Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. mai 2024, klokken 16:51
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 14. mai 2024, klokken 16:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mai 2024, klokken 22:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 10. mai 2024, klokken 16:29"Lukrative planer"? Intet tyder på at Musk hadde "lukrative" planer med Twitter.
Jo det hadde han da. Men så fant han ut av alle de uekte profilene. Da begynte bråket

Kan dokumentere din påstand?
Hmm ikke lett for meg å gjøre det nei. Men som svingtrader i maaaange år i Tsla så husker jeg godt de analytiske vurderingene Elon kom med helt i starten typ d han spurte på Twitter om han skulle selge seg ned i Tsla for å ikke ha alle eggene i samme kurv. Så husker jeg han snuste på ganske mye før han landet på Twitter

Mitt poeng er at Elon visste og vet hvordan han skal bruke pengene sine. Så jeg gir meg med det.

Jeg skal gi meg med å si at Musk er meget ulik en vanlig investor. Han er primært en grunder og ingeniør og med et meget stort klimaengasjement og er helt utemmet, langt på vei gal.

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 16. mai 2024, klokken 11:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. mai 2024, klokken 16:51
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 14. mai 2024, klokken 16:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 13. mai 2024, klokken 22:12
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 10. mai 2024, klokken 16:29"Lukrative planer"? Intet tyder på at Musk hadde "lukrative" planer med Twitter.
Jo det hadde han da. Men så fant han ut av alle de uekte profilene. Da begynte bråket

Kan dokumentere din påstand?
Hmm ikke lett for meg å gjøre det nei. Men som svingtrader i maaaange år i Tsla så husker jeg godt de analytiske vurderingene Elon kom med helt i starten typ d han spurte på Twitter om han skulle selge seg ned i Tsla for å ikke ha alle eggene i samme kurv. Så husker jeg han snuste på ganske mye før han landet på Twitter

Mitt poeng er at Elon visste og vet hvordan han skal bruke pengene sine. Så jeg gir meg med det.

Jeg skal gi meg med å si at Musk er meget ulik en vanlig investor. Han er primært en grunder og ingeniør og med et meget stort klimaengasjement og er helt utemmet, langt på vei gal.

At han er litt gal grunder kan jeg si meg enig i. At han har klimaengasjement i sitt eget hode kan hende,men han er svært falsk. Tar sønnen med privatfly tvers over landet for ene og alene delta på en spillmesse for sønnen for en del år siden viste for all verden at klima engasjementet ikke sitter så dypt. Jeg har ikke så mye respekt for falskhet og måten han agerer på mot ansatte er forkastelig..og han sier og mener mye rart..

What-a-watt

#77
Hans "popularitet" sier også endel om amerikanere, og deres kultkultur. Ren og skjær galskap IMO.


Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 16. mai 2024, klokken 13:55Hans "popularitet" sier også endel om amerikanere, og deres kultkultur. Ren og skjær galskap IMO.


Enig :+1: men amerikanere trenger brød&sirkus

vinterdekk

https://www.tv2.no/broom/mange-mister-jobben-stor-sluttpakke-pagang/16691751/

Tesla ansatte i Norge har fått tilbud om sluttpakker. Reduserer 10% av arbeidsstokken. De ansatte har angivelig vist stor interesse for sluttpakkene.

Hvilke stillinger har Tesla i Norge? Mest service, salg og ladeinfrastruktur? Det kan jo kanskje merkes ..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

"Hovedbegrunnelsen skal være at Tesla har behov for trimme organisasjonen for å gjøre den best mulig rustet for videre vekst."

Eh altså ikke for å kutte kostnader...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på torsdag 16. mai 2024, klokken 21:50"Hovedbegrunnelsen skal være at Tesla har behov for trimme organisasjonen for å gjøre den best mulig rustet for videre vekst."

Eh altså ikke for å kutte kostnader...
Trimme! Jeg tenker det er typisk svada setninger fra Tesla. Greia er at Tsla q tallene ser ikke bra nok ut og da må man ta ned antall ansatte. Men kan jo ikke si det da ;D så da blir det «trimme» i steden.

filtvet

Flere norske firmaer driver også med dette. Sparker ut folk som er mye syke etc. Men de får en liten sluttpakke så vi hører ikke om det.

turfsurf

Sitat fra: filtvet på fredag 17. mai 2024, klokken 09:41Flere norske firmaer driver også med dette. Sparker ut folk som er mye syke etc. Men de får en liten sluttpakke så vi hører ikke om det.
Ja, det stemmer. Men da er det gjerne av slike grunner, ikke bare en ubetinget "vi sparker 10% av de ansatte".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#84
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. mai 2024, klokken 11:20
Sitat fra: filtvet på fredag 17. mai 2024, klokken 09:41Flere norske firmaer driver også med dette. Sparker ut folk som er mye syke etc. Men de får en liten sluttpakke så vi hører ikke om det.
Ja, det stemmer. Men da er det gjerne av slike grunner, ikke bare en ubetinget "vi sparker 10% av de ansatte".
I byggebransjen sier man jo gjerne at de på prosjekter de drar inn penger men de på adm aka Over Head :o de kan det kuttes på i dårligere tider. Det er mye daukjøtt det ;D er tanken bak. Ikke alltid like smart men men

Så det er nok slik Elon tenker også. Bare det at Elon ser jo på mer enn bare de på adm da

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. mai 2024, klokken 12:37At han er litt gal grunder kan jeg si meg enig i. At han har klimaengasjement i sitt eget hode kan hende,men han er svært falsk. Tar sønnen med privatfly tvers over landet for ene og alene delta på en spillmesse for sønnen for en del år siden viste for all verden at klima engasjementet ikke sitter så dypt. Jeg har ikke så mye respekt for falskhet og måten han agerer på mot ansatte er forkastelig..og han sier og mener mye rart..


Å si at hans klimaengasjement er falskt er å sette ting fullstendig på hodet. At han i helt ubetydelig grad er inkonsekvent som du påpeker, synes jeg det er lite å legge vekt på. Hadde slike ting som du påpeker (tur med sønn) vært gjort stadig, hadde du hatt en bedre sak. Men Musk har naturligvis ikke tid til slikt!

Musk startet produksjon av elbiler ut fra et klimaengasjement. Han innså hvor ødeleggende det er for kloden å brenne olje og gass. Derfor søkte han en løsning for å unngå dette. Fra første stund (ca år 2000) hadde han en langsiktig plan om å bli en av verdens største bilprodusenter. Han var opptatt av at verden skulle gå over til elbiler og ikke at han skulle lage dem. Hans elbiler (ca 6 millioner så langt) har spart verden for ca 94 millioner tonn med CO2-utslipp allerede. Hans eksempel har satt i gang en enorm industri over hele verden slik at vi i 2040 vil ca en halv milliard elbiler og disse reduserer årlige utslipp med ca 1.600 millioner tonn CO2, altså 32 ganger Norges årlige utslipp. Det er dette faktum vi må vurdere Musk ut fra, ikke et fåtall eksentriske påfunn.

Musk har i motsetning til en milliardær som Kjell Røkke ikke brukt i området 1.000 millioner på private yachter (intet negativt dermed sagt om Røkke). I motsetning til sine milliardærvenner, har Musk aldri eid en yacht (ville være dumt for han ville aldri ha tid til å bruke han).

I år 2000 var tanken på at elbiler skulle erstatte fossilbiler like sinnssvak som at folk skulle bosette seg på Mars (som er en annen av Musk's sinnssvake ambisjoner).

Kapitalister har jo svært lite til overs for Musk fordi han er ukonvensjonell og ofte går på tvers av vedtatte regler for den sanne lære. Å få utfordret sin tro er som kjent gjennom historien ofte grunnlag for krig og annen elendighet.  Så at hELgenen er irritert over Musk, skjønner jeg godt. hELgenen er ikke alene!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 17. mai 2024, klokken 20:56
Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. mai 2024, klokken 12:37At han er litt gal grunder kan jeg si meg enig i. At han har klimaengasjement i sitt eget hode kan hende,men han er svært falsk. Tar sønnen med privatfly tvers over landet for ene og alene delta på en spillmesse for sønnen for en del år siden viste for all verden at klima engasjementet ikke sitter så dypt. Jeg har ikke så mye respekt for falskhet og måten han agerer på mot ansatte er forkastelig..og han sier og mener mye rart..


Å si at hans klimaengasjement er falskt er å sette ting fullstendig på hodet. At han i helt ubetydelig grad er inkonsekvent som du påpeker, synes jeg det er lite å legge vekt på. Hadde slike ting som du påpeker (tur med sønn) vært gjort stadig, hadde du hatt en bedre sak. Men Musk har naturligvis ikke tid til slikt!

Musk startet produksjon av elbiler ut fra et klimaengasjement. Han innså hvor ødeleggende det er for kloden å brenne olje og gass. Derfor søkte han en løsning for å unngå dette. Fra første stund (ca år 2000) hadde han en langsiktig plan om å bli en av verdens største bilprodusenter. Han var opptatt av at verden skulle gå over til elbiler og ikke at han skulle lage dem. Hans elbiler (ca 6 millioner så langt) har spart verden for ca 94 millioner tonn med CO2-utslipp allerede. Hans eksempel har satt i gang en enorm industri over hele verden slik at vi i 2040 vil ca en halv milliard elbiler og disse reduserer årlige utslipp med ca 1.600 millioner tonn CO2, altså 32 ganger Norges årlige utslipp. Det er dette faktum vi må vurdere Musk ut fra, ikke et fåtall eksentriske påfunn.

Musk har i motsetning til en milliardær som Kjell Røkke ikke brukt i området 1.000 millioner på private yachter (intet negativt dermed sagt om Røkke). I motsetning til sine milliardærvenner, har Musk aldri eid en yacht (ville være dumt for han ville aldri ha tid til å bruke han).

I år 2000 var tanken på at elbiler skulle erstatte fossilbiler like sinnssvak som at folk skulle bosette seg på Mars (som er en annen av Musk's sinnssvake ambisjoner).

Kapitalister har jo svært lite til overs for Musk fordi han er ukonvensjonell og ofte går på tvers av vedtatte regler for den sanne lære. Å få utfordret sin tro er som kjent gjennom historien ofte grunnlag for krig og annen elendighet.  Så at hELgenen er irritert over Musk, skjønner jeg godt. hELgenen er ikke alene!
Ketill :+1: jeg liker godt det du skriver her 

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. mai 2024, klokken 08:51er ikke alene!
Ketill :+1: jeg liker godt det du skriver her
[/quote]

Takk for det! Mine innlegg møtes med svært blandede reaksjoner og jeg synes jo det er veldig morsomt. Jeg prøver alltid å drive diskusjonen videre ved å trekke inn alle mulige momenter. Med en solid bakgrunn og forståelse er det lett å høste av all kunnskapen på Internett og legge frem det som er relevant. Videre prøver jeg å skrive oversiktlig, lett og forståelig og ikke bruke mer fremmedord enn nødvendig. Jeg vil bli forstått!

Ofte er jeg direkte og kaller en spade for en spade, hvilket kan være irriterende. Jeg er aldri ute for å "ta" noen og har stor respekt for andre meninger enn mine egne. På dette forumet er det mange gode innlegg som er fine å lese, selv fra dem jeg har de mest intense diskusjoner med!

God helg!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 18. mai 2024, klokken 12:22
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 18. mai 2024, klokken 08:51er ikke alene!
Ketill :+1: jeg liker godt det du skriver her

Takk for det! Mine innlegg møtes med svært blandede reaksjoner og jeg synes jo det er veldig morsomt. Jeg prøver alltid å drive diskusjonen videre ved å trekke inn alle mulige momenter. Med en solid bakgrunn og forståelse er det lett å høste av all kunnskapen på Internett og legge frem det som er relevant. Videre prøver jeg å skrive oversiktlig, lett og forståelig og ikke bruke mer fremmedord enn nødvendig. Jeg vil bli forstått!

Ofte er jeg direkte og kaller en spade for en spade, hvilket kan være irriterende. Jeg er aldri ute for å "ta" noen og har stor respekt for andre meninger enn mine egne. På dette forumet er det mange gode innlegg som er fine å lese, selv fra dem jeg har de mest intense diskusjoner med!

God helg!
[/quote]


:+1:

Vaduz

Enhver stor organisasjon må trimme skokken litt av og til. Mye ugress som får blomstre om man lar det skure og gå. Se bare på Twitter som fungerer som før med 1/5 av ansatte. Nå er nok ikke tesla såpass unødig bemannet, men det er viktig å luke litt i bedet av og til. Bra for moralen også til de som faktisk jobber å kvitte seg med døgnikterne.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA