Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny-Think nedre speildeksel førerside

Startet av erikf, søndag 30. desember 2012, klokken 15:46

« forrige - neste »

erikf

Først og fremst: Jeg synes tilbudet i Bygarasjen er helt fantastisk.
Jeg antar at intensjonen er nettopp at det bør være bra der siden Bergen, som eneste by i Norge ikke har offentlige ladestasjoner på bakkeplan i gatene i byen. (eller finnes noen få unntak?)

Uansett, det er visst helt fullt på dagtid, på begge plan. På kvelden ser vi også antydninger til at det kommer til å bli fullt. Mange elbiler som viser at de har forstått reglene og parkerer på andre plasser når de ikke trenger å lade. (veldig få unntak)
Noen som vet om Bergen Parkering (?) har planer om å bygge ut tilbudet?
Kan Hordaland Elbilforening sjekke dette? Vi bør kanskje foreslå at det gjøres, om ikke de har planer.
Eller er det et tapsprosjekt for dem? Hvem betaler egentlig? Får de penger fra staten for hver parkerte elbil?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

PK

Enig.
Burde vært flere ladeplasser der...
Som regel alltid fult ser jeg :-) noe som selvsagt er bra...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Kjelliken

Her mener jeg vi bør få en ny vurdering av tilbudet. Som ja er fantastisk men redusert.

Var i byen i helgen og det var jo klart helt fullt på bystasjonen ved ladeplassene.
Og så begynte jeg å se meg litt nærmere rundt på parkeringsplasen.

Med tanke på hvor mange elbiler som var parkert på bystasjonen denne dagen ble jeg forundret over hvor mange som sto parkert i nærheten og ikke hadde tilgang. Meg inkludert.

Og vi snakker ikke tre fire biler.. men heller en tre dobbling av det det er ladeplasser.
Her kan kansje disse miljø politikeren få gjort noe med dette..

Bare en tanke
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

reptil

Er enig med deg - så få "gateladeplasser" som er i Bergen burde man utvidet antallet her noen hakk.
Er vel også det enkleste stedet å få det til også
(evt i Klostergarasjen, men den regner jeg som en tapt sak :()
Svart Leaf Acenta

Kjelliken

 :D I kloster garagen har de i allefall bedre lade uttak til type 2 kontakt om jeg ikke tar feil.

Og det funker fint.. er bare ikke gratis. Men begynner å bli trangt om plassene der og...
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Ebe

Tror kanskje tiden der man kan forvente gratis lading snart er over. Jeg vil tippe det står 2-300 elbiler der hver dag, er kanskje usansynlig at alle disse skal få lade gratis.

Trenger man virkelig strøm for å komme hjem igjen så står verdens største hurtigladestasjon rett borti gata. Det er vel hurtigladere på de fleste utfarsveier også.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

reptil

Sitat fra: Kjelliken på torsdag 05. mars 2015, klokken 16:01
:D I kloster garagen har de i allefall bedre lade uttak til type 2 kontakt om jeg ikke tar feil.

Og det funker fint.. er bare ikke gratis. Men begynner å bli trangt om plassene der og...

Ok, var ikke klar over at det var lading der.
Svart Leaf Acenta

Ebe

Klostergarasjen har noen (6?) type 2 kontakter i en av etasjene. Koster ikke noe å lade, men koster å parkere med vanlig takst.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

arnkl

Sitat fra: Ebe på fredag 06. mars 2015, klokken 13:29
Klostergarasjen har noen (6?) type 2 kontakter i en av etasjene. Koster ikke noe å lade, men koster å parkere med vanlig takst.

Eg trur det er fleire enn 6. Desverre er det berre 16A einfase. Eg synest dei kunne spandert noko meir effekt, sidan elbilar også betalar vanleg takst for å parke der.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Ebe

Stemmer, står dette på nettsiden dems:

"Det er 12 ladeplasser for el-biler i KlosterGarasjen av Type 2, mode 3, og 16 amper til hvert ladeuttak.
Ladeuttakene er plassert på plan E like over hovedinnkjøringen som skjer til plan C."

Kunne kosta på seg noe mer futt ja... Ikke at det spiller noen rolle for meg og min Leaf :-D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Kjelliken

 :D Kloster garagen er forøvrig et godt alternativ når jeg reiser til byen.
Ja jeg betaler for parkering men sannsynligheten for å få ladet opp bilen samtidig er større der.

Jeg bor ett stykke utenfor byen og da er det greit og lade menst jeg er parkert og ikke nødvendigvis måtte legge til en 20 min for å gjøre noen ekstra ærend når jeg først er i byen.

Var innom bystasjonen igjen i går og må revurdere 3x her.. kunne lett ha 4 dobblet det.
Pratet også med en annen elbil eier når jeg var der og hen hadde selvfølgelig observert en og samme bil på laderen som parkerte der fredags ettermiddag og helt frem til mandag. Den er jo litt drøy..

Vi har jo lov og være med mennesker vi som andre billister.

Men generelt ett utbedret lade nett er det behov for. Og gjerne stasjoner som har tak.
Det er det jo både på bystasjonen og bygarasjen.  :D
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Johnny

Da jeg fikk meg elbil trodde jeg at jeg også ville "fortøye" bilen alle steder jeg parkerte, siden det tilsynelatende så ut som det var nødvendig. Praktisk erfaring viser noe annet. Det er tre mil til sentrum, et kvart batteri inn, og halvt batteri når jeg er hjemme igjen.

Hvorfor skal jeg da "klomre" med en ladekabel for å tjene 3 kr i timen, når jeg vet at det også er folk som faktisk har behov for ladingen for å komme seg hjem igjen? Jeg antar at de fleste som lader i Bygarasjen ikke deler synet mitt.
TMS og eGolf.

Kjelliken

 :D Hei Johnny

Joda jeg har ikke ett problem med dette som du sier her.
Og jeg klarer om jeg kjører øko + retur byen.

Poenget er ikke at det skal være gratis for min del. Men det burde tilrettelegges bedre med tanke på den store økningen i EL biler. For at det fortsatt skal være praktisk for de som eventuelt skulle trenge lading.

Og hvorfor skal de ha det bedre i Olso enn Bergen? Når Bergens politikerene liksom skal gjøre så mye for miljøet.. De kan ikke bare ta inn en masse ekstra penger og ikke bruke det på såkalt miljø tiltak.
Dette er jo noe av de viktigste fanesaker til Politikeren og da mener jeg vi bør kjøre på..  :D
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Johnny

Når du kommer fra Radøy bør du få lade, og jeg synes ikke at du skal sitte å fryse i bilen heller ;)

De må gjerne fylle opp hele Bygarasjen med ladepunkter, men så lenge tilgangen er begrenset, så er ikke 3 kr i timen grunn god nok!
TMS og eGolf.

Ebe

Det skal sies at alle punktene i øverste etasjen kom i løpet av 2014, så de har utvidet. Du burde kanskje utvide ennå mer, alternativ reservere egne ladepunkter man måtte betalt en symbolsk sum for. Da hadde det vært større sjanse for at de som måtte lade fikk ladet. La si at summen var den samme som om man ladet hjemme, kanskje med et lite påslag.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA