Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spare penger på vedlikehold på elbil?

Startet av filtvet, fredag 19. april 2024, klokken 05:52

« forrige - neste »

filtvet

Foreløpig x antall service-besøk:

Nye lykter foran pga fukt. Bak er snart samme tema.
Hjullager er gåent
Ripe i dashbord fixet.
Bil vil vil nå ikke hurtiglade.

Alt på garanti selvsagt, men det går mye tid og bilen er kun 2 år gammel.

Har mer feil på denne enn Honda fra 2006.



OlaM

0 kr brukt så langt altså.

Jeg har brukt mer enn 0 kr, smørefett til bremsene bl.a. Men har hatt null* problemer. Og vi fikk bil ca samtidig.

* Har kontaktet kundeservice to ganger. Ene gangen pga speil ikke gikk skikkelig i posisjon, det fikset seg selv etter oppdatering. En annen gang gikk alarmen av seg selv hele tiden. Det var en flue...
'21 3LR

Ingeniøren

men det koster tid at bilen må fikses i ett sett....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

filtvet

Ja, det koster tid og irritasjon. Ny feil i dag også. Et eller annet med usb. Kommer aldri til å eie denne etter 100.000 km.

turfsurf

Sitat fra: filtvet på fredag 19. april 2024, klokken 12:16Ja, det koster tid og irritasjon. Ny feil i dag også. Et eller annet med usb. Kommer aldri til å eie denne etter 100.000 km.
Virker som om du har vært uheldig. Ser ikke ut til å være representativt for 3/Y.

Tesla får gjort mye med mobil service, det er ihvertfall helt konge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jejl

Det eneste jeg har gjort de siste gangene det har vært noe med den 10,5 år gamle teslaen vår er å melde om feilene i appen, legge inn tidspunkt for rep. og åpne garasjen før mekaniker kommer.
0 stress, og det er vel få bilmerker som har tilsvarende ordning.

Ingeniøren

Kanskje ikke andre merker trenger slik ordning  :) . Min Jaguar har vært på 2 service etter boka og en tilbakekalling på 5 år..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

filtvet

Fortalte en kollega at jeg hadde tesla: Med en gang kom det frem at venner elsket tesla men at de måtte på verksted "hele tiden".

At hjullager ryker etter 50.000 km er ikke "uheldig". Det er at tesla har valgt å kjøpe det billigste spec dritten som finnes.

Vaduz

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 19. april 2024, klokken 17:45Kanskje ikke andre merker trenger slik ordning  :) . Min Jaguar har vært på 2 service etter boka og en tilbakekalling på 5 år..

Nylig hørt om to stk med defekt HV batteri på kun 4-5 år gamle biler. Kan ikke helt se for meg at jaguar scorer veldig høyt på pålitelighet, mens tesla i alle fall i usa scorer midt på treet.
Registrerer også at jaguar nesten ikke har forhandlere/verksted igjen i Norge så du må reise land og strand rundt om noe ryker.

Ingeniøren

#9
Enig at JLR ikke har tatt vare på tittelen årets bil i 2019 særlig bra. Dog, bilen er rimelig pålitelige og med et uavhengig bilverksted som Elbilmek kun noen km unna og Motor, Gir og Batteri forsikring i bånn fra forsikringsselskap har jeg trua. Blir vel forsatt verksted i Oslo og, ikke langt unna.

Edit: Når det gjelder batteri så var vel det LG sin feil og du finner samme feil hos flere som Audi, Opel, Kia (?)...

Men det var vel primært Tesla vi diskutert ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

#10
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 20. april 2024, klokken 20:20Enig at JLR ikke har tatt vare på tittelen årets bil i 2019 særlig bra.

Men det var vel primært Tesla vi diskutert ?
Enig JLR burde håndtert dette bedre og det  sier de inne på de andre merkefora også. Men for en flott bil det er da og helt konge på vintern og kommer seg frem selv om det har snødd hønemøkk og morakniver ;D

Ja tilbake til Tesla

turfsurf

Sitat fra: filtvet på lørdag 20. april 2024, klokken 07:34At hjullager ryker etter 50.000 km er ikke "uheldig". Det er at tesla har valgt å kjøpe det billigste spec dritten som finnes.
Enkelttilfeller er ikke bevis for noe som helst. At jeg ikke har byttet hjullager på noen av våre fem Teslaer på 300.000km beviser heller ikke noe. Samme at jeg faktisk måtte bytte hjullager på to av våre VAG biler.

At du er misfornøyd forstår jeg, men det er bare bevis for at du har hatt problemer med din bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

#12
Sitat fra: turfsurf på søndag 21. april 2024, klokken 08:51
Sitat fra: filtvet på lørdag 20. april 2024, klokken 07:34At hjullager ryker etter 50.000 km er ikke "uheldig". Det er at tesla har valgt å kjøpe det billigste spec dritten som finnes.
Enkelttilfeller er ikke bevis for noe som helst. At jeg ikke har byttet hjullager på noen av våre fem Teslaer på 300.000km beviser heller ikke noe. Samme at jeg faktisk måtte bytte hjullager på to av våre VAG biler.

At du er misfornøyd forstår jeg, men det er bare bevis for at du har hatt problemer med din bil.

Jeg kunne aldri kjøpt en Tesla med alle skrekkhistoriene. Det er rulett hva du får, du kan være heldig men du kan også få en mandagsbil.  Det var vel også tvilsomt å kjøpe Polestar men der har det vært mye software som er blitt bra og ryddige tilbakekallinger som har vært fraværende etter lanseringsutgaven.

Volvo, Tesla og Polestar på bunn

turfsurf

Sitat fra: Joccy på søndag 21. april 2024, klokken 08:59Jeg kunne aldri kjøpt en Tesla med alle skrekkhistoriene. Det er rulett hva du får, du kan være heldig men du kan også få en mandagsbil.
Jeg har hatt Tesla, BMW, Jaguar og Audi elbiler, og fulgt med på foraene til noen merker til som jeg har lurt på å kjøpe. På samtlige er det noen misfornøyde med mandagsbiler, og mange fornøyde. At man hører mere om Tesla har jo litt sammenheng med antall biler solgt, og merkets merkelige (om enn avtagende) nyhetsverdi.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

#14
Sitat fra: turfsurf på søndag 21. april 2024, klokken 09:04
Sitat fra: Joccy på søndag 21. april 2024, klokken 08:59Jeg kunne aldri kjøpt en Tesla med alle skrekkhistoriene. Det er rulett hva du får, du kan være heldig men du kan også få en mandagsbil.
Jeg har hatt Tesla, BMW, Jaguar og Audi elbiler, og fulgt med på foraene til noen merker til som jeg har lurt på å kjøpe. På samtlige er det noen misfornøyde med mandagsbiler, og mange fornøyde. At man hører mere om Tesla har jo litt sammenheng med antall biler solgt, og merkets merkelige (om enn avtagende) nyhetsverdi.

Det var feil på linken jeg la ut, er fikset nå. For min del handler det ikke bare om potensiell feilrate men serviceapparat som har vist seg å være fraværende på Tesla.



Sjokktall for Tesla

Tesla topper klagestatistikken

Tesla med bruksforbud

Osv osv osv...  Og ja, det er helt ok å skille på enkelthistorier og statistikk. ;)






© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA