Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har jeg noe nytte av 400V transformator?

Startet av ohkaasa, søndag 19. mai 2024, klokken 19:03

« forrige - neste »

ohkaasa

Sikkert et dumt spørsmål, men håper det er noen elektrokyndige som kan svare:)

Jeg hadde tidligere en Renault Zoe, og i forbindelse med at jeg flyttet inn i en eldre bolig med IT nett, så måtte jeg skaffe meg en transformator, jeg kjøpte en 10KVA og en Easee ladestasjon, for å få noenlunde fart på ting. Så solgte jeg Renaulten for et par år siden, og kjøpte en Tesla.

Så kommer spørsmålet: Har jeg egentlig noen som helst nytte av den transformatoren nå? eller kunne jeg likesågodt fått en elektriker til å koble om direkte inn på ladestasjonen, og selge transformatoren? (koster vel sikkert mer for jobben enn hva jeg ville fått for transformatoren da men)

TB

Fordeler med trafo fra 230V til 400V TN kan være du fordeler belastningen over alle faser. Annen fordel vil være det er mange flere biler som støtter TN enn IT nett. Tesla er en av få som støtter begge deler.

Ulempen med trafo er noe tapt energi. Du vil kjenne trafo blir varm. Hvor mye tap avhenger av typen trafo og belastning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ohkaasa

oK, Så det er egentlig greit å beholde den uansett da.  Det er forøvrig en Noratel trafo

turfsurf

Har du en Tesla som utnytter trefas IT fullt (Y,3 og nyere S/X) så fordeler de lasten like jevnt som en trafo. Da er det kun tap med trafoen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ohkaasa

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. mai 2024, klokken 19:26Har du en Tesla som utnytter trefas IT fullt (Y,3 og nyere S/X) så fordeler de lasten like jevnt som en trafo. Da er det kun tap med trafoen.

Ja, har en TMY. Men har bestilt en BYD Seal også, mulig den er annerledes på ladinga.

TB

#5
Etter det jeg kan lese har BYD Seal opp til 11 kW ladeeffekt. Det samsvarer med 3 x 230V x 16A TN nett.

Mange (finnes sikkert unntak) av bilene som lader på 11 kW kan lade på lavere effekt fordelt på tre faser. Fordel med gjevnt fordelt last mellom faser.

Tap i trafo kan leses av i datablad.
Varierer med modell:
https://www.noratel.com/no/produkter/product/3lt100-400230-23/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på søndag 19. mai 2024, klokken 22:48Etter det jeg kan lese har BYD Seal opp til 11 kW ladeeffekt. Det samsvarer med 3 x 230V x 16A TN nett.

Mange (finnes sikkert unntak) av bilene som lader på 11 kW kan lade på lavere effekt fordelt på tre faser. Fordel med gjevnt fordelt last mellom faser.

11kW makseffekt sier ikke så mye om hva som støttes av lading på IT nei. Mange støtter nå åpen delta som er fint for å fordele last bedre enn en-fas.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Min tanke var at trådstarter vil ha en fordel av å beholde trafo. Flere biler som støtter TN vs IT nett på tre faser.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ulvis

Ein annan fordel er at trafo fungerar som skille for jordfeil og elektriskstøy. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

THE

Norateltrafo kjøpt via Renault sammen med Renault Zoe er en 12kVA lavtapstrafo med ca 45 W tomgangstap. Min står i kjelleren, og der er det egentlig nødvendig med oppvarming året rundt. 45W tapseffekt tilsvarer ca 400 kWh på et år, så om trafo står i ei uisolert bod eller noe lignende blir jo dette energi som ikke blir brukt til noe fornuftig, og i realiteten fører til høyere forbruk på bilen.

Noratel sine trafoer er også av god kvalitet, i motsetning til de standard 4 kVA 1-fas trafoene som ble levert som standard med Renault Zoe, i alle fall de trafoene som ble levert i 2015 da jeg kjøpte Zoe. De trafoene var ikke lavtapstrafoer, og hadde mye høyere tomgangstap en 12kVA 3-fas trafoen fra Noratel. Det har også vært mye problemer med standardtrafoen som ble levert fra Renault. Jeg har beholdt min Norateltrafo selv om det er snart 7 år siden jeg solgte Zoe'n, men jeg hadde nok fått en elektriker til å koble vekk trafo om jeg hadde en 4 kVA enfastrafo. En annen grunn til å koble vekk trafoen er hvis man har lite plass i sikringsskapet og trenger den til noe annet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA