Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27Koster det for mye med support - hva blir det neste de kutter ?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Jb1yqb/frykter-troebbel-etter-at-tesla-sparket-hele-supercharger-avdelingen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row9_pos1&utm_medium=dre-6634ec0262efc762421f4fa0
Ing... :+1: takker for linken. Merker jeg opp gjennom årene har blitt litt mindre&mindre bekymret hver gang Elon uttaler seg i Tesla sammenheng eller gjør noe ifm Tesla. Elon slik min konklusjon er - at han er omgitt med staber som vet hva de gjør når det gjelder Tesla. Derimot Elons Twitter kjøp og Ukraina uttalelser der ble jeg skeptisk.

Prøv å se dette med SC utbygging fra uttsiden. Ja, SCnettet er oppe å går det og det tikker inn kroner etter at Elon åpna det opp. Så hva er da problemet?

Det er full brukt elbil krise i EU land nå og brukte elbiler opplever opp mot 30% verditap det første året, leser jeg på Broom nyheten (ID, etron osv) så det er krise i EV markedet og hva er det Elon alltid gjør i forkant av kriser?

Jo han nedskalerer på enkelte forhold i Tesla slik at han totalt sett får Tesla best mulig økonomisk trimmet i forkan av hver TSLA Q-rapp på Nasse. Og han lykkes ofte med det.

Tipper når markedet snut opp igjen så hentes de 500 ansatte inn igjen :+1:

Kopi fra den nyheten som du lenket til:

Tidligere denne uken ble det klart at Tesla sier opp nærmest hele avdelingen som jobber med Supercharger-nettverket, inkludert leder Rebecca Tinucci. Totalt skal nærmere 500 personer i avdelingen ha fått sparken.

Tesla-sjef Elon Musk kommuniserte først at selskapet skulle være «absolutely hardcore» rundt kostnads- og ansattkutt, men presiserte i etterkant på X at selskapet fortsatt hadde planer om å utvide Supercharger-nettverket, bare i saktere tempo og med større fokus på maksimal oppetid og utvidelse av eksisterende stasjoner.

vinterdekk

Rart du får dette til å se positivt ut Electric cars of norway, når veldig mange klør seg i hodet over Teslas siste krumspring. Tesla er markedsledende på lynlading og kan egentlig dra ting til deres favør men det framstår som at de ikke er interesserte i å drive med dette nå.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Å kutte kostnader kjapt slår alltid positivt ut på bunnlinjen ved neste kvartallstall. Derimot kan den langsiktige effekten slå andre veien. Jeg tror følgende skjer fremover. Ved neste kvartalsrapport og trolig den etter det så vil tallene være ok. Aksjenen KAN gå opp som følge av dette. Deretter selger Elon seg litt ut igjen og tar rask gevinst. Det er raske penger Elon er på jakt etter tror jeg. Mulig han også vil selge hele ladenettverket også. Det er jo helt åpenbart at Elon er på jakt etter penger om dagen. Disse 600 milliardene i bonuspenger han krangler om er jo tegn på det.. Litt kjedelig for oss elbil eiere når vi går mot sommer og behovet for flere ladeeøkter øker i takt med feriereisene...Å møte en defekt SUC er jo ikke gøy

daktari

Tror hELgenen har rett.
Musk er desperat, hvor mye har han lånt med pant i Tesla-aksjer for å kjøpe Twitter? Hva er rentene han betaler? SpaceX finansieres også med pamt i Tesla?
X er også stadig mindre likt, med høyreradikal og rasister og haugevis av bots. Pengene renner ut.
Hvis Tesla skal forsvare aksjeprisen over tid så må de bli en Ford- eller Toyota-aktig mainstream produsent med høye volum. Men Musk er en blending edge type; hype, futurisme, fiksjon, ikke en Toyota-fyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 04. mai 2024, klokken 12:34Tror hELgenen har rett.
Musk er desperat, hvor mye har han lånt med pant i Tesla-aksjer for å kjøpe Twitter? Hva er rentene han betaler? SpaceX finansieres også med pamt i Tesla?
X er også stadig mindre likt, med høyreradikal og rasister og haugevis av bots. Pengene renner ut.
Hvis Tesla skal forsvare aksjeprisen over tid så må de bli en Ford- eller Toyota-aktig mainstream produsent med høye volum. Men Musk er en blending edge type; hype, futurisme, fiksjon, ikke en Toyota-fyr.
Ehhh jeg tror noe helt annet ;D de finansielle analysene rundt Elon følger jeg ganske tett føler jeg selv ved å høre på us finans nyheter daglig og det er ingen røde lamper der. Alle hans selskaper rusler å går. Tro meg at tsla hadde da ikke blitt tradet på disse nivåene hvis Elon slet? Men kan hende ja eg roter å tar feil (skjer ofte det)

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. mai 2024, klokken 12:58
Sitat fra: daktari på lørdag 04. mai 2024, klokken 12:34Tror hELgenen har rett.
Ehhh jeg tror noe helt annet ;D de finansielle analysene rundt Elon følger jeg ganske tett føler jeg selv ved å høre på us finans nyheter daglig og det er ingen røde lamper der. Alle hans selskaper rusler å går. Tro meg at tsla hadde da ikke blitt tradet på disse nivåene hvis Elon slet? Men kan hende ja eg roter å tar feil (skjer ofte det)
Tenker den analysen du svarte på, og @hELgenen sin, mer er ønsketenkninger fra dems side, enn realiteter. EM hadde vel ikke vært i Tesla om det var raske penger han var ute etter, da hadde det vært en del andre veier å gå i stedet.

Men, han higer vel etter noen fårete mål. Og det er han villig til gamble høyt på om gevinsten står i stil. Den forrige "pakka" var jo basert på måltall som folk trodde han var full for å gå inn i, da det virket mer som han ville ende opp med en god del innsats uten å få betalt. Men EM leverte til gangs, og tjente rått på det.

Også den nye pakka som ble stoppet, bærer preg av å være fårete mål med mulighet for at han ble gratisarbeider. Men nå var tiltroen til at målene var nåbare, langt større enn før. Og da var ikke alle så glad i at EM i så tilfelle skulle få en ny gigantutbetaling, som likevel bare ville vært småpenger i forhold til det selskapet Tesla ville få inn om målene oppnås.

Nå er markedet stille, man ser kanskje også for seg en periode med nedgang samtidig som Tesla må satse videre på endel prosjekter som er startet, og som vil kost mye penger å gjennomføre. Men med utsikt til god fortjeneste.

Men det er risiko involvert, også faren for at det blusser opp enda mere i Midtøsten med Israel-Hamas, men og Israel mot Iran og Israel mot andre ikke-Israel-vennlige stater innvolvert.

Jeg er ikke noen ekspert på området, men jeg tenker at EM og Tesla ser endel farer, og utsikter for tunge tider. Han har jo også tidligere pekt på konjunktursvingninger som de har klart å komme styrket ut av, mens endel vestlige (inkludert Amerikanske selskaper) ikke har vært like forberedt på eller kunne omstille seg nok på, samtidig som de skal konkurrere mot Tesla, BYD, MG og Geely++

Og da vil det for dem være helt rasjonelt å kutte i deler av stab og ansatte i avdelinger der det er mulig å kutte endel uten å blø for hardt. Jeg har allerede pekt på at endel av dette kan han og Tesla allerede ha tatt beslutninger på, og at endel av dette innebefatter å flytte oppgaver til Shanghai.

De fleste skjønner ikke EM og Tesla, men har jeg lært noe, så er det at de er veldig frempå, og har nok ess i ermet og endel løsninger som ikke passer andre helt like bra, men hvor folk i ettertid vil anerkjenne at de gjorde rett. Eller i det minste kom best ut av det i forhold til konkurrentene.

Jeg antar dette er en liten svingning som kommer fordi de ikke kan/bør vokse like raskt på alle områder til enhver tid. Men det vil ta seg inn igjen når folk har fått med seg hva Tesla egentlig gjorde, når man etpar år fremover kan se tilbake på det som har skjedd nå.

Skal ikke legge skjul på at jeg også lurer på hva EM og Tesla tenker på, og om dette kan skade de mer enn hva de har tatt med i beregningen. Initiale tanker er at dette er for mye, for drastisk og lite lurt. Men jeg venter med å dømme til man får mer klarhet i nøyaktig hva som har skjedd (hvor mange og hvem/hva sitter de med igjen), hvorfor, og hva skjer fremover nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Enig mer RJK her, tror ikke nødvendigvis Tesla dropper SUC satsingen, men roer ned tempoet frem til fortjenesten er høyere igjen. Man må huske at dette er ett amerikansk firma, og kortsiktig profitt teller foran alt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. mai 2024, klokken 15:43. Man må huske at dette er ett amerikansk firma, og kortsiktig profitt teller foran alt.
Nettopp! Det er mitt poeng også

daktari

Interessant spekulasjon fra Electrek.co. brev fra Tesla til underleverandører i superlader-domenet er lettere kaotisk.
https://electrek.co/2024/05/03/read-the-wild-email-tesla-is-sending-to-suppliers-amid-supercharger-chaos/

SitatWe have heard from several sources who told us that the reason for these firings is because Rebecca Tinucci, former head of Tesla's EV Charging division, resisted Musk's demand to fire large portions of her team.

While this is hearsay, it's plausible considering the language in Musk's letter announcing the firings – which claimed that some executives are not taking headcount reduction seriously, and made a point to say that executives who retain the wrong employees may see themselves and their whole teams cut.
(...)
Even if it was necessary as a retaliatory measure – which would not be a good rationale – it still would be wiser to retain some part of it so as to avoid the chaos evident in the email above.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Foran øynene våre er en studie i hvordan arroganse og grådighet kanskje slakter et av vår tids mest vellykkede firma. Et interessant år får man si.

What-a-watt

Dette er utdrag fra brevet sendt til alle Teslas Supercharger-underleverandører:

If currently working on an active Supercharging construction site, please continue.

If waiting on delayed payment, please contact [email redacted] for a status update. Thank you for your cooperation and patience.

:o

hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 04. mai 2024, klokken 17:55Foran øynene våre er en studie i hvordan arroganse og grådighet kanskje slakter et av vår tids mest vellykkede firma. Et interessant år får man si.

Høres ut som opptakten en drama film dette..Men det er jo ikke film..

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. mai 2024, klokken 19:09
Sitat fra: daktari på lørdag 04. mai 2024, klokken 17:55Foran øynene våre er en studie i hvordan arroganse og grådighet kanskje slakter et av vår tids mest vellykkede firma. Et interessant år får man si.

Dette minner meg mer om pute tv. Det er/blir ikke slik. Just saying

#trur_eg

Vaduz

Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. mai 2024, klokken 19:09

Dere har vel vært ganske negative til tesla i en 6-7 år, så en dag får man kanskje rett.

Faktum er at tesla er eneste rene elbilmerket, og i disse tider er det ekstremt vanskelig marked for elbil.
Sannsynligvis er det styret som ser på likviditet projeksjoner inn i fremtiden og misliker det de ser og instruerer CEO om å gjøre noe med det, og da må det kuttes, sånn er det for alle. De som også lager bensinbiler og hybrider har flere bein å stå på nå, men de vil sannsynligvis også henge etter når det gjelder profitabel elbil produksjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA