Misfornøyd med Tesla software og OTA

Startet av Otkristo, torsdag 06. juni 2024, klokken 10:07

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Moas på fredag 07. juni 2024, klokken 13:03
Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 12:02
Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.

Her er eksempler på hva som KAN redusere problemet:
  • Sjekk av ruta foran kamera for skader
  • Hydrofobisk middel på ruta foran kamera
  • Rengjøring inni kamerahus og behandling med antiduggmiddel
  • Rengjøring av kameralinse
  • Kalibrering av kamera

Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking.
Ok, ser ut som man ta på seg en hvit ingeniørfag og ta med seg nok utstyr på parkingsplassen. Enkel sak altså.
Hvis man føler for å kle seg ut for gjøre disse tingene så er det ingenting i veien for det.
For de to første punktene trenger man kun glassrens, RainX og lofritt tørkepapir. Dette løser problemene for mange.
Om  man selv vil rengjøre inni kamerahuset trenger man i tillegg et plastverktøy og skrutrekker.

https://www.youtube.com/watch?v=fSi4NiEAzhM
Ingeniøruttannelse er som man ser ikke nødveindig for noen av oppgavene ;-)
Dette er ikke forsvar av løsningen, men tips til hva som kan hjelpe dem som har problemer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Gjør alle dine fornøyde bekjentskaper en slik innsats, så kanskje det forklarer noe. Personlig har jeg verken gidd eller interesse. Hvis man virkelig må pusse linsen på et forseglet kamera, og fjerne støv i kamerahuset for å få ting til å virke så er dette en kvalitetsbrist. Rett og slett. Hvis det er slik at du elsker å skru og mekke på bilen din, så deg om det.

Klykken

Man må ingenting av disse greiene. Er det trøbbel med viskerne kan det være lønt å prøve noe av det, på samme måte som at du vasker bilen inkluderet frontruta, så har du plutselig vasket foran kameraet og. Trenger ikke kverulere, What-a-watt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geirci2

Jeg gikk litt lenger og fikk Hurtigruta Carglass til å skifte frontruta. Hjalp det? Nei...  ;D
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

daktari

Sitat fra: Klykken på fredag 07. juni 2024, klokken 11:23Frontruta er sikkert ikke like ren hos alle, og motlys, brytninger i glass, urenheter, insekter, ting i lufta etc kan utløse et visk.
Det er én hypotese. Men hvis det stemmer er det også en forbasket stor svakhet med valgt løsning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 12:11
Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Hvis det er slik at tørrvisking ikke er et fast problem for alle, så viser det hvor sårbart AI/computer vision er. AIen er den samme i bilene, men noen ganger, hos noen, oppstår en situasjon som tolkes av AIen som regn.

Teknologien er dermed uansett for upålitelig og gir en dårlig bruksopplevelse. Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.

Teknologivalget var altså feil,  uansett.
Burde byttet til en teknologi med høyere presisjon.
Litt på siden, men Teslas AI har enorme evner. For eksempel hos meg hvor den på null komma null klarer å gjøre blomsterkasser om til en buss! Ikke rart at den sliter med noen regndråper...
Ja, den tok selvsagt bare hensyn til blomsterkassene, ikke bygningen de var festet til og vinduene der... :D

Faktisk, med litt storsinn kan man forsåvidt ha en forståelse for feilen, dersom resten av veggen var full av like vinduer med vinduskarm. Spesielt om den ikke har fått nok info om proporsjonene, og derved burde forstått at det må ha vært snakk om en bygning!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 14:18Gjør alle dine fornøyde bekjentskaper en slik innsats, så kanskje det forklarer noe. Personlig har jeg verken gidd eller interesse. Hvis man virkelig må pusse linsen på et forseglet kamera, og fjerne støv i kamerahuset for å få ting til å virke så er dette en kvalitetsbrist. Rett og slett. Hvis det er slik at du elsker å skru og mekke på bilen din, så deg om det.
Har man autoviskere som fungerer som de skal så gjør man selvfølgelig ikke noe av dette. De som ikke kjenner til problemet har selvfølgelig ikke utført dette. Du trenger ikke være sarkastisk.
Tiltakene er noe som kan være verdt å prøve dersom man har problemer, og man ikke gidder å  Tesla til å fikse det. Skjønner? Jeg hadde aldri godtatt tørrvisking.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. juni 2024, klokken 13:23
Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2024, klokken 12:02
Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2024, klokken 11:09Eieren får ikke gjort noe med det, verkstedet får ikke gjort noe med det.
Uten å forsvare løsningen så er det ikke riktig at eier ikke kan gjøre noe selv.

Her er eksempler på hva som KAN redusere problemet:
  • Sjekk av ruta foran kamera for skader
  • Hydrofobisk middel på ruta foran kamera
  • Rengjøring inni kamerahus og behandling med antiduggmiddel
  • Rengjøring av kameralinse
  • Kalibrering av kamera
Dette er relativt enkle ting som man kan teste dersom man er plaget med tørrvisking.
Er du seriøs nå?  :o
Ja, absolutt. Synes du det virker useriøst?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sikkert bare delsiv relevant mht. OTA, men definitivt en faktor; Tesla-eiere godt fornøyde i årets Autoindex (i likhet med siste kundebarometer).

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/alP7o7/her-er-norges-mest-fornoeyde-bileiere

Betalingsmur, men for å ikke avsløre for lite:

Mer enn 200 spørsmål. Måles på:
- Bilen, inkludert selvrapporterte feil og kjøreopplevelsen. Teller 40 prosent.
- Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet. Teller 20 prosent.
- Service på verkstedet. Teller 20 prosent.
- Lojalitet til merket. Teller 20 prosent.

Pallen; Lexus (som vanlig...), Toyota, BMW.

Tesla på 6. plass (opp fra 12. plass i fjor, så mye tyder på at de har kjørt inn TMY, og fått bedre skikk på service-apparatet)

VW? 19. plass, av 23 mulige. Tung overgang til elektriske biler for diesel gate-gjengen.

Renault på bunn. Stellantis tapetserer samtlige plasser mellom VW og Renault.

Noterer meg at det er omtrent kjemisk fritt for kina-merker, med unntak av Polestar (10.) og Volvo (4.). Så her er det muligheter for europeiske merker å rase videre nedover på lista, når noen av kina-merkene blir inkludert.
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 08:33Pallen; Lexus (som vanlig...), Toyota, BMW.

Tesla på 6. plass (opp fra 12. plass i fjor, så mye tyder på at de har kjørt inn TMY, og fått bedre skikk på service-apparatet)

VW? 19. plass, av 23 mulige. Tung overgang til elektriske biler for diesel gate-gjengen.

Renault på bunn. Stellantis tapetserer samtlige plasser mellom VW og Renault.

Har svart på Autoindex undersøkelsen flere ganger, og greia med slike undersøkelser er jo at de sier fint lite om bilene.

Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Det er jo riktig. Uansett så er målet kun at kundene er fornøyde uansett utgangspunkt. Lite vits å legger mer i arbeidet enn det.
De ulike merkene må altså legge ulik innsats i arbeidet med å få fornøyde kunder. Kunder som bytter merke vil derfor gjerne ha svært ulik forventning.
Til og med Ryanair har fornøyde kunder, bare forventningene er lave nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 09:13
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 08:33Pallen; Lexus (som vanlig...), Toyota, BMW.

Tesla på 6. plass (opp fra 12. plass i fjor, så mye tyder på at de har kjørt inn TMY, og fått bedre skikk på service-apparatet)

VW? 19. plass, av 23 mulige. Tung overgang til elektriske biler for diesel gate-gjengen.

Renault på bunn. Stellantis tapetserer samtlige plasser mellom VW og Renault.

Har svart på Autoindex undersøkelsen flere ganger, og greia med slike undersøkelser er jo at de sier fint lite om bilene.

Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.

Tja. Eller Nei. Det handler om hvilke forventninger/krav man har, og hvordan disse står seg opp mot produktet og apparatet rundt. Opplevd og faktisk kvalitet vil stå sentralt.

Ligger da til rette for at kobbelet av Kina-biler presterer, jf. «Kina-kvalitet».
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 11:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 09:13Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.

Tja. Eller Nei. Det handler om hvilke forventninger/krav man har, og hvordan disse står seg opp mot produktet og apparatet rundt. Opplevd og faktisk kvalitet vil stå sentralt.

Ligger da til rette for at kobbelet av Kina-biler presterer, jf. «Kina-kvalitet».
Poenget er jo hva man legger i disse kravene. De er subjektive, og vil dermed innfris av forskjellige merker for forskjellige folk. De som taper er de som har skapt andre forventninger enn de innfrir.

F.eks VW som tradisjonelt har hatt høy opplevd kvalitet blant ikke-premium merkene har med ID serien beveget seg i feil retning, selv om de ser ut til å rette det opp nå med ID.7.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 15:54
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 08. juni 2024, klokken 11:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. juni 2024, klokken 09:13Hvor fornøyd man er med en bil og apparatet rundt handler jo om hvilke forventninger man har. F.eks så tviler jeg på at Suzuki kjøpere har samme forventninger som BMW kjøpere.

Tja. Eller Nei. Det handler om hvilke forventninger/krav man har, og hvordan disse står seg opp mot produktet og apparatet rundt. Opplevd og faktisk kvalitet vil stå sentralt.

Ligger da til rette for at kobbelet av Kina-biler presterer, jf. «Kina-kvalitet».
Poenget er jo hva man legger i disse kravene. De er subjektive, og vil dermed innfris av forskjellige merker for forskjellige folk. De som taper er de som har skapt andre forventninger enn de innfrir.

F.eks VW som tradisjonelt har hatt høy opplevd kvalitet blant ikke-premium merkene har med ID serien beveget seg i feil retning, selv om de ser ut til å rette det opp nå med ID.7.

Her slår du inn åpne dører igjen. Da er vi helt enige i at plasseringen påvirkes av (subjektive, hva ellers?) forventninger og (selvsagt) produsentenes evne til å levere målt opp mot nevnte forventninger. Altså produktet. Sier seg selv. Så kan vi bare spekulere i hvorvidt det primært er produktet eller forventningene som hever Tesla year-on-year.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Kim-

Sitat fra: geirci2 på fredag 07. juni 2024, klokken 15:47Jeg gikk litt lenger og fikk Hurtigruta Carglass til å skifte frontruta. Hjalp det? Nei...  ;D

Fikk nylig byttet frontrute.. Den hadde et hvitt belegg på hele innsiden
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA