Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny-Think nedre speildeksel førerside

Startet av erikf, søndag 30. desember 2012, klokken 15:46

« forrige - neste »

Kjelliken

 :D Jeg har ikke noe problem med å betale for å lade i byen.
Og en slik løsning hade vert perfekt selv 5 kroner timen er jo ett pluss mot er det 3 du sier hjemme.

Alikevel er da parkeringen billigere enn dagen full betaling.
Men her er det jo bare for politikerene og sette opp en komite for dette.
Er jo mange alternative løsninger og komme med her som gjenger alle.

Jeg må ikke på død og liv parkere gratis. Men greit å kunne lade menst jeg er i byen uten å måtte tråle den hver gang for å finne en slik plass. Når tross alt de vil ha mindre forurensning der inne. Da bør ting tilrettelegges.

Men i Norge er vi jo ikke flinke på dette. Vi ligger alltid bak.
Stort sett i allefall.. :D
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

erikf

Sitat fra: Ebe på lørdag 07. mars 2015, klokken 19:02
Det skal sies at alle punktene i øverste etasjen kom i løpet av 2014, så de har utvidet. Du burde kanskje utvide ennå mer, alternativ reservere egne ladepunkter man måtte betalt en symbolsk sum for. Da hadde det vært større sjanse for at de som måtte lade fikk ladet. La si at summen var den samme som om man ladet hjemme, kanskje med et lite påslag.
Har ikke ladepunktene på plan 2 på bystasjonen vært der i minst tre år?
Har heller ikke noe i mot å lade, eller å betale for parkering, men synes prinsippet med gratis eller mye billigere parkering bør ivaretas noen år til. Bystasjonen er egentlig eneste sted i byn man ønsker at det skal parkeres, så synes ikke det bør innføres høy betaling her heller.
Ender jeg med dobbel pris pr kwt betaler jeg gjerne det. De har vel klart å fikse identifisering i oslo, gjennom at du må sende sms eller bruke rfid-chip for å åpne ladepunkt. Bør gå greit å fakturere forbruket da. Evt gjennom avtale med kraftselskapet ditt e.l. - Håper det kommer noen løsninger som dette etter hvert.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Ebe

Har de vært der så lenge? De øverste ladeplassene, i tredje etasje? Mente jeg hadde lest om de i fjor. Menmen :)

Sett pris på 2kr pr kwh på laderene, så kunne de som måtte lade lettere funnet seg en plass.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Kjelliken

 :D Helt klart så finnes det løsninger som kan fikse dette uten at de burde gå i tap.
Er jo tross alt ikke det som er meningen at alt skal være et tap prosjekt.

Men her bør det ses langsiktig og ikke slik at tilbudet er godt nok ut uken etter det kommer opp.

En slik lade brikke er en god løsning spør du meg, og eventuel en sms.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Electrix

Den billigste måten å betale for lading er parkeringsavgift med allerede eksisterende automater . En måte å få mange flere ladepunkter er å tillate parkeringsavgift på ladeplasser. Man trenger ikke innføre det med en gang, det holder å stadfeste at fra og med 2016 så innføres dette samtidig som man beholder gratisparkeringen på plasser uten lademulighet på minimun 10A. Strlmmen skal da være inkludert i avgiften. Dette vil gjøre det lønnsomt eller i det minste selvfinansierende å bygge ut ladeplasser for kommunene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

fredsjo

Hvor er disse ladeplassene i øverste etasje? Har ikke sett dem jeg. Er det oppe på taket?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Ebe

Nei, det var kanskje litt klønete skrevet. Mente øversta av de to etasjene det finnes ladere i.

Flest ladere finnes i plan 1 (2. etasje), mens det finnes noen nyere ladere i plan 2 (3. etasje).

Finnes så langt jeg har sett ingen ladere på taket.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

fredsjo

2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Kjelliken

 >:( var innom bygaragen i går og da sto det parkert en el bil på elbil ladeplass uten og lade. Den sto der flere timer. er ikke det litt dumt? Med tanke på at det allerede er få ladepunkt på Bystsjonen hvorfor ta en plass for å lade bilen når en ikke nytter seg av den?

Er jo ikke som om hvis du har el bil så må du parkere der.. Men om du skulle trenge lading hadde det vert greit.
Men var ikke en gang kopltet til. :(

Er jo ikke som om resten av parkerings huset var fult. Flust av ledige plasser ellers. :/
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

fredsjo

Ta regnr, gjør følgende:

SitatTast inn REGNR (mellomrom) og registreringssnummeret på kjøretøyet du ønsker å få informasjon om, og send meldingen til telefonnummer 2282. Etter kort tid mottar du opplysninger som gjelder på oppslagstidspunktet for det aktuelle kjøretøyet.

Finn tlf nr og ring personen. Spør hva i all verden tanken bak dette er. Trolig en utrolig misforståelse av hvordan gratisparkeringen fungerer, men bør helt klart korrigeres. Er ikke flust med plasser.

Har forøvrig vært i kontakt med de son styrer dette. De sier det trolig vil bli en ny utvidelse av elbilplassene "etterhvert".
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Kjelliken

 :( Ser dessverre problemet der.. Parkerte hin dagen og skulle plugge i laderen..
Tenkte det var en god plassering. men da fire av uttakene ikke var strøm på hjalp det lite.

Fikk jo ikke ladet uansett. Jeg var heldig og fikk flyttet bilen min litt lenger bort den dagen for det var ikke fult.
Men er jo ikke vits å ha den plugget i om det ikke er mulig å få strøm.. Uansett hvor fustrerende det må være å se en som ikke lader og står parkert der. :-[
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

hasog

På ladestajonene på plan 1 er det automatsikringer under stikkontaktene.
Det er noen elbiler som sprenger disse sikringene på 16 A
Ciroen  Saxo  2002 (2003-2007)
Kia Soul 2016

Sirup

Er det noen som vet om det kommer flere ladeplasser i bygarasjen snart?

Her er jo alltid fullt, det er jo et stort behov for flere plasser.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Sirup

De siste gangene jeg har parkert i bygarasjen har ikke porten åpnet seg hverken når jeg skulle inn eller ut. Har måtte ta billett for å komme inn og trykke på calling knappen for å vakten til å slippe meg ut.

Det viser seg at man nå må ha en app for å få portene til åpne seg automatisk, Sesam Sesam heter den.

Dette hadde ikke jeg fått med meg, er dette allment kjent? Når ble denne ordningen innført?
Fungerer sikkert fint når man er klar over det og har appen.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Willow

Jeg har EL-bilavtale på Bygarasjen og fikk mail i mai om det nye systemet, så det er vel ganske kjent.
Syns det funker veldig bra, fikk lagt til mannen min sin bil også (til hans store glede siden jeg da betaler for hans parkering) så slipper vi å styre med å tenke på betaling når vi skal inn og ut. Den gjelder jo på flere av de andre parkeringshusene også, supert!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA