Hovedmeny

Model Y - angrerett

Startet av Yamakazi, lørdag 20. april 2024, klokken 20:00

« forrige - neste »

Yamakazi

Hei.

Jeg har kjøpt Tesla Model Y 2024 hos Tesla forhandler (fikk bilen 1 uke etter da det var en inventory som var på vei til Norge).

En dag har gått og kona er ikke helt fornøyd med rattet (føles tungt) og supension.

Bilen har 190 km.

Kan vi bennytte av oss angrerett og levere bilen tilbake?

Vi kjøpte denne med innbytter bil.. får vi da gamlen bilen tilbake plus differanse?

Ellemelle

Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.
Angrerett gjelder kun ved fjernsalg. Men det kan hende Tesla likevel gir deg rett til å angre.

Hvis du har bestilt bilen via nettsidene til Tesla, så har du 14 dagers ubetinget angrerett.

Yamakazi

Takk for svar.

Flere som kan bekrefte dette?

RJK

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 20. april 2024, klokken 23:36Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.
Angrerett gjelder kun ved fjernsalg. Men det kan hende Tesla likevel gir deg rett til å angre.

Hvis du har bestilt bilen via nettsidene til Tesla, så har du 14 dagers ubetinget angrerett.

Dette er jo feil. Kjøperen bestiller fremdeles bilen på nett, selv om kjøperen står og gjør det i Tesla sine lokaler. De selger kun bil på nett, de har ikke selgere i butikken. Ergo har man 14 dager angrerett, der det er en liten greie med antall km man må holde seg under for ikke å få trekk i prisen som man får tilbake.

Det som jeg er usikker på her, er egentlig det med bilen levert i innbytte. Den er vel solgt til Tesla, så salgsprisen på bilen som returneres er vel det som kan garanteres at blir returnert. Om ikke Tesla har en "holdefrist" på innbyttebilene før de blir frigjort til de som kjøper innbyttebilene av Tesla.

EDIT: Står mer her, er vel 100 km før det trekkes en sum per overkjørte km ifølge "headingen" jeg fikk på søket:

"en bruksavgi på EUR 0.55 per kilometer eller lsvarende i din lokale valuta dersom du har kjørt di Kjøretøy i overkant av 100 kilometer (60 miles)"

https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Yamakazi

Sitat fra: RJK på søndag 21. april 2024, klokken 00:09
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 20. april 2024, klokken 23:36Hvis du bestilte bilen av en selger i lokalet hos Tesla forhandleren, så gjelder ikke angreretten.

Dette er jo feil. Kjøperen bestiller fremdeles bilen på nett, selv om kjøperen står og gjør det i Tesla sine lokaler. De selger kun bil på nett, de har ikke selgere i butikken. Ergo har man 14 dager angrerett, der det er en liten greie med antall km man må holde seg under for ikke å få trekk i prisen som man får tilbake.

Det som jeg er usikker på her, er egentlig det med bilen levert i innbytte. Den er vel solgt til Tesla, så salgsprisen på bilen som returneres er vel det som kan garanteres at blir returnert. Om ikke Tesla har en "holdefrist" på innbyttebilene før de blir frigjort til de som kjøper innbyttebilene av Tesla.

EDIT: Står mer her, er vel 100 km før det trekkes en sum per overkjørte km ifølge "headingen" jeg fikk på søket:

"en bruksavgi på EUR 0.55 per kilometer eller lsvarende i din lokale valuta dersom du har kjørt di Kjøretøy i overkant av 100 kilometer (60 miles)"

https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my

Takk det gir mening! Husker såvidt at det ble nevnt angrefrist og 100 km da bilen ble bestilt av selger i Tesla butikken.

Men da er det kanskje håp! Får se med innbytter bil, i verste fall får vi beløp i kroner men da sitter vi uten bil..

Ellemelle

Ja du har vel aldri kjøpt en Tesla før. Det har jeg.
Tesla har selvfølgelig selgere i sine lokaler og der kan du kjøpe bil uten at du registrerer noe selv.

Angrerettloven er veldig klar på dette:
Fjernsalg (forutsetning for angrerett): avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler

RJK

Sitat fra: Ellemelle på søndag 21. april 2024, klokken 09:07

Ja du har vel aldri kjøpt en Tesla før. Det har jeg.
Tesla har selvfølgelig selgere i sine lokaler og der kan du kjøpe bil uten at du registrerer noe selv.

Fjernsalg (forutsetning for angrerett): avtale inngått ved organisert ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler
Stemmer at jeg ikke faktisk har kjøpt en bil hos Tesla før, men det er dette de har gått ut med selv. Og som jeg selv har observert når jeg har vært hos Tesla.

De har PC'er stående i lokalet på visningssenterne, der man kan bestille bil der og da for levering når den kommer til deg. Og de er selvsagt behjelpelige med å legge inn på disse PCene for deg.

Nettopp derfor er salget på nettbutikk og ikke lokalt hos forhandler, slik de selv påstår.

Om de skiller på dette ved kjøp av brukt bil, er jeg ikke klar over. Er det kanskje det du har gjort?
Bosted Oslo

Ellemelle

Sitat fra: RJK på søndag 21. april 2024, klokken 09:42
Sitat fra: Ellemelle på søndag 21. april 2024, klokken 09:07Ja du har vel aldri kjøpt en Tesla før. Det har jeg.

Stemmer at jeg ikke faktisk har kjøpt en bil hos Tesla før, men det er dette de har gått ut med selv. Og som jeg selv har observert når jeg har vært hos Tesla.

De har PC'er stående i lokalet på visningssenterne, der man kan bestille bil der og da for levering når den kommer til deg. Og de er selvsagt behjelpelige med å legge inn på disse PCene for deg.

Nettopp derfor er salget på nettbutikk og ikke lokalt hos forhandler, slik de selv påstår.

Om de skiller på dette ved kjøp av brukt bil, er jeg ikke klar over. Er det kanskje det du har gjort?
Jeg bestilte ikke min nye Tesla på nett, men kjøpte den av en selger hos Tesla. Dette er riktignok noen år siden, men selgerne er fortsatt hos Tesla.
Uansett har vi en trådstarter som ovenfor her skriver "da bilen ble bestilt av selger i Tesla butikken". 
Hvis han utdyper dette har vi en fin mulighet til både å vite hva som gjelder akkurat i dette tilfellet og (hvis selgeren registrerte bestillingen) for Tesla generelt.

Yamakazi

Vi prøvekjørte model Y, og etter dette gikk vi inn å leverte nøkkelkortet.
Vi satt ved desken og pratet med selger om hvilke biler var tilgjengelig nå etc.
Han hjalp oss å legge inn en bestilling (han gjorde alt via PC-en).. han skulle også koble en VIN nr til bilen vår.

Uansett så kommer jeg til å ringe Tesla imorgen tidlig og høre hva de sier.

RJK

Sitat fra: Yamakazi på søndag 21. april 2024, klokken 12:24Han hjalp oss å legge inn en bestilling (han gjorde alt via PC-en)
Og det er essensen i det jeg skrev. Man Kjøper ikke av Tesla i "butikken" aka Visningssenteret, man bestiller/handler på nett. Og det er assistansen du får.

Men de ansatte der er ikke selgere i vanlig forstand, de får ikke provisjon på salget slik en vanlig selger hos andre bilmerker gjør.

Men jeg skal stoppe for min del nå. Svaret får du som sagt om du leser kontrakten, som du vel skal ha i appen som er knyttet til deg og bilen. Eller du kan lese det jeg linket til.

Og endelig bekreftelse får du uansett når du snakker med VisningsSenteret, via en av deres kunderådgivere.

8)
Bosted Oslo

automat

Dette er regulert i angrerettloven. Loven gjelder ved to ulike salgssituasjoner. Den
gjelder for avtaler inngått ved fjernsalg og for avtaler inngått utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler.

Har man inngått avtalen hos Tesla, så er man i den næringsdrivendes faste forretningslokaler og man har møtt selger fysisk. Uavhengig av om selgeren bare er en veileder. Da er man avhengig av Teslas goodwill for å kunne angre.

Og så er det noen nyanser og unntak i loven. Men jeg fant ingen relevante i denne veilederen:
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/frl/veileder_angrerettloven.pdf

Innlegget er redigert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Speeder

Tung på rattet? Det kan justeres i menyen...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

RJK

Sitat fra: automat på søndag 21. april 2024, klokken 15:53Dette er regulert i angrerettloven. Loven gjelder ved to ulike salgssituasjoner. Den
gjelder for avtaler inngått ved fjernsalg og for avtaler inngått utenom den næringsdrivendes faste forretningslokaler.

Har man inngått avtalen hos Tesla, så er man i den næringsdrivendes faste forretningslokaler og man har møtt selger fysisk. Uavhengig av om selgeren bare er en veileder. Da er man avhengig av Teslas goodwill for å kunne angre.

Og så er det noen nyanser og unntak i loven. Men jeg fant ingen relevante i denne veilederen:
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/frl/veileder_angrerettloven.pdf

Innlegget er redigert.
Er vel kjent med angrerettloven, da jeg både har jobbet med salg i butikk, men også har vekttall fra høyskoleutdanningen min på dette!.

Men når du bestiller gjennom nettsiden og ikke et kassasystem, så skal altså Tesla i dette tilfellet bevise at salget er gjort i butikk og ikke hjemme eller på en messe eller tilsvarende. Det finnes det altså ikke registreringer på, siden Tesla er så streng på at de kun selger gjennom nett og ikke butikk.

Legg til at butikken ikke har et lager på samme måte som andre bilforretninger, og bil leveres først etter en tid etter at bestillingen er mottatt. Varen vil i en viss utstrekning leveres direkte hjem til kunde eller ved utleveringssteder som f.eks. varemessa på Lillestrøm, og i liten grad fra Tesla sine Servicesenter fordi varen ikke er tilgjengelig på lokalt lager, med visse unntak.

Slik jeg har fått det forklart, så lager man en Tesla-konto på nettsiden om man ikke har det fra før, og denne lages direkte på kunden via Teslas hjemmesider på web. Der legger man altså inn alt av bestillingsdetaljer via sin egen konto.

Det er sånn sett likegyldig at det sitter en veileder og puncher inn dataene, eller du gjør det selv hjemme eller fra hvor som helst annet sted. Alt skjer via "din" Tesla-konto.

Salget registreres altså ikke på "selger" eller i et eget salgsprogram som knytter kjøpet til Teslas fysiske butikk, men på akkurat samme måte som om man ikke fikk hjelp fra en offisiell Tesla-ansatt veileder. Altså registrert som et hvilket som helst annet nettkjøp.

Man skal altså motta et angrerettskjema i app eller epost i begge tilfeller, og det er intet som skiller på hvilken PC eller nettleser man bestiller fra.
Bosted Oslo

automat

Stiller angrerettloven noen krav om selgers faste forretningssted må være en butikk med lager og kassaapparat? Eller hvordan tilknytningsform selgers representant skal ha til firmaet?

Så snakker du om bevisbyrde. Man bestiller fra en PC som en ansatt er logget inn på, oppkoblet på en IP-adresse tilhørende Tesla. Jeg tviler på at et IT-firma som Tesla ikke sørger for å samle inn god nok dokumentasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

IP-adresser er ikke statiske og stedsbundne. Man kan ha en PC eid av Tesla, oppkoblet via VPN mot mot Teslas systemer, men det er likevel utenfor selgers faste tilholdssted. Faktisk så vil de fleste reisende selgere jobbe via PC eid av firmaet de tilhører, og vol være koblet opp mot egne systemer, så det beviser som sagt ingen ting.

Men igjen, det er Tesla som hevder de kun gjør nettsalg og at de ikke har selgere i tradisjonell forstand. For at dette skal endres, så må altså Tesla gå ut med at det endrer til å også gjøre tradisjonell butikksalg av biler, noe de som sagt hevder de ikke driver med per i dag!
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA