Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen lader hver time!

Startet av Leidulf, torsdag 27. desember 2012, klokken 10:29

« forrige - neste »

Leidulf

Noen som vet hva som må til for at Leaf'en forvarmer bilen med strøm fra strømnettet i stedet for å bruke batteriene?

Hva jeg har å gå etter:

- Selgeren min (fohandler) sa noe i rettning av at vi burde skaffe oss "20A laderen" det var først da vi kunne bruke telefonen til å starte varmen. (hans ord, om ikke ordrett). Vår bil er varm når vi kommer ut selv om den har stått på den medfølgende ladekabelen på en 10A kurs (midlertidig). Har ikke fått registrert hva batteriet har sagt da siden det stort sett er kona som bruker bilen.

- Ser at klimaanlegget bruker ca. 3kW når jeg er ute og kjører. 3kW går ikke på en 10A kurs, derfor må bilen bruke av batteriet også, evt. lavere effekt. Selv på en 16A kurs er dette lite. 16A på et 230V anlegg er ca 3,6kW.

- Skal bilen lade samtidig så er det ikke noe rom for varme. Altså, kan man ikke lade og varme samtidig fra strømnettet. Stort sett ikke noe problem da bilen som regel er oppladet før den tid, men verdt å tenke på. Hva vil da skje når bilen fortsatt lader når timer for varme slår inn? Stopper den lading? Dropper den varmen? Fortsetter den å lade, og varmer fra batteriet?

- Kan det hende at det å montere en større lader, eksempelvis 32A, vil la bilen ha nok tilgang på strøm at den kan både lade og varme bilen? Tviler på det da det ville ha krevd kraftigere tversnitt på ladekabelen.

Jeg vet ikke, men dette er det jeg har å gå etter. Skal innrømme at jeg ikke har pløyet manualen så detaljert enda.
Er det noen som vet noe sikkert her?

Dette vil være utsalgsgivende for valg av lademetode hjemme. Skal jeg henge EVSE på veggen eller bruke 16A ladekabel.
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

RuneW

Sitat fra: Leidulf på fredag 07. desember 2012, klokken 15:15
- Skal bilen lade samtidig så er det ikke noe rom for varme. Altså, kan man ikke lade og varme samtidig fra strømnettet. Stort sett ikke noe problem da bilen som regel er oppladet før den tid, men verdt å tenke på. Hva vil da skje når bilen fortsatt lader når timer for varme slår inn? Stopper den lading? Dropper den varmen? Fortsetter den å lade, og varmer fra batteriet?

Så vidt jeg har forstått kan du stille inn hva som skal prioriteres. Jeg mener å huske at default er "ladeprioritet". Jeg har stilt min inn til "varmeprioritet".
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

tomatchili

Nått som jag tycker är märkligt är att inte batteriet återställs efter värmaren har gått klart: Om jag t.e.x. har ställt in 80% laddning kl 5 och att bilen skall vara varm kl 7 och jag kör försover mig och inte kommer iväg förrän kl 9 så är inte batteriet laddat till 80% kl 9:
Borde inte laddnings intillegensen se att batteriet inte har önskad nivå  när värmen har gått klart, och se till att ladda upp batteriet?

Egentligen tycker jag automatiken borde vara smartare: Man ställer in tiden man tänker åka, och så sköter automatiken det. Man kan ju tänka sig att det är viss tröghet i värmessystetet (bl.a. för att det använder ett vätskebaserat system) så borde den, baserat på yttertemperaturen, kunna varva laddning och förvärmning så att bilen är både varm och laddad till önskad nivå när man har planerat avresa.  (t.e.x. köra 10 minuter med värme och 3 minuter med laddning för att kompensera att förvärmningen tar av batteriet)

För pengarna det kostar med ny kurs och laddstation kan man ju nästan installera en bränsledriven värmare i bilen. Den levererar ju alltid oavsett om man är inkopplad eller inte.

akseln

Den 20A laderen som selgeren snakker om er en 16A lader som det anbefales koplet på en 20A kurs.

Når du kjører og bruker "D" vil varmekolben bruke mer enn 3kW. Min bruker i alle fall 4,5kW.

leafster

Laderen sitter i bilen og er på 16A. Hvis klumpen på ladeledningen er merket med 20A trenger man en annen bil for å få glede av den.

Leidulf

Leste i manualen at varme har prioritet over lading. Vet ikke om det kan stilles.

Det at bilen bare lader med 16A vet jeg. Lurte bare på om de resterende 4A brukes til varme. Litt med tanke på hvordan selgeren sa det.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

leafster

Man trenger ikke all verden med effekt for å varme opp bilen så lenge den står stille og kjører på omluft - slik den gjør når man er tilkoblet. Sammenlign gjerne med en Defavarmer på rundt 1kW.

Akkurat hvordan fordelingen er vet jeg ikke. Du kan stille prioritet via menyen i bilen, men ikke noe mer detaljert. Jeg har så langt (ett år i morgen) hatt plenty med power og varme via min 10A-kabel til mitt bruk. God og varm bil i dag morges ved ca -13C

Leidulf

Ok, vil bare finne ut om dette er noe som bør være med i min vurdering før hva slags hjemmelader jeg skal anskaffe.

Slik det ser ut nå så blir det en 16A kabel som jeg kan ta med.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

vangli

Hvis jeg husker rett og etter erfaring jeg har med å lade med både 10A/16A så er det vel slik at når varme har prioritet og en slår på klimaanlegget med strøm tilkoblet, vil bilen varme med maksimalt den effekten den får fra strømnettet, altså 2kW/3kW. Batteriet belastes ikke.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

tomatchili

Från manualen:
Klimatkontrollstimern driver luftkonditioneringen med ström från laddaren. El tas inte från litiumjonbatteriet.

jkirkebo

Sitat fra: vangli på lørdag 08. desember 2012, klokken 10:12
Hvis jeg husker rett og etter erfaring jeg har med å lade med både 10A/16A så er det vel slik at når varme har prioritet og en slår på klimaanlegget med strøm tilkoblet, vil bilen varme med maksimalt den effekten den får fra strømnettet, altså 2kW/3kW. Batteriet belastes ikke.

Min varmer med 5kW og trekker definitivt fra batteriet. Jeg har SOC-meter og sist jeg varmet en god halvtime sank SOC fra 98.5% til 92.1% eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. desember 2012, klokken 13:07
Sitat fra: vangli på lørdag 08. desember 2012, klokken 10:12

Min varmer med 5kW og trekker definitivt fra batteriet. Jeg har SOC-meter og sist jeg varmet en god halvtime sank SOC fra 98.5% til 92.1% eller deromkring.
Varmeren på 5 kW virker jo også når bilen kjører (ikke tilkoblet) så den får definitivt strømmen sin fra batteriet, når lader er tilkoblet og den leverer ca. 2 kW eller 3 kW går strøm både fra ladekretsen og batteri til varmer. Først om varmer trekker minder enn hhv. 2-3 kW blir det litt igjen til batteri, slik sett kan en kanskje si at varme prioriteres.

6% av 20 kWh = 1,2 kWh på en halv time =2,4kW altså ca 2,6 kW fra lader og 2,4 kW fra batteri høres vel nogenlunde riktig ut. Det virker unødvendig tungvint om en skulle koble fra batteriet (elektronisk) for å hindre strøm fra batteri til varmeelement når varmeelementet står på og bilen er tilkoblet nettet. Varmeelementer er jo gjerne av selvregulerende type eller styrt med en type av og på termostat, en mer avansert strømstyring virker unødvendig fordyrende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 08. desember 2012, klokken 14:35
6% av 20 kWh = 1,2 kWh på en halv time =2,4kW altså ca 2,6 kW fra lader og 2,4 kW fra batteri høres vel nogenlunde riktig ut. Det virker unødvendig tungvint om en skulle koble fra batteriet (elektronisk) for å hindre strøm fra batteri til varmeelement når varmeelementet står på og bilen er tilkoblet nettet. Varmeelementer er jo gjerne av selvregulerende type eller styrt med en type av og på termostat, en mer avansert strømstyring virker unødvendig fordyrende.

Enig. Løsningen er selvfølgelig 6.6kW lader på bilen, da vil det gå bra å varme opp uten å bruke av batteriet. Ikke trenger man en 32A kurs heller, 25A holder lenge da det er 5.75kW.

vangli

Tydeligvis forskjellige erfaringer, men jeg har faktisk aldri opplevd av batternivået synker når jeg kjører bare klimanlegget på strøm. Derimot, hvis en lader samtidig blir det muligens annerledes. Da mener jeg at jeg har observert at batterinivået har endret seg. I førstnevnte tilfelle er antagelig batteriet ikke innkoblet og blir dermed ikke belastet heller.

Manualen sier jo klart i fra om at batteriet ikke belastes når en kjører klimanalegget fra strøm. Så nå lurer jeg på hvem som lurer hvem her  :)

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

jkirkebo

Sitat fra: vangli på lørdag 08. desember 2012, klokken 16:28
Tydeligvis forskjellige erfaringer, men jeg har faktisk aldri opplevd av batternivået synker når jeg kjører bare klimanlegget på strøm.

Har du SOC-meter ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA