Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Årlig avskriving av Model S Performance

Startet av Leidulf, onsdag 26. desember 2012, klokken 18:26

« forrige - neste »

Leidulf

Jeg fikk tidligere forståelsen av at det fantes hjemmeladere på 20A. Og nå som jeg har lagt på 16A og 20A kurser ut i garasjen, finner jeg bare masse med 16A ladere som "bør" monteres på 20A kurs. Jeg synes 10A ladingen går fryktelig treigt.

Hva er den kraftiste hjemmeladeren man kan få?
Har mulighet til å øke til 32A hvis nødvendig (10mm2 er lagt til garasjen).

Hvor mye klarer Leafen å lade på? (tenker da ikke på hurtigladepluggen)
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

asafkhan

Jeg har installert en 32A lader i garasjen. Men dagens Leaf vil ikke treffe mer enn 16A siden det er en begrensning i bilen. Men jeg tok den ekstra kostnaden for fremtiden. Anbefaler det samme. Podpoint er det jeg fikk installert.

Lars C. Krogenæs

#2
Hei

Før vi diskuterer dette videre må vi avklare begrepsbruken.

Hvis vi ser bort fra hurtigladere, sitter laderen til elbilene inne i elbilen. Du kan da ikke lade hurtigere enn bilens innebygde lader, uansett hvor mye strøm du har tilgjengelig.

I Leaf er laderen på 3,7 kW (i praksis 16 amp). For Trillingene er den innebygde laderen på 3,2kW ( i praksis 13,8A).

Sammen med bilene blir det levert en ladekladd (EVSE) som egentlig er en dum boks som begrenser hvor mye laderen vil trekke av nettet. De første i-mievene kom med en ladekladd som tillot at laderen kunne trekke opp til 16 amp. Så lenge i-miev laderen bare kan lade med 13,8A var ikke dette noe problem. Man belastet heller ikke en 16A kurs med 2,5mm ledninger 100% heller.

Så kom Leaf med en innebygd lader på 16A. For å unngå problemer med underdimensjonert ledningsnett med 16A kurs, valgte Nissan å utstyre bilene med en mobil ladekladd som bare tillot lading på 10amp.

Problemene oppstod da Leaf eiere kjøpte i-miev ladekladd, da man plutselig kunne trekke 16A fra et underdimmensjonert nett. (Som et resultat av dette har Mitsibushi nå stoppet salget av 16A kladder).

PSA biler bruktimportert fra Danmark kommer forøvrig med en ladekladd på 7,6 amp, for å tilpasse seg det danske ledingsnettet. 

Så til poenget.

Du innstallerer ikke en lader i garasjen, men en fastmontert ladekladd (EVSE) som har som oppgave å begrense hvor mye den innebygde laderen kan trekke.

For dagens Leaf oppnår du ingenting om du velger en EVSE på 16A, 20A eller 32A. Neste Leaf kommer trolig med kraftigere innebygd lader, og da kan det være interessant. Det samme gjelder andre biler som måtte komme med kraftigere innebygd lader. Velger du større EVSE er du "sikret" for å kunne lade hurtigere på kommende biler, dersom bilene støtter dette.

Salto begynner å få endel EVSE'er å velge blandt.

Lars

PS! en EVSE har også andre funksjoner, men jeg holder dette utenom nå.

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Leidulf på fredag 07. desember 2012, klokken 09:53
Jeg fikk tidligere forståelsen av at det fantes hjemmeladere på 20A. Og nå som jeg har lagt på 16A og 20A kurser ut i garasjen, finner jeg bare masse med 16A ladere som "bør" monteres på 20A kurs. Jeg synes 10A ladingen går fryktelig treigt.

Hva er den kraftiste hjemmeladeren man kan få?
Har mulighet til å øke til 32A hvis nødvendig (10mm2 er lagt til garasjen).

Hvor mye klarer Leafen å lade på? (tenker da ikke på hurtigladepluggen)

Den kraftigste du kan få er på 80A og bør ha 100A sikring. F.eks Clipper Creek CS-100.
Leafen tar bare imot 16A.
Eneste 20A-ladestasjon jeg vet om er den jeg har, Clipper Creek LCS-25. Koster ca. 7500,- ferdig importert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 07. desember 2012, klokken 11:01
Velger du større EVSE er du "sikret" for å kunne lade hurtigere på kommende biler, dersom bilene støtter dette.

Tja. Det forutsetter at nyere biler ikke går over til trefaselading med Mennekes-plugg, noe jeg tror de gjør. 32A EVSE med J1772 plugg hjelper lite om bilen trenger 3x16A.

Jeg tror det beste er å dra ut en fet kabel (f.ex 5x10mm2) og koble til den billigste EVSEn som oppfyller dagens behov.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leidulf

Var feil av meg å bruke ordet "hjemmelader", da jeg vet godt at laderen sitter i bilen (snakker ikke om hurtigladeren), men det er nå det det blir kalt hos Proxll.

Har lært en del i dag, blant annet at Leafen lader med maks 16A (16,6A visst nok). Tanken min var at hvis jeg nå først skulle montere ladepunkt hjemme så ville jeg tenke litt fremover til fremtidige biler/løsninger, men ser at det ikke er nødvendig hvis det skal over på en annen standard.

Selgeren av Leafen (forhandleren) oppfordret oss voldsomt å anskaffe en "20A lader" dette for å få maks utnyttelse og å kunne forvarme bilen.
Er det ikke slik at når bilen er plugget i en 10A kurs/lader/ladepunkt varmer bilen fra batteriene? Er dette anderledes hvis det er en 16A?

Hvorfor gidder folk å montere ladepunkt på veggen hjemme hvis de bare lader med 16A. Da kan man jo like godt bare kjøpe en kabel som kan lade med 16A, eks. den der hvor man kan velge 6A, 10A eller 16A. Dette er jo billigere, sett at man har en solid 16A kurs (større enn 2,5mm2).

Jeg for min del har nettopp lagt 10mm2 32A til garasjen og satt opp egen fordeling der ute med en 16A som brukes til kabelen som følgte med bilen og en 20A som skulle gå til denne fantastiske laderen/ladepunktet som selgeren briefet med.
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

jkirkebo

Sitat fra: Leidulf på fredag 07. desember 2012, klokken 13:13
Hvorfor gidder folk å montere ladepunkt på veggen hjemme hvis de bare lader med 16A. Da kan man jo like godt bare kjøpe en kabel som kan lade med 16A, eks. den der hvor man kan velge 6A, 10A eller 16A. Dette er jo billigere, sett at man har en solid 16A kurs (større enn 2,5mm2).

Nei, kablene er som regel ikke billigere enn faste ladepunkter, prisen er typisk ganske lik. Og stikkontakten er et svakt punkt med kablene, så om du skal bruke kabel fast abefales det å bytte til CEE-type kontakt isteden.

De faste ladepunktene ser som regel penere ut på veggen og har gjerne systemer for å kvele opp kabelen, feste J1772-kontakten osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leidulf

Jeg bryr meg ikke så veldig mye om hvordan utseende er da dette skal stå i en (rotete) garasje. Kanskje denne tråden vrir seg over til en "Fastmontert EVSE eller kabel EVSE?".

Fordeler med kabel (16A):
- Kan ta den med deg og lade på ladestasjoner eller hos andre med 16A.

Bakdeler med kabel:
- Schucko kontakten er ikke optimal ved 16A. Kan byttes til CEE kontakt i stedet.


Fordeler med fastmontert:
- Kabelen er alltid i garasjen.
- Kan fåes med måler.
- Kan fåes med tidsur (ikke så viktig for oss Leaf eiere).

Bakdeler med fastmontert:
- Kabelen er alltid i garasjen, derfor må du benytte 10A på ladestasjoner (med mindre du kjøper en ekstra kabel).
- Får ikke noe ekstra lading da bilen kun lader med 16A.


Til mitt bruk vurderer jeg å kjøpe en 16A kabel og la den henge i garasjen, med mulighet for å ta den med hvis man vet at man trenger å lade litt raskere dit man skal. Eksempelvis hvis man skal en kortere handletur uten at bilen er fulladet når man starter hjemmefra.

Kom gjerne med innspill og meninger, men jeg heller nå mot kabel i stedet.
Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

Thomas Parsli

Hvis dere bruker bilen daglig Vikran->Tromsø, trenger dere kanskje heller 16A i bilen og 10A i garasjen?

Orginal EVSE kan du henge i garasjen, og ha en 16A i bilen.
EVSE fra charge-amps.com kan stilles mellom 6A, 10A og 16A.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: Leidulf på fredag 07. desember 2012, klokken 14:51
Til mitt bruk vurderer jeg å kjøpe en 16A kabel og la den henge i garasjen, med mulighet for å ta den med hvis man vet at man trenger å lade litt raskere dit man skal. Eksempelvis hvis man skal en kortere handletur uten at bilen er fulladet når man starter hjemmefra.

Kom gjerne med innspill og meninger, men jeg heller nå mot kabel i stedet.

Det er nettop slik bruk denne ladestasjonen er beregnet på.

http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html#Semiportabel
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leidulf

Bruken vårt er størst hvis kona har vært i byen på dagen og har lader der. Når hun kommer hjem er det middag og diverse før vi kanskje skal en tur til. Da er vi avhengige av at bilen har ladet mest mulig hjemme.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

PK

Hei

For 2 uker siden ringte eg NoFuel.no for å bestille. De ba meg sende en mail, noe eg gjorde. Etter det har jeg ikke hørt noe, enda eg har purret opp på mail og tlf. Derfor avbestilte jeg denne og bestilte idag en Pod Point lader ifra Bjørnestad Bil i Trondheim, sendte bestilling kl 13 på mail, kl 13:30 kom bekreftelsen med sporingsnr.
Det er akkuratt samme laderen og pris. Leveres med pistolholder.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34114079

det er Proxll som leverer disse i norge, og de skriver at den er laget for eventuell fremtidig oppgradering for større ladestrøm (selvfølgelig begrenset etter tilførselskabel)
Link http://proxll.no/index.php?option=com_content&view=article&id=439&Itemid=537&lang=nb

Tenkte å trekke 4' kabel ut, med forankoblet 20A kurs.

Personlig synest jeg at denne er ganske fin, og siden jeg må ha den utendørs på ytterveggen, godt synlig, så valgte jeg denne fremfor enklere type som nevnt i denne tråen.

Gleder meg til å få på veggen, og værr klar for nye Leafen som kommer på tunet i januar :-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

elektrolux

Sitat fra: Leidulf på fredag 07. desember 2012, klokken 19:06
Bruken vårt er størst hvis kona har vært i byen på dagen og har lader der. Når hun kommer hjem er det middag og diverse før vi kanskje skal en tur til. Da er vi avhengige av at bilen har ladet mest mulig hjemme.

Vi har løst den utfodringen på en annen måte som føles genial i all sin enkelhet:

3 Elbiler:  2 i kontinuerlig drift, og 1 på lading. Bytter bil så snart en er tom, og har på den måten fulladet bil på den tiden det tar å bytte bil.

Akkurat nå veksler vi mellom 1  stk 2 seter Think Classic, en 4 seter p106 og  Elbjørg som er en 4 seter Berlingo med ufattelig med plass. Denne løsninger er også billigere en en trilling eller en Leaf. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leidulf

Vi bytter mellom Leaf og Caravelle, blir nok ikke aktuelt å kvitte oss med Caravellen da vi er en familie på 6. Men ofte er disse "kveldsturene" ikke med hele familien siden 50% av ungeflokken legger seg i 7 tiden og minst en må være igjen og holde fortet :)

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk 2

Blå Nissan Leaf som bor på Vikran, kone som pendler til UiT/UNN (Tromsø)

erikf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 07. desember 2012, klokken 11:01Problemene oppstod da Leaf eiere kjøpte i-miev ladekladd, da man plutselig kunne trekke 16A fra et underdimmensjonert nett. (Som et resultat av dette har Mitsibushi nå stoppet salget av 16A kladder).
Enig, det er forståelig at ikke elbilleverandørene leverer bil med kabel à la charge amps sin der du kan velge mellom 6A, 10A og 16A, da det vil avhenge av at bileier må skjønne hva dette betyr, og gjøre valg ut fra strømanlegget man plugger i. La heller brukerne tvinges til å lade kun på 10A. Eller kjøpe ganske dyr installasjon, men hvor mange elbileiere har egentlig egen garasje eller privat parkering? Fikk vi svar på det i spørreundersøkelsen?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA