Hovedmeny

2024.20.X

Startet av geirci2, torsdag 30. mai 2024, klokken 16:39

« forrige - neste »

turfsurf

Måtte ut og lufte Model Yen nå, og testet autopark. Det var faktisk sykt imponerende. Kun rygge inn parkering dog. Parkeringsmodus kom opp så fort farten var lav nok, måtte ikke stoppe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geirci2

Enig, sykt bra.

Eneste «feilen» jeg har opplevd er at Tesla'n avbrøt en gang da jeg kjørte inn i p-huset på Værnes da det regna noe jævlig og det var mye fukt tilstede som «blokkerte» kameraene.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

What-a-watt

Noen som har erfaring med hvordan den står seg mot andre selvparkerende biler?

Handyman

Rett og slett et kvantesprang for autopark.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Jeg har bare erfaring fra en 2015 BMW. Den kunne parkere både parallelt og perpendikulært. Den fant ledige plasser hvis man kjørte under 35 km/t, og da kunne man velge hvilken av ledige plasser man ville bruke. Den kunne også kjøre ut fra parkeringsplasser automatisk. Kvantesprang? Kanskje for Tesla  ;)

ps. Var riktignok ekstrautstyr....

Handyman

Kommentaren min gjelder selvfølgelig Teslas autopark, men 7-milssteg er kanskje et mer passende uttrykk. Tidligere var den for treg, og kun noe jeg testet for å se om den var blitt noe bedre. Det var stort sett på stedet hvil.
Jeg har ingen erfaring av betydning med andre systemer, og kan ikke si noe om hvordan Tesla fungerer sammenliknet med andre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 11. juli 2024, klokken 22:31Jeg har bare erfaring fra en 2015 BMW. Den kunne parkere både parallelt og perpendikulært. Den fant ledige plasser hvis man kjørte under 35 km/t, og da kunne man velge hvilken av ledige plasser man ville bruke. Den kunne også kjøre ut fra parkeringsplasser automatisk. Kvantesprang? Kanskje for Tesla  ;)
Det var bare rygge inn jeg testet, antar den kan parkere perpendikulært også. Og ja, jeg har testet autopark med flere biler, både Tesla og BMW fra 2015 og nyere.

Det som gjør dette et stort steg er oversiktsbildet med mulighet for å velge parkering, enkeltheten i bruk, samt nøyaktigheten. Husker f.eks i i3 hvor man måtte sitte og holde en knapp for at den ikke skulle stoppe, og man måtte ha blinklys på for at man i det hele tatt skulle få muligheten til å starte autopark.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

i3 brukte vel det samme systemet som 200-serien? Det var en "billig" løsning som heller ikke fungerer i sterkt sollys. Tviler ikke på at Teslas løsning er bra, men tiden det har tatt å komme dit er bemerkelsesverdig lang. Mye skyldes vel Teslas policy med å "spare" inn på hardware før en erstatningsløsning var på plass. VW Passat fra 2016 hadde full kamerabasert 360-løsning som også kunne "se" rundt hjørner (vidvinkelkameraer plassert helt forrest på forskjermene), og radarbaserte filbyttevarslere bak.

Klykken

Skjønner ikke hvorfor dere sammenligner VW og BMW sin sånn-og-sånn-løsning. Ingen av de har egen 360-løsning. Alle kjøper ferdigpakker fra tredjepart, typ mobileye.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

MobilEye har ikke noe med dette å gjøre Det er Bosch som leverer utviklingskit for videre tilpasning av bilprodusentene. Forøvrig blir det vel ikke dårligere fordi det er "pakkeløsninger"? Kanskje i noen tilfeller til og med bedre (regnsensor?), og de finnes faktisk slike i Tesla også.

Synes heller det er bedre utnytting av felles resurser, og ofte en raskere vei til målet. Tror for de fleste at det er uvesentlig hvem som står bak.

Klykken

Sitat fra: What-a-watt på fredag 12. juli 2024, klokken 09:53Synes heller det er bedre utnytting av felles resurser, og ofte en raskere vei til målet. Tror for de fleste at det er uvesentlig hvem som står bak.

For Tesla sin del handler det om å ha kontroll på egne funksjoner og software og det å slippe å betale for å få en løsning som de ikke har kontroll over. Det er en grunn til at Tesla har gode marginer på sine biler, og lave produksjonskostnader. På sikt vil Tesla sin løsning være bedre og ha oppdateringer som gjør at den henger med i tiden (forhåpentligvis).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

En av fordelene med vertikal integrasjon er at man kan gjøre endringer. Tesla fikser ABS, traction control etc. med OTA oppdateringer fordi de har full kontroll over programvaren. Hvis systemet er levert av Bosch så vil selvfølgelig ikke Bosch gi fra seg all sin kode så den blir mye mindre fleksibelt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Parabuthus

Sitat fra: Lucaria på torsdag 11. juli 2024, klokken 17:56Jeg har fått konstant-blink til jeg stenger av med hvordan jeg vrir rattet eller slår av med hendel.

Treblinken kom tilbake etter at bilen hadde hatt en natts søvn. Konstantblink skyldes en ny autoblink som nylig kom. Du kan slå av dette ilysmenyen slik at det blir treblink som før.
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

What-a-watt

Sitat fra: Rosstopher på fredag 12. juli 2024, klokken 11:18En av fordelene med vertikal integrasjon er at man kan gjøre endringer. Tesla fikser ABS, traction control etc. med OTA oppdateringer fordi de har full kontroll over programvaren. Hvis systemet er levert av Bosch så vil selvfølgelig ikke Bosch gi fra seg all sin kode så den blir mye mindre fleksibelt.
Ikke uenig i det, men kan også bli en sovepute for utviklere. Min bil som er 5 1/2 år gammel har fått tilsammen 167 oppdateringer. Mange passer vel til uttrykket "rettelse, ny feil følger", og vi er alle med på feilsøking. På godt og vondt.

Your 167 Software Updates
Average of 13 days between updates. Average of 3 days from version discovery to install.
It has been 6 days since your last update.

Lucaria

Sitat fra: Parabuthus på fredag 12. juli 2024, klokken 11:43
Sitat fra: Lucaria på torsdag 11. juli 2024, klokken 17:56Jeg har fått konstant-blink til jeg stenger av med hvordan jeg vrir rattet eller slår av med hendel.

Treblinken kom tilbake etter at bilen hadde hatt en natts søvn. Konstantblink skyldes en ny autoblink som nylig kom. Du kan slå av dette ilysmenyen slik at det blir treblink som før.

Aha, nå har jeg igentlig vandt meg til dette, jeg syns i mange tillfeller at 3-blink var for lite og måtte noenganger bruke det 2ggr for å "ha blink" i hele svingen (store kryss som tar litt tid å ta seg igjennom). Først var det slitsomt med "konstant blink" men så oppdaget jeg at det beste er å trekke samme vei som man blinker, da blir det ikke feil.....mer en at man vid feil blinker litt lenge, fordi ja den skal slå seg av selv, men noenganger blir ikke rattutslagene helt slik at det slåes av, da prøver man "kansellere" mosatt vei men ups...da fikk bilen det med seg rett før du "kansellerer" og i steden så blinker du nå andre veien som en tulling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA