Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: goggo på mandag 06. mai 2024, klokken 21:34Her er Sandy Munroe`s meninger om saken.
Klar tale derfra, som vanlig :)

https://youtu.be/zl4VjvZu5os?si=dGN45O_Z0DJejmWy

Mvh
Hugo

Hehe, den var festlig, bør ses på 1,5x fart. "I will only talk business, not emotions"... og går helt i fistel.

"Elon Musk is the greatest person on the planet right now".

Men han argumenterer altså for at superladerteamet bør legges ned, for superlading er ferdig utviklet, og skal aldri forbedres, bare produseres som før. Så etterpå skryter han av alle de små fremskrittene Tesla har forsket seg frem til... 

For en inhabil klovn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på mandag 06. mai 2024, klokken 22:20
Sitat fra: goggo på mandag 06. mai 2024, klokken 21:34Her er Sandy Munroe`s meninger om saken.

Mvh
Hugo

Hehe, den var festlig, bør ses på 1,5x fart. "I will only talk business, not emotions"... og går helt i fistel.

Men han argumenterer altså for at superladerteamet bør legges ned, for superlading er ferdig utviklet, og skal aldri forbedres, bare produseres som før. Så etterpå skryter han av alle de små fremskrittene Tesla har forsket seg frem til... 

For en inhabil klovn.

Godt oppsummert. Iflg. Munroe er bevisene rundt han (å peker på demonterte biler) gjør ikke produsenten ufeilbar. Det som er bevist nå er at Tesla er villig til snu seg veldig fort og redusere ansatte i takt med nedgang i bilsalget. Samtidig som at de har mye penger på bok og ønsker å satse på autonomi og robottaxi. Er det lurt å slutte å investere der Tesla har hatt suksess, jeg vet ikke, men Munroe har tydeligvis ikke alle svarene han heller.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

filtvet

Synd om Tesla går konk. Da forsvinner all garanti en må ha på en såpass bil av tvilsom kvalitet. Kan nok bli mangel på slitedeler en stund også.

hELgenen

Sitat fra: filtvet på tirsdag 07. mai 2024, klokken 09:44Synd om Tesla går konk. Da forsvinner all garanti en må ha på en såpass bil av tvilsom kvalitet. Kan nok bli mangel på slitedeler en stund også.

Synd for Munro i alle fall.
Ellers er jo Tesla i stor grad bygget som Iphone hvor det å reparere er vanskelig og/eller dyrt. Den dyreste delen på bilen er f.eks ikke mulig å reparere på en fornuftig måte uten å ta en formidabel kostnad. Der andre enkelt kan bytte ut deler av ett batteri,så har Tesla gått en annen vei.

Jeg har hele tiden ment at Elon ikke er opptatt av miljø eller klima,kun cash/aksjekurs mhp Tesla. At hans innovasjoner i bunn og grunn motiveres av andre mål. Ingen andre selskap i bransjen er så opptatt av resultatmål og aksjer som Tesla. Utfordringen på lang sikt er jo om Tesla kundene forblir fornøyde kunder. Om Elon vurderer det slik at Tesla ikke kan fortsette å vokse og ha en skyhøy aksjeverdi så tror jeg han rett og slett selger seg ut. Og dersom han kan løfte aksjen ved å kutte kostnader før neste resultatfremleggelse, så gjør han det..og så hopper han av.
Det er jo ikke noen nye spennende modeller på gang heller. Så jeg tror han forsøker å pynte brura før salg..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på mandag 06. mai 2024, klokken 22:20

Mvh
Hugo

For en inhabil klovn.

"Den dag du er ferdig utlært er du ferdig", osv
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Musk er målrettet, intelligent, kynisk og ganske gal. Han er fullstendig ukonvensjonell og styres kun av hva som er logisk og følger naturlovene (og ikke hva andre mener og har prøvd før). Han er videre ikke opptatt av det materielle (penger) for seg selv. Om han vil ha godt betalt (vanvittig godt betalt) er det nok fordi han ser på penger som midler til å gjøre noe viktig for verden (som å bosette folk på Mars). Det med Mars er ikke jeg fan av. Om han derimot kunne fokusere på utvikling av elfly, hybridfly og hydrogenfly, så har han funnet de rette steder for å realisere sitt enorme talent!

Noe som har overasket meg, er at Musk fortsatt har mye å tilføre med hensyn til biler og da tenker jeg særlig på hans fokus på å kunne produsere bilene mer effektivt (svære presstøpte aluminiumskomponenter). Nå er jeg av den mening at Musk har noe å tilføre biler og bilindustrien i flere tiår fremover. Han har evnen og kunnskapen til å dykkke inn i enhver komplisert teknologisk detalj (og samtidig ha godt grep på ledelse og økonomi og finne gode folk rundt seg).
han
Det verste Musk vet er perioder der alt går bra. Da blir det for kjedelig for han og han kjøper Twitter (bare en brøkdel av formuen). Men også her ligger det tanker langt tilbake. Så om ti år er gjerne X noe helt annet i dag og svært forskjellig fra andre sosiale medier (antagelig mye videre nedslagsfelt og mange nye tjenester).

Ingen bør være redde for Teslas fremtid. Musk gjør til enhver tid det han må og vil. I verste fall flytter han hele produksjonen til Kina uten å ta så mange hensyn i noen retning. Men Tesla vil nok trolig ekspandere videre over hele verden og det vil gå litt opp og ned.

Det blir spennende å se hvilke nye designuttrykk  Teslas biler etter hvert vil få. Tesla S er jo fortsatt oppsiktsvekkende vakker og Model 3 er bra. Men noe nytt må snart komme! Det er så typisk at Musk gir f i vanlig amerikansk praksis med nye karosserier ca hvert tredje år! Den første prototypen av Model S ble vist for 15 år siden (2009)!

Vil anbefale alle å lese den nye biografien om Elon Musk for bedre å forstå denne mest talentfulle person i verden siste femti år!

minibiti

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 15:58Vil anbefale alle å lese den nye biografien om Elon Musk for bedre å forstå denne mest talentfulle person i verden siste femti år!

Kø – 10. Rekkeviddeangst (Sesong 2) – NRK TV
https://tv.nrk.no/serie/koe/sesong/2/episode/10/avspiller

;D  :angel:
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

filtvet

Jøss, er ikke milliardærer opptatt av "miljø", men mest penger der de flyr frem og tilbake i sine helikoptere og privatjet? Sjokkerende!

vinterdekk

Sitat fra: minibiti på tirsdag 07. mai 2024, klokken 16:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 15:58Vil anbefale alle å lese den nye biografien om Elon Musk for bedre å forstå denne mest talentfulle person i verden siste femti år!

Kø – 10. Rekkeviddeangst (Sesong 2) – NRK TV
https://tv.nrk.no/serie/koe/sesong/2/episode/10/avspiller

;D  :angel:

Steike, måtte le av den der.  ;D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: filtvet på tirsdag 07. mai 2024, klokken 17:18Jøss, er ikke milliardærer opptatt av "miljø", men mest penger der de flyr frem og tilbake i sine helikoptere og privatjet? Sjokkerende!

Musk er ikke som alle andre milliardærer. De fleste av disse er vel irritert på Musk da han gir f i vanlig "folkeskikk".

vinterdekk

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 15:58Musk er målrettet, intelligent, kynisk og ganske gal. Han er fullstendig ukonvensjonell og styres kun av hva som er logisk og følger naturlovene (og ikke hva andre mener og har prøvd før). Han er videre ikke opptatt av det materielle (penger) for seg selv. Om han vil ha godt betalt (vanvittig godt betalt) er det nok fordi han ser på penger som midler til å gjøre noe viktig for verden (som å bosette folk på Mars). Det med Mars er ikke jeg fan av. Om han derimot kunne fokusere på utvikling av elfly, hybridfly og hydrogenfly, så har han funnet de rette steder for å realisere sitt enorme talent!

Noe som har overasket meg, er at Musk fortsatt har mye å tilføre med hensyn til biler og da tenker jeg særlig på hans fokus på å kunne produsere bilene mer effektivt (svære presstøpte aluminiumskomponenter). Nå er jeg av den mening at Musk har noe å tilføre biler og bilindustrien i flere tiår fremover. Han har evnen og kunnskapen til å dykkke inn i enhver komplisert teknologisk detalj (og samtidig ha godt grep på ledelse og økonomi og finne gode folk rundt seg).
han
Det verste Musk vet er perioder der alt går bra. Da blir det for kjedelig for han og han kjøper Twitter (bare en brøkdel av formuen). Men også her ligger det tanker langt tilbake. Så om ti år er gjerne X noe helt annet i dag og svært forskjellig fra andre sosiale medier (antagelig mye videre nedslagsfelt og mange nye tjenester).

Ingen bør være redde for Teslas fremtid. Musk gjør til enhver tid det han må og vil. I verste fall flytter han hele produksjonen til Kina uten å ta så mange hensyn i noen retning. Men Tesla vil nok trolig ekspandere videre over hele verden og det vil gå litt opp og ned.

...

Nå har jeg ikke fulgt Tesla så tett eller lest biografen til Elon. Men det du beskriver er jo grunn for å være usikker på Teslas framtid som konvensjonelt bilselskap. Satsing på megacasting gigacasting og «Tesla 2» er på vent nå.

Reuters: Exclusive: Tesla retreats from next-generation 'gigacasting' manufacturing process.

SitatSuch moves also reflect a fundamental strategy shift, with Tesla now focusing more on developing self-driving vehicles than on pushing for huge growth in EV sales volume, which many investors had been counting on.
The step-back on gigacasting occurred last autumn, the people said, before Tesla decided in late February to halt development of an all-new affordable car, often called the Model 2, which would have been the first vehicle it built with one-piece gigacasting. Reuters first reported the cancellation of the Model 2 on April 5.

hELgenen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 17:38
Sitat fra: filtvet på tirsdag 07. mai 2024, klokken 17:18Jøss, er ikke milliardærer opptatt av "miljø", men mest penger der de flyr frem og tilbake i sine helikoptere og privatjet? Sjokkerende!

Musk er ikke som alle andre milliardærer. De fleste av disse er vel irritert på Musk da han gir f i vanlig "folkeskikk".

Musk er vel blant verstingene mhp bruk av privatfly. Derfor han ble stalket mhp dette. Litt liv og lære er det lite av der. Tror nok mannen har sin egen agenda uten klima eller miljø reellt står på den selv om han liker å bli fremstillt slik..Ikke mye miljø å brenne av raketter i jakten på Mars for å si det på den måten. Å tapetsere himmelen med satelitter er vel ikke akkurat helt miljørett det heller.

Electric cars in Norway

Skal Elon som er en verdens rikeste kjøre rutefly da? Come on...

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 18:11
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. mai 2024, klokken 17:38

Musk er vel blant verstingene mhp bruk av privatfly. Derfor han ble stalket mhp dette. Litt liv og lære er det lite av der. Tror nok mannen har sin egen agenda uten klima eller miljø reellt står på den selv om han liker å bli fremstillt slik..Ikke mye miljø å brenne av raketter i jakten på Mars for å si det på den måten. Å tapetsere himmelen med satelitter er vel ikke akkurat helt miljørett det heller.

SpaceX har laget gjenbrukbare raketter som kan lande selv, jeg vil påstå at det er ganske fenomenalt.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. mai 2024, klokken 18:17Skal Elon som er en verdens rikeste kjøre rutefly da? Come on...

Jepp - det burde han gjøre mer av. Bare fordi man er rik så trenger man ikke kjøre privatfly hele tiden.
Jeg er selv litt rik og kunne kjøpt en mye flottere og dyrere bil og slengt på en hytte også - men jeg velger å ikke gjøre det fordi det vil gi feil signal i forhold til mitt barn. Hver og en må ta sine egne valg, men man MÅ ikke bruke opp alle jordens ressurser bare fordi man har masse penger - alle kan ta fornuftige valg i forhold til miljø - men ikke alle gjør det. Elon gjør det ikke og derfor tror jeg ikke han har noe særlig interesse i miljø og klima. At han er en ekstrem dyktig entreprenør og får til mye - det skal jeg ikke argumentere mot, men at han tenker så mye på miljø - den kjøper jeg i alle fall ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA