Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål vedr reservasjonsbetaling

Startet av kjølholdt, onsdag 26. desember 2012, klokken 19:15

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: flux på tirsdag 08. januar 2013, klokken 23:21
All kudos til Tesla for å ha utviklet en fantastisk bil, men det er tull å ikke innrette seg etter standarder, når de nå endlig er klare. Alle som vil kjøpe eller selge elbiler vil ha fordeler av at en enes om en standard kontakt. Ideelt sett burde den ta både DC og AC 3 fase IT/TN og tåle 1000V/400A ,være lekker/funksjonell/sikker. Men det må bli noen kompromier, og utseende på kontakten er bak et lokk, så jeg fatter ikke at det skal være noe argument for Tesla. Utseende og størrelse på en løs 22kw ac Mennekes kabel uten DC er bra, og den vil Tesla uansett levere med. Tyskland har over 700 22kw Mennekes ladepunkter.

Tja, standard og standard. Jeg vet at flere produsenter inkl. GM, Ford og vel også BMW, Audi, Mercedes(?) sier de skal følge den nye SAE standarden og bruke denne pluggen. Dog tviler jeg sterkt på at verldens meste solgte elbil Nissan LEAF vil ha en slik plugg på årsmodell 2014 f. eks. Likeså når det gjelder de andre japanerne, som jeg tror vil holde på sittt opplegg med separat DC (CHAdeMO) og AC (J1772) kontakt. Så dette med at noe skulle være "standard" er relativt. Elbiler generelt er jo fortsatt i sin vugge og "striden" om hvilken standard som blir vanlig etterhvert pågår for fult. Tenk om Tesla blir verldens største elbilprodusent innen noen år, da blir vel Teslas sin løsning "standard"? Jfr. HD-DVD/BluRay f.eks, først eksisterer flere standarder parallellt og så etterhvert tar en aktør det meste av markedet, andre "standarder" dør bort og til slutt blir en gjeldene. Det er konsumentene som bestemmer til slutt, uavhengig av hva ekspertgrupper, styringsgrupper osv. beslutter.

Øyvind.h

#31
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:05
Niks, 400V og 63A hovedsikring gir mulighet for 14,5kW enfas effekt på 230V.
OK. Så man kan ikke belaste med 400V og 63a på kursen om laderen støtter det? Har for øvrig sommerhus på en halvøy i Sverige, og der kjører stekeovn og panelovner som du nevner på 400V.

For øvrig ikke uenig i at en 120kW lader kan trekke 120kW dersom bilene ber om dette, men det forutsetter som du sier at minst to biler lader samtidig, og at minst en av dem har SOC under 50%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

flux

Jeg ville ikke være for optimistisk med tanke på når og om Tesla selv vil bygge hurtigladere i Norge. Selv om vi akkurat nå er et viktig marked er vi et lite marked og lønnsomheten for Tesla er garantert under lupen. Det vil ta mye tid og ressurser for Tesla, utstyr skal CE godkjennes, de skal ha byggeløyver osv. Å tro at noe stort nettverk av Tesla SC er klart i Norge innen få år er naivt, derfor er det viktig at vi pusher Tesla til å også kunne utnytte standardiserte IEC 62196-3 hurtigladepunkter.




Øyvind.h

#33
Sitat fra: flux på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:17
Å tro at noe stort nettverk av Tesla SC er klart i Norge innen få år er naivt, derfor er det viktig at vi pusher Tesla til å også kunne utnytte standardiserte IEC 62196-3 hurtigladepunkter.
Da er jeg i så fall naiv :) Pressemelding som bekrefter at hurtigladere etableres i europa andre halvår 2013 er sendt ut, Norge står alene for 5-10% av Teslas produksjonskapasitet (og har sikkert potensial for mer!), og hele øst-Norge trenger ikke flere ladere enn Tesla allerede har etablert på vestkysten i USA (og de holder på å åpne stasjoner på østkysten).

Så spørsmålet blir hva du legger i "stort" nettverk, når man kan klare seg med så lite som 3-5 ladere for å dekke hele øst-Norge? Jeg er ikke uenig i at Tesla bør pushes til å støtte standarder, for jeg ønsker helst at lading standardiseres og hurtiglading blir tilgjengelig "over alt". Men Tesla har ikke tatt seg bryet med å vente på bransjen, og lagde sin egen løsning inntil videre.

Tysklands store nettverk av 22kW ladere taler i hvert fall for å installere dobbel lader i bilen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

100% enig med FLUX.

Tesla bør komme med en mulighet for å utnytte eksisterende mulighter for raskere påfylling av strøm.

Å tro at det vil være dedikerte Tesla ladere rundt om i dette landet er å tro på J.Ule.Nissen
Kanskje det kommer noen få på sikt men det er høgt opp og langt frem, det vil uansett være mange mange flere CHADEMO tilgjengelig

Espen Hugaas Andersen

Standardisering er til en viss grad oppskrytt. Så lenge man får dekket behovene sine med en ikke standardisert løsning, så er det ikke noe problem. Og så lenge Tesla bruker ca 25 millioner kroner per år i norge på hurtiglading, så får man dekket behovene sine så lenge Tesla har under 50 000 biler på norske veier.

Så klart hadde det vært bedre om alle brukte en standard elegant plugg som taklet DC 150 kW, enfase 100-500V/100A, trefase 230V/64A og trefase 400V/64A, men den pluggen finnes ikke. Om den gjorde det så ville den bli standarden. Tesla har mest sannsynlig den beste pluggen som er laget når de kommer med trefase-versjonen av Tesla pluggen. Da er det helt riktig for Tesla å gå for denne løsningen, og lage adapterer for de dårligere pluggene.

Om 5 år vil Teslas hurtigladenettverk kunne stå veldig sterkt, og gjøre det uproblematisk å kjøre fra Lindesnes til Nordkapp. I så fall vil kundene etterspørre Tesla-kompatibilitet når de kjøper elbil, og bilprodusentene vil måtte gå til Tesla å betale for tilgang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Øygard

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:21
Så spørsmålet blir hva du legger i "stort" nettverk, når man kan klare seg med så lite som 3-5 ladere for å dekke hele øst-Norge? Jeg er ikke uenig i at Tesla bør pushes til å støtte standarder, for jeg ønsker helst at lading standardiseres og hurtiglading blir tilgjengelig "over alt". Men Tesla har ikke tatt seg bryet med å vente på bransjen, og lagde sin egen løsning inntil videre.

Det trengs vel knapt hurtigladere for å dekke østlandet. Det viktigste fortrinnet model S har fremfor andre elbiler  er rekkevidde. Dette fortrinnet faller bort uten hurtigladestasjoner mellom landsdelene. Da kommer man lengre med en Leaf og det CHAdeMO-nettverket som er bygd/planlegges.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 10:12
Å tro at det vil være dedikerte Tesla ladere rundt om i dette landet er å tro på J.Ule.Nissen
Det var da voldsomt? Det blir spennende å se hva som skjer etter hvert  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 10:12
100% enig med FLUX.

Tesla bør komme med en mulighet for å utnytte eksisterende mulighter for raskere påfylling av strøm.

Å tro at det vil være dedikerte Tesla ladere rundt om i dette landet er å tro på J.Ule.Nissen
Kanskje det kommer noen få på sikt men det er høgt opp og langt frem, det vil uansett være mange mange flere CHADEMO tilgjengelig
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond Arve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.

Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.

Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Hvilken ladestasjon skulle du bruke? Det er ikke satt opp noen CHAdeMO hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim. Den i Lillehammer kan fungere, men da helst om man kjører fra Trondheim til Oslo, slik at batteriet har lav nok SOC for å kunne bruke maks effekt. Lillehammer er også for tidlig på Oslo til Trondheim i forhold til om man har blitt sulten.

Med 90 kW må man lade i under 30 minutter . Da er bilen klar når man er ferdig med å spise litt. Når det tar 1 time vil man kunne måtte vente i en halvtime etter man er ferdig å spise.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:05
Niks, 400V og 63A hovedsikring gir mulighet for 14,5kW enfas effekt på 230V.
OK. Så man kan ikke belaste med 400V og 63a på kursen om laderen støtter det? Har for øvrig sommerhus på en halvøy i Sverige, og der kjører stekeovn og panelovner som du nevner på 400V.

For øvrig ikke uenig i at en 120kW lader kan trekke 120kW dersom bilene ber om dette, men det forutsetter som du sier at minst to biler lader samtidig, og at minst en av dem har SOC under 50%.

I følge info fra USA vil ikke laderen støtte 400V inn, det er maks 265V input på de.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:07
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:05
Niks, 400V og 63A hovedsikring gir mulighet for 14,5kW enfas effekt på 230V.
OK. Så man kan ikke belaste med 400V og 63a på kursen om laderen støtter det? Har for øvrig sommerhus på en halvøy i Sverige, og der kjører stekeovn og panelovner som du nevner på 400V.

For øvrig ikke uenig i at en 120kW lader kan trekke 120kW dersom bilene ber om dette, men det forutsetter som du sier at minst to biler lader samtidig, og at minst en av dem har SOC under 50%.

I følge info fra USA vil ikke laderen støtte 400V inn, det er maks 265V input på de.
Vi vet fortsatt ikke hvilken løsning Tesla går for. På den norske "detaljer" siden står det absolutt ingenting om laderen.

Jeg mistenker egentlig at Tesla går for en ny trefaselader for 400V TN. I og med at de har oppgitt priser for 10 kW og 20 kW lader er det mulig trefaselading blir et tredje nivå med ekstrautstyr for lading. Hvis ikke vil jeg kanskje tro de har modifisert laderne sine til å takle 10 kW trefase, og hvis de har gjort dette kan de like godt ha endret input-spenningen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:17
Jeg mistenker egentlig at Tesla går for en ny trefaselader for 400V TN. I og med at de har oppgitt priser for 10 kW og 20 kW lader er det mulig trefaselading blir et tredje nivå med ekstrautstyr for lading. Hvis ikke vil jeg kanskje tro de har modifisert laderne sine til å takle 10 kW trefase, og hvis de har gjort dette kan de like godt ha endret input-spenningen.

Jeg mistenker heller at de har gått for off-board likeretter og forer laderne med DC (de fungerer atageligvis like bra med DC inn). Dermed trengs bare et par forskjellige likerettere (avhengig av enfase eller trefase inn) og en kontaktor som bytter mellom de.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.

Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Hvilken ladestasjon skulle du bruke? Det er ikke satt opp noen CHAdeMO hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim. Den i Lillehammer kan fungere, men da helst om man kjører fra Trondheim til Oslo, slik at batteriet har lav nok SOC for å kunne bruke maks effekt. Lillehammer er også for tidlig på Oslo til Trondheim i forhold til om man har blitt sulten.

Med 90 kW må man lade i under 30 minutter . Da er bilen klar når man er ferdig med å spise litt. Når det tar 1 time vil man kunne måtte vente i en halvtime etter man er ferdig å spise.

At 90 kW er bedre enn 50 kW er det vanskelig å være uenig i. Men det er allikevel drøyt å hevde at CHAdeMO irrelevant for langkjøring. Skal ikke se bort ifra at det dukker opp en ladestasjon på Otta eller Dombås.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA