Hovedmeny

Bremser til 2018 model S

Startet av Vacko, lørdag 13. april 2024, klokken 20:35

« forrige - neste »

Vacko

Har fått beskjed om at jeg bør bytte alle bremseskiver og klosser. Har også problemer med parkeringsbremse(feilmelding dukker opp av og til)

Er det kun bremser av merket Brembo som gjelder eller er det innenfor å vurdere andre merker?

Noen som har erfaringer her?

Mobileum

Ut av egeninteresse: Har samme bil og årgang. Hvor langt har bilen din gått?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

BMW850

Du kan helt klart bruke andre merker som passer til Model S.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Vacko

Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. april 2024, klokken 20:58Ut av egeninteresse: Har samme bil og årgang. Hvor langt har bilen din gått?

Min har gått ca 92000. Nettopp vært på eu kontroll og ingen anmerkning på bremsene. Men har kjent at noe ikke har stemt en stund.
Tesla skulle ha ca 23000 for dette. Så tenkte jeg skulle kjøpe delene selv og få en mekanikerkompis til å gjøre jobben.

Vacko

Sitat fra: BMW850 på lørdag 13. april 2024, klokken 21:04Du kan helt klart bruke andre merker som passer til Model S.

Hvilke andre merker har du god erfaring med?

Mobileum

Da har din gått akkurat like langt som min. Var innom et bremseverksted for en måned siden som sa at det omtrent ikke var slitasje på skivene, og at klossene iallfall holdt et par år til (∾30K km.). Jeg har ganske mange mil på motorvei, og det kan vel være en årsak? Eller kjørestil?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

BMW850

Sitat fra: Vacko på lørdag 13. april 2024, klokken 21:08
Sitat fra: BMW850 på lørdag 13. april 2024, klokken 21:04Du kan helt klart bruke andre merker som passer til Model S.

Hvilke andre merker har du god erfaring med?

Etter 10 år med min P85 og 105.000km er jeg fortsatt på originale skiver og klosser. Men det er jo mange produsenter som produserer bremsedeler til Tesla så min mening er at du kan bruke det du vil.

Electric cars in Norway

BMW... :+1: utrolig at du fortsatt har de orginale. Godt gjort.
Det viser også viktigheten av å vurdere å legger noe mer penger i å kjøpe orginaldeler feks Brembo, Bosch i steden for noen billige "Kina deler", med navn som det er umulig å uttale korrekt  ;D disse billige bare ruster i stykker.

Og på sikt sparer man mye på det. Ditt eksempel viser jo dette.

Geoparden.no pleier å ha Brembo til TMS men også Bildeler no og Thansen har endel. Best å se noen YT videos først om bytte på TMS så man gjør det korrekt i egen garasje

MuskElBil

Sitat fra: Vacko på lørdag 13. april 2024, klokken 21:07
Sitat fra: Mobileum på lørdag 13. april 2024, klokken 20:58Ut av egeninteresse: Har samme bil og årgang. Hvor langt har bilen din gått?

Min har gått ca 92000. Nettopp vært på eu kontroll og ingen anmerkning på bremsene. Men har kjent at noe ikke har stemt en stund.
Tesla skulle ha ca 23000 for dette. Så tenkte jeg skulle kjøpe delene selv og få en mekanikerkompis til å gjøre jobben.

Få mekanikerkompisen din til å ta en rask kontroll av delebehov før du bestiller.
Men ja, hvis det først er kommet rust på bremseskivene innenfor slitefeltet er det bortkasta penger å skifte bare klosser. Etter litt har rusta slitt belegget på klossene ujevnt, så er det på'n igjen.
Hvis det er lenge siden sist grundige bremseservice er det mulig at trege bevegelige deler er en stor del av problemet her.

2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

RJK

Sitat fra: MuskElBil på mandag 15. april 2024, klokken 11:27
Sitat fra: Vacko på lørdag 13. april 2024, klokken 21:07

Få mekanikerkompisen din til å ta en rask kontroll av delebehov før du bestiller.
Men ja, hvis det først er kommet rust på bremseskivene innenfor slitefeltet er det bortkasta penger å skifte bare klosser. Etter litt har rusta slitt belegget på klossene ujevnt, så er det på'n igjen.
Hvis det er lenge siden sist grundige bremseservice er det mulig at trege bevegelige deler er en stor del av problemet her.

Flere som anbefaler å legge skivene på dreiebenk og slipe de med egnet middel. Så lenge man bare må ta ytre del og ikke slipe langt inn, burde det være grei skuring, og man får slipt de jevnt ned. Finnes YT-videoer på det og.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MuskElBil

Absolutt mulig det. Bruker en lignende metode selv hvis jeg ser antydninger til rust.
Men, prøver definitivt å slipe jevnt hele bredden på skiva.
Så slipes klossene bittelitt grovt pussepapir på plan overflate, f.eks glass eller maskinert stålplate.
Hvis kontaktflatene mellom skive og kloss ikke har fullstendig berøring kommer rusta fort tilbake.
Den litt mer "proffe" metoden som ble brukt før i tiden er bremseskivedreier som monteres på bilen ved dreiing. Da fjernes også evt kast i skivene.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

BMW850

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. april 2024, klokken 06:26BMW... :+1: utrolig at du fortsatt har de orginale. Godt gjort.
Det viser også viktigheten av å vurdere å legger noe mer penger i å kjøpe orginaldeler feks Brembo, Bosch i steden for noen billige "Kina deler", med navn som det er umulig å uttale korrekt  ;D disse billige bare ruster i stykker.

Og på sikt sparer man mye på det. Ditt eksempel viser jo dette.

Geoparden.no pleier å ha Brembo til TMS men også Bildeler no og Thansen har endel. Best å se noen YT videos først om bytte på TMS så man gjør det korrekt i egen garasje

Utfører bremsevedlikehold (rengjøring/smøring) en gang i året da. Hjelper nok det😏

Electric cars in Norway

Sitat fra: BMW850 på mandag 15. april 2024, klokken 21:23Utfører bremsevedlikehold (rengjøring/smøring) en gang i året da. Hjelper nok det😏
Smart :+1:

oggy007

Følger denne! Jeg har sjekket litt på skruvat, autodock og bildeler. Prisene på skiver/klosser foran og bak pluss parkbrems ligger på rundt 5500-6000 virker det som.

Til info så er min sene 2018 modell gått straks 140.000km!!!

Var og skulle smøre bremser på Tesla idag, og bytte dekk. De mente dem bak MÅ taes, og dem foran også var veldig slitt og klare for å byttes. Høres jo litt ut som det er noe de anbefaler en del nå? Tjene penger kanskje? Jeg overhørte noen som satt og ventet her også at de anbefalte og bytte bremser. Utrolig vanskelig å si nei for dem som ikke har peiling når de får beskjed om at de bør byttes, og de tar jo en ganske heftig pris iforhold til andre verksteder..
En kan jo egentlig ikke klage på 22.000 kronene Tesla skal ha for delene og jobben, men uansett litt for heftig pris for meg når det fins bedre alternativer og billigere verksted.

Uansett kommer jeg til og bestille delene selv, og gjøre det sammen med en kamerat.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Electric cars in Norway

Sitat fra: oggy007 på fredag 03. mai 2024, klokken 15:32Følger denne! Jeg har sjekket litt på skruvat, autodock og bildeler. Prisene på skiver/klosser foran og bak pluss parkbrems ligger på rundt 5500-6000 virker det som.

Ville sjekka litt på geparden også var jeg deg. De er billige&hyggelige der også  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA