Råd til en som skal kjøpe en e-tron 55 brukt?

Startet av harruz, onsdag 01. mai 2024, klokken 01:01

« forrige - neste »

Svk

Hver sin smak.BYD har bedre kvalitet.
Men Tesla har mange smarte løsninger.

daktari

Hvis prisene er rett så får.man jo mye bra med etron. Men greit å ha buffer til potensielt dyre reparasjoner eller god forsikring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torerik

Jeg vurderte brukt e-tron 55, men droppet den pga. mange kjente feil. Ingen bil er perfekt, men noen er mindre perfekte enn andre...

Endte med å bestille ny Enyaq i stedet.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

harruz

Sitat fra: torerik på torsdag 02. mai 2024, klokken 23:27Jeg vurderte brukt e-tron 55, men droppet den pga. mange kjente feil. Ingen bil er perfekt, men noen er mindre perfekte enn andre...

Du sier mange kjente feil. Utover det som er det mye omtalte batteriproblemet, hvilke andre problemer sikter du til?
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

harruz

Sitat fra: Orbit på torsdag 02. mai 2024, klokken 09:19Motorproblemene er pga lekkasje gjennom et lager for rotorakslingen, som gir kjølevæske på avveie.

Batteriproblemene gjelder 2019-2021 e-tron 55 (dvs mange). Alle disse skal etterhvert inn for oppdatering (forventet høst 2024) for å få bedre selvdiagnose på batterihelse. I mellomtiden blir de bilene som er online overvåket av Audi, mens resten må inn på verksted for jevnlig helsesjekk frem til de får oppdateringen. Mer detaljer her: https://elbilforum.no/index.php?topic=66056.0
Takk, Orbit, for gode og innsiktsfulle svar. Kan jeg stole på at Audi og Møller retter opp i dette, så det tross alt er liten risiko ved å kjøpe E55 produsert før  april 2022? Andre ting jeg bør vite om før jeg kjøper en E55-21 modell?
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

Orbit

Batterigaranti er 8 år/160 000 km, så de fleste bruktbiler er ennå dekket der noen år. Den gjelder riktignok bare dersom kapasiteten faller under 70%, men jeg tror de heller ville reparere eventuelle batteri med kjent feil enn vente til det ødelegges av brann - selv etter 5 år.

Motor er litt mer usikkert. Det er et klart mindretall som har hatt problemer, men det blir dyrt om en ikke har dekning i reklamasjonsrett/garanti/maskinskadeforsikring. Det virker også som problemet oppstår uten forvarsler, før det dukker opp ulyder eller feilmelding i bilen. Spekulativt, vil jeg tippe at biler hvor det ofte er brukt mye motoreffekt er mer utsatt. Som bruktbilkjøper er det vanskelig å vite hvordan bilen er blitt kjørt av tidligere eiere - en vanlig problemstilling med motorsterke biler uansett drivlinje.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

torerik

Sitat fra: harruz på fredag 03. mai 2024, klokken 10:35
Sitat fra: torerik på torsdag 02. mai 2024, klokken 23:27Jeg vurderte brukt e-tron 55, men droppet den pga. mange kjente feil. Ingen bil er perfekt, men noen er mindre perfekte enn andre...

Du sier mange kjente feil. Utover det som er det mye omtalte batteriproblemet, hvilke andre problemer sikter du til?

Motorproblemene er allerede omtalt i tråden, det samme er batteriproblemene som du nevner over. Generelt styrer jeg unna elbiler som har kjent trøbbel med motor og batteri.

Ellers er det nevnt diverse elektriske problemer og feilmeldinger fra kolleger og kjente. Enkelte hadde bilen nesten like mye på verksted som hjemme i garasjen. Endeløse feilsøkinger som ikke gav resultat. Bærekuler i forstilling har også røket for mange.

Klart det meste av dette (skal) tas på garanti, men man blir fort litt lei av å ha bilen på verksted eller ventende på verksted også.

2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: torerik på fredag 03. mai 2024, klokken 23:13Motorproblemene er allerede omtalt i tråden, det samme er batteriproblemene som du nevner over. Generelt styrer jeg unna elbiler som har kjent trøbbel med motor og batteri.

Ellers er det nevnt diverse elektriske problemer og feilmeldinger fra kolleger og kjente. Enkelte hadde bilen nesten like mye på verksted som hjemme i garasjen. Endeløse feilsøkinger som ikke gav resultat. Bærekuler i forstilling har også røket for mange.

Klart det meste av dette (skal) tas på garanti, men man blir fort litt lei av å ha bilen på verksted eller ventende på verksted også.

Uff uff ja det høres ikke bra ut.

harruz

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. mai 2024, klokken 05:47
Sitat fra: torerik på fredag 03. mai 2024, klokken 23:13Motorproblemene er allerede omtalt i tråden, det samme er batteriproblemene som du nevner over. Generelt styrer jeg unna elbiler som har kjent trøbbel med motor og batteri.

Sitat fra: torerik på fredag 03. mai 2024, klokken 23:13

Motorproblemene er allerede omtalt i tråden, det samme er batteriproblemene som du nevner over. Generelt styrer jeg unna elbiler som har kjent trøbbel med motor og batteri.

Ja, den lista der kan man selvfølgelig ikke overse. Er likevel optimistisk og kan ikke helt forsone med med tanken om at ikke dette skal bli min neste bil. Kjenner flere som har bilen, og som er strålende fornøyd. Skjønner at jeg i tilfelle bør handle hos en merkeforhandler og at jeg må være nøye med å få garantier som dekker slikt som her er nevnt. Kan også nevne at det er relativt mange andre elbiler som må ut og inn av verksted. Selv har jeg nå en Ioniq 5 som det er mye tull med, og har vært det helt siden den var ny for 2,5 år siden. Vet også Volvo, Polestar, Tesla blant annet (lista er sikkert mye lengre) har også en del verkstedbesøk. Kjenner ikke så godt til Kinabilene, men vet ikke om jeg tør bruke rundt en halv million på dem. Det jeg er ute etter er en romslig familiebil med god kjørekomfort (som du får med luftfjærer) og en kvalitetsopplevelse når det gjelder interiøret. Her synes jeg f.eks Tesla kommer til kort.
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

Electric cars in Norway

Sitat fra: harruz på søndag 05. mai 2024, klokken 20:51
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. mai 2024, klokken 05:47

Sitat fra: torerik på fredag 03. mai 2024, klokken 23:13

Ja, den lista der kan man selvfølgelig ikke overse. Er likevel optimistisk og kan ikke helt forsone med med tanken om at ikke dette skal bli min neste bil. Kjenner flere som har bilen, og som er strålende fornøyd. Skjønner at jeg i tilfelle bør handle hos en merkeforhandler og at jeg må være nøye med å få garantier som dekker slikt som her er nevnt. Kan også nevne at det er relativt mange andre elbiler som må ut og inn av verksted. Selv har jeg nå en Ioniq 5 som det er mye tull med, og har vært det helt siden den var ny for 2,5 år siden. Vet også Volvo, Polestar, Tesla blant annet (lista er sikkert mye lengre) har også en del verkstedbesøk. Kjenner ikke så godt til Kinabilene, men vet ikke om jeg tør bruke rundt en halv million på dem. Det jeg er ute etter er en romslig familiebil med god kjørekomfort (som du får med luftfjærer) og en kvalitetsopplevelse når det gjelder interiøret. Her synes jeg f.eks Tesla kommer til kort.
Ja e-tron er kongebil

ToWalkOrDrive

Wow! Er det virkelig bare 5 år garanti på motor / drivverk på Audi?
(På Tesla Model Y LR er det 8 år / 192.000 km på både batteri og drivverk/motor.)

Kjenner en baksetepassasjer som har pleid å sitte i en Model Y 2021 et par år som ble kjørt i en Audi e-tron 55 i går. Hun ble mektig imponert over komforten i Audien.... (stillhet blant annet).

Hva om en går for 2023-modell. Er de problemfrie?
(jeg har ikke hatt noe verkstedsbesøk pga problem med Model Y på over 70.000 km)
Tesla Model Y                         2021-

vartli

Sitat fra: harruz på søndag 05. mai 2024, klokken 20:51Skjønner at jeg i tilfelle bør handle hos en merkeforhandler og at jeg må være nøye med å få garantier som dekker slikt som her er nevnt.
Hvis du kjøper bil som er innenfor garanti på både alder og kilometer med grei margin, ser jeg ikke noe problem med å handle privat. Gjorde det selv og betalte titusenvis mindre enn sammenlignbar bil hos forhandler.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Svk

Går fint å kjøpe privat med garanti.
Ta med deg en så ser dere over bilen. 4 øyne ser bedre.
Husk å se under også. Kjenn under matter om alt er tørrt

Marzo

Sitat fra: vartli på mandag 06. mai 2024, klokken 10:57Gjorde det selv og betalte titusenvis mindre enn sammenlignbar bil hos forhandler.

Problemet med markedssituasjonen det siste året er at det er forhandlere og merkeforhandlere som har priset seg lavest.

Møller har dumpet prisene på brukt e-tron.

Håvar

Det blir vel mer korrekt å si at privatpersoner har priset seg for høyt dersom forhandlere er rimeligere  :police:
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA