Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

580 vs 614 modellene

Startet av Stressla, søndag 07. april 2024, klokken 16:41

« forrige - neste »

Stressla

Hei! Jeg har prøvd nå og lest meg opp på alt dette med batteristyret, LG, panasonic, 614km rekkevidden vs 580 osv MEN blir ikke klok på hva man «skal se etter» ved kjøp av en brukt mod 3 LR.

Jeg er som sagt på utkikk etter en brukt mod 3 lr, fra 2021 og utover i prisklassen opp til max 400k.

Når kom varme i ratt? Hvilken batteripakke bør jeg se etter? 580 eller 614 versonen eller noe med 567km osv? Er jo kommet så mange versoner i 2021 og utover at jeg blir gal!

Kina versonen eller freemont?

Skjedde det noe flere oppdateringer i 2022 modellene som jeg bør «få med» kontra 2021?

Trenger virkelig litt «samlet» oppdatering med tips og hva jeg må se etter her.. har nå en MYP 2023 mod,, så ønsker gjerne å få med både tilhengerfeste, bedre støyisolert, «det beste batteriet» rattvarme osv, de beste «fjærene» hvis det var noe oppdateringer i demperne osv!

Håper noen har litt tips å komme med☺️☺️

Syklist

614 WLTP kom med Panasonic 82kwh batteri som kom først i 21 modell Performance produsert sent i 2020 og senere i LR fra Freemont. 580 WLTP har enten Panasonic eller LG 75kwh batteri.

Vil du ha 82-batteriet, se etter typekode/EU-variant "E3LD" i registreringsdata fra vegvesenet.

Du finner en rekke detaljer om endringshistorikk på det tyske forumet: https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen/100784

Min LR er bygget i Freemont i 2021, har 82kw batteriet og fikk rattvarme med software oppdatering. Vil tro at alle biler produsert etter mars 2021 har dette. (LR Model 3 fra Kina kom vel først i juli 2021 til Norge, og alle har nok rattvarme.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

jlan

Jeg har også en 82kW fra Freemont. Hvis du ønsker en amerikansk bil så er dette det beste alternativet. De ble levert våren 2021, Varmepumpe, doble viduer foran mm. Det er også tilstrekkelig med "panel gaps" til at ingen vil tro at du kjører en kinabil  :) . Litt småfeil:
- Baklukeåpner har bare drift på venstre side, og er for svak. Har røket 2 ganger, Siste gang låste bakluken seg helt åpen.
- Lading har delvis feilet to ganger, et kontrollkort måtte byttes. Kunne fortsatt lade på superlader.
- 4G kortet røk, men kunne fortsatt få internettforbindelse med wifi fra mobiltelefon.
- En dørpakning måtte byttes, da vann ikke drenerte ut skikkelig når vinduene gikk ned i vinterstilling (tok tre verkstedbesøk, da det var sommertemperatur og alt OK i Teslas vaskerom).

Ellers en bra bil med veldig god rekkevidde. Jeg kommer til å ha den lenge.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

Jeg kjøpte en 580 modell som man visst kaller det nå ny. Fikk med LG batteriet, som jeg var veldig fornøyd med. Superlader lite, og LG batteriet har godt med regen i kulden.
Det ble og levert en del panasonic 82kWh versjon som er cappet i toppen, slik at du i teorien får samme rekkevidde som 580.

Minuset med den jeg hadde som jeg fikk i desember var at det ikke var rattvarme, og ikke de nye frontlyktene som det nå rulles ut matrix lys til!

Tror ikke det har så mye å si hvilke av disse du velger. Panasonic batteriet lader litt raskere, og har litt bedre aks(?). LG hadde bedre regen på kulden.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Syklist

Nye frontlykter kom vel også med produksjon fra februar 2021 eller noe slikt, og er etter min mening viktigere enn hvilken batteritype bilen har.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kim- på torsdag 11. april 2024, klokken 21:16Tror ikke det har så mye å si hvilke av disse du velger..
Det er det jeg hører også. Begge er gode :+1:

Hideyowife

Med ditt budsjett ville jeg funnet bil med Matrix lampene. Det er viktigere enn batterivarianten du ender opp med  :) Vår 2021 M3 er september bil og har alle facelift detaljene som kom i 2021. Det er biler levert tidligere på året som har eldre dørtrekk, men fått ladeplater i senter (som eksempel).
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

JPM

Som flere sier, har det lite å si hvilken modell du velger. Jeg har eid begge, og de er hipp som happ.
Det er faceliften som er det store skillet her, ikke nødvendigvis batteritypen.
Kinabilen jeg eide, var veldig tight, og merkbart bedre skrudd sammen. Mer knirk og knak i bilen bygd i freemont.
Utover det, lite forskjeller. Som flere sier, finn en som kan få matrix i frontlysene.

Sorte detaljer kjennetegner faceliften rent utseendemessig. Ladeplate, doble glass, motor på bakluka etc er fine perks. 

ToWalkOrDrive

Virker som at Stressla har "left the building", men angående fjøring så var det vel modellen som kom i slutten av 2023 som hadde det største løftet, ja.

https://bil24.no/test-av-nye-tesla-model-3-long-range

Med oppgraderte Tesla Model 3 har man virkelig gitt bilen et løft den fortjener, nå er problematikk med stiv fjæring og støyete kupé historie, uten at det har gått på bekostning av sportslig kjøreglede.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Jeg har 614, men mener den viste 580 km ved 100% når den var ny. Uansett så har vi vært oppe i 600 km rekkevidde om sommeren uten takstativ.

OlaM

Sitat fra: filtvet på tirsdag 23. april 2024, klokken 19:45Jeg har 614, men mener den viste 580 km ved 100% når den var ny.

614 i markedsføringen er WLTP, mens 580 på skjermen er EPA. Eller 560-noe er det vel.
'21 3LR

Expat

576 km noterte jeg på min 614-modell da den var et par uker gammel i juni 2021. Nå, like etter påske maksa den ut på 554 km.

Jeg er litt nysgjerrig på hva det skulle bety i forhold til degenerering av batteriet, for SoH i servicemenyen antyder nesten dobbelt så mye degenerering i prosent.

OlaM

Sitat fra: Expat på onsdag 24. april 2024, klokken 11:17576 km noterte jeg på min 614-modell da den var et par uker gammel i juni 2021. Nå, like etter påske maksa den ut på 554 km.

Jeg er litt nysgjerrig på hva det skulle bety i forhold til degenerering av batteriet, for SoH i servicemenyen antyder nesten dobbelt så mye degenerering i prosent.

De har jo endret på både effektivitet (tror jeg?) og beregning av rekkevidde siden den var ny, så alle variablene er i bevegelse.
'21 3LR

Expat

Sitat fra: OlaM på onsdag 24. april 2024, klokken 12:02De har jo endret på både effektivitet (tror jeg?) og beregning av rekkevidde siden den var ny, så alle variablene er i bevegelse.

Det var jeg ikke klar over. Jeg trodde den endringa kom før 2021. Degenereringen er i hvertfall knapt merkbar. Om noe er det nå kanskje litt mer spennende å kjøre 4 timer uten lading på motorvei når bilen beregner ankomst ned mot <5%.   

ToWalkOrDrive

I tillegg må en og tenke på at WLTP-tallene Tesla oppgir er for 19" hjul, mens bilen leveres ut standard med 18". Beregnet rekkevidde i dag med 18" er 678km.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA