjemmefra, har satt på timer med oppvarming til avreise om morgenen.  Nå skal det sies at det er 9 mil en vei til jobb, fra Vikersund til Helsfyr i Oslo, så det er nok litt på kanten av hva man kan forvente av en elbil når temperaturene er som de er om dagen.

Bare lurer: Hvordan klarer du å unngå å bruke varmeapparatet i 9 mil?  Når jeg skrur av mitt, tar det sjelden mer enn 10 minutter før jeg er nødt til å skru det på igjen for å få bort dugg.  Så kan jeg selvfølgelig skru det av igjen etter noen minutter, men det blir jo en del energi som går med hver gang siden Leafen skrur på maks guffe på oppvarming av varmtvannet (som sannsynligvis blir kaldt igjen på tiden jeg kjører uten varmeapparat).
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

mandresen

Jeg har brukt bilen min ned i 19 minus og den fungerer helt topp. Ikke bruker den noe mer strøm enn den gjør med 5 minus heller.
Men temp indikatoren for batteriet står på 4 streker uansett om det er 5 minus eller 19 minus, det synes jeg er litt rart, noen forklaring på det?

Det går helt fint å kjøre uten vifta når det er såpass kaldt, bare pass på at ting ikke er fuktig inne i bilen og vask rutene med zalo trikset, det funker som en drøm.(Vask vinduene etter eget ønske slik at de blir rene, jeg bruker jiff vindusvask og tørker med avispapir og så tar du en tørr lofri klut og har på litt zalo og gnir vinduet med. Ta en ny tørr lofri klut og tørk vekk zalorester) Jeg har ikke behandlet siderutene på passasjersiden kun for å vise frem hvor bra det virker med zalotrikset. Vinduet i passasjerdøra er full av dugg før det er antydning til dugg på frontruta og vinduet i førerdøra.
Og det går ann å kjøre luft rett inn uten bruk av varmekolbe, da unngår du strømsluk men det blir noe inn i h.... kaldt da, men du har duggfrie vinduer:-)
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA