Hvorfor kun info lading 10-80%

Startet av Dede, tirsdag 30. april 2024, klokken 12:43

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på søndag 05. mai 2024, klokken 09:25Det stemmer selvfølgelig ikke, alle biler lader ekstremt tregt i er 80% selv om det er raskere enn før, og det er omtrent ingen steder der det er nødvendig for å komme frem til meste lader.

Det er ineffektivt å lade høyere. Om du kjører med henger er jo det noe annet, men de kan ikke ta høyde for det.
Om du liker å lade til 95% for å «ha litt ekstra» så er jo ladetid ikke så viktig for deg uansett, men de fleste av oss ønsker å superlade så lite som mulig for å komme frem, både i kWt og i tid.
Det er ingen ting magisk med 80%. Man kunne like godt sagt 70 eller 90. Egentlig det som er hovedsaken. 80% er bare ett random tall, og er ikke nyttig til noe som helst mtp på rekkevidde eller nødvendig ladetid.

Og som sagt, å lade så lite som mulig (i tid) er en avveining mot antall stopp og hvor travelt man har det. Hvis jeg kan lade to ganger i stedet for tre mot å stoppe ett kvarter lengre, så kan jeg kanskje få litt mere ut av den ene ladestoppen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. mai 2024, klokken 10:58Det er ingen ting magisk med 80%. Man kunne like godt sagt 70 eller 90. Egentlig det som er hovedsaken. 80% er bare ett random tall, og er ikke nyttig til noe som helst mtp på rekkevidde eller nødvendig ladetid.

Selv om man det ikke er noe magisk ved 80%, så er ikke tallet tatt ut av luften.

For hvilken grense skal man velge å gi som en generell anbefaling, der hurtiglading ikke er hensiktsmessig lenger? På tvers av alle bilmerker og modeller.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 05. mai 2024, klokken 13:13For hvilken grense skal man velge å gi som en generell anbefaling, der hurtiglading ikke er hensiktsmessig lenger? På tvers av alle bilmerker og modeller.
Det er jo akkurat det, det går ikke an å gi en slik generell anbefaling. Det er totalt unyttig. Ønsker man å komme fortest mulig frem vil man med de aller fleste biler stoppe tidligere. Ønsker man ikke flere ladestopp vil man lade det man trenger for å komme frem uansett.

Hurtiglading er ikke hensiktsmessig når man har nok strøm til å komme frem (med ønsket margin), eller når ladefarten er så lav at det er bedre å kjøre videre og ta ett ladestopp til, hvis man ønsker å komme frem fortest mulig.

Etter elleve år med relativt mye hurtiglading har jeg aldri opplevd at det var fornuftig å hurtiglade til akkurat 80%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Det er selvfølgelig ikke slik at man alltid skal lade til 80%.

Hvilket råd vil du da gi til naboen din, som ikke har 11 års erfaring med hurtiglading? Som aldri har satt sin fot i en elbil før. Og slett ikke er interresert i ladekurver, batteritemperaturer og annen nerde-informasjon for mange forskjellige bilmodeller. Men som bare vil ha noen enkle kjøreregler å forholde seg til.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Skogs

Langtur i dag med ID4. Hadde tid til å lade lenge siden jeg uansett måtte vente.
10% fra start. 150 KW maks ladeeffekt på hurtigladeren.
75 KW var det VW klarte å få på maks. (21 mod. 1st).
Ganske nøyaktig 55 min tok det til 100%.
Greit nok at jeg rakk en 10 minutter mens jeg ventet, men makan til seig lading. Rekkevidde = null. Ladehastighet = alt.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

RJK

#20
Sitat fra: Skogs på søndag 05. mai 2024, klokken 20:13Langtur i dag med ID4. Hadde tid til å lade lenge siden jeg uansett måtte vente.
10% fra start. 150 KW maks ladeeffekt på hurtigladeren.
75 KW var det VW klarte å få på maks. (21 mod. 1st).
Ganske nøyaktig 55 min tok det til 100%.
Greit nok at jeg rakk en 10 minutter mens jeg ventet, men makan til seig lading. Rekkevidde = null. Ladehastighet = alt.
Og det tok ca 30 minutter til 80 %?

Det man sier som en slags "global tommelfinger-regel" er at de siste 20 % SoC tar like lang (eller lengre) tid enn de første 80 %.

Altså vil det, med mindre du har andre ting å gjøre mens bilen lader, så godt som alltid lønne seg å stoppe ved maks 80 % SoC, og heller ta en ladestopp til for å fylle fra lavt til 80 % eller man har nokk til siste del av reisen.

Unntak finnes selvsagt! Noen biler mister mye ladehastighet allerede ved 60-65 % SoC, andre ved 70-75 % og noen har ganske jevn og god fart opp til 90 % og kanskje noen få prosenter til, litt avhengig av buffer og produsentens tiltro til egne batterier.

Som fasit finnes ingen bestemt grense, det varierer for mye både på bile, batteritemperatur og endel andre faktirer. Men med anbefaling på å dra videre og heller tas en ladestopp til, så dekker 80%-anbefalingen for hovedvekten av elbilene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 05. mai 2024, klokken 18:22Hvilket råd vil du da gi til naboen din, som ikke har 11 års erfaring med hurtiglading? Som aldri har satt sin fot i en elbil før. Og slett ikke er interresert i ladekurver, batteritemperaturer og annen nerde-informasjon for mange forskjellige bilmodeller. Men som bare vil ha noen enkle kjøreregler å forholde seg til.
Enkelt. Bli kjent med bilen, og hvor langt man kommer under forskjellige forhold med en viss prosentsats av batteriet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Å kjenne bilens forbruk er ikke nok til å vite om det lønner seg med to kortere ladestopp fremfor ett ladestopp til 100%. Da må man også vite et minimum om bilens ladekurve.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle nye elbilister må lære hurtiglading «the hard way». Noen vil heller ikke forstå hvorfor hurtiglading tar så lang tid, før de får det forklart. Og blir kanskje skremt tilbake til fossilbil pga endeløse ladeøkter.

Mange nok bilister som bruker unødvendig lang tid på hurtiglader vil jo også skape ladekøer.

Hvorfor er det så dumt med en anbefaling om at hurtiglading bør avsluttes på senest på 80%, som en tommelfingerregel?

Over 75% av bilparken er fortsatt fossil. Det gjenstår derfor svært mange bileiere som skal takle overgangen til el. Vi må sørge for at overgangen blir enklest mulig for dem.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vaduz

Det er bare å ta en titt på Bjørn Nyland sine 1000km tester, han lader aldri mer enn til 80% med mindre det er noe helt spesielle forhold.

Alle som har kjørt litt elbil vet dette, til og med mine pensjonerte foreldre gidder ikke vente på siste 20-30% men kjører bare videre og lader heller igjen. Noen liker kanskje lengre pauser, men det er ikke det vi diskuterer her.

vartli

Om det er 10-80% eller noe annet betyr ikke mye. Det blir som akselerasjon på biler som oppgis fra 0-100 km/t. Tidligere var det ikke lov å kjører raskere enn 90 km/t her i landet. 0-100 var allikevel i bruk som en etablert standard. Hvis alle forholder seg til det samme, gir det informasjon som kan brukes til sammenligning mellom biler. Det er det viktigste.

Har selv en 2020 Leaf der jeg aldri hurtiglader over 55% fordi hastigheten da er godt nede på 30-tallet. Da hadde det vært mer interessant å vite 10-55%, men da hadde en jo ikke kunne sammenligne med andre, eller få fram hvor treg den egentlig er.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Skogs

Sitat fra: RJK på søndag 05. mai 2024, klokken 22:37Og det tok ca 30 minutter til 80 %?


Fulgte ikke veldig med på det for å være ærlig.
Men ved 75 kw lading med start ved 10% tok det nok lenger tid...
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Skogs

Men som flere er inne på. Det er fornuftig å stoppe på 80%. 80% holder ofte for å komme til neste destinasjon.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

turfsurf

Sitat fra: vartli på mandag 06. mai 2024, klokken 10:48Om det er 10-80% eller noe annet betyr ikke mye. Det blir som akselerasjon på biler som oppgis fra 0-100 km/t. Tidligere var det ikke lov å kjører raskere enn 90 km/t her i landet. 0-100 var allikevel i bruk som en etablert standard. Hvis alle forholder seg til det samme, gir det informasjon som kan brukes til sammenligning mellom biler. Det er det viktigste.

Det er jo akkurat det. Ladetid 10-80% er jo ikke nyttig til sammenligning mellom forskjellige biler. Det kan bety 10 mil rekkevidde eller 40.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Skogs på mandag 06. mai 2024, klokken 11:00Men som flere er inne på. Det er fornuftig å stoppe på 80%. 80% holder ofte for å komme til neste destinasjon.
Det er jo ikke fornuftig å stoppe på 80% hvis man kommer frem med 50. Da er det bare dyrt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Det er generelt ikke fornuftig å lade til mer enn 80%. Man kan selvfølgelig lade mindre når man ikke har behov.

Også er det noen unntak der det kan være fornuftig å lade over 80%.

Men 80% er en fint utgangspunkt. Spesielt hvis man ikke kan/vil regne på rekkevidde, forbruk og prosenter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA