Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil er best totalt sett under 500k?

Startet av harruz, torsdag 09. mai 2024, klokken 10:43

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Radial på tirsdag 04. mars 2025, klokken 05:28Eneste relativt "trygge" kjøp, for samvittigheten og lommeboka utover tysk, blir koreansk eller Japansk.
Ja, hvis man lukker øynene for at mye av batteriene blir produsert i Kina. Selv Koreanske LG produserer mye batterier i Kina.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 05:37
Sitat fra: RJK på mandag 03. mars 2025, klokken 20:57
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mars 2025, klokken 20:53Hva med Mini Countryman, eller Cooper, Aceman. Det er noen leasingkampanjer der med 0,99% fastrente i tre år. Kan få en bil for drøye 100.000 over tre år. Det er latterlig billig.
Disse produseres vel i Kina, etter at BMW flytta produksjonen dit! Han ville vel unngå Kina-produserte biler, så da går vel disse ut!

Vel, bare delvis riktig. Countryman produseres i Tyskland, og heldigvis vil Aceman og Cooper produseres i England f.o.m. -26.

https://www.motoringfile.com/2024/11/27/complete-guide-to-where-new-minis-are-made-a-look-into-the-future/
Takk for den infoen, da må man bare være spesifikk på at man kun tar i mot bil om VIN# viser at den er produsert i Tyskland eller UK! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

emurof

Det går kanskje mot ny bil her, og selv om jeg er veldig fornøyd med Teslaen min, så får det litt bismak å kjøpe helt ny nazimobil.

Dessverre sliter jeg med å finne noe som kan måle seg med Teslaen hvis man ser på kombinasjon rekkevidde, ytelse, Autopilot, appstyring, navigering, forvarming, funksjonalitet (som Sentry mode), AWD, og tilgang til superladere, osv.

Det nærmeste er kanskje Kia EV6? Men rekkevidden er dårlig. Hvis jeg kjøper en Model 3 AWD så får jeg mye bedre rekkevidde til en billigere penge.

Skal jeg ofre kjørekomfort (totalpakken) for å ikke ha nazimobil, noe som både kunne gnaget ørlitte grann på samvittigheten og utsatt bilen min for hærverk (har foreløpig ikke hatt noe av det, men så kjøpte jeg den før Elon ble 100% nazi også)?

turfsurf

Sitat fra: emurof på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:25Dessverre sliter jeg med å finne noe som kan måle seg med Teslaen hvis man ser på kombinasjon rekkevidde, ytelse, Autopilot, appstyring, navigering, forvarming, funksjonalitet (som Sentry mode), AWD, og tilgang til superladere, osv.

BMW i4 fungerer knall. Kan t.o.m starte forvarming av batteriet fra app.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: emurof på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:25Det går kanskje mot ny bil her, og selv om jeg er veldig fornøyd med Teslaen min, så får det litt bismak å kjøpe helt ny nazimobil.

Dessverre sliter jeg med å finne noe som kan måle seg med Teslaen hvis man ser på kombinasjon rekkevidde, ytelse, Autopilot, appstyring, navigering, forvarming, funksjonalitet (som Sentry mode), AWD, og tilgang til superladere, osv.

Det nærmeste er kanskje Kia EV6? Men rekkevidden er dårlig. Hvis jeg kjøper en Model 3 AWD så får jeg mye bedre rekkevidde til en billigere penge.

Skal jeg ofre kjørekomfort (totalpakken) for å ikke ha nazimobil, noe som både kunne gnaget ørlitte grann på samvittigheten og utsatt bilen min for hærverk (har foreløpig ikke hatt noe av det, men så kjøpte jeg den før Elon ble 100% nazi også)?

Det er ingen andre som kan svare for deg enn deg selv. Du får kjenne litt på det, smake på "Teslaskammen" og vurdere om det er verdt det. Har du prinsipper og verdier som ikke er forenlig med å velge Tesla, eller tar du en mer pragmatisk løsning og velger den bilen du føler passer best for deg?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hELgenen

Sitat fra: Svein_H på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:47
Sitat fra: emurof på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:25Det går kanskje mot ny bil her, og selv om jeg er veldig fornøyd med Teslaen min, så får det litt bismak å kjøpe helt ny nazimobil.

Det er ingen andre som kan svare for deg enn deg selv. Du får kjenne litt på det, smake på "Teslaskammen" og vurdere om det er verdt det. Har du prinsipper og verdier som ikke er forenlig med å velge Tesla, eller tar du en mer pragmatisk løsning og velger den bilen du føler passer best for deg?

Om ikke annet så anbefaler jeg å prøve andre merker. Er mye mer å velge i enn man kanskje tror.
Og dersom man bare MÅ velge Tesla - så er jeg helt sikker på at de må dumpe prisen mye i Q3/Q4.
Om ikke noe annet kan man bruke misnøyen mot Tesla til å presse prisen ned ved å vente.
Jeg tror det er viktig å sende et signal til galskapen man driver med i USA - så jeg går mye lenger enn å bare holde meg borte fra Tesla..her er det all-in boikott av alt fra USA. Nå som Trump dytter på med toll - så er det jo en gyllen mulighet til å presse opp misnøyen ennå mer der borte ved å si nei til USA varer. Mao får de ikke solgt noe - og alt de importerer blir dyrere.......

Øyvind.h

Jeg følte det samme når jeg hadde kjørt Tesla i mange år. Tenkte ganske smalt innenfor de få områdene Tesla var gode på.
Diverse merkebytter var veldig lærerikt mtp hva jeg faktisk verdsetter fra dag til dag.
Men - det er en veldig høy terskel å bytte når man har kjørt ett merke lenge. Da føles andre biler fremmede og ikke like gode.

Eierskap over tid derimot gir et helt annet inntrykk av Tesla vs konkurrenter. Jeg kjøpte en del forskjellige biler og skjønte at det var mye jeg hadde gitt avkall på med Tesla. Når Y`en da endelig var klar merket jeg at det Tesla var gode på var flere andre også gode på. Og en del irritasjoner hadde forsvunnet fordi andre fikk til helt basic funksjoner bedre. Så kan en krangle til en blir blå om hva som er basic i en bil, men det var min erfaring etter bilbytte. Merke for meg er ett fett egentlig. Leverer BMW den beste bilen for oss kjøper jeg det. Samme med Kia, Hyundai, Audi, Mercedes osv. Men bytte bort fra Tesla var om ikke annet en skikkelig øyeåpner.
Samtidig veldig glad det er flere år siden jeg fant ut at andre leverer til dels mye bedre på områder som er viktig for oss, ellers hadde jeg kanskje kjørt Tesla fortsatt og slitt veldig med hva jeg skulle foretatt meg nå som Teslas merkevare har blitt noe helt annet enn før. Kjipere å bli tvunget til bytte enn å gjøre det frivillig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svein_H

Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:54
Sitat fra: Svein_H på onsdag 05. mars 2025, klokken 19:47

Om ikke annet så anbefaler jeg å prøve andre merker. Er mye mer å velge i enn man kanskje tror.
Og dersom man bare MÅ velge Tesla - så er jeg helt sikker på at de må dumpe prisen mye i Q3/Q4.
Om ikke noe annet kan man bruke misnøyen mot Tesla til å presse prisen ned ved å vente.
Jeg tror det er viktig å sende et signal til galskapen man driver med i USA - så jeg går mye lenger enn å bare holde meg borte fra Tesla..her er det all-in boikott av alt fra USA. Nå som Trump dytter på med toll - så er det jo en gyllen mulighet til å presse opp misnøyen ennå mer der borte ved å si nei til USA varer. Mao får de ikke solgt noe - og alt de importerer blir dyrere.......

Helt enig med deg her, og har også min egen boikott av USA-varer, men det blir litt OT i denne tråden.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. mars 2025, klokken 20:04Jeg følte det samme når jeg hadde kjørt Tesla i mange år. Tenkte ganske smalt innenfor de få områdene Tesla var gode på.
Diverse merkebytter var veldig lærerikt mtp hva jeg faktisk verdsetter fra dag til dag.
Men - det er en veldig høy terskel å bytte når man har kjørt ett merke lenge. Da føles andre biler fremmede og ikke like gode.

Eierskap over tid derimot gir et helt annet inntrykk av Tesla vs konkurrenter. Jeg kjøpte en del forskjellige biler og skjønte at det var mye jeg hadde gitt avkall på med Tesla. Når Y`en da endelig var klar merket jeg at det Tesla var gode på var flere andre også gode på. Og en del irritasjoner hadde forsvunnet fordi andre fikk til helt basic funksjoner bedre. Så kan en krangle til en blir blå om hva som er basic i en bil, men det var min erfaring etter bilbytte. Merke for meg er ett fett egentlig. Leverer BMW den beste bilen for oss kjøper jeg det. Samme med Kia, Hyundai, Audi, Mercedes osv. Men bytte bort fra Tesla var om ikke annet en skikkelig øyeåpner.
Samtidig veldig glad det er flere år siden jeg fant ut at andre leverer til dels mye bedre på områder som er viktig for oss, ellers hadde jeg kanskje kjørt Tesla fortsatt og slitt veldig med hva jeg skulle foretatt meg nå som Teslas merkevare har blitt noe helt annet enn før. Kjipere å bli tvunget til bytte enn å gjøre det frivillig.

Det er dessverre ikke slik at Tesla bare er god på noen få områder. Etter det jeg har sett så har de den beste totalpakken for mine behov. Enkelte andre kan være bedre på enkelte andre ting, men ingen av dem ser ut til å ha den komplette pakken Tesla har, til en svært god pris for det man får.

Jeg er villig til å gå med på at ting ikke gjøres identisk som på Tesla, men visse ting er viktig for meg, som prisen sett opp mot særlig rekkevidde, AWD, navigasjonsløsning, forvarming fra app (det er ikke alltid kjøreturer i sprengkulda er planlagt på forhånd) og Autopilot (i det minste å holde filen, og holde avstand til bilen foran).

I vinterlandet Norge ønsker jeg ikke å fire på kravet om AWD og forvarming uten å måtte gå fysisk til bilen. Men måten forvarming eventuelt gjøres på er ikke så viktig, så lenge det er enkelt og jeg kan gjøre det så bilen er varmet opp når jeg setter meg inn.

Det er derfor dette er vanskelig. Men jeg holder øynene åpne, og vil prøvekjøre hvis jeg finner noe lovende.

Kineserne har jo en del biler som muligens kan vurderes, men Kina er også et diktatur som det ikke er fristende å støtte, så det blir litt samme problemstilling som med Tesla.

daktari

Jeg anbefaler å prøvekjøre litt.

VW har kanskje den beste autopiloten, BMW rett bak. Jeg synes ikke EV6 var like god, men det er 3 år siden.

BMW støtter mobilnøkkel i lomma via UWB på iPhone og noen android med uwb-støtte på iDrive 8.5.

Alle har god navi og god HUD. Kan også sende navi fra telefonen. Masse innstillinger på foretrukne ladesteder og plug&charge. Lett å legge til mellommål og å lage kompliserte ruter. De støtter også ABRP eller Waze som navi via android auto eller carplay.

Så får du bedre fjæring og lavere støy. Og bedre dørhåndtak.

Ladefarten er på samme nivå, og rekkevidden ganske lik.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Ville forøvrig kanskje sett innom en pent brukt iX1.
Får mye bil for pengene der, om plassen bak fører ikke er det viktigste (siden du kommer fra Kona)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Chimp

Sitat fra: Radial på torsdag 06. mars 2025, klokken 18:24Ville forøvrig kanskje sett innom en pent brukt iX1.
Får mye bil for pengene der, om plassen bak fører ikke er det viktigste (siden du kommer fra Kona)

Jeg sitter ofte "bak meg selv", jeg er 183 og hvis man da har plassproblemer er det fordi man ønsker å ligge...setet har 3 innstillingsmuligheter hvis jeg husker rett, jeg har den på det midterste hakket.

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 06. mars 2025, klokken 17:55VW har kanskje den beste autopiloten

Er det den samme i alle bilene? Jeg har prøvd en VW ID.4, og ble ekstremt lite imponert.

SitatAlle har god navi og god HUD.

Ikke ID.4...

Og hva med pris, rekkevidde, forvarming, osv.?

Øyvind.h

ID4 har i mange situasjoner bedre autopilot enn Tesla. I hvert fall på strekningen vi kjører oftest.
Ingen feil/fantombrems, mykere og med lydløs sømløs ut/innkobling. Ideelt sett ville jeg kanskje ønsket meg en kombo av det VW og Tesla leverer.
Navi varsler om hendelser, eksempelvis uventet kø på E6 om X antall meter. Men bruker mest Google Maps eller Waze. Intergrert navi varsler uansett virker det som. Og den har oversikt over ladestasjoner og status på disse (ledig/opptatt).
Head up er genialt. Ser sjeldent bort fra veien og har hastighet, fartsgrense og rute synlig uten å ta øynene fra veien. Trygt og moderne.
Prismessig omtrent som Model Y sammenlignet med Id4 4motion highline på kampanje til 490 med vinterhjul og serviceavtale.
Forvarming med navi eller manuelt på 2024 og nyere.
Rekkevidde sammenlignet med Y - kortere. Men mye bedre seter, bedre lys, bedre støydempet. Rett og slett en vesentlig mer behagelig langturbil.

Men den veldig lange listen over fordeler er gjerne noe en ikke merker på prøvetur. Ved eierskap lærer en alle de positive sidene og smarte funksjonene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Sitat fra: daktari på torsdag 06. mars 2025, klokken 17:55VW har kanskje den beste autopiloten, BMW rett bak. Jeg synes ikke EV6 var like god, men det er 3 år siden.
Er VW bedre enn Audi på dette punktet? Har kjørt litt Q4 og opplever den som betydelig dårligere enn iX.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA