"Cybertruck kan ikke selges i EU pga skarpe kanter". MYTE?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 21. mai 2024, klokken 15:23

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 22. mai 2024, klokken 12:49
Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. mai 2024, klokken 12:10
Sitat fra: RJK på onsdag 22. mai 2024, klokken 09:33b. Motorvogn i gruppe M1 uten tilhenger og med tillatt totalvekt ikke over 7 500 kg. Motorvognen skal være utstyrt med dekk dimensjonert for fartsgrensen på stedet.

Det som er det store spørsmålet, er hvorvidt CT i det hele tatt kan registreres som M1, siden den er en Pickup! Og om den fyller alle kravene som må tilfredsstilles her. Tror den fremdeles sliter med de skarpe vinklene og den harde fronten... ;)
Legger meg helt flat jeg, forvirringen kommer av at M1 er en kjøretøygruppe som man kan kjøre både med B og C1 førerkort avhengig av totalvekt.
Ja, skal ikke være lett! ;)

Må ha tunga i rette munnen, som jeg bruker å si, for å lese lovregler! Ett lite ord kan gjøre stor forskjell på hva som faktisk gjelder!

Slike "ordlek-konkurranser" får man jo (eller fikk ihvertfall) på bl.a. førerprøven. 2 nesten like avsnitt, der begge kan ansees som likelydende men med ett ords forskjell, gjør at ene svaralternativet er korrekt, det andre svaralternativet er feil...
Sist gang jeg tok teorien fikk jeg en feil, så har da hatt rimelig kontroll der. Var med på Kahoot! etter ungdommen hadde trafikalt grunnkurs, og slo hele gjengen der også, så noe må det da hjelpe å kjøre mye. Men kjøretøygrupper er nok litt mere på sidelinjen sånn  sett.

Men kjekt å ha lært noe nytt!
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MuskElBil

#16
Første Tesla Cybertruck registrert i Norge.
Privatimportert av Norwegian Machinery, som også iflg artikkel bekrefter at de vil ta inn flere, men vil foreløpig ikke avsløre detaljer om hvordan de fikk den godkjent.
https://www.tv2.no/broom/overrasker-stort-likevel-godkjent-i-norge/17382792/
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Electric cars in Norway

#17
Sitat fra: MuskElBil på onsdag 22. januar 2025, klokken 07:31Første Tesla Cybertruck registrert i Norge.
Privatimportert av Norwegian Machinery, som igså iflg artikkel bekrefter at de vil ta inn flere, men vil foreløpig ikke avsløre detaljer om hvordan de fikk den godkjent.
https://www.tv2.no/broom/overrasker-stort-likevel-godkjent-i-norge/17382792/
Dette er gode nyheter :+1: gleder meg til å se den i trafikken. Så den bare i Tesla butikken i Norge

Men pris på 1750' ...

Hmm tror den prisen må litt ned.

Dette er jo ikke noen MB G EV akkurat... dette er jo en pickup

SurSnasen

Sitat fra: MuskElBil på onsdag 22. januar 2025, klokken 07:31Første Tesla Cybertruck registrert i Norge.
Privatimportert av Norwegian Machinery, som igså iflg artikkel bekrefter at de vil ta inn flere, men vil foreløpig ikke avsløre detaljer om hvordan de fikk den godkjent.
https://www.tv2.no/broom/overrasker-stort-likevel-godkjent-i-norge/17382792/

Ut med baksetene, og registrering som lastebil. Eventuelt varebil med 300 kg nyttelast.

Tipper de glatt kan selge 100 stk til 1,8-2 millioner kroner. Mange som ønsker seg en slik for showoff.

Rosstopher

Den er vel importert etter § 1-15 (eller hva den paragrafen heter i dag), altså at hvis en bruktbil har vært registrert på ordinære vilkår i USA eller Canada kan den importeres uten å måtte typegodkjennes i Norge. Det betyr ikke at modellen er godkjent for ordinært salg i Norge.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Foliert i lilla?!?! Kødder du? Er jo stålet som er det mest kule med Cybertruck.

Er jo utrolig kult at de har fått det til. Men håper noen finner ut hvordan de har fått det til sånn helt nøyaktig. Er vel kun Type 2 hurtig-lading sikkert.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. januar 2025, klokken 12:36Foliert i lilla?!?! Kødder du? Er jo stålet som er det mest kule med Cybertruck.

Er jo utrolig kult at de har fått det til. Men håper noen finner ut hvordan de har fått det til sånn helt nøyaktig. Er vel kun Type 2 hurtig-lading sikkert.
Er vel ikke veldig forskjell på CCS1 og CCS2, og finnes nå adaptere for å gå fra NACS til CCS1, så videre til CCS2 burde være grei skuring.

Tesla har jo allerede CCS2 på andre modeller for Europa, så man kan sikkert bruke deler fra disse til å få gjort om til CCS2 på CT. Største problemet er vel at CCS2 er solid mye større og kraftigere plugg/sokkel på enn NACS, så kanskje det må skjæres litt mere, eller porten relokaliseres litt for å få plass. Blir kanskje ikke like skjult da.

Tenker det er noen andre endringer de må ha gjort, som har vært mere hodebry, men det vil de jo ikke ut med, ennå. Så får se hva som kommer frem etterhvert! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#22
Sitat fra: RJK på onsdag 22. januar 2025, klokken 13:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. januar 2025, klokken 12:36Foliert i lilla?!?! Kødder du? Er jo stålet som er det mest kule med Cybertruck.

Er jo utrolig kult at de har fått det til. Men håper noen finner ut hvordan de har fått det til sånn helt nøyaktig. Er vel kun Type 2 hurtig-lading sikkert.
Er vel ikke veldig forskjell på CCS1 og CCS2, og finnes nå adaptere for å gå fra NACS til CCS1, så videre til CCS2 burde være grei skuring.

Tesla har jo allerede CCS2 på andre modeller for Europa, så man kan sikkert bruke deler fra disse til å få gjort om til CCS2 på CT. Største problemet er vel at CCS2 er solid mye større og kraftigere plugg/sokkel på enn NACS, så kanskje det må skjæres litt mere, eller porten relokaliseres litt for å få plass. Blir kanskje ikke like skjult da.

Tenker det er noen andre endringer de må ha gjort, som har vært mere hodebry, men det vil de jo ikke ut med, ennå. Så får se hva som kommer frem etterhvert! :)

Ja, ser man det. Da var jo ikke det et problem (husker det var mye pes om det da de første Model 3-bilene ble parallell-importert. Ser at skjermen på Cybertruck kommer litt i konflikt med vanlige adaptere, men så har de funnet opp adaptere spesifikt for Cybertruck som har lenger "skaft":

https://www.ebay.com/itm/326347158007
Tesla Model Y                         2021-

Kristia


Rosstopher

Egenvekt 3020 kg ser jeg det står hos Vegvesenet. Akkurat nok nyttelast til 4 personer på 90 kg hver, pluss 10 kg håndbagasje og en koffert på 20 kg. Noe begrensende, men fullt mulig å bruke som personbil altså. Derimot ikke noe nyttig som pickup.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA