Sykkelstativ for hengerfeste og 4 sykler med nok avstand til bil

Startet av saphran, tirsdag 11. juni 2024, klokken 11:20

« forrige - neste »

saphran

Vi har et "PRO-USER Amber Deluxe IIII" sykkelstativ for hengerfestet som tar 4 sykler og det fungerer stort sett greit på våre Model Yer, men det har ett irritasjonsmoment; sykkelen nærmest bilen blir stående så nært bilen at pedalen på den siden må tas av for ikke gå i bilen.

(Kablene fra baklykter til plugg på bil har og en tendens til å henge seg opp i stativet når man skal svinge ned syklene så en forbedring på det feltet hadde og vært greit...nå har kablene blitt røsket ut av pluggen sin 2 ganger og det er et herk å få alle wirene på plass igjen inni der!)

Er det noen som har funnet et 4-syklers stativ til sin Y som ikke har dette problemet og hvor syklene står på skinner (ikke V - med 1 arm hvor alle henges..)?

Suverin

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Lucifer-

Jeg kjører rundt med 4 sykler støtt og stadig og kjøpte Thule VeloSpace XT med extender til dette formålet. Var ialleflal overlegent ift. det gamle Jula-stativet vi hadde. I rittmiljøet for ungene ser jeg dog at de fleste (90%) har Thule VeloCompact XT. Det er litt billigere og går inn i bilen når man slår det sammen. Så om jeg skulle valgt igjen tror jeg det hadde blitt det.

Kaik

Yakima er et veldig godt og velrenommert alternativ til Thule. Ser dessverre ut til at det, etter at autoload.no har lagt ned, kun er bilforhandlere og MECA verkstedkjeden som selger Yakima sine kvalitetsprodukter (takstativ, kajakkstativ, sykkelholdere osv.). Det er merkelig hvor godt grep Thule har i dette markedet i Norge når det finnes så verdige konkurrerende produkter.

Selv er jeg super-fornøyd med Yakima / Whispbar sin Justclick sykkelstativ løsning, som jeg har hatt i 5 år nå snart. Jeg har Justclick 3+1, for totalt 4 sykler altså. God avstand til bilen, lett å montere, lett å vippe ned stativet for å komme inni  bagasjerommet på Model Y. Kompakt stativ når du slår det sammen, lett å lagre og frakte.

https://www.yakima.no/justclick-3
https://www.yakima.no/produkter/aktivitet/sykkel/sykkel-hengerfeste/justclick-1

Ser at Yakima også har kommet med nyere sykkelstativ modeller, JustClick EVO og FoldClick EVO, du finner alle her:
https://www.yakima.eu/products/activity/bike/bike-towball
Nissan Leaf Tekna 2013
Tesla Model Y 2023

daktari

De fleste Thule har 19 cm mellom syklene, unntaket er nye Epos med 25 cm. Ser ikke ut som man får extender til Epos enda.

Så har Jula et Hamron for 4 sykler, og mulig Thansen har noen Menabo for 4.

Pass på kulevekt bare, 20-25 kg stativ og 4x15 kg...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kaistian

Kaik

Det var interessant, takk for info om testen! Jeg kjenner ikke til FoldClick selv. Har ikke opplevd noen som helst problemer med å feste JustClick på hengerfestet og få det til å sitte godt der. Jeg har bare gode skussmål å gi til JustClick. Er som sagt veldig fornøyd med stativet, for bruk med opptil 4 store sykler. Jeg har testet dette stativet i 5 år på tre forskjellige bilmerker, og det oppfyller  definitivt trådstarters problem med avstand til bilen, er solid og har en rekke andre praktiske løsninger. Men det er ikke så lett å få tak i her i Norge, da blir nok f.eks. Thule et langt mer tilgjengelig alternativ.
Nissan Leaf Tekna 2013
Tesla Model Y 2023

Handyman

Fold Click 3 ganske ulikt JustClick 3, og det er ikke sikkert om testen i det hele tatt har noen relevans for JustClick 3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kaistian

Sitat fra: Handyman på søndag 23. juni 2024, klokken 11:19Fold Click 3 ganske ulikt JustClick 3, og det er ikke sikkert om testen i det hele tatt har noen relevans for JustClick 3.
Er ingen som har påstått det etter det jeg kan se.
Men det kan si noe om kvaliteten til et merke, det er ihvertfall informasjon man bør ta med i vurderingen.
Forøvrig var det kun Thule som "overlevde" kollisjon i 30 km/t, som også kan være av interesse for noen.

Handyman

Nei jeg sa ikke at noen påstod det. Men det er ikke sikkert at alle som leser innlegget fikk med seg at det et snakk om to ulike stativer med ganske like navn. Det var derfor ren tillegsinformasjon, siden det ikke fremgikk av innlegget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Vi har VeloCompact med extender. Ingen problemer med avstand til bil (Model Y) der. Har fraktet to-tre 29ere + en-to mindre sykler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA