Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ID.4 med høy kilometerstand?

Startet av p10, søndag 07. april 2024, klokken 08:52

« forrige - neste »

vinterdekk

ADAC følger en ID.3, her er 100.000km rapport.

https://www-adac-de.translate.goog/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/vw-id3-dauertest/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=wapp

Batteriet holder seg bra.

Det nevnes noe om defekt drivaksel, men det kan vel være Google Translate som ikke er helt presis i oversettelsen?

SitatVed rundt 55 000 kilometer hørtes en klikkelyd bak til høyre ved bytte av last under skifting, noe som ble tilskrevet en defekt drivaksel . Problemet er ikke ukjent hos VW. Drivakselen ble reparert av en VW-forhandler under garanti. Det var imidlertid nødvendig med to reparasjonsforsøk. Etter at det var stille lenge, kom klikklyden tilbake kort tid før de 100.000 kilometerne.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

igniztion

Drivaksel har også vært et problem for noen - det stemmer overens med klikkelyd fra bakparten på bilen. Om jeg husker rett, er det i hovedsak de tidlige ID.3 dette gjaldt. Kan ikke huske å ha sett noe om det på ID.4
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vinterdekk

#17
Her en som har kjørt (over) 100.000 miles (161.000 km) med sin ID.4. Litt rambling, men relevant til tråden ift. hva som slites på godt brukte ID.4. Han er innimellom på Reddit å legger ut oppdateringer har jeg sett, bilen er ennå i daglig bruk etter at opptaket fant sted.

Del 1

https://youtu.be/jR3ju7aRk3U

Del 2

https://youtu.be/w5EbTifTm9M

150.000 miles: https://www.reddit.com/r/VWiD4Owners/s/ds1wMiaNCr
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

#18
Sitat fra: TJV på søndag 07. april 2024, klokken 13:48...
Hovedbatteriet er bygget opp i moduler (16stk?) og kan byttes én og én såvidt jeg har forstått. Det taler for mindre kostbare reparasjoner selv om tusenlappene får vinger.
...
Det ser ut som at der 12 moduler i det store batteriet. https://www.batterydesign.net/volkswagen-meb-battery-pack-id-family/

Litt kontrast til Tesla Cybertruck med fire moduler og strukturell "cell to pack". Tesla bruker skum slik at alt er «limt fast». Da byttes nok heller hele batteripakken om noe er galt.


https://youtu.be/ipe5A4ZN3Gc

Jeg tror óg at dagens VW ID.4 kan bli billigere å reparere utenom garantitiden når batterikassen kan åpnes og man kan bytte dårlige moduler med gode og brukte moduler.

Men hører gjerne på hva andre tenker om dette da jeg vet for lite om temaet.  :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

#19
SitatJeg tror óg at dagens VW ID.4 kan bli billigere å reparere utenom garantitiden når batterikassen kan åpnes og man kan bytte dårlige moduler med gode og brukte moduler.
vinter... :+1: tror du har helt rett 

Og andre komponenter / forhold som feks DU issues vil være lettere å håndtere pga høyt salgsvolum og høggere vil ha brukte DU osv liggende

hELgenen

#20
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. april 2024, klokken 06:48
SitatJeg tror óg at dagens VW ID.4 kan bli billigere å reparere utenom garantitiden når batterikassen kan åpnes og man kan bytte dårlige moduler med gode og brukte moduler.
vinter... :+1: tror du har helt rett

Og andre komponenter / forhold som feks DU issues vil være lettere å håndtere pga høyt salgsvolum og høggere vil ha brukte DU osv liggende

Dette er en av flere forskjeller mellom Tesla og VW mhp å bygge elbiler. Tesla sin metode er å forenkle og effektivisere produksjonen,da gjerne på bekostning av mulig reparasjon. Tesla bruker f.eks også mye hardplast og klikkfester istedenfor skruer/muttere . Det er billigere og gjør bilene lettere,men også vanskeligere å reparere. Se f.eks denne

https://m.youtube.com/watch?feature=shared&v=oRRDEVpCHPI



Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. april 2024, klokken 07:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. april 2024, klokken 06:48
SitatJeg tror óg at dagens VW ID.4 kan bli billigere å reparere utenom garantitiden når batterikassen kan åpnes og man kan bytte dårlige moduler med gode og brukte moduler.
vinter... :+1: tror du har helt rett

Og andre komponenter / forhold som feks DU issues vil være lettere å håndtere pga høyt salgsvolum og høggere vil ha brukte DU osv liggende

Dette er en av flere forskjeller mellom Tesla og VW mhp å bygge elbiler. Tesla sin metode er å forenkle og effektivisere produksjonen,da gjerne på bekostning av mulig reparasjon. Tesla bruker f.eks også mye hardplast og klikkfester istedenfor skruer/muttere . Det er billigere og gjør bilene lettere,men også vanskeligere å reparere. Se f.eks denne

https://m.youtube.com/watch?feature=shared&v=oRRDEVpCHPI



Godt poeng👍

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA