Hvorfor kun info lading 10-80%

Startet av Dede, tirsdag 30. april 2024, klokken 12:43

« forrige - neste »

Svein_H

Litt OT: Når jeg leser denne tråden, og også har et hundretalls andre forumtråder i minnet, husker jeg godt hvorfor jeg valgte kun hjemmelading for min elbil, og hvorfor jeg har beholdt bensinbilen.

Jeg kan ikke fatte at det er mulig å krangle så mye bare for å fylt opp "strømtanken"! Folk har ulike behov. Noen kan klattlade underveis uten å tenke så mye over det, noen planlegger for best mulig effekt og hurtiglading på langturer, og noen trenger faktisk å lade til mer enn 80% av og til, uten å måtte beklage eller forklare seg overfor totalt fremmede som man sannsynligvis aldri kommer til å møte igjen.

WTF holder dere på med!?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Nå synes jeg du drar dette vel langt.

Dette er ikke krangling, men svar på et spørsmål, der det ikke finnes noen fasitsvar, bare generell veiledning!

Men det må da gå an å vise til nyansene, uten at noen trenger å fyre seg opp og bli heit i hodet!

Synes egentlig tråden var i et gemyttlig leie, helt til denne utblåsningen! 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 06. mai 2024, klokken 15:12Men 80% er en fint utgangspunkt. Spesielt hvis man ikke kan/vil regne på rekkevidde, forbruk og prosenter.
70% er og ett fint utgangspunkt, 60% også. Ta f.eks dagens Y og 3. De struper ladeeffekt kraftig fra ca 20-55%, da faller effekten mest. Etter det faller den saktere og ganske lineært helt opp mot 90%.

Det er altså ikke noe som peker på at 80% er mere fornuftig enn noe annet. Om noe bør man stoppe mye tidligere om man ønsker å spare tid. 80% er bare en vane fra kortrekkevidde-elbilene, og ikke noe annet..
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Dette er ingen utblåsning, men en kommentar på en diskusjon som har pågått i lang tid i mange tråder.

Som jeg selv skrev: Litt OT, men likefullt en legitim kommentar skrevet uten å være "heit i hodet". Da tenker jeg det er opp til moderator å vurdere om innlegget mitt skal flyttes til en annen tråd. Spørsmålet blir da hvilken tråd, da det er haugevis av slike tråder på dette forumet, men det er ikke opp til meg å avgjøre.

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på mandag 06. mai 2024, klokken 16:00WTF holder dere på med!?
Hva mener du, dette er ett diskusjonsforum, og det diskuteres. Ser ut som om det er jeg mot resten når det gjelder 80%, men ingen har greid å vise meg ett svar basert på annet enn en etablert praksis, så det lever jeg godt med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Svein_H på mandag 06. mai 2024, klokken 16:51Dette er ingen utblåsning, men en kommentar på en diskusjon som har pågått i lang tid i mange tråder.

Som jeg selv skrev: Litt OT, men likefullt en legitim kommentar skrevet uten å være "heit i hodet". Da tenker jeg det er opp til moderator å vurdere om innlegget mitt skal flyttes til en annen tråd. Spørsmålet blir da hvilken tråd, da det er haugevis av slike tråder på dette forumet, men det er ikke opp til meg å avgjøre.
Det er forsåvidt rett tråd, men jeg oppfatter dette som en utblåsning med den siste setningen spesielt i tankene, på det innlegget jeg opprinnelig svarte deg på.

Det kommer stadig til nye brukere, og masse av spørsmålene som vi med mer erfaring, har "svaret på" nettopp i kraft av å ha vært lenge med i gamet.

Det hjelper heller ikke at søkefunksjonen på forumet suger groteskt i forhold til å finne tråder der problemstillingen allerede er besvart på. Eller at enkelte slenger dette ut som om det er nytt og ukjent, fordi man i for liten grad har gjort innsats for å finne tråder der dette er diskutert før.

Altså vil endel tema stadig dukke opp på nytt, fra ferske eiere/brukere, som ikke finner dette veldig lett eller intuitivt
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på mandag 06. mai 2024, klokken 17:08
Sitat fra: Svein_H på mandag 06. mai 2024, klokken 16:51Dette er ingen utblåsning, men en kommentar på en diskusjon som har pågått i lang tid i mange tråder.

Det er forsåvidt rett tråd, men jeg oppfatter dette som en utblåsning med den siste setningen spesielt i tankene, på det innlegget jeg opprinnelig svarte deg på.

Det kommer stadig til nye brukere, og masse av spørsmålene som vi med mer erfaring, har "svaret på" nettopp i kraft av å ha vært lenge med i gamet.

Det hjelper heller ikke at søkefunksjonen på forumet suger groteskt i forhold til å finne tråder der problemstillingen allerede er besvart på. Eller at enkelte slenger dette ut som om det er nytt og ukjent, fordi man i for liten grad har gjort innsats for å finne tråder der dette er diskutert før.

Altså vil endel tema stadig dukke opp på nytt, fra ferske eiere/brukere, som ikke finner dette veldig lett eller intuitivt

Hvordan du oppfatter innlegget mitt er irrelevant, da du som erfaren bruker allerede har inngående kjennskap til de trådene jeg sikter til. Det har ikke nye brukere, som da må bruke søkefunksjonen som ifølge deg selv "suger groteskt".

Når jeg i mitt innlegg bruker blant annet utropstegn og bokstavkombinasjonen "WTF" er det ingen utblåsning, men et klart uttrykk for at dette har blitt tatt opp og diskutert ad nauseum på forumet, og samtidig oppfordrer nye lesere til å søke opp mer info.

automat

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. mai 2024, klokken 16:47
Sitat fra: automat på mandag 06. mai 2024, klokken 15:12Men 80% er en fint utgangspunkt. Spesielt hvis man ikke kan/vil regne på rekkevidde, forbruk og prosenter.
70% er og ett fint utgangspunkt, 60% også. Ta f.eks dagens Y og 3. De struper ladeeffekt kraftig fra ca 20-55%, da faller effekten mest. Etter det faller den saktere og ganske lineært helt opp mot 90%.

Det er altså ikke noe som peker på at 80% er mere fornuftig enn noe annet. Om noe bør man stoppe mye tidligere om man ønsker å spare tid. 80% er bare en vane fra kortrekkevidde-elbilene, og ikke noe annet..
Nå klipte du bort en vesentlig del av svaret mitt. Om ikke å lade til mer enn 80%

Når man er vant til å tanke full tank, så er det lett å tenke at man også må lade til 100%. Siden dette tar uhensiktsmessig lang tid, så har man altså kommet frem til en lavere maksgrense, som er et kompromiss mellom ladetid og fyllingsgrad. Så kan du være selvfølgelig være uenig i det kompromisset man har kommet frem til.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 06. mai 2024, klokken 17:59Når man er vant til å tanke full tank, så er det lett å tenke at man også må lade til 100%. Siden dette tar uhensiktsmessig lang tid, så har man altså kommet frem til en lavere maksgrense, som er et kompromiss mellom ladetid og fyllingsgrad. Så kan du være selvfølgelig være uenig i det kompromisset man har kommet frem til.
Det kompromisset gir ingen mening. Det fremmer bare fylle bensin tankegangen, at man skal fylle opp til en viss grense. Når man kan lade hjemme, så er det en regel som er riktig, å fylle nok til å komme hjem. Er man på langtur og må lade flere ganger så kommer det som sagt an på bil, temperatur og situasjon. Komme fort frem -> 50%, spise lunsj -> 100%, f.eks.

Dessuten er det da ganske rart at flere biler setter ladegrensen automatisk til 100% når man navigerer til hurtiglader?

THE

Sitat fra: turfsurf på mandag 06. mai 2024, klokken 19:14
Sitat fra: automat på mandag 06. mai 2024, klokken 17:59Når man er vant til å tanke full tank, så er det lett å tenke at man også må lade til 100%. Siden dette tar uhensiktsmessig lang tid, så har man altså kommet frem til en lavere maksgrense, som er et kompromiss mellom ladetid og fyllingsgrad. Så kan du være selvfølgelig være uenig i det kompromisset man har kommet frem til.
Det kompromisset gir ingen mening. Det fremmer bare fylle bensin tankegangen, at man skal fylle opp til en viss grense. Når man kan lade hjemme, så er det en regel som er riktig, å fylle nok til å komme hjem. Er man på langtur og må lade flere ganger så kommer det som sagt an på bil, temperatur og situasjon. Komme fort frem -> 50%, spise lunsj -> 100%, f.eks.

Dessuten er det da ganske rart at flere biler setter ladegrensen automatisk til 100% når man navigerer til hurtiglader?
Jeg tror kanskje noe av holdningen med å fylle fullt også med strøm kommer av de utrolig upåligelige guessometerne som nesten all elbiler hadde for 8-10 år siden, og da i kombinasjon med lite batteri og kort rekkevidde. "Alle" ville jo lade til 100% for å være sikker på å komme fram, og for å dele på det knappe godet som hurtigladere var, så kom 80%- lading som et godt og anbefalt kompromiss.

De siste 7 årene med Tesla så har jeg ladet det jeg trenger, om det er til 95% med campingvogn eller til 30% for å komme meg hjem. Rekkeviddeestimatoren i navigeringa til bilen er så nøyaktig at det ikke er noe problem å komme fram om man lader 5 % mer enn bilen mener er nødvendig. Jeg vet også godt at det på grunn av ladekurven til bilen min er bortkastet for meg å lade til mer enn 60% hvis målet er å komme fram raskest mulig. Da er det bedre med flere korte ladestopp. Om lading foregår samtidig med f.eks. en middagspause, så blir det ofte ladet til full, og kanskje må bilen flyttes fra lader, fordi den er ferdigladet før pausen er over.

For egen del så er i alle fall ladekurven og forbruk til en bil viktig ved valg av bil. Ei oppgitt tid på å lade fra 10-80% ser jeg ikke på før jeg har vurdert batteristørrelse og forbruk på en bil, først da kan 10-80% tida si meg noe som helst.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Dede

Trådstarter her... Jeg kjører 4000km med i3 120ah på sommerferie hvert år - så kan vel egentlig ganske mye om lading og diskusjonen om 80% er grei nok men lite interessant for meg (men fortsett den gjerne om ikke fok er lei av å diskutere dette).. Ladeprofilen til i3 er grei - raskt opp uansett hvor jeg starter lading og så ligger den på topp til helt mot slutten der den går enda litt opp.. men ved 87%går det raskt ned igjen så da stopper jeg uansett..  Jeg stopper lading tidligere om jeg har lading tilgjengelig ved ankomst etter dagens etappe - og noen ganger vet jeg at jeg må stoppe et eller annet sted i løpet av dagen men pga ladekurven spiller det ingen rolle om jeg stopper tidligere på dagen og lade fra f.eks. 40-70 eller litt senere på dagen og lader 20-50% (kommer frem til destinasjon i begge tilfellene). Dette gjør jo at jeg velger ladestopp ut fra ledige ladere eller om jeg vil ha shopping/toaletter eller velger å stoppe et sted der det er fint med "utelunch langs elva mens bilen lader" eller om jeg bare vil fylle opp før ankomst om ikke lading der så jeg kan starte neste dag med fullest mulig batteri.

Så det jeg savner når jeg nå vurderer ny bil jo da en ladekurve som sier noe om hvor langt en kommer (eller hvor mye strøm en får) med f.eks 15 min lading avhengig av når en starter ladingen.  Vet jeg kan google ladekurver og tester rundt omkring - men skulle gjerne hatt info tilgjengelig når jeg går inn og ser på bilannonser etc.. der det kun står tid fra 10-80% (og ja jeg vet dette varierer med temperatur ute og på batteri etc - men de har jo en standard de bruker for WLTP og for å beregne 10-80% tiden så kan gjerne være den samme standarden for å vise antall km etter 10 min som en kurve basert på hvilken % en starter lading på..)  Max lade-effekt er jo heller ingen god indikasjon siden de fleste biler bare treffer denne på gode dager over en kort periode ved et gitt (lavt?) batterinivå..

Rosstopher

Sitat fra: Dede på tirsdag 07. mai 2024, klokken 09:35Så det jeg savner når jeg nå vurderer ny bil jo da en ladekurve som sier noe om hvor langt en kommer (eller hvor mye strøm en får) med f.eks 15 min lading avhengig av når en starter ladingen.

Tesla oppgir dette. Her f.eks. står det:
"Ladehastighet
Opptil 241 km lagt til på 15 minutter*"
https://www.tesla.com/no_no/modely
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

THE

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 07. mai 2024, klokken 09:51
Sitat fra: Dede på tirsdag 07. mai 2024, klokken 09:35Så det jeg savner når jeg nå vurderer ny bil jo da en ladekurve som sier noe om hvor langt en kommer (eller hvor mye strøm en får) med f.eks 15 min lading avhengig av når en starter ladingen.

Tesla oppgir dette. Her f.eks. står det:
"Ladehastighet
Opptil 241 km lagt til på 15 minutter*"
https://www.tesla.com/no_no/modely

Nei, det Tesla sier er at du med helt optimal lading fra ca 10-50% kan lade opptil 241 km rekkevidde på 15 minutter. Om du velger å lade de ca. 40% nødvendig fra 60-100% i stedet for 10-50% SOC, så bruker du 1 time i stedet for 15 minutter, men det sier ikke informasjonen til Tesla noe om.

Hvis jeg forstår det riktig så er ønsket til trådstarter en slags kalkulator som viser deg hvor lang tid det tar å lade fra f.eks. 20-70 prosent, eller 50 til 90% eller hvor lang tid du ca må lade om du skal lade 300 km rekkevidde hvis du starter lading på 35%.

Renault hadde en lignede tjeneste på nettsiden for Zoe da jeg kjøpte i 2015, men for rekkevidde ikke lading. Du kunne velge hastighet, utetemperatur, innetemperatur og litt forskjellige parametere for å få en estimert rekkevidde under forskjellige forhold. Alle data som er nødvendige sitter bilprodusenten på, så det burde være en smal sak å lage en lignede kalkulator der du legger inn hastighet, vær og føre, batteri-% ved start lading og ønsket antall km du vil lade. Da kunne du få ut at under de forholdene måtte du lade i f.eks. 25 minutter fra 20%, eller 50 minutter om du starter lading på 50%.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA