Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål vedr reservasjonsbetaling

Startet av Mr.Zero, mandag 24. desember 2012, klokken 13:01

« forrige - neste »

Mr.Zero

Heisann!

I disse kalde tider er det greit med litt info om hurtiglading vs temperaturer. Les og beregn litt ekstra tid.. ;) Infoen er sakset fra et trilllingkurs-kompendie.

Two special relays inside the battery allow connection of the traction battery for quick charging. These relays are controlled by the EV ECU after dialogue with the quick charger has been established. When the battery is 80% charged, these two relays open the traction battery-quick charger link.

In order to guarantee traction battery life, thermal protections are in place to limit the charge current's intensity depending on the temperature:
-25°C: no charge (0A)
-20℃): 10A
-10℃): 25A
   0°C: 50A
10℃): 125A
30℃: 125A
40℃): 100A
50℃): 50A
59℃): 20A
60℃: no charge (0A)

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Siden jeg da har ladet med 50A i minusgrader på Værnes og med 125A ved +5 grader ved Lade Arena og NTNU, må de oppgitte temperaturgrensene oppfattes som øvre grenser. Dvs. 50A i intervallet -10 til 0, og 125A fra 0 til 40 grader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

En annen konklusjon ut fra dette er at under 20 minusgrader er det ingen vits å hurtiglade siden hastigheten er den samme som med 16A lading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Er det batteritemperatur eller lufttemperatur som blir diskutert?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 07. desember 2012, klokken 09:21
En annen konklusjon ut fra dette er at under 20 minusgrader er det ingen vits å hurtiglade siden hastigheten er den samme som med 16A lading.
Om ladehastigheten blir så redusert i kulde er det virkelig rart at ikke trillingene eller Leaf har skikkelig varmesystem i batteriet? Om man kobler Leaf til en 50kWh CHAdeMO lader burde det være nok effekt til å få varmet batteriene raskt!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Trillingene kan visst leveres med en "cold zone package" som inkluderer batterivarmer og oppvarmede speil, jfr. http://www.i-mievforum.com/forum/f12/battery-heater-179.html

Batterivarmeren er koblet inn mens bilen lader. Om biler som leveres i Norge er utstyrt med dette vet jeg ikke.

I manualen til imiev'en advares det mot temperaturer under -25 grader, for da kan batteriet fryse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 07. desember 2012, klokken 09:31
Er det batteritemperatur eller lufttemperatur som blir diskutert?

Batteritemperatur. Derfor er det bra å lade opp batteriet med en gang i kaldt vær. Lar du bilen stå med f.eks 20% SOC i 3 dager i -25 grader vil det bli omtrent umulig å få ladet den opp igjen før det blir mildvær.

Biler med batterivarmere ligger litt bedre an, men også der bør det lades med en gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

#7
sikkert dumt spørsmål (fra en som ikke har elbil)
men si hvis man er på "lang tur" og det er -15 uten og man fyrer godt i bilen (med webasto eller strøm) og det er rundt par og 20 grader i bilen,vil batteriene allikevel bli kalde? pga den ligger så langt nede i bilen? virker jo som et håpløst prosjekt og og kjøre på vintertid med andre med i bilen hvis man må hurtig lade underveis  (typisk døme er hvis jeg skulle på hytta oslo->minnesund (lade ca 6.5 mil) minnesund ->gjøvik (lade ca 6.5 mil) så til hytta som er 7 mil unna.

kan bli en artig tur med barn og venting da hverfall ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på fredag 07. desember 2012, klokken 11:33
sikkert dumt spørsmål (fra en som ikke har elbil)
men si hvis man er på "lang tur" og det er -15 uten og man fyrer godt i bilen (med webasto eller strøm) og det er rundt par og 20 grader i bilen,vil batteriene allikevel bli kalde? pga den ligger så langt nede i bilen? virker jo som et håpløst prosjekt og og kjøre på vintertid med andre med i bilen hvis man må hurtig lade underveis  (typisk døme er hvis jeg skulle på hytta oslo->minnesund (lade ca 6.5 mil) minnesund ->gjøvik (lade ca 6.5 mil) så til hytta som er 7 mil unna.

Nei, batteriene varmes opp når du kjører. Kalde batterier har høy indre motstand, noe som fører til tap når man trekker energi ut av dem. Dette tapet går til å varme opp batteriet.

Her i går hadde jeg kun 1 strek på batteritemperaturen på Leafen når jeg kjørte avgårde til butikken. Etter kun noen få kilometers kjøring hadde jeg 3 streker.

Hurtiglading øker temperaturen ennå mer. Sist jeg kjørte fra hytta hadde jeg 2 streker på batterivarme når jeg dro fra hytta og 4 streker når jeg kom fram til Gjøvik. Etter å ha ladet på Gjøvik hadde jeg 5 streker, og etter å ha ladet på Minnesund 6 streker. Noe mer enn 6 streker ønsker man seg strengt tatt ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

#9
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. desember 2012, klokken 11:17
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 07. desember 2012, klokken 09:31
Er det batteritemperatur eller lufttemperatur som blir diskutert?

Batteritemperatur.

Og da blir spekulasjoner om hurtiglading i kulde feil.

Når man kommer til en hurtiglader når det er -20 er det lite sannsynlig at batteriene er så kalde.
To streker på Leaf +2 til -12, en strek -2 til -12 (*).
Jeg kom aldri under to streker i fjor når det var -20 flere netter.

Thomas
* http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery#Battery_Temperature_Gauge
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#10
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 07. desember 2012, klokken 10:28
Trillingene kan visst leveres med en "cold zone package" som inkluderer batterivarmer og oppvarmede speil, jfr. http://www.i-mievforum.com/forum/f12/battery-heater-179.html

Batterivarmeren er koblet inn mens bilen lader. Om biler som leveres i Norge er utstyrt med dette vet jeg ikke.

I manualen til imiev'en advares det mot temperaturer under -25 grader, for da kan batteriet fryse.
Har nettopp fått bekreftet fra forhandler at de norske imiev'ene ikke har "cold weather package" og lar seg heller ikke ettermontere. :(

Jeg oppfordret dem til å begynne å levere dette og advarte de samtidig mot å selge biler til spesielt kalde steder. I USA koster cold zone package bare 150 dollar, så det bør jo ikke være noe dyre greier selv i Norge.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

Å selge biler i Norge uten "cold Weather pack" er jo en liten skandale. Ofte så blir jo de "nordiske" variantene lansert/produsert litt  senere når nye bilmodeller blir lansert. Mer enn rart at Mitsubishi ikke gjøre dette. PSA bilene er vel stort sett hentet fra Europa land, så der kan en vel ikke forvente noe slikt.
Forøvrig er det varme i speilene på min ION, kommer på samtidig med varmetråder i bakvinduet. 
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tomrh

Sitat fra: Bjornt på tirsdag 11. desember 2012, klokken 11:29
Forøvrig er det varme i speilene på min ION, kommer på samtidig med varmetråder i bakvinduet.
Da er det jo fullt mulig at du har batterivarmer også? Det skulle vi fått undersøkt. Hvis tilfelle er jo Ion den av trillingene som da bør anbefales til kalde steder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Miev

Jeg har en 2012 i- Miev med varme i speil. Ifølge instruksjonsboka skal det også være varme til batteriene. Har ikke fått dobbelsjekket ennå, men har planer om å få gjort dette snart ( tror jeg...)
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

tomrh

Testet dette i Hell-tunnellen i morges. Duggen forsvant veldig raskt fra speilene da jeg slo på bakruta, så jeg tror det er varme i speilene hos meg også. Har kontaktet forhandleren igjen...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA