Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Re: Batteri garantier

Startet av RuneW, søndag 23. desember 2012, klokken 19:16

« forrige - neste »

RuneW

Denne tråden er ment for å lage en oversikt/liste over oss som har opplevd startproblemer ved forvarming uten å være tilkoblet lader. Det gjelder både oss som har fått igang bilen igjen og dere som måtte ha veihjelp til slutt.

Status

28 biler er rammet
9 biler har havnet på verksted (gitt opp å få start)
(ravn, Gizmo, Haavard, erikf, 2EL, gbzdoc, LarsVS, Soloz, TBone)

Det virker som problemet kan oppstå ved alle temperaturer (hvor forvarming er ønskelig), men at sannsynligheten for å oppleve problemet øker ved lavere temperaturer. Solcellepanel ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig.


Liste over de som har opplevd startproblemer ved forvarming uten å være tilkoblet lader:































NavnKjøptVINSoftware  Brukt veihjelp  Kommentar
RuneWMars 2012***09824  BootWare 158NeiFått oppgradert software, men har likevel hatt et par ganger der jeg må sprøve å starte to ganger.
ravnJanuar 2012***08427Havnet på verksted
GizmoNovember 2011  ***07770JaPå verksted - skal fungere etter bytte av koblingsboks
Magnusoktober 2012
vangliJanuar 2012***09175NeiAlltid klart å få start til slutt
HaavardFebruar 2012***09362JaPå verksted, DC/DC-omformer må byttes.
ArhaFebruar 2011***09306NeiBle ok etter å ha slått av og startet på nytt.
TimeBandit  November 2011***07596NeiAlltid fått start til slutt.
eivisaNovember 2011Får aldri startet på direkten ved forvarming på batteri. Får alltid start etter å skru bilen av igjen og vente til dashboardet er mørkt før nytt forsøk på å starte
Smiling when sailingMars 2012Hatt problemet to ganger.
Ole CNovember 2011NeiGa opp etter to tre forsøk og tok traktoren. Fikk start når han kom tilbake.
LynetStarter nesten alltid på andre forsøk. Men en kald maidag i vår måtte jeg prøve minst 20 ganger.
HamarMars 20120953xNeiHar bare hatt startproblemer 2 av 30 ganger ved utilkoblet forvarming. Fikk start til slutt etter 4-5 forsøk begge gangene.
koffeld
erikfMars 2012Ja
Problemet oppstod kun en gang. Fikk aldri start. Verksted
jagarock   
2ELFebruar 2012JaPå verksted, DC/DC-omformer må byttes (to ukers ventetid på delene).
ElPingusJuli 2012NeiHar hatt startproblemer 2 ganger. Alltid fått start på andre forsøk.
gbzdocNovember 2011***07640JaOpplevd totalstartnekt ved forvarming på batteri (= verksted?). Har som regel startet på andre forsøk.
masaeMars 201209736NeiHar alltid fått start på bilen til slutt. Ved en anledning måtte jeg prøve å starte over 50 ganger før jeg klarte å få start på den.
MoruJuli 2012NeiHar hatt et par seanser tidligere i høst der jeg måtte trykke 2 ganger++ på startknappen før det ble reaksjon. Så har alt fungert perfekt fram til i går, da måtte jeg trykke to ganger
SolozMars 2012JaBilen nektet å starte etter bruk at forvarming uten å være tilkoblet strøm. Prøvde mange ganger å få liv i den. Ventet også 2-3 timer
TBoneDesember 2011JaHar hatt tidvis problemer med start etter forvarming (uten lading), men det har gått greit etter 2-3 forsøk. Inntil 6 desember. Da var det full stopp
BE
Akseln
Rio
LarsVS
EnmiraNov 2011NeiOpplevd det 5-10 ganger. Alltid fått start til slutt.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

vangli

VIN : *09175
Mottatt: ca 20. jan 2012
Solcelle: Ja
Ikke brukt veihjelp. Alltid klart å få start til slutt.
Leaf eier fra 24/1-2012

Gizmo

Kjøpstidspunkt: 20.11.12
VIN: Aner ikke (hvor sjekker jeg dette?)
Solcelle: Nei
Tilkoblet: Nei
Resultat: På verksted - skal fungere etter bytte av koblingsboks (planlegger å kjøre forvarming når jeg får bilen tilbake for å se om feilen oppstår på nytt)
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Haavard

Kjøpstidspunkt: 02.02.12
VIN: *** 09362
Solcelle: Ja
Tilkoblet: Nei
Veihjelp: Ja, ringte Nissan og Falken henta bilen.
Resultat: På verksted, DC/DC-omformer må byttes.
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Gizmo

Bra tråd Rune.

jeg skrev forresten feil:
Bilen er kjøpt i nov 2011, og måtte ha veihjelp ned til BNH
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Rio

Levert januar 2012. Solcelle. Veihjelp.

Dette problemet skyldes en feil i logikken relatert til DC/DC-konverteren. Den må skiftes.

Etter at denne blir skiftet må man fremdeles trykke to ganger på Start-knappen, men det har ikke vært ytterligere problemer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gbzdoc

VIN: ***07640
Solcelle: Ja
Kjøpt: November 2011
Kommentar: Får aldri startet på direkten ved forvarming på batteri. Får alltid start etter å skru bilen av igjen og vente til dashboardet er mørkt før nytt forsøk på å starte. Ukjent for forhandler når de ble konfrontert.

eivisa

Solcelle: Ja
Kjøpt: November 2011
Kommentar: Får aldri startet på direkten ved forvarming på batteri. Får alltid start etter å skru bilen av igjen og vente til dashboardet er mørkt før nytt forsøk på å starte. Ukjent for forhandler når de ble konfrontert.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Smiling when sailing

Har kjøpt bilen i mars i år. Den har solceller og vinterpakke. VIN nummer har ikke jeg tilgjengelig nå. Har hatt problemet to ganger en gang siste vinter og en gang noen uker tilbake, men løste seg den ene gangen ved å slå av og på flere ganger, den andre gangen ved å koble til laderen i ett minutt før nytt startforsøk. Jeg unngår å bruke forvarming uten at bilen er tilkoblet siden jeg leste om problemet siste vinter.
Blå Leaf, Tromsø

Ole C

Navn: Ole C
Kjøpt:   November 2011
VIN: ikke tilgjengelig
Solcelle:  ja
Brukt: veihjelp nei
Kommentar: etter to tre forsøk ga jeg opp , tok traktoren . når jeg kom tilbake fikk jeg start.
Ole C
Ålesund

Nissan Leaf Hvit med Solcelle
Levert 29.11.2011

Hamar

Navn: Hamar
Kjøpt:   Mars 2012
VIN: 0953x
Solcelle:  ja
Brukt: veihjelp nei
Kommentar: Har brukt forvarming uten å være tilkoblet ca 30 ganger. Har opplevd startproblem 2 ganger, men begge gangene startet bilen etter en 4 - 5 forsøk. Gul varseltrekant lyste når bilen ikke startet. Ser ut som det fungerer best når alt blir slått av, slik at ingen lamper på instrumenter eller klimakontroll lyser, og deretter venter 15 - 20 sek før nytt forsøk. Utetemperaturen var hhv 0 og -15. Ved -15 hadde jeg kjørt 2 mil. Startet forvarming fra mobilen mens jeg var inne og handlet. Batteritemperatur var 4 barer.



Rød Leaf - mars 2012
Reservert Tesla Model 3
Hamar

erikf

Bil utlevert mars 2012
Veihjelp, verksted.
Solcelle.
Problemet oppstod kun en gang, og da fikk jeg ikke start igjen, til tross for tips fra forumet her.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Ladefabrikken

Kjøpstidspunkt: 07.02.12
VIN: aner ikke Står på verksted
Solcelle: Nei
Tilkoblet: Nei
Veihjelp: Ja, ringte Nissan og Falken henta bilen.
Resultat: På verksted, DC/DC-omformer må byttes, delene kommer ikke før om to uker.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

ElPingus

Kjøpt i juli 2012 m/ solcellepanel.
Har prøvd forvarming uten å være tikoblet et par ganger og hver gang måtte jeg starte to ganger før bilen var i gang.
Kjører svart Leaf anskaffet i juli 2012

koffeld


Navn: Koffeld
Kjøpt:   april 2012
VIN: ikke tilgjengelig nå
Solcelle:  nei
Brukt veihjelp:nei
Kommentar: Trengte mellom 5 og 10 forsøk på å starte første gang jeg brukte forvarming.  Etter dette har det klart seg med konsekvent to ganger. 
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA