Hovedmeny

Svart, svart, svart...

Startet av Superman, mandag 22. april 2024, klokken 22:52

« forrige - neste »

Superman

Hva er greia med at alt skal være helt svart, helt ned i minste detaljer - inkl. logoer, mm? Jeg skjønner det ikke helt ???  Men hva vet jeg, jeg er jo Supernullet... ::)

Jeg liker både litt krom og litt farger på bilene, standard SUV med høy taklinje helt bak fremfor Coupé-variant, høyreist bil med god bakkeklaring fremfor lav og senket, standard/komfortabel suspension fremfor hardere sportslig suspension med sportsunderstell/DCC, standard-ratt fremfor sportsratt, standardseter fremfor sportsseter, helt tak i stedet for glasstak, 19'' standard Proteus sølv-felger i stedet for mer fancy 20" eller 21", osv.

Ikke synes jeg "all black" er særlig pent heller, kanskje heller en liten tanke "harry" etter min smak. Her er vel mange uenig? Noen som er enig?

Hadde jeg vært ute etter en mer sportlig bil for "aktiv kjøring", enn en komfortabel familie-SUV, hadde jeg nok sikkert kjøpt noe annet enn Skoda Enyaq. Enyaq markedsføres i hovedsak som en solid komfortabel familiebil, selv om det også finnes såkalte vRS- og Sportline-versjoner i sortimentet. I den sammenheng synes jeg siste Enyaq-innslag på elbil.no om RS SUV-versjonen var interessant: https://elbil.no/test-av-skoda-enyaq-rs-suv-en-nesten-perfekt-familie-racer/

Så kunne det selvsagt vært nyere og bedre programvareoppdateringer på min 2022 Enyaq 80x (har fortsatt SW-versjon 3.0.0), og andre småting. Men det er en helt annen skål, eller skal jeg heller si en helt annen tråd...

2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

ToWalkOrDrive

Tror tanker er at det skal gi et "rolig" uttrykk. Fjerne støy. Være behagelig på øyet i en slitsom verden.
Model 3 kom før med krom-lister, men folk betalte dyre dommer for "chrome delete" så da forsvant jo vitsen i å lage krom-lister. Ser helt grei ut med svarte lister og. En annen bil:
Tesla Model Y:
Tesla Model Y                         2021-

daktari

I  USA, de delene der det ikke regner og de soter alle rutene, så ser det litt futuristisk og ekslusivt ut med en blank all-blacked out bil. Men dette er jo moter og trender.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

i3/RSiV

Jeg er motstander av krom  :) Synes det er gammeldags og utdatert. Minner meg om biler fra 80-90 tallet hvor det var krom lister og logoer på alt. Så for meg er sort velkomment. Min Enyaq RS Coupe har svarte vinduslister og svarte bokstaver i logo. Front emblem og nav kopper på hjulene ble byttet til sort bare en time etter at bilen ble hentet. Nå har jeg blå bil, og synes farge på bil er bra, men liker kun sorte detaljer ellers.

Egil S

Chrome er flott på gamle amerikanere, samme på 80-talls biler med chrome støtfangere.

Men siden ca 1990, når bilene fikk plastfangere og griller ble chrome lister helt malplassert i mine øyne.
Jeg kan stå å beundre en gammel Cadillac eller en 1985 BMW 5-serie.
Men moderne biler kjenner jeg at chrome rett og slett byr meg i mot, jeg kjøpet alltid biler med sorte lister, dog blanke sorte lister.
Når jeg var yngre var det svart som gjaldt, bortsett fra veteranbilen som jeg har hatt siden 2006, har jeg ikke eid en svart bil siden 2013, siden da har det gått i hvit og rødt, er på 3. røde bilen nå. Har riktignok vært noen innslag av et par blå biler i årenes løp.
Interiøret skulle være svart før, men nå er jeg åpen for litt brunt og ikke minst kontrast sømmer, men hvitt interiør vil jeg ikke ha.

Når det gjelder min røde RS Coupè var det eneste på bilen som var chrome Skoda logoen, det ble derfor fullstendig malplassert i mine øyne og den ble byttet til en svart som sto i stil med resten av bilen, nå er rødt og svart en veldig fin kontrast i mine øyne.
Det var også kun to interiør å velge i, men hadde jeg fått velge helt selv hadde det enten blitt alcantara med røde sømmer eller brunt skinn, men jeg endte opp med svart skinn med grå sømmer.

Senkede biler kjørte jeg fra 90-tallet og frem til rundt 2013, etter det er fabrikantens sport understell helt perfekt, jeg liker godt veihold etter endel banekjøring i yngre dager, så 20"-21" felger og en sportslig følelse foretrekker jeg. Har hatt noen biler med slike elektroniske dempere, det har jeg likt godt, komfort i hverdagen og sportslig når jeg føler for det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EriTom

Godt folk er forskjellig, for ellers hadde det jo blitt kjedelig?

Jeg har gått helt motsatt vei med min bil, det handler mer om hvordan jeg skulle ønske alle biler så ut. Jeg har ikke forståelse for poenget med glippe mellom dekk og hjulbue... På ett jorde, så kan jeg forstå det, men asfalt og gode grusveier?

Jeg kan like chrome på en bil om det kler stilen. Feks helt sort bil med chrome detaljer kan være fint. (Hadde en V90 med sort/chrome)

Men en lys bil der liker jeg sort som kontrast 😊
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

EirikM

Smaken er som baken, folk forsvarer gjerne også sine egne valg. Jeg hadde gjerne tatt svarte detaljer i stedet for krom, synes det er lekkert. Race blue Sportline er utrolig fine.

Men så skal man en gang ha en totalpakke, og på Enyaq må du velge SL/RS for å få svarte detaljer. Dvs en viss type seter, strammere fjæring og større felger.

Kunne vært med på å legge litt penger i svarte lister, men ikke når det koster 30k, og jeg får med ting jeg helst vil slippe. Men at svarte lister er stilig, er jeg enig i.

moonbuggy

Med fare for banne i kirken, men det er vel ingen som synes Enyaq er en pen bil?
En høyrest klumpete bil er slik fordi den er praktisk. Å glore den til med pyntegimmicks, gjør den ikke penere, det fremhever bare utgangspunktet, en klumpete praktisk bil.
Men, men for all del, det er bare min menig....

Superman

Sitat fra: Egil S på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:00Men moderne biler kjenner jeg at chrome rett og slett byr meg i mot, jeg kjøpet alltid biler med sorte lister, dog blanke sorte lister.
Ikke det at jeg higer etter mest mulig krom på bilen, langt derifra. Min første bil midt på 80-tallet var en så lite ungdommelig sportslig bil som en 70-talls knall oransje VW Derby (Polo m/rumpe). Som jeg kjøpte for 1000 spenn, noe jeg fikk tilbake da jeg leverte bilen til vraking 6 år senere. Den gang erstattet jeg krom-listene på sidene med flere svarte fartsstriper, la på et svart stoff nede på sidene (litt tilsvarende det svarte feltet nederst på sidene på standard-versjonen av Enyaq), satt på ekstra 1000-metere, mm.  ;D ::)

Nå, 40 år senere, bryr jeg meg temmelig lite om det er noe krom utvendig på bilen. Jeg har ikke engang tenkt at takrails i krom er skjemmende, ei heller krom-rammen rundt den svarte «grillen». Hadde jeg hatt «crystal-face» i stedet for svart «grill» så kanskje jeg hadde likt svart ramme bedre? Jeg har dog flere ganger tenkt at krom-listene rundt vindusfeltet på hver side kanskje kunne vært svarte, uten at det plager meg noe som helst i hverdagen...

Superman

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 25. april 2024, klokken 17:15Med fare for banne i kirken, men det er vel ingen som synes Enyaq er en pen bil?
En høyrest klumpete bil er slik fordi den er praktisk. Å glore den til med pyntegimmicks, gjør den ikke penere, det fremhever bare utgangspunktet, en klumpete praktisk bil.
Men, men for all del, det er bare min menig....

Vel, alt er relativt. Smaken er som baken, som EirikM skrev i går. Noen synes til og med at Hyundai Ioniq 5 er pen, selv om det er vanskelig å skjønne...
Og så skal det ikke mye til å være penere enn f.eks. Tesla...  :laugh:

turfsurf

Sitat fra: Supernullet på torsdag 25. april 2024, klokken 17:58Vel, alt er relativt. Og så skal det ikke mye til å være penere enn f.eks. Tesla...  :laugh:
Tydeligvis noe Skoda ikke klarer [emoji23] Neida, smaken er som baken...

Er egentlig bare Q4 sportback og Ford Explorer jeg synes er ok av MEB bilen. Men fint med variasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EriTom

Godt folk er forskjellig! Personlig syntes jeg at Enyaq har ett flott potensiale. Jeg liker litt mer linjer etc enn feks MB elbil og Tesla som jeg syntes blir vel «såpestykkete».

Jeg er ikke opptatt av lengst rekkevidde, men at min bil skal passe meg. Og jeg mener min Enyaq er tøffere å se på enn feks noen Tesla jeg har sett 😉
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

E-Trond

Synes helt klart at Enyaq er aggressiv elegant.
Klarer på en måte å være begge deler,så jeg liker designet. :+1:

Og black,black,black er småtøfft!
Men vil jeg ha det selv?
Nja,er vel mer på briljant silver i RS utførelse!
Den synes jeg passer godt.
Sort blir for krevende på vasking og polering,men tøfft er det jo!

Dagens biler med Enyaq,ID4,Q4,Model Y,Ariya,Ioniq 5 og resten skiller godt på design og liker variasjonen som er i trafikkbildet.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Øyvind.h

En kamerat kjører iv80X sportline. Må si jeg synes den er lekker, og ganske gjennomført god tysk bil. Akkurat tonet crystal face, og det ble bra.
Moderne, med litt spreke linjer.
Hva andre mener er fint kan en uansett gi blanke i. Jeg kjørte rundt i Model X, som mange syntes var helt heslig. Den vokste på meg :D
Og kona var sterkt uenig i at Ioniq 5'en hadde veldig kult design. Fint med forskjellige meninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E-Trond

;D
Ioniq 5 blir skikkelig tøff når en får lakkert helt ned og fjernet de sølvfargede detaljene!
Uansett farge... :+1:
ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA