Elbilister må se opp for dette skiltet

Startet av elbil.no, tirsdag 30. april 2024, klokken 12:54

« forrige - neste »

elbil.no

Elbilister må se opp for dette skiltet

The post Elbilister må se opp for dette skiltet appeared first on Norsk elbilforening.

Source: Elbilister må se opp for dette skiltet
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

YKarlsen


RJK

Sitat fra: YKarlsen på tirsdag 30. april 2024, klokken 22:08Så elektrisk taxi har ikke tilgang lengre ??
Taxier og busser, ice, hybridvarianter og HY inkludert, har i utgangspunktet alltid lov å kjøre i kollektivfeltet. Se link nederst i innlegget.

Det er ikke drivlinja som avgjør dette, de har rett fordi de defineres som kollektivtrafikk. De må dog ha takskilt som viser bilnummer på sentralen, så andre "taxiselskaper" (Über etc) har ikke tilgang, med mindre de har fått det i form av å være elektriske kjøretøy.

BEV som ikke er kollektivtransport, har fått tillatelse til å benytte kollektivfeltene, utenom når det er begrensninger i underskiltet, f.eks. ved sist innstramning der de i visse tidsrom måtte ha passasjer.

Nå blir disse tvunget ut av kollektivfeltene i Oslo, i utgangspunktet midlertidig pga veiarbeid i viktige tunneler. Så får vi se om det åpnes opp igjen etterpå, eller om de beholder begrensningen.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kollektivfelt/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Sitat fra: RJK på tirsdag 30. april 2024, klokken 23:01Det er ikke drivlinja som avgjør dette, de har rett fordi de defineres som kollektivtrafikk. De må dog ha takskilt som viser bilnummer på sentralen, så andre "taxiselskaper" (Über etc) har ikke tilgang, med mindre de har fått det i form av å være elektriske kjøretøy.
Det er et tiår siden Uber hadde biler uten taxiløyve. Alle som kjører taxi i dag for Uber, Bolt etc., har løyve og skilt på taket

RJK

Sitat fra: eisa01 på lørdag 04. mai 2024, klokken 08:07
Sitat fra: RJK på tirsdag 30. april 2024, klokken 23:01Det er ikke drivlinja som avgjør dette, de har rett fordi de defineres som kollektivtrafikk. De må dog ha takskilt som viser bilnummer på sentralen, så andre "taxiselskaper" (Über etc) har ikke tilgang, med mindre de har fått det i form av å være elektriske kjøretøy.
Det er et tiår siden Uber hadde biler uten taxiløyve. Alle som kjører taxi i dag for Uber, Bolt etc., har løyve og skilt på taket
Da har du kanskje fått et inntrykk av hvor mye/lite jeg bruker de tjenestene...! 8)

Har vel ikke kjørt taxi på 5-10 år, og aldri brukt Über. Men takk for infoen! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA