Hovedmeny

Kjøpe EQC Ja - Nei og hvorfor?

Startet av harruz, fredag 24. mai 2024, klokken 14:26

« forrige - neste »

harruz

Hei, skal bytte bil om ca et halvt år, og har så smått begynt å kikke på alternativer på brukt opp til 500'. Hadde bestemt meg for E-tron, men ble advart her inne om feil på batteri og elmotor. HAr derfor begynt å kikke på andre alternativer som kan tilby premiumopplevelse. Vil gjerne høre fra dere som eier bilen om dere vil anbefale den. Hvorfor skal jeg kjøpe denne fremfor andre? Og eventuelt hvorfor jeg ikke bør kjøpe den. Noen vanlige feil, plagsomme svakheter?

Alle tanker om dette mottas med et stort takk  ;D  8)
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

Svk

Eqc lav rekkevidde om vinteren,samme som etron.
Kjøp BYD Tang :-) eller Seal U

Grosor

Sitat fra: Svk på fredag 24. mai 2024, klokken 19:38Eqc lav rekkevidde om vinteren,samme som etron.
Kjøp BYD Tang :-) eller Seal U

Du anbefaler en bil som du selv sier du angrer på å ha kjøpt? Attpåtil anbefaler du enda en Kinabil... :-1:

Har hatt EQC siden 20' og er godt fornøyd med bilen. Kjører lett Geilo-Bergen vinterstid så vinterrekkevidde er null problem for oss.
Bilen er kjent for god komfort som inkluderer lavt støynivå.
Vi har ikke hatt noe feil men ser det er en del som har måttet bytte kompressoren til luftfjæringen.

Svk

Ja,man må jo prøvekjøre skikkelig først.ikke bare kjøpe sånn som meg.gjerne prøvekjør i byen og parkering i byen.Tangen er veldig god på landeveien.,
Man kan lese alt en vil og høre på andre.prøv selv så ser en om en liker bilen eller ei.

Kina? Mye bra fra kina,om en liker det eller ei.
Kjøp gjerne tysk,kineserene og tesla kan ikke få alt

harruz

Takk for tips. er skeptisk til kinesisk bil, men Byd er kanskje noe jeg bør se på. Du nevner kompressor, @Grosor. Er det standard med luftfjæring på EQC'en?
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

Svk

Er vel std på alle biler med luftfjæring.
Så EQC er ikke noe dårligere enn andre biler med luftfjæring

Grosor

Alle EQC har luft bak og vanlige fjærer foran.

Svk

Skal du ha foran også så må du ha Audi

Håvar

Hvor viktig er luftfjæring og 4x4?
Har veldig godt inntrykk av BMW iX3. Denne får du rundt 500k kr med lav km. Eneste store minus med denne er nettopp fraværet av firehjulsdrift
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

turfsurf

Har en iX3 ett par mnd nå mens vi venter på i4. Fin sommerbil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

EQC er en veldig god bil etter mitt syn.

Positivt;
- Solid tysk premium. Alt fra solide karosserideler, lyd når du lukker døren, el hengerfeste, topp lys, støydemping, seter som både ser solide ut og er solide/holdbare. Rett og slett en god Mercedes og en god bil.
Ikke feilfri eller perfekt, men veldig god på mange områder. Jeg gikk fra Tesla til Mercedes når jeg kjøpte EQC, og det var en helt annen verden på både opplevd og reell kvalitet (men også områder Tesla er bedre på bare så det er nevnt).
- Veldig komfortabelt understell. Småhull, asfaltkanter etc maskeres bort mykt og effektivt. Ikke satt opp for hard kjøring, men for oss var det en familiebil og da er 1. pri komfort fremfor høyest mulig hastighet på svingete vei.

Det jeg synes trakk ned var;
- Rekkevidde på vinter. Jeg vil helst kunne kjøre til hytta også i -15 uten å måtte lade, og bilen jeg har nå har betydelig bedre rekkevidde på vinter.
- Litt snau plass for oss. Trengte litt mer plass i baksete og bagasjerom.
- Et par elementer med hardplast og pianolakk på utsatt midtkonsoll (ser en del folierer).

Det som er nøytralt, men kan være negativt;
- Bakkeklaring som en personbil
- Flaps bak forhjulene må en trimme høyden på. Veldig lange så de tar lett nedi. Jeg tok noen cm på min og det løste problemet med skraping over dumper.
- Carplay var ikke trådløst (kan vel løses med et lite adapter).
- Infotainment generelt - ser pent ut og er funksjonelt, men finnes bedre.

Av kjente feil har jeg vel bare fått med meg kompressor som gjenganger, og noen problemer med ekspansjonstanken for kjølevæske.

Klarer du deg med 2wd støtter jeg for øvrig kommentarene om at IX3 er et godt alternativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

harruz

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. mai 2024, klokken 10:02EQC er en veldig god bil etter mitt syn.

Takk for gode og svært nyttige tips og råd. Akkurat slike jeg håpet å få. Ser forøvrig at du har en imponerende elbil-cv med deg i "bagasjen" Blant annet Ariya. Hvordan setter du den opp mot f.eks EQC'en?
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

daktari

Har kjørt litt iX3, og det er mye å like med den. Lavt forbruk også vinter, og generelt god fremkommelighet på vanlig vinterføre. God og kjøre, og iDrive 7 er kompetent. Fin blanding av knapper og passe stor skjerm. Bygget på en solid og godt likt BMW plattform.

EQC er den peneste el-merca i mine øyne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 27. mai 2024, klokken 23:54Har kjørt litt iX3, og det er mye å like med den. Lavt forbruk også vinter, og generelt god fremkommelighet på vanlig vinterføre. God og kjøre, og iDrive 7 er kompetent. Fin blanding av knapper og passe stor skjerm. Bygget på en solid og godt likt BMW plattform.

Argumentet mot iX3 er vel iX40. Da får du en bil med firehjulstrekk, bedre plass og som oppleves mere moderne. Men ikke for de som misliker rammeløse vinduer.

Synes iX3 er en veldig god bil å kjøre, men oppleves litt utdatert / gammeldags.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Vet ikke om det er positivt eller negativt, men hvem kom på denne kvinnelige utformingen av luftekanaler?  ;)
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA