Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp og bruk av Fisker Ocean extreme

Startet av Ampera, fredag 26. april 2024, klokken 14:57

« forrige - neste »

Ampera

Da har jeg jeg bestemt meg å selge Tesle model 3 performance og kjøpe ny Fisker Extreme.
Bilen ble bestilt for ca 1 uke siden.
Var veldig hyggelig selger allerede dagen etter fikk jeg tilbud og har veldig god opplvelse av kundebehandling og respons på epost ang evt spørsmål, var heller ikke noe problem å finne akuratt den kombo med farge / interiør og hjul som jeg ville.

Så på mandag får jeg beskjed at bilen er klar på torsdag.
Og da startet små problemene , hadde vart kunde hos Gjensidige i mange år ... hjelper ikke de forsikrer ikke denne bilen ( Super ulogisk og idiotisk ) men 0 stress IF ordner dette , selv om det tar litt tid å også flytte de andre forsiringene fra Gjensidige.
Så var det å søke lån, Santander der jeg har sparekonto nektet lån til den bil, igjen sykt ulogisk men ok , mange andre banker med gode renter.

Ellers min opplevelse av første dag i Fisker vs Model 3 performance jeg har hatt i snart 2 år. ( egentlig 4 da jeg hadde 2020 M3P i 2 år også)

Deilig å kjøre i en bil som har lydisolering , hele bilen føles mer solid , men så er ikke model 3 det beste utganspunktet kanskje .

Det regnet igår så sykt digg å ha automtiske vindusvikere som fungerer .. da husker jeg tenkte det der er neste viktigere enn autopilot. Lydanlegg er også en del bedre enn i tesla som er jo super bra.
takluke/glasstak super stor åpning så gleder meg til sommeren.

Skal oppdatere artikkelen med nytt info og nye ting jeg finner og opplever med bilen :)

02.05.24
1 uke med bilen:
Enda superfornøyd. Sol + 20 åpen takluke, savnet det veldig på tesla.
Har enda ikke fått feilmeldinger, og synes software fungerer bra , musikk via bluethoth kobler seg automatisk og i løpet av sekunder.
Utrolig stille og komfortabelt i bilen spesielt i By hastighet.
Vasket bilen med kun vann på selvvask igår da det er jo kun støv etter 1 uke og bilen ble fin og ren.
Lagt ut en kort video her:
Kjørte til Nordby shopping senter fartsgrense+mva bilen brukte 55% t/r og det er en del mindre enn min gamle M3P.
Kun to ting som er små irriterende, rattvarme tar ganske langt tid, skal teste vs tesla engang.
Også savner ordentlig lyd varsel for fotobokser, nå kommer det kun en svak pling også vises fotoboks + avstand på hovedkjermen, lett å overse spesielt med høy musikk , tror det er to separate systemer for lyd fra lydanlegg og varsler , så har man musikken høyt nok, hører man ingen av varslene :) 
Flere tester kommer :)

13.05.24:
Da har jeg hatt bilen i 3 uker, idag fikk jeg min første feilmelding " Feil på line keep asistent og Nødbremsing"  eller noe slikt , det var mye pollen og dugg over hele bilen så mistenker at kameraene og sensorne var sikkert noe blendet, feilmeldinger forsvant etter ca 3 minutters kjøring og alt funket topp igjen. Bare så det er sagt det kommer feilmelding på min 2022 Tesla M3P også ang kameraer som ikke ser når det dugg/regn/frost .
Ellers super fornøyd med bilen fortsatt ,  leverer den til Keramisk coating + solfilm på onsdag.

Merker også at den store batteri pakken holder så mye lengere til bykjøring i hverdagen enn Tesla M3P sin.
Har også fått ca 2,5KWh med gratis strøm via de innebygde solseller siste 3 dager. 

Øyvind.h

Grattis med ny bil! Har sett den på veien og må si jeg synes den designmessig er rå!
Gjennomført lekker. Jeg så den mest kjente kritikk-videoen, og må si at interiøret fremstod veldig premium og lekkert! 
Etter sw-oppdateringer som han ene testeren fikk sjekket både før og etter synes jeg en del er litt flisespikking.
Har ikke full oversikt over funksjoner som mangler mm, men slik den er nå virker det som en veldig god bil til en latterlig lav pris.
Overlever selskapet har du gjort et kupp. Overlever de ikke har du fått kjøpt en bra bil til ekstremt lav pris, så får det heller være at det kan ta litt tid å få tak i deler og at man bare må leve med enkelte sw bugs. Ingen biler har feilfri sw (enten det er rene bugs eller bare dårlig programmert), så det er ikke noe annerledes i Fisker Ocean :D
Worst case kanskje selskapene kun vil levere ansvarsforsikring etter hvert, men til den prisen tar det normalt ikke mange år før en bør sterkt vurdere å være selvassurandør uansett?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Grattis med ny bil. Som Teslabjørn påpeker i sin timeslange video er bilen i seg selv kjempeflott. Bra lydisolert, bra anlegg, relativt god å kjøre, stort batteri, plass til mange bananesker osv. Det den mangler er selvfølgelig ekstremt mye på software (og derav noe hardware) samt en demobil som skrur på lyset når han kjører over dumper hele uken.
Han råder alle som kjøper den å sette av noen kroner, evt hele rabatten, i tilfelle de går konkurs. Det snakkes også om superforsikring med maskinskade, noe jeg tror er lurt å tegne før en evt konkurs.

Det at ikke alle banker tilbyr lån er ganske åpenbart fordi billån har pant i bilen, som i verste fall kan bli verdiløst for banken. Da vil ikke alle banker ta den sjansen. For forsikring gjelder det samme.

Risiko er jo også grunnen til at ikke Fisker er utsolgt for inventorybilene som selges med 40% rabatt. Veldig få nybilkjøpere ville kjøpt noe annet enn Ocean nå, dersom ikke bilene var "betaversjoner" (1.0 var alpha og 2.0 beta?) og de var så nærme konkurs.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

vinterdekk

Følger (om det er lov å si det).

Gratulerer. Fisker Ocean er en interessant bil. Ser fin ut og. Hadde ikke turt å kjøpe en slik selv, men har man først råd til bil til den originale prisen så virker ikke risikoen så stor å kjøpe bilene på nåværende lagersalg-pris.   :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Maniac

Modig av deg @Ampera :D
Må bare spørre, visste du om at Fisker sliter før du kjøpte bilen (med tanke på det du skriver om forsikring og bank)? Jeg skjønner godt at visse banker og forsikringsselskap ikke gjør det, med tanke på situasjonen i firmaet.

Husker jeg fulgte med på denne bilen i fjor, og gledet meg veldig til å se mer av den, hadde den på lista mi. Gikk litt i glemmeboken, og la merke til den nylig da alle disse artiklene begynte å poppe opp om Fisker. Veldig, veldig synd hvis de forsvinner. Synes bilen ser fantastisk ut, har mye plass, og rett og slett potensialet å bli utrolig bra, om de fikser alle barnesykdommene.

Skulle gjerne kjøpt en nå med tanke på disse prisene. Det som skremmer meg er levetiden på bilen, om selskapet går under. Har en Model S 2018 som i fjor mistet garanti, og i de siste 5 månedene brukte jeg ca 50.000 kr på service og bytte av deler. En enkel frontlykt, kostet meg 15.000 kr fordi LED stripen til parklyset var defekt. Og dette er visstnok en 2. feil på EU-kontroll.

Så si at Fisker går under, og etter par år er det noe galt med en av lyktene (eksempel). EU-kontroll er rett rundt hjørnet og du får ikke byttet lykten da det er ingen deler å skaffe. Dette innebærer at blien ikke blir EU godkjent og en får bruksforbud på bilen (som er 2 år gammel). Dette skremmer vettet av meg :D

Ønsker deg masse lykke til med bilen, er misunnelig faktisk :D
Hold oss gjerne oppdatert på bilen, om det kommer flere software oppdatering osv.

Får håpe de har en løsning på gang:
https://www.elbil24.no/nyheter/na-er-fisker-helt-pa-randen/81318770

RJK

Sitat fra: Maniac på mandag 29. april 2024, klokken 23:25Modig av deg @Ampera :D
Må bare spørre, visste du om at Fisker sliter før du kjøpte bilen (med tanke på det du skriver om forsikring og bank)? Jeg skjønner godt at visse banker og forsikringsselskap ikke gjør det, med tanke på situasjonen i firmaet.

Husker jeg fulgte med på denne bilen i fjor, og gledet meg veldig til å se mer av den, hadde den på lista mi. Gikk litt i glemmeboken, og la merke til den nylig da alle disse artiklene begynte å poppe opp om Fisker. Veldig, veldig synd hvis de forsvinner. Synes bilen ser fantastisk ut, har mye plass, og rett og slett potensialet å bli utrolig bra, om de fikser alle barnesykdommene.

Skulle gjerne kjøpt en nå med tanke på disse prisene. Det som skremmer meg er levetiden på bilen, om selskapet går under. Har en Model S 2018 som i fjor mistet garanti, og i de siste 5 månedene brukte jeg ca 50.000 kr på service og bytte av deler. En enkel frontlykt, kostet meg 15.000 kr fordi LED stripen til parklyset var defekt. Og dette er visstnok en 2. feil på EU-kontroll.

Så si at Fisker går under, og etter par år er det noe galt med en av lyktene (eksempel). EU-kontroll er rett rundt hjørnet og du får ikke byttet lykten da det er ingen deler å skaffe. Dette innebærer at blien ikke blir EU godkjent og en får bruksforbud på bilen (som er 2 år gammel). Dette skremmer vettet av meg :D

Hold oss gjerne oppdatert på bilen, om det kommer flere software oppdatering osv.

Nå skal ikke bilen på sin første EU-kontroll før den er ca 4 år gammel da, så kan nok doble tiden hen får brukt den før det blir snakk om bruksforbud.

Nå vil jeg tro det vil finnes tilsvarende lykter som brukes på andre biler eller vil kunne selges fra ettermarkedsaktører, om ikke volumet er uinteressant. Er vel fremdeles mye ombruk, selv om LED gir mer mulighet for individuelle tilpasninger.

Ellers så ligger det gjerne ute endel videoer om hvordan man reparerer slike feil på andre bilers lykter, som f.eks. Tesla. Vil tro prinsippene er like, men måten man åpner lyktene kan være noen små endringer på.

Så det vil etterhvert bygge seg opp marked for firmaer som spesialiserer seg på å reparere lykter, så man slipper tidlig kondemnering på ymse moderne biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 29. april 2024, klokken 23:57Ellers så ligger det gjerne ute endel videoer om hvordan man reparerer slike feil på andre bilers lykter, som f.eks. Tesla. Vil tro prinsippene er like, men måten man åpner lyktene kan være noen små endringer på.

Så det vil etterhvert bygge seg opp marked for firmaer som spesialiserer seg på å reparere lykter, så man slipper tidlig kondemnering på ymse moderne biler.
Det er vel akkurat det som er den største utfordringen med Fisker. Det er så få solgt av de bilene at det kanskje ikke vil være så stor interesse fra ettermarkedet. Hadde det vært solgt noen hundre tusen av disse bilene så hadde det vært løp og kjøp IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ampera

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. april 2024, klokken 15:39Grattis med ny bil! Har sett den på veien og må si jeg synes den designmessig er rå!
Gjennomført lekker. Jeg så den mest kjente kritikk-videoen, og må si at interiøret fremstod veldig premium og lekkert! 
Etter sw-oppdateringer som han ene testeren fikk sjekket både før og etter synes jeg en del er litt flisespikking.
Har ikke full oversikt over funksjoner som mangler mm, men slik den er nå virker det som en veldig god bil til en latterlig lav pris.
Overlever selskapet har du gjort et kupp. Overlever de ikke har du fått kjøpt en bra bil til ekstremt lav pris, så får det heller være at det kan ta litt tid å få tak i deler og at man bare må leve med enkelte sw bugs. Ingen biler har feilfri sw (enten det er rene bugs eller bare dårlig programmert), så det er ikke noe annerledes i Fisker Ocean :D
Worst case kanskje selskapene kun vil levere ansvarsforsikring etter hvert, men til den prisen tar det normalt ikke mange år før en bør sterkt vurdere å være selvassurandør uansett?

Ja bilen er helt rå, super fornøyd , skal nok beskrive mer nøye når jeg har tid, men kort oppsumert 99% av varslelyder kommer fra 1 system ... hastighetvarsling som er jo påbudt i alle nye biler av EU så kan ikke skylde på Fisker her og systemet kan jo slås av , den fungerer slik at du får 3 pipe lyder hver gang du bryter " loven " så det blir jo en del i byen... du kjører 31 i side gate plink plink pling.. du kommer deg til hovedveien pling ( bilen varsler med en veldig kort pling hver gang det er ny fartsgrense akuratt om det er smart eller ikke kan diskuteres :) ) Problemet med det systemet at den varsler hver gang den oppdager at du på nytt kjøer for fort så si du kjører over 50 du følger jo bare trafikken og den går jo mellom 40-60 så da blir det en del lyder ja.
Men derimot kjører du konstant over så blir det aldri varslinger så lenge fartsgrensen ikke forandres.
Som sagt systemet kan skrus av men igjen pga EU loven så må det gjøres ved hvert ny tur, fordelen med Fisker her kontra .feks tesla med samme system at fisker vil huske hvilken meny du hadde åpent når du forlater bilen så har man side oppe med fartsgrense varsling  når man forlater bilen vil den vare åpen når man starter neste tur.
De 3 viktigste funksjoner bilen mangler etter min mening idag er:
1) Adaptiv cruise controll/ autopilot , den har bare vanlig gammeldags til gjengjeld ingen fantom bremsing , sykt mange ganger jeg savnet den muligheten i tesla f.eks på landvei hvor autopilot på tesla er ubrukelig siden bilen vil bremse ned til 40 i hver sving.
2) Også forvarming/ avkjøling heller ikke aktivert enda.
3) Legge til andre nøkler f.eks mobilen eller annen nfc brikke , man får kun 1 nøkkel , mister man det så er det over :) 

Ampera

Sitat fra: chargedup på mandag 29. april 2024, klokken 12:58Grattis med ny bil. Som Teslabjørn påpeker i sin timeslange video er bilen i seg selv kjempeflott. Bra lydisolert, bra anlegg, relativt god å kjøre, stort batteri, plass til mange bananesker osv. Det den mangler er selvfølgelig ekstremt mye på software (og derav noe hardware) samt en demobil som skrur på lyset når han kjører over dumper hele uken.
Han råder alle som kjøper den å sette av noen kroner, evt hele rabatten, i tilfelle de går konkurs. Det snakkes også om superforsikring med maskinskade, noe jeg tror er lurt å tegne før en evt konkurs.

Det at ikke alle banker tilbyr lån er ganske åpenbart fordi billån har pant i bilen, som i verste fall kan bli verdiløst for banken. Da vil ikke alle banker ta den sjansen. For forsikring gjelder det samme.

Risiko er jo også grunnen til at ikke Fisker er utsolgt for inventorybilene som selges med 40% rabatt. Veldig få nybilkjøpere ville kjøpt noe annet enn Ocean nå, dersom ikke bilene var "betaversjoner" (1.0 var alpha og 2.0 beta?) og de var så nærme konkurs.

Enig jeg fortår heller ikke hvorfor Fisker ikke ga ham en annen demobil, har ikke feil med lysene eller noe annet, i den siste software oppdatering ble også den iriterende låse/åpne lyd ordnet nå er den mye mer behagelig :)
Ja ordnet full kasko forsikring med maskinskade så den dekker batteri og alle komponenter til lading etc + motorer.
Når det gjelder banker og forsikring er jeg helt uenig med deg.
Det er pant i bilen ja men fortsatt jeg som har ansvar får lån det er ikke slik at jeg kan bare si  ja jeg har 1 mil på konto og 1 mil i aksjer men jeg vil ikke betale lån så bare ta bilen... Så her skulle Santander se på min økonomi ikke fisker sin.
Forsikring... helt idiotisk av Gjensidige også spesielt når mange andre forsikrer bilen.. om en av Gjensidiges kunde kjører i min Fisker skal de ikke da fikse min bil pga det er høy risiko ? Nope de må fortsatt ordne dette, så det er også bare tull.
Men min mening.. så klart helt opp til hver enkel selskap jeg fikk tross alt låntilbud på Fisker fra 4 forksjellige banker uten noe problemer , det samme med forsikring.

Ampera

Sitat fra: Maniac på mandag 29. april 2024, klokken 23:25Modig av deg @Ampera :D

Ja viste dette.
Helt enig med deg kjipt å betale for deler.
Jeg tenker mer slik " Vil man spare penger kjøp en gammel Toyota eller bruk tbane" det blir jo super billig men vil man det? ;)
Tesla er jo ikke annerledes.
Nå har jeg 18 mnd gammel Tesla M3P med garanti ( Hva er garanti verdt er en egen diskjon i seg selv)  den var kjøpt for 530K+vinterdekk 20K i best fall får jeg  for den 380-400K så verditap på 10K i mnd +- Så la oss si jeg ikke hadde byttet til Fisker hva er Teslaen verdt om 2-3 år? 200K? Kanskje mindre , tviler på at en 2-3 år gammel fisker vil falle mere i verdi , og selv om det gjør det , ingen verdens ende jeg personlig er villig å ta den risiko for så å kjøre en litt annerledes bil i Oslo som jeg synes er helt top kjøremessig og utseendes messig.
Jeg er ikke bekymret for tilgang til delene, det er ca 10K fisker på verdensbasis det er heller ikke fisker som lager deler selv, så ganske sikker på at underleverandørene vil fortsette å produsere deler med glede det er jo mye bedre betalt en f.eks av produsenten, det produseres jo deler idag for veldig gamle biler som det finnes mange ferre av. Også ikke glem at det det skjer ulykker hver dag, med fisker biler også...= billige reservedeler :)  Når det gjelder reparsjoner er man utenfor garanti ville jeg sterk vurdere uavhendige verksteder de er ofte en del billigere.

ToWalkOrDrive

Ser det per i dag er 4 bilprodusenter som er i samtaler med Fisker om mulig kjøp. Det som holder alle tilbake er høy gjeld. Det koster sykt mye penger å lage en bilmodell. Så dersom de skal kjøpe selskapet må de sikkert og forhandle med kreditorene om å få redusert gjelden. Får de til det er det jo flott, og Fisker kan leve videre som før. Dersom de ikke får til det vil Fisker gå konkurs. Fisker virker som en veldig god bil, så om garantien forsvinner ut vinduet vil jeg ikke tro det betyr så veldig mye. Boet vil da selge unna alle aktiva, og siden det allerede nå er mange som er interesserte i selskapet, selv om en svær gjeld er med i pakken, så kommer det garantert til å være mange selskap som er interessert i å kjøpe Fisker når ingen gjeld er knyttet til, og sannsynligvis fortsette å produsere bilen. Den er for god til ikke å gjøre det. Da vil jo selvsagt deletilgang og service være greit å få.

Poenget mitt er at jeg ville heller ikke vært veldig skeptisk til Fisker om jeg fikk 40% rabatt - da har du MYE å gå på med tanke på garanti og eventuell annen risiko.
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Sitat fra: Ampera på tirsdag 30. april 2024, klokken 09:33Når det gjelder banker og forsikring er jeg helt uenig med deg.
Det er pant i bilen ja men fortsatt jeg som har ansvar får lån det er ikke slik at jeg kan bare si  ja jeg har 1 mil på konto og 1 mil i aksjer men jeg vil ikke betale lån så bare ta bilen... Så her skulle Santander se på min økonomi ikke fisker sin.
Forsikring... helt idiotisk av Gjensidige også spesielt når mange andre forsikrer bilen.. om en av Gjensidiges kunde kjører i min Fisker skal de ikke da fikse min bil pga det er høy risiko ? Nope de må fortsatt ordne dette, så det er også bare tull.
Men min mening.. så klart helt opp til hver enkel selskap jeg fikk tross alt låntilbud på Fisker fra 4 forksjellige banker uten noe problemer , det samme med forsikring.

Hvis Fisker går konkurs og du får en skade som ikke kan repareres, det trengs feks en lykt som ingen produserer lenger (eller den må kodes), må jo forsikringsselskapet kondemnere bilen. De har ikke lov til å reodor felgen fikse bilen med en lykt fra en annen produsent som man kan tilpasse for å passe i karosseriet. Dersom deler ikke er mulig å skaffe eller kode, vil risikoen for et forsikringsselskap være ekstremt stor for kondemnering og full utbetaling, selv på småskader. Om jeg har skyld i en krasj med en Ocean og den må kondemneres, er det selvfølgelig mitt forsikringsselskap som må betale for det, selv om risikoen for å treffe en Ocean er relativt liten når det finnes ca 350 stk av de i Norge. Samtidig er det noe alle som har ansvarsforsirking på bil betaler for, jo flere nyoppstartede bilprodusenter som har gått konkurs uten mulighet til å skaffe nye deler, jo dyrere blir det å ansvarsforsikre alle biler.

Det er du som er ansvarlig for lånet, men du hadde fått mye dårligere vilkår uten sikkerhet/pant. Risikoen for at Ocean har et potensielt pant med lav verdi, er større enn en hvilken som helst annen normal bil. En bank som tilbyr billån har ofte en satt rente på billån utifra en prisliste og "kan" derfor ikke ta høyere rente på en bil som har større risiko.
Finnes mange eksempler på mennesker med god økonomi et år og har endt opp uten mulighet til å gjøre opp for seg et par år senere, ekstremt tilfelle Vollvik eller nå nylig Friele. Med pant i bilen får banken da forhåpentligvis dekket restlånet og slipper å stå med lua i hånda og få en prosentandel av kravet sitt, men hvis bilen potensielt har liten restverdi er jo sikkerheten også i praksis borte.

Normalt sett betaler man både rente og forsikringspremie ift risiko (gitt at man sjekker pris 1 gang i året). Nå er det jo ikke sikkert at Fisker går konkurs og det er heller ikke sikkert at deler ikke vil være mulig å få tak i dersom de går konkurs. Samtidig vitner det om at noen få banker og forsikringsselskap faktisk gjør hjemmeleksa si og regner på risiko kontinuerlig og det synes jeg er bra. De kunne jo fortsatt tilbudt forsikring/lån, men da til en pris som speiler det de mener risikoen er, men da ville det vært så mye høyere priset at du ingen hadde valgt de uansett.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Moas

Det har vært flere amerikanske bilprodusenter som har gått dukken tidligere. En av de mest kjente var Deloren. Her ble vel restlageret av deler kjøpt opp av en aktør? Det virker som det er lett å tak i deler i slike tilfeller?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

vinterdekk

Var noen som fortalte meg at en lokal forhandler så på muligheten for å ta inn Fisker Ocean for salg og tilby service på disse, så det kan jo være noe kommersiell ettermarket på disse. Men ikke ta det jeg sier for god fisk. Folk sier mye. :P
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Sitat fra: Moas på tirsdag 30. april 2024, klokken 13:28Det har vært flere amerikanske bilprodusenter som har gått dukken tidligere. En av de mest kjente var Deloren. Her ble vel restlageret av deler kjøpt opp av en aktør? Det virker som det er lett å tak i deler i slike tilfeller?

Delorean er spesielt tilfelle da den har en kult status etter tilbake til fremtiden filmen, mer relevant å se på fisker karma og se hvor vanskelig det er med deler der.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA