Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 07. mai 2024, klokken 18:22
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 18:11
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 17:38
Sitat fra: filtvet på tirsdag 07. mai 2024, klokken 17:18Jøss, er ikke milliardærer opptatt av "miljø", men mest penger der de flyr frem og tilbake i sine helikoptere og privatjet? Sjokkerende!

Musk er ikke som alle andre milliardærer. De fleste av disse er vel irritert på Musk da han gir f i vanlig "folkeskikk".

Musk er vel blant verstingene mhp bruk av privatfly. Derfor han ble stalket mhp dette. Litt liv og lære er det lite av der. Tror nok mannen har sin egen agenda uten klima eller miljø reellt står på den selv om han liker å bli fremstillt slik..Ikke mye miljø å brenne av raketter i jakten på Mars for å si det på den måten. Å tapetsere himmelen med satelitter er vel ikke akkurat helt miljørett det heller.

SpaceX har laget gjenbrukbare raketter som kan lande selv, jeg vil påstå at det er ganske fenomenalt.

Jo - ganske innovativt - men den løsningen ble valgt har trolig mye mer med økonomi å gjøre, enn miljø.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 18:36
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. mai 2024, klokken 18:17Skal Elon som er en verdens rikeste kjøre rutefly da? Come on...

Jepp - det burde han gjøre mer av. Bare fordi man er rik så trenger man ikke kjøre privatfly hele tiden.
Jeg er selv litt rik og kunne kjøpt en mye flottere og dyrere bil og slengt på en hytte også - men jeg velger å ikke gjøre det fordi det vil gi feil signal i forhold til mitt barn. Hver og en må ta sine egne valg, men man MÅ ikke bruke opp alle jordens ressurser bare fordi man har masse penger - alle kan ta fornuftige valg i forhold til miljø - men ikke alle gjør det. Elon gjør det ikke og derfor tror jeg ikke han har noe særlig interesse i miljø og klima. At han er en ekstrem dyktig entreprenør og får til mye - det skal jeg ikke argumentere mot, men at han tenker så mye på miljø - den kjøper jeg i alle fall ikke.
Ja det har du jo rett i men sikkerhetsmessige forhold tilsier at slike personer tar privatfly. Slik er dt bare. Samma med Biden&Danald. Samma med alt av rockestjerner som kommer til oss for å ha konsert.

Elon har gjort myyyyye for å bedre verdens klima&miljø ifm EV og Solselle virksomhetene sine. Men det er klart at romfart forurenser mye

Ketill Jacobsen

Sitat fra: filtvet på tirsdag 07. mai 2024, klokken 17:18Jøss, er ikke milliardærer opptatt av "miljø", men mest penger der de flyr frem og tilbake i sine helikoptere og privatjet? Sjokkerende!

Musk er ikke som alle andre milliardærer. De fleste av disse er vel irritert på Musk da han gir f i vanlig "folkeskikk".

Musk er vel blant verstingene mhp bruk av privatfly. Derfor han ble stalket mhp dette. Litt liv og lære er det lite av der. Tror nok mannen har sin egen agenda uten klima eller miljø reellt står på den selv om han liker å bli fremstillt slik..Ikke mye miljø å brenne av raketter i jakten på Mars for å si det på den måten. Å tapetsere himmelen med satelitter er vel ikke akkurat helt miljørett det heller.

Det at det er en gærning som forfølger Musk med hensyn til hans bruk av privatfly, er vel intet bevis på at Musk bruker slik transport overdrevent mye? Har du noen dokumentasjon på at Musk er verre enn andre? Med fabrikker mange steder (4 i California, Michigan, Nevada, New York, Minnesota, Illinois, to i Ontario Canada, 4 i Tyskland, 2 i Shanghai, Austin Texas og fremtidige 2 i California, Texas og en til i Shanghai og en i Mexico . Så har v SpaceX med 2 i California, 2 Florida og to i Texas). Med Musks engasjement i stort og smått, må det nødvendigvis bli mye reising. Med Musks store betydning, er jeg glad for at han reiser mest mulig effektivt for å utnytte sin tid best mulig, altså med privatfly. Hva slags unødig flyging skulle Musk foreta seg? Fritid har han jo knapt!

HELgenes påstander om at Musk er opptatt av penger for seg selv er merkelige for å si det mildt. Men på seg selv kjenner man andre (for å forsøke å forstå slike påstander). Musk har demonstrert at det materielle ikke er viktig for han. Etter stadige bebreidelser fra den ene sønnen sin om for overdådig livsførsel, solgte Musk alle sine eiendommer for å bo noen år i en mer vanlig bolig. Han overnatter i ukesvis på fabrikken da en slet med produksjonen av Model 3. Han levde under kummerlige forhold i månedsvis på sitt nye utskytingsfelt iTexas (SpaceX). Han har gjentatte ganger sagt at hans fokus ikke er rikdom for seg selv, men bidra til en bedre verden med hensyn til klima. For enkelte er jo slike tanker så spinnville at de ikke makter å ta innover seg at andre mennesker tenker slik.

Sitater fra Musk: "For me it was never about money, but solving problems for the future of humanity", "If somebody is doing something that is useful to the rest of society, I think that is a good thing. It doesn't have to change the world" (forandring er ikke alltid hans fokus),"If you go back say, 300 years, the things we take for granted today, you'd be burned at the stake for" (Musk er modig og ukonvensjonell),"I would like to die on Mas-just not on impact" (Musk har også humor).

Det som imponerer meg mest med Musk er at han har et lidenskapelig forhold til kvinner. Videre at han er ganske flink til å ta seg av alle sin barn (11 barn med 3 kvinner)!

daktari

Privatfly, som frakter ca 2-6 personer til et møte, har et vesentlig større CO2-utslipp pr. passasjer enn hvis man flyr 1st på et rutefly.

Men sparer sikkert tid med egne sikkerhetssjekker.

1% av befolkningen står ifølge noen hele 50% av drivhusgasser ved all flyging.
https://www.realworldvisuals.com/blog-1/one-percenters-take-to-the-air

Så synes jeg denne fra Flightradar er verdt å se, spesielt alle de små privatflyene.
Oss plebeiere sine bidrag, som å begrense seg til sydentur hvert annet år betyr lissom ikke så mye...
https://youtube.com/shorts/IzxEJHgPSB0
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. mai 2024, klokken 21:25Privatfly, som frakter ca 2-6 personer til et møte, har et vesentlig større CO2-utslipp pr. passasjer enn hvis man flyr 1st på et rutefly.

Men sparer sikkert tid med egne sikkerhetssjekker.

1% av befolkningen står ifølge noen hele 50% av drivhusgasser ved all flyging.
https://www.realworldvisuals.com/blog-1/one-percenters-take-to-the-air

Så synes jeg denne fra Flightradar er verdt å se, spesielt alle de små privatflyene.
Oss plebeiere sine bidrag, som å begrense seg til sydentur hvert annet år betyr lissom ikke så mye...
https://youtube.com/shorts/IzxEJHgPSB0

Så skal en også huske at 90% av verdens befolkning aldri flyr!

Electric cars in Norway

SitatDet som imponerer meg mest med Musk er at han har et lidenskapelig forhold til kvinner. Videre at han er ganske flink til å ta seg av alle sin barn (11 barn med 3 kvinner)!
Ketill :+1: Ser den 

Vidar_S

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 20:53HELgenes påstander om at Musk er opptatt av penger for seg selv er merkelige for å si det mildt. Men på seg selv kjenner man andre (for å forsøke å forstå slike påstander). Musk har demonstrert at det materielle ikke er viktig for han. Etter stadige bebreidelser fra den ene sønnen sin om for overdådig livsførsel, solgte Musk alle sine eiendommer for å bo noen år i en mer vanlig bolig. Han overnatter i ukesvis på fabrikken da en slet med produksjonen av Model 3. Han levde under kummerlige forhold i månedsvis på sitt nye utskytingsfelt iTexas (SpaceX). Han har gjentatte ganger sagt at hans fokus ikke er rikdom for seg selv, men bidra til en bedre verden med hensyn til klima. For enkelte er jo slike tanker så spinnville at de ikke makter å ta innover seg at andre mennesker tenker slik.

Jeg føler du ser bort fra enkelte småting når du sier Musk gjentatte ganger har demonstrert at det materielle ikke er viktig for ham...

https://www.reuters.com/legal/case-against-elon-musks-56-billion-pay-package-2024-01-30/

Hans oppgave som leder for et (eller strengt tatt flere) selskap er å generere verdier og det er også det han gjør. Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal argumentere for at han egentlig prøver å redde verden.

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 08. mai 2024, klokken 00:07
SitatDet som imponerer meg mest med Musk er at han har et lidenskapelig forhold til kvinner. Videre at han er ganske flink til å ta seg av alle sin barn (11 barn med 3 kvinner)!
Ketill :+1: Ser den

Er det ikke egentlig motsatt - kvinner elsker menn med penger, jo mer jo bedre.. :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 08. mai 2024, klokken 10:56
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 20:53HELgenes påstander om at Musk er opptatt av penger for seg selv er merkelige for å si det mildt. Men på seg selv kjenner man andre (for å forsøke å forstå slike påstander). Musk har demonstrert at det materielle ikke er viktig for han. Etter stadige bebreidelser fra den ene sønnen sin om for overdådig livsførsel, solgte Musk alle sine eiendommer for å bo noen år i en mer vanlig bolig. Han overnatter i ukesvis på fabrikken da en slet med produksjonen av Model 3. Han levde under kummerlige forhold i månedsvis på sitt nye utskytingsfelt iTexas (SpaceX). Han har gjentatte ganger sagt at hans fokus ikke er rikdom for seg selv, men bidra til en bedre verden med hensyn til klima. For enkelte er jo slike tanker så spinnville at de ikke makter å ta innover seg at andre mennesker tenker slik.

Jeg føler du ser bort fra enkelte småting når du sier Musk gjentatte ganger har demonstrert at det materielle ikke er viktig for ham...

https://www.reuters.com/legal/case-against-elon-musks-56-billion-pay-package-2024-01-30/

Hans oppgave som leder for et (eller strengt tatt flere) selskap er å generere verdier og det er også det han gjør. Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal argumentere for at han egentlig prøver å redde verden.

Musk er ikke som mange andre. Han ser ikke som sin primære oppgave å generere verdier verken for sg selv eller andre. Han er veldig langt unna denne vulgære kapitalistiske tanken at et firma fremste plikt er å sørge for mest mulig verdiøkning for aksjonærene. Dette er nyere tankegang som fikk gradvis mer og mer innpass fra åttitallet. I dag oppfatter noen det som en naturlov som ikke kan brytes. Til og med noen ledende politikere på venstresiden tror dette.

Enkelte er så opptatt av seg og sitt, at de ikke kan tenke seg at noen har litt større tanker i hodet og fornekter at slikt kan forekomme. Jeg synes synd på slike mennesker.

Apropos Musks kvinner så er det ingen av dem som hadde fokus på penger. Da hadde nok ikke Musk valgt dem heller. Og han har et godt forhold til alle fire! Men de som tenker slik om hans kvinner, er jo så ensporet i sin tankegang at tror at det er pengene de går etter. Patetisk!

Vidar_S

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 08. mai 2024, klokken 12:09

Musk er ikke som mange andre. Han ser ikke som sin primære oppgave å generere verdier verken for sg selv eller andre. Han er veldig langt unna denne vulgære kapitalistiske tanken at et firma fremste plikt er å sørge for mest mulig verdiøkning for aksjonærene. Dette er nyere tankegang som fikk gradvis mer og mer innpass fra åttitallet. I dag oppfatter noen det som en naturlov som ikke kan brytes. Til og med noen ledende politikere på venstresiden tror dette.

Enkelte er så opptatt av seg og sitt, at de ikke kan tenke seg at noen har litt større tanker i hodet og fornekter at slikt kan forekomme. Jeg synes synd på slike mennesker.

Apropos Musks kvinner så er det ingen av dem som hadde fokus på penger. Da hadde nok ikke Musk valgt dem heller. Og han har et godt forhold til alle fire! Men de som tenker slik om hans kvinner, er jo så ensporet i sin tankegang at tror at det er pengene de går etter. Patetisk!

Er din dype forståelse for Musk sine verdier og innerste tanker basert på noe konkret eller er det primært følelser og enkeltutsagn som du kan få til å passe?

Jeg har vanskelig for å se at det er andre forhold enn ren og "vulgær" kapitalisme som står bak blant annet nedbemanninger innenfor Tesla som man både har sett tidligere og som nå nylig var beskrevet i pressen og som var starten på denne tråden. Man redder ikke verden ved å slanke antall ansatte med X prosent, men man kan gjøre mye for aksjekursen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 20:53

Det at det er en gærning som forfølger Musk med hensyn til hans bruk av privatfly, er vel intet bevis på at Musk bruker slik transport overdrevent mye? Har du noen dokumentasjon på at Musk er verre enn andre? Med fabrikker mange steder (4 i California, Michigan, Nevada, New York, Minnesota, Illinois, to i Ontario Canada, 4 i Tyskland, 2 i Shanghai, Austin Texas og fremtidige 2 i California, Texas og en til i Shanghai og en i Mexico . Så har v SpaceX med 2 i California, 2 Florida og to i Texas). Med Musks engasjement i stort og smått, må det nødvendigvis bli mye reising. Med Musks store betydning, er jeg glad for at han reiser mest mulig effektivt for å utnytte sin tid best mulig, altså med privatfly. Hva slags unødig flyging skulle Musk foreta seg? Fritid har han jo knapt!

HELgenes påstander om at Musk er opptatt av penger for seg selv er merkelige for å si det mildt. Men på seg selv kjenner man andre (for å forsøke å forstå slike påstander). Musk har demonstrert at det materielle ikke er viktig for han. Etter stadige bebreidelser fra den ene sønnen sin om for overdådig livsførsel, solgte Musk alle sine eiendommer for å bo noen år i en mer vanlig bolig. Han overnatter i ukesvis på fabrikken da en slet med produksjonen av Model 3. Han levde under kummerlige forhold i månedsvis på sitt nye utskytingsfelt iTexas (SpaceX). Han har gjentatte ganger sagt at hans fokus ikke er rikdom for seg selv, men bidra til en bedre verden med hensyn til klima. For enkelte er jo slike tanker så spinnville at de ikke makter å ta innover seg at andre mennesker tenker slik.

Sitater fra Musk: "For me it was never about money, but solving problems for the future of humanity", "If somebody is doing something that is useful to the rest of society, I think that is a good thing. It doesn't have to change the world" (forandring er ikke alltid hans fokus),"If you go back say, 300 years, the things we take for granted today, you'd be burned at the stake for" (Musk er modig og ukonvensjonell),"I would like to die on Mas-just not on impact" (Musk har også humor).

Det som imponerer meg mest med Musk er at han har et lidenskapelig forhold til kvinner. Videre at han er ganske flink til å ta seg av alle sin barn (11 barn med 3 kvinner)!

Øhhhh flink til å ta seg av alle sine barn?? 11 barn med 3 kvinner? Er det ironi. Hvis ikke venter jeg spent på hvordan han kan være flink til å ta seg av sine barn når han har vært oppe i 120 timers uker (17 timer 7 dager i uken, og sover 6 timer, og barnene er spredt over flere mødre. Som Musk sier: "Nobody Ever Changed The World On 40 hours A Week".. Tror jeg ville foretrukket en 40-timers far 9 av 10 ganger.

Angående å fly.... han har SpaceX....han har elbil... når får vi se Tesla-fly? Hadde jo vært fin PR med et lite Tesla-fly.

Men Musk har virkelig hatt enormt å si for elbiler i verden generelt, og Kina spesielt. Han frislapp jo masse patenter som hvem som helst fikk lov til å benytte, som Kina benyttet sjansen til å bygge elbiler med til gangs.

...men nå virker det jo som at Musk har mistet det helt. Er nok ikke helt feil den Asperger-diagnosen han har stilt på seg selv.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 08. mai 2024, klokken 12:35
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 08. mai 2024, klokken 12:09

Er din dype forståelse for Musk sine verdier og innerste tanker basert på noe konkret eller er det primært følelser og enkeltutsagn som du kan få til å passe?

Jeg har vanskelig for å se at det er andre forhold enn ren og "vulgær" kapitalisme som står bak blant annet nedbemanninger innenfor Tesla som man både har sett tidligere og som nå nylig var beskrevet i pressen og som var starten på denne tråden. Man redder ikke verden ved å slanke antall ansatte med X prosent, men man kan gjøre mye for aksjekursen.

Hvis man er overbevist kapitalist, nærmest på religiøst grunnlag, så er det vel umulig å forstå at det finnes andre drivkrefter og måter å tenke på. Er man en hammer så er det vanskelig å unngå å se resten av verden som spikre.

Nå har jeg fulgt med fenomenet Musk ca siden år 2000. Han har uttalt seg utallige ganger om hva som driver han, om sin livsfilosofi, om sine viktigste mål som er kampen for et bedre klima og bosetting på Mars (en dårlig ide). Han går på tvers av næringsivfolk og disse er dypt rystet over at han ikke holder seg til den rene kapitalistiske lære og føler sitt livsgrunnlag truet. Om Musk skulle få medhold på bred basis, ville deres religiøse fundament rakne og de kunne risikere å miste både penger og innflytelse.

Om Musk ser at Teslas eksistens er truet, så må han naturligvis nedbemanne. Når han i tillegg mener at Tesla har en arbeidsstokk som til dels er større en nødvendig, så må naturligvis det hele skaleres ned. Alt annet ville være uansvarlig både over for ansatte, leverandører, lokalsamfunn og ikke minst alle eiere av Teala-biler som er avhengig av Tesla for tiår fremover.

Musk er jo vant til at Tesla balanserer på en knivsegg. Dette har han levd med alle år unntatt de to siste år. At han tar affære er helt naturlig og han er ekstremt handlekraftig. Ofte mer enn godt er og det innrømmer han også selv. Musk har mange eksepsjonelt gode sider, men også mange negative sider. Han er heldigvis bevisst både sine egne positive og negative sider.

Etter å ha lest biografien om Musk, opplever jeg han som mer gal enn jeg trodde, grensende til det farlige. Det virker som han alene vet best om det meste og flørter med høyreradikale kretser rundt i verden. Et ekstremt eksempel på at han går langt over streken er hans krav om Brasils minister Moraes avgang fordi han stilte spørsmål om X's måter å operere på. Selv ikke Musk kan innsette eller avsette høytstående politikere som er demokratisk valgt.

Musks motstand mot at hans ansette organiserer seg, er også tragisk. At han er sterkt skeptisk til fagforeninger basert på amerikanske forhold, kan jeg forstå, men organisering på arbeidsplasser må ses på som en grunnleggende menneskerett over hele verden.

Mitt håp er at Musk etter hvert får jordkontakt og kan fortsette sin fantastiske innsats for en bedre verden! 

Vidar_S

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:09Hvis man er overbevist kapitalist, nærmest på religiøst grunnlag, så er det vel umulig å forstå at det finnes andre drivkrefter og måter å tenke på. Er man en hammer så er det vanskelig å unngå å se resten av verden som spikre.

Nå har jeg fulgt med fenomenet Musk ca siden år 2000. Han har uttalt seg utallige ganger om hva som driver han, om sin livsfilosofi, om sine viktigste mål som er kampen for et bedre klima og bosetting på Mars (en dårlig ide). Han går på tvers av næringsivfolk og disse er dypt rystet over at han ikke holder seg til den rene kapitalistiske lære og føler sitt livsgrunnlag truet. Om Musk skulle få medhold på bred basis, ville deres religiøse fundament rakne og de kunne risikere å miste både penger og innflytelse.

Om Musk ser at Teslas eksistens er truet, så må han naturligvis nedbemanne. Når han i tillegg mener at Tesla har en arbeidsstokk som til dels er større en nødvendig, så må naturligvis det hele skaleres ned. Alt annet ville være uansvarlig både over for ansatte, leverandører, lokalsamfunn og ikke minst alle eiere av Teala-biler som er avhengig av Tesla for tiår fremover.

Jeg tror muligens vi har litt ulike definisjoner av kapitalisme og jeg er litt usikker på hvorfor religion blandes inn her. For de aller fleste kapitalister som har lykkes økonomisk vil jeg tro kynisme spiller en mye større rolle enn en religiøs tilnærming hverken til det ene eller det andre.

Jeg utelukker ikke at hr Musk har (minst) to tanker i hodet samtidig, men poenget mitt er at hans primære mål er at hans selskaper skal gå bra rent økonomisk. Du glemte(?) ellers også å ta med at det å la være å nedskalere når det er behov også vil være uansvarlig overfor aksjonærene - de han som leder i selskapet har et faktisk ansvar overfor.

Ut over det kan jeg si meg enig i mye av det du skriver om ham.

..og bare for å gå litt tilbake til det egentlige emnet for denne tråden - jeg tror ikke det går rett vest med Tesla nå.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 08. mai 2024, klokken 14:58Jeg utelukker ikke at hr Musk har (minst) to tanker i hodet samtidig, men poenget mitt er at hans primære mål er at hans selskaper skal gå bra rent økonomisk. Du glemte(?) ellers også å ta med at det å la være å nedskalere når det er behov også vil være uansvarlig overfor aksjonærene - de han som leder i selskapet har et faktisk ansvar overfor.

Kan du ikke holde deg til hva Musk har uttalt utallige ganger i stedet for å terpe på din nærmest religiøse overbevisning om at det eneste som driver folk er grådighet og at de er kyniske? I følge hva Musk har sagt flere ganger, er ikke hans primære mål en lønnsom drift. Hans primære mål er å få fast ut fossile biler så fort som mulig og det er ikke et poeng for han at han skal gjøre det selv. Han åpnet alle sine patenter for at alle som ville produsere elbiler raskere kunne få til produksjon.

En forutsetning for Musk for å lage elbiler er naturligvis at firmaet er lønnsomt. Men hans mål er ikke å maksimere profitt.

Selfølgelig er det godt for aksjonærene at Musk tar grep for å ha sunn økonomi i Tesla. Men Musk gjør ikke disse endringer primært for å maksimere sin formue eller aksjonærense formuer.

Om du påstår at Musks fremste fokus er maksimal profitt for seg selv og sine aksjonærer, så påstår du at det Musk har sagt på inn og utpust siste 25 år er bare bare løgn og vås og at han mener egentlig ingenting med alt han sier. Musk er ikke så glad i aksjonærer og alt som følger med det. I I 2018 hadde han store planer om å ta Tesla av børsen og kjøpe ut aksjonærene. SpaceX er et privat selskap eid 42% av Musk og 79% kontroll i styret. I det hele er nok ikke Musk så glad i aksjonærer, men en stor virksomhet som Tesla må være på børsen for å sikre finansiering,

Når det gjelde de store menn (og kvinner) som har skapt store og kjente virksomheter gjennom tidene, så har de færreste vært opptatt av eller hatt innsikt i kapitalismen. Heller ikke har de vært grådige og kyniske og opptatt av profitt. Den viktigste drivkraften har vært kreativitet, oppfinnsomhet og energi og interesse for hva de holder på med. Kapitalistisk tenkning, grådighet, kynisme og profittbegjær finner du først og fremst hos ulike former for meglere og eiendomsinvestorer. Deres store livsinteresse er penger og lite annet (og noen har ikke en gang "råd" til å bo i Norge. Stakkars mennesker. Noen sender barna ut av landet for å unngå noen millioner i skatt).

Nå har jeg for all del ikke sagt at alle meglere er slik!

Ellers hender det at folk hyres inn for å lede firmaer for hurtig profitt. Disse har gjerne holdninger som beskrevet over. Om disse lykkes på kort sikt, så virker det ofte dårlig på lang sikt.

Få mennesker som eier små og mellomstore virksomheter har fokus på profittmaksimering. De har målsettinger på ulike nivå. Først holde hodet over vannet. Deretter prøve å oppnå et rimelig overskudd for å utvikle firmaet slik at det beholder sin konkurransedyktighet. Deretter å ta seg av sine ansatte slik at de har det bra. A tjene mest mulig for seg selv er nok ikke høyeste prioritet!

Øyvind.h

Snakker om å ilegge andre de mest negative hensikter og meninger, og påberope de mest noble......
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA