Hovedmeny

2024.14.X Spring update

Startet av geirci2, tirsdag 30. april 2024, klokken 18:05

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på mandag 27. mai 2024, klokken 22:46
Sitat fra: What-a-watt på mandag 27. mai 2024, klokken 18:31Hver gang du er inne for å sjekke, og det ikke er noe nytt, påstår noen at man rykker lengre bak i køen.
Håper du er ironisk nå. Dette kan ingen tro på.
Godt at du skjønte ironien, men innser at dette er såpass alvorlig tema at man ikke må ironisere over det  :) . Det samme gjentar seg over hele linjen. Folk sitter oppe om natten for å få med seg den siste oppdateringen på sin mobiltelefon. Man står i kø i mange timer for å være først med det siste. Føler seg dårlig behandlet fordi andre kom før en selv, og ber om en forklaring.

ps. Jeg selv plages av og til med noe av det ovenstående....

What-a-watt

I mars 2019 ble jeg innrullert i EAP "Early Access Program", og det tror jeg til en viss grad henger i fremdeles. Gjaldt de som meldte seg på, og som hadde kjøpt FSD før 1. mars 2019. En form for trøstepremie. Da fikk jeg oppdateringer 3-4 dager før den gemene hop.

"Customers who previously purchased Full Self-Driving will receive an invitation to Tesla's Early Access Program (EAP). EAP members are invited to experience and provide feedback on new features and functionality before they are rolled out to other customers."

geirci2

Endelig... etter nøyaktig 1 måned etter at utrullingen av 2024.14.X begynte så er det min Telsa sin tur til å få 2024.14.8 inn i bilen :-)

Fant denne på nettet med udokumenterte og lite kjente punkter i spring 2024 update:
https://www.notateslaapp.com/news/2042/a-look-at-the-22-unlisted-changes-in-teslas-2024-14-update
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Kim-

Min tur nå i morres. Likte oppdateringen!
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

førategangtesla

Jeg fikk også i dag morges  :+1: mye kjekt, fint med en liten oppfriskning på skjermen.

Da er det bare å vente på neste oppdatering, da ser det ut som om vi får lys som svinger inn i svingene  :laugh:

geirci2

Tja, hva kan en si... noe bra og noe ikke bra i denne oppdateringen; min subjektive erfaring med min Tesla (se signatur).

Kjørte en test-tur ifra Grilstad til Kroppan bru (4-feltsvei med midtdeler på Omkjøringsveien i Trondheim). Foretok en scrollehjul-reset før jeg startet, og sjekket at alle nødvendige valg var korrekte (Navigasjon, ruting og varsellyd for fotoboks; jeg har Premium Connectivity).

80-sone frem til Moholt, deretter 70 (led-skilt) helt til innkjøring på E6 ved Kroppan bru. Ved Moholt viser Tesla'n 70 etter at skiltet er passert (leser vel ifra en database da Tesla'n ikke leser/ser led-skilt). Etter ca. 50 meter viser Tesla'n plutselig 80 og beholder denne hele veien til Kroppan bru. Ved Sluppen er det fotoboks (70), og den varsles i veldig god tid (ca. 300 meter før fotoboks) med et så vidt hørbart pling. Her skulle jeg ønske at lyden hadde en volum-justering jfr. navigasjonsvolumet.

Snudde ved Kroppan bru og returnerte nordover. Samme pling om fotoboks ca. 300 meter før fotoboksen. Hva om vi selv fikk bestemme avstand fra fotoboks til pling'n kom?

Ikke uventet ved en oppdatering... vindusviskere begynte med tørrvisking igjen, akkurat som om den stod på intervall | - men den stod på Auto.

Med fullskjerm-vising så synes jeg det ble alt for mye "støy" ved at det ble vist parkerte biler langs veien på skjermen. De parkerte bilene var vel ca. 30 meter unna, parallelt med veien.

Jeg foretrekker å kjøre med mørk skjerm (ikke auto), men da "forsvant" nærmest det lille navigasjonskartet oppe til høyre. Dette ble mye bedre med lys skjerm.

Navigasjons-baren mener jeg var alt for smal og derved ble det vanskelig å lese de forskjellige fargene som benyttes til å vise trafikkmengde på ruten.

Likeså var strømmåler-bar (flyttet fra horisontal plassering til vertikal plassering klin inntil skjermkant) alt for smal og vanskelig å lese.

Otkristo

Sitat fra: geirci2 på torsdag 30. mai 2024, klokken 18:34ed Sluppen er det fotoboks (70), og den varsles i veldig god tid (ca. 300 meter før fotoboks) med et så vidt hørbart pling. Her skulle jeg ønske at lyden hadde en volum-justering jfr. navigasjonsvolumet.

Kjører du med Joe Mode som demper systemlyder?

geirci2

Selvfølgelig, ble påskrudd så fort det ble tilgjengelig. Med Joe Mode avslådd blir jo alle (unødvendige) lyder en plage :-)

Jeg hører jo pling-lyden fra fotoboksvarsler, men det hadde vært kjekt å kunne regulert volumet etter egne preferanser.

Husker ifra tidligere dager med TomTom og fotoboksvarsler der en sunnmøring (kvinne) høyt og tydelig varslet med å si «Fotoboks».

Værre er det tidlige varslet. De nevnte fotoboksene jeg refererte i mitt tidligere innlegg kjenner jeg jo godt til, men hva med «ukjent» terreng? Det plinger og jeg speider etter fotoboksen som jeg ikke kan se da den er plassert relativt langt unna pling-varslet.

gjobjo

2024.14.8 installeres nå, blir moro å kjøre en tur nå med så mange gode oppdateringer :-)
Tesla Model Y  LR 2023
Hyundai Ioniq 2020

Gusse

Hei!
Det rulles ut stadig oppdateringer. I dag var det endelig min tur til å få Teslas nye store oppdateringer med Tesla Vision, auto bakluke med mere...trodde jeg.
Her mangler det både Tesla vision park assist og handsfree trunk.

Har nå programvare: v12(2024.14.8 db4e5a400f8d) på min 2023 Tesla model Y Long range

Er det en nyere software enn dette som jeg enda ikke har fått, eller har vi i Norge fått begrenset innhold?

Håvar

Auto trunk gjelder ikke Model Y, bare ny S, X og 3.

Det med vision er bare aktuelt dersom bilen din har ultralydsensorer

https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2024.14.8/release-notes
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Gusse

Sitat fra: Håvar på fredag 31. mai 2024, klokken 12:10Auto trunk gjelder ikke Model Y, bare ny S, X og 3.

Whaat?
Var sikker på at jeg leste et sted at det også gjaldt Y. Hvorfor mon tro?

What-a-watt

Er kanskje avhengig av en ny sensor. Tyske biler har hatt dette i årevis, og de har en sensor under støtfangeren.

Gusse

Sitat fra: Gusse på fredag 31. mai 2024, klokken 18:12
Sitat fra: Håvar på fredag 31. mai 2024, klokken 12:10Auto trunk gjelder ikke Model Y, bare ny S, X og 3.

Sitat fra: What-a-watt på fredag 31. mai 2024, klokken 18:44R
Sitat fra: What-a-watt på fredag 31. mai 2024, klokken 18:44Er kanskje avhengig av en ny sensor. Tyske biler har hatt dette i årevis, og de har en sensor under støtfangeren.
Er kanskje avhengig av en ny sensor. Tyske biler har hatt dette i årevis, og de har en sensor under støtfangeren.

Whaat?
Var sikker på at jeg leste et sted at det også gjaldt Y. Hvorfor mon tro?

Tysk produserte Tesla?
Dvs i såfall at min tyskproduserte Y kanskje har?

OlaM

Hadde en rar feil på 2024.14.18. Hvis jeg trykket på en låt i en spilleliste på Spotify, så begynte låten under å spille. Akkurat som touchpunktet ble registrert på feil koordinat i høydeaksen. Resten av menyen virket ok. Løste seg med en tommel-omstart.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA