Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Re: Leveringstid ifra reservasjon?

Startet av RuneW, onsdag 02. januar 2013, klokken 19:55

« forrige - neste »

eivisa

Sitat fra: mandresen på fredag 14. desember 2012, klokken 12:27
Og det går ann å kjøre luft rett inn uten bruk av varmekolbe, da unngår du strømsluk men det blir noe inn i h.... kaldt da, men du har duggfrie vinduer:-)

Hvordan kjører du luft rett inn uten bruk av varmekolbe?
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

tomatchili

Man ställer temperaturen på 16 grader: Gjorde det av misstag, och det blev snabbt iskallt i kupen.

Eller så installerar man en Webasto: Varmt och gott och duggfritt utan att det påverkar räckvidden. Och blir man sittade i de, ibland, evighetslånga köerna runt Oslo så kan man fortsatt ha det varmt och gott: jag börjar tänka att om man skall våga köra längre sträckor med små barn i bilen i Oslo när det mycket trafik och  kallt ute, så måste man ha ett sätt att kunna garantera att det är varmt: även om det är total kaos och stopp i trafiken och  man har 1 km/h i snitthastighet i flera kilometer (som har hänt mig ett flertal gånger)
T.e.x. så har Volvos C30 med eldrift en bränsledriven kupe/batterivärmare installerad:
http://miljofordonsyd.se/2012/03/vi-testar-volvos-elbil-i-arktisk-kyla/

med en sådan lösning så lär ju inte 9 mil i vinterföre var något problem.

eivisa

Sitat fra: tomatchili på fredag 14. desember 2012, klokken 15:24
Man ställer temperaturen på 16 grader

Varmekolben starter selv om du setter varmen til 16 grader...
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

tomatchili

Mwen det blåser bara kallluft i kupen? iallfall dröjde det inte många minuter innan det var froströk och iskallt när jag satte värmen på 16 grader vid -15 grader ute: (men värmelementet gick nog ändå, så det är ju riktigt märkligt att man kan ställa in det så)

eivisa

Det er et spjeld som lukker for varmen når du setter temp til under 16,5 grader. Varmekolben starter uansett hva en gjør...
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

ehaarberg

Sitat fra: koffeld på fredag 14. desember 2012, klokken 12:14
Sitat fra: ehaarberg på fredag 14. desember 2012, klokken 08:59

Jada, bilen er varm når jeg kjører hjemmefra, har satt på timer med oppvarming til avreise om morgenen.  Nå skal det sies at det er 9 mil en vei til jobb, fra Vikersund til Helsfyr i Oslo, så det er nok litt på kanten av hva man kan forvente av en elbil når temperaturene er som de er om dagen.

Bare lurer: Hvordan klarer du å unngå å bruke varmeapparatet i 9 mil?  Når jeg skrur av mitt, tar det sjelden mer enn 10 minutter før jeg er nødt til å skru det på igjen for å få bort dugg.  Så kan jeg selvfølgelig skru det av igjen etter noen minutter, men det blir jo en del energi som går med hver gang siden Leafen skrur på maks guffe på oppvarming av varmtvannet (som sannsynligvis blir kaldt igjen på tiden jeg kjører uten varmeapparat).

Jeg starter med varm bil, kjører med varme den første biten iom at jeg er kald og fryser litt tidlig på morgenen , deretter kjører jeg lange strekker uten og skrur det på igjen.  Trikset for min del er å alltid kjøre uten ac, når den stod på vår jeg vesentlig mer plaget av dugg i bilen...

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk 2

2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

arnejorg1

Har kjørt den i -20. Når jeg starter om morgenen har jeg stilt inn forvarming av bilen, mulig det hjelper på batterivarmen for jeg starter da med 3 streker på tempraturen. Når jeg den dagen skulle kjøre hjem fra jobb var det kun en strek, jeg så da hvordan batterinivået raste nedover. Jeg har bratte bakker på vei hjem så jeg ble bekymret da jeg gikk ned til en strek før jeg var ferdig med bakkene. Men utrolig nok gikk det bra, for førte gang opplevde jeg og få tilbake en strek da jeg kom opp. Jeg kom frem til at jeg kan bruke varmeapparatet kun en vei når det er så kaldt. Tur retur jobb er det ikke mer enn 5,4 mil, men jeg bruker nesten ett helt batteri pga. bakkene. Kulda er noe f.. skap.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

tomatchili

Om batteriet laddas fram till avfärd, så värms det även upp  av förluster vid laddningen skulle jag tro.

Jag fortsätter att lobba för att installera bränsledriven värmare: Man borde driva på lite mot Nissan för att få detta godskjent utan att det påverkar garantier etc: Det kanske man redan kan göra?
På 5 mil så hade du väl använd några deciliter bränsle, och haft det varmt och gott hela vägen+sluppit vara orolig för att inte komma fram.

Thomas Parsli

Nissan markedsfører Leaf som en 100% elektrisk bil og ønsker derfor ikke å sette en forurensende dieselvarmer i bilen.

Nissan USA markedsfører bilen slik: "100% electric. Zero gas. Zero tailpipe."
Ikke hold pusten mao. :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomatchili

I USA i synnerhet lär det ju vara mycket bättre att göra värme direkt av t.e.x. bensin, än att först göra el av kol(som ju är ett stor inslag i den amerikanska elmixen) i ett kraftverk med <50% verkninsgrad, och sedan laddad det i ett batteri med kanske 90% verkninsgrad för att sedan göra värme av det.
Betydligt mer utsläpp av alla slag (CO2, NOx, svavel) att göra på detta vis skulle jag tro.

vangli

Noe jeg synes er merkelig at når en sammenligner bensinbiler og el-biler i klimaregnskapet, så bruker man hele energikjeden for elektrisistet, men utelater glatt energi/klima kostnadene for å produsere og framføre bensin eller diesel. Bare for å produsere en liter bensin bruker vistnok rafineriene noe sånt som 1,5 kWh (tilnærmet en mil kjøring med el-bil). I tillegg kommer energi/klima regnskapet for hente oljen, transport osv.

Jeg har tilgode å se et komplett sammenlignbart energi/klima regnskap, fra a til å, for bruk av elektrisitet, bensin og diesel for transport. Er det noen som vet om noe slikt?
Leaf eier fra 24/1-2012

jkirkebo

Sitat fra: tomatchili på lørdag 15. desember 2012, klokken 11:15
I USA i synnerhet lär det ju vara mycket bättre att göra värme direkt av t.e.x. bensin, än att först göra el av kol(som ju är ett stor inslag i den amerikanska elmixen) i ett kraftverk med <50% verkninsgrad, och sedan laddad det i ett batteri med kanske 90% verkninsgrad för att sedan göra värme av det.
Betydligt mer utsläpp av alla slag (CO2, NOx, svavel) att göra på detta vis skulle jag tro.

Ikke hvis du bruker en varmepumpe som på Model S og neste årsmodell av Leaf. F.eks 50% tap i kraftverk, 7% tap i overføring og 20% tap i lading/batteri gir 37% effektivitet. Fyr med dette en varmepumpe med COP 4 så ender du opp på nesten 150%. I tillegg kan man da bruke restvarmen fra kraftverket til fjernvarme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Sitat fra: eivisa på fredag 14. desember 2012, klokken 19:50
Det er et spjeld som lukker for varmen når du setter temp til under 16,5 grader. Varmekolben starter uansett hva en gjør...
Da skal det gå å teste hvor mye tap anlegget har uten å varme kupeen, sett det på 16 grader og kjør en god stund i -15 og se hva effekten stabiliserer seg på. Hvem er førstemann til å fryse seg gjennom en slik test?
Men da har vi ihvertfall noe å slå i bordet med til Nissan og kreve både isolering av rør og tillatelse til å montere alternativ varme som kan gå på miljøvennlig biodrivstoff  :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

flux

#28
Ved 16 grader varmes kjølevæsken opp til et minimumsnivå, så det vil ikke gi like høye tap som ved normal bruk. Sett anlegget til 30 grader og velg modus luft mot center, vifte trinn 1, og lukk de 4 ventilasjonslukene helt. Da varmes kjølevæsken til maks temp, og en kan måle tap eller effekten av isolasjon.

erikf

Sitat fra: vangli på lørdag 15. desember 2012, klokken 12:11
Noe jeg synes er merkelig at når en sammenligner bensinbiler og el-biler i klimaregnskapet, så bruker man hele energikjeden for elektrisistet, men utelater glatt energi/klima kostnadene for å produsere og framføre bensin eller diesel. Bare for å produsere en liter bensin bruker vistnok rafineriene noe sånt som 1,5 kWh (tilnærmet en mil kjøring med el-bil). I tillegg kommer energi/klima regnskapet for hente oljen, transport osv.

Jeg har tilgode å se et komplett sammenlignbart energi/klima regnskap, fra a til å, for bruk av elektrisitet, bensin og diesel for transport. Er det noen som vet om noe slikt?
Helt enig, som regel når folk skal si noe negativt om elbil så dras kinesiske kullkraftverk inn i bildet.
Uansett, har også hørt om ca 1.5 kWt strøm for å lage en liter bensin. (1 kWt pr mil)
Men har noen en mening om hvor mye strøm det tar å lage 1 kWt strøm i norge?</digresjon>
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA