Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toro elektrisk 2-trinns freser?

Startet av Radial, onsdag 29. mai 2024, klokken 22:44

« forrige - neste »

Radial

Ryggen orker ikke en snøtung vinter til, og snøfreser skal kjøpes inn.

Må frese ca 300m2, der snøen stort sett må kastes to ganger + en 70meter vei.
Må orke blaut snø, for det skjer ganske ofte på sentrale østlandsområdet at det blir kram snø.

Har landa godt på at Toro 826 bensin freser eller Ariens Deluxe 24, er de jevnt over beste valgene...toroen er foretrukket fordi den veier 20kg mindre, er litt sterkere, raskere å snu turen på, og bedre lys.

Men så har jo Toro laget en ELEKTRISK versjon av 826, bør man kanskje se litt ekstra på en slik?
Any thoughts?

Som gammel petrol-head, føler jeg jeg at jeg vil lukte litt bensin ,men elektisk vil nok være best for naboene en sen søndags kveld😝

https://www.hako.no/produkter/toro-power-max-e26/

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Gadgetman

Noen snøfresere har en differensial på drivakselen, noe som gjør dem mye lettere å snu. Min mor på nesten 80 klarer å svinge en slik.   

Om du sliter med ryggen er det vel verdt pengene å se etter slikt. Og der tror eg TOROen sliter litt.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Radial

Begge doningene jeg har pekt ut, har "differensial" løsninger ja 🙂

Største forskjellen jeg finner mellom ulike produsenter er Effekt ,og ikke minst diameter på selve kaste-vifta.
Dette bestemmer visst veldig mye for hvor langt snøen kan kastes, og ikke minst hvor fort det tetter seg på kram snø.

Toro'en er "best" på vekt (79kg, bensin), effekt (8hk, på bensin), ergonomi (joystick) og lys-plassering, mm.

En elektrisk versjon kan være veldig handy (10-15kg lettere), men det betinger jo at effekten er høy nok.
Ingen norske eller skandinaviske tester av Toro på strøm er funnet enda, så blir jo ett skudd i blinde.
Prismessig er bensin og el ganske like om man går for nytt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Har en e:Go 2-trinns elektrisk, men importør har sluttet med dem. 2x 56V 7,5 Ah holder til 50 kvm platting på hytta, og oftest 200 kvm parkering hjemme. Den har dessverre ikke brytebolt på utkastet, så når den elektroniske nødstoppen ikke var rask nok pga en stor stein så røk girkassen.

Ellers har jo Ryobi en 2-trinns nå, selges på Obs.

Toro er sikkert letter å få service på og deler. Kjør på!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Hm, 1400USD i USA og 38.000 NOK her hjemme. Drøy prisforskjell.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Ja, men i mars så jeg E26 freseren til Toro helt nede i 25k hos Montèr.

Men ja, hinsides forskjell på usa-priser og Norske priser.
Og alle tjener på prisen i statene også, så profitten til HAKO pr fres er ganske vill til veiledende priser.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på fredag 31. mai 2024, klokken 18:46Ja, men i mars så jeg E26 freseren til Toro helt nede i 25k hos Montèr.

Må si jeg er mere fristet av Ryobi sin til veiledende priser. Den vil nok duge til mitt behov også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Joda, men hvis man kjenner litt på Royobi sin, så er det jo bare ræl🙈
Chassiset virker så mykt, ganske liten kaste-vifte er det også🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stig-Arne

Du kan jo ta en titt på denne:
https://www.tek.no/test/i/0QmebJ/cramer-82sn61

Og Tek har også testet Ryobi sin fres:

https://www.tek.no/test/i/l3JRk7/ryobi-max-power-snoefreser-53-og-61-cm

På den måten får du iallefall ett lite innblikk i hvordan de fungerer.

turfsurf

Sitat fra: Radial på fredag 31. mai 2024, klokken 19:50Joda, men hvis man kjenner litt på Royobi sin, så er det jo bare ræl[emoji85]
Chassiset virker så mykt, ganske liten kaste-vifte er det også[emoji848]
Har ikke sett den fysisk selv. Kjipt om det er dårlig kvalitet selvfølgelig, men vi har allerede samme batterier fra før av, så kjekt med kryssnytte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA