Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ID.4 med høy kilometerstand?

Startet av p10, søndag 07. april 2024, klokken 08:52

« forrige - neste »

p10

Om man ikke har motforestillinger mot å kjøpe en bil med høy kilometerstand kan man må skaffe seg en ID.4 til under 300 000 kroner.

Mitt spørsmål til dere som eier slike biler er; Hvordan er kvaliteten på disse bilene? Føles de solide nok til at man tør å eie dem selv med høy kilometerstand? Eller har dere vært plaget med ting som fort blir dyrt når garantitiden er ute?

Electric cars in Norway

Sitat fra: p10 på søndag 07. april 2024, klokken 08:52Om man ikke har motforestillinger mot å kjøpe en bil med høy kilometerstand kan man må skaffe seg en ID.4 til under 300 000 kroner.

Mitt spørsmål til dere som eier slike biler er; Hvordan er kvaliteten på disse bilene? Føles de solide nok til at man tør å eie dem selv med høy kilometerstand? Eller har dere vært plaget med ting som fort blir dyrt når garantitiden er ute?
ID.4 er en kongebil :+1:  her er hva jeg tenker:

Først av alt les hva som står på de andre gode strengene her inne på forumet. Denne feks https://elbilforum.no/index.php?topic=65088.0 og gjør deg opp en mening etter dette. Her inne får du bileeiere sine meninger og de vet best hvor skoen trykker. Ikke tro blindt på hva en bilselger i butikken sier til deg, han skal jo bare få solgt den bilen, han vil trolig derfor ikke si noe negativt om bilen du skal kjøpe. Det samme gjelder ved privat bilkjøp.

Les også hva eierne skriver inne på FB:

ID.4
https://www.facebook.com/groups/386554669006253

og her på ID.4 / ID.5
https://www.facebook.com/groups/652243735730850

Kjør på - sier jeg - såfremt du ellers har sjekket bilen godt og at du har fått solide avslag sammenlignet med andre tilbud. Det er så få komponenter i moderne elbiler sammenlignet med fossil biler typ diesel&bensin (som jo ryker hele tiden) at jeg ville ikke vært skeptisk til å kjøpe noe som hadde rulla langt såfremt alt av service og garantier (husk norsk bil da) stemmer.
Det er jo lang VW garanti på batteripakka.
Men det er bare min mening og ta det derfor for det det er verdt.

Husk å tegne utvidet bilforsikring som dekker de viktigste komponentene i årene fremover for det er syykt dyrt å bytte enkelte elbil komponenter, og da mener jeg syyyykt dyrt! DU (elmotor) kan fort koste over 50 tusen hvis ikke merkeforhandler tar regninga og skyver alt over deg som bilkunden.

Det er et godt tips å la et av de gode uavhengige elbil verkstedene få sett over bilen FØR du kjøper den. Ja det koster sikkert noen få tusen å ta en slik sjekk men det er verdt det, tro meg på det. Gå inn på noen av disse norske nettstedene
der du kan lese mer om disse sakene der kunder har gått på en smell fordi det ikke gjør godt nok forarbeid - broom, motor osv

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. april 2024, klokken 09:04Det er jo lang VW garanti på batteripakka.

Garanti er jo ikke uendelig, 8 år/160k og her snakker vi jo om disse bilene hvor garantien går mot slutten hvis den ikke er utgått.
Av 9 ID.4 på finn under til 300k så har 3 fra 155k og lenger km.

Jeg er litt i samme situasjon selv, hvordan jeg skal forhold meg til dette eller legge litt mer i en bil. Er disse bilene egentlig fornuftig priset? Et par utfordringer her er jo hva som skjer senere etterhvert som rekkevidden raser og batteriet til slutt er ferdig. Pr. nå så savner jeg en returordning utover vanlig vrakpant for at dette skal være interessant. Rimelig dritt å sitte igjen med en bil du bare får vrakpant for.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på søndag 07. april 2024, klokken 09:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. april 2024, klokken 09:04Det er jo lang VW garanti på batteripakka.

Garanti er jo ikke uendelig, 8 år/160k og her snakker vi jo om disse bilene hvor garantien går mot slutten hvis den ikke er utgått.
Av 9 ID.4 på finn under til 300k så har 3 fra 155k og lenger km.

Jeg er litt i samme situasjon selv, hvordan jeg skal forhold meg til dette eller legge litt mer i en bil. Er disse bilene egentlig fornuftig priset? Et par utfordringer her er jo hva som skjer senere etterhvert som rekkevidden raser og batteriet til slutt er ferdig. Pr. nå så savner jeg en returordning utover vanlig vrakpant for at dette skal være interessant. Rimelig dritt å sitte igjen med en bil du bare får vrakpant for.

Ja du  stille gode spm og det er jo ingen fasit svar her. Dt blir litt som at noen liker datera mens andre liker moren ;D  for å si det på den måten med litt humor

Har selv kjørt elbiler som har gått over 150 tusen km og de har vært "faste i fisken" for å si det på den måten. Og jeg har kjørt stort sett alt av elbilmerker som ruller rundt på veiene her i Norge (med noen unntak) - men er jo ingen ekspert av den grunn heller

Men ikke glem at en elbil er tross alt bare en bil med batteri som sandwich i midten og færre komponenter. Alt av bremser forstilling/bakstilling er ganske så likt som på en tilsvarende diesel eller bensin bil - tenk feks en Passat (veldig grovt tenkt/sett altså).

Så oppsummert = det er ikke enkelt og hvis du er usikker så ikke kjøp billig for å seinere måtte betale for de store utgiftene selv.
Men kan du mye om bil og liker å ta sjanser så kjør på.

Det er med bil som med alt mulig annet. Bilen er verdt det du kjøper den for, markedet har alltid rett og hadde den bilen du ser på kanskje på Finn.no - vært et kjøp "som er for godt til å være sant" - så hadde den vært solgt allerede FØR du så finn - annonsen  ;D  for å si det på den måten.

Helt til slutt så kan jeg anbefale Bjørn sine YT videos, han kan elbil https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A se spes de om ID.4 men også andre videos der han vurderer å kjøpe brukte elbiler

daktari

Generelt virker som om det er lite trøbbel med MEB-serien.
Spesielt motor/kasse virker slitesterke. Lite lakk-problemer.

Kjente utfordringer:
-noen stag foran på enkelte biler blir slitt og klunker
-enkelte opplever at en eller flere batterimoduler må byttes, men bilen er allikevel kjørbar (obs batteriene kan byttes)
-knirking fra glasstak, smøres opp bare
-noen sw-bugs, men gir ikke driftsstans
-noen uheldige har fått driftsstans ved OTA oppdatering av sw.

Som alle biler nå om dagen er det dyre komponenter, så lurt å ha en god forsikring som også dekker komponenter som svikter.

PS, eneste store elbilen som har vært på veien i 10 år er Model S. De siste årene har vi sett stadig flere som får batterisvikt eller vannlekkasje i batteriet etc. Det er for tidlig å vite hvordan dette vil gå med MEB-bilene, etter bare 4 år på veien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Tror det taler litt for ID.4 at det er solgt så mange MEB biler på verdensbasis, så de er godt utprøvd til å være førstegenerasjon. Det er solgt 6-7000 flere ID.4 enn Model S i Norge selv om ID.4 kom på markedet først i 20/21.

Ser man på Munro sine videoer der de plukker fra hverandre ID.4 og andre biler, så påpekes det som en svakhet at Volkswagen bruker mye festeskruer og henter veldig mye fra delekatalogen. Det påvirker designvalg å gjenbruke deler og ID.4 er en av de tyngre elbilene.

Som eier av en ID.4 er jeg også spent på hva det vil si å ha kjøpt en førstegenerasjonsbil på sikt.

Noe i meg sier at første generasjon ID.4 er laget for å kunne plukkes fra hverandre (av Volkswagens ingeniører) og det kan muligens være positivt når noe må fikses utenfor garantitiden. Om dette stemmer eller ikke skal jeg ikke banne på.

Senere Volkswagen biler vil sikkert produseres med større fokus på kostnad og høyere volum enn dagens MEB biler.

Bilen min har ikke vært plaget med kostbare garantireparasjoner men noen turer til forhandler har det blitt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

TJV

I tillegg til info i innleggene over bør du sjekke litt om hjulstilling bak på bilen du vurderer å kjøpe. Helst få fullstendig historikk på bilen. Har den ikke vært en "mandagsbil", så ser jeg ikke så veldig store hinder for å kjøpe en id.4 med høy km og delvis utenfor garanti.
Noen bileiere har vært veldig uheldig å må bytte bakhjul opptil flere ganger. Tror faktisk jeg ikke ville vurdert å kjøpe en slik bil med sånn hjulstilling siden noen biler har vært utbedret flere ganger og tydeligvis ikke friskmeldt fremdeles. Du kan bare glemme at Møller tar noe goodwill etter garanti. Det er ikke Toyota goodwill hos Møller dessverre.
Hovedbatteriet er bygget opp i moduler (16stk?) og kan byttes én og én såvidt jeg har forstått. Det taler for mindre kostbare reparasjoner selv om tusenlappene får vinger.
På en bil som har rullet 150-200k km bør du uansett ligge til side noen kr hver måned. Lykke til, det kan gjerne bli et godt og økonomisk valg du tar. Det vil bare tiden vise dessverre.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

lars667

Kan det være en idé å høre litt med et av de dedikerte elbilverkstedene som har dukket opp de siste årene, som både skifter og reparerer batterier/ombordladere/invertere og hvanå? De bør kunne si deg noe om kostnadsnivå og vanlige feil hvis du f. eks. får batterifeil (det er vel ytterst sjelden at hele batteriet er gåent, det er stort sett elektroniske komponenter i batteriet eller enkeltceller, kanskje spesielt på batteri uten aktiv kjølign).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

Sitat fra: lars667 på søndag 07. april 2024, klokken 16:32Kan det være en idé å høre litt med et av de dedikerte elbilverkstedene som har dukket opp de siste årene, som både skifter og reparerer batterier/ombordladere/invertere og hvanå?

Smart tenkt. Elbilmek vest for Oslo https://elbilmek.no/ eller en Mekonomen verksted eller Meca verksted er de jeg kommer på. Bosch i Oslo er vel borte? Her er Oslo listen fra google https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=dcc2d800e57ab626&sca_upv=1&q=Elbil+verksted+Oslo&sa=X&ved=2ahUKEwinwYW2vLCFAxUJQFUIHeQVC3oQ1QJ6BAg1EAE&biw=1440&bih=721&dpr=1

igniztion

Etter å ha eid ID.4 siden mars 2021, hadde jeg vært litt skeptisk til en ID.4 uten garanti. Har ikke hatt noen kritiske eller dyre garantireparasjoner, men mye småtteri som totalt sett hadde gjort at det hadde blitt veldig dyrt bilhold.

Nå skal det vel også sies at det aller meste av dette er kosmetiske eller praktiske ting man fint kunne oversett.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Electric cars in Norway

Sitat fra: igniztion på mandag 08. april 2024, klokken 10:56Etter å ha eid ID.4 siden mars 2021, hadde jeg vært litt skeptisk til en ID.4 uten garanti. Har ikke hatt noen kritiske eller dyre garantireparasjoner, men mye småtteri som totalt sett hadde gjort at det hadde blitt veldig dyrt bilhold.

Nå skal det vel også sies at det aller meste av dette er kosmetiske eller praktiske ting man fint kunne oversett.
ignizion :+1: Fint at du informerer her inne om slikt så potensielle kjøpere vet om dette og kan ta med slikt i sin vurdering dersom de kjøper

daktari

Når ba
Sitat fra: igniztion på mandag 08. april 2024, klokken 10:56Etter å ha eid ID.4 siden mars 2021, hadde jeg vært litt skeptisk til en ID.4 uten garanti. Har ikke hatt noen kritiske eller dyre garantireparasjoner, men mye småtteri som totalt sett hadde gjort at det hadde blitt veldig dyrt bilhold.

Når barnesykdommer er løst så er jo bilen stort sett feilfri en god stund til slitedeler må byttes. Så jeg ser ikke problemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Her er en tilstandsrapport på en 77K. km ID.4 som framstår noe hardt brukt med tanke på at det er utestående arbeid på den.

https://auksjonen.no/auksjon/2021_Volkswagen_ID4_PRO_1ST_NORSK_NYBILGARANTI_HENGERFESTE_ADAPTIV_CRUISE_RATTVARME_RYGGEKAMERA/378001

SitatMerk: NAF har notert: 86.21 Små lakkblærer: Bakluke - Møller Bil Skadesenter Vestfold har godkjent utbedring av dette på garanti: "Lakkskade bakluke er nå avklart som en garantisak." Kjøper vil derfor kunne levere bilen til et Møller Skadesenter for utbedring på garanti.

Testresultater

Ref.Id Repareres Resultat Beskrivelse
 45.12 Instrumenter Ryggekamera virker ikke
 50.5 Varmeapparat / klimaanlegg
 (AC)
 Svak kjølevirkning
 51.11 Vindusvisker, spyler
 (foran/bak)
 Skade på spylerbeholder
 67.23 Ekstra hjulsett Vesentlig ripe(r) inn til grunnmaterialet på
 felg:
 1 felg
 88.1 Underside Skadet/løs innerskjerm: Venstre foran
 88.2 Skadet/løst plastdeksel: Venstre foran, Midten foran
 90.1 Tilhengerfeste Elektrisk nedfelling av hengerfeste virker ikke
 Ref.Id Opplysning Resultat Beskrivelse
 4.12 Service/ Dokum. Bilen har digital servicebok, denne er ikke
 kontrollert av NAF
 5.12 Bremsebelegg Tromler bak ikke demontert, bremsebelegg
 ikke kontrollert
 17.28 Lys Skadet lykt: Venstre baklys
 23.7 Full systemskann Diagnoseavlesing ligger i testrapport
 59.7 Tilhengerkontakt * ikke testet da elektrisk sving på kula ikke
 virker.
 66.10 Felg Ripe/slitasje på felg Høyre foran
 67.27 Ekstra hjulsett Ripe/slitasje 3 felger
 86.18 Lakk / karosseri utvendig Småbulker: Venstre bakdør
 86.19 Bulk(er) Støtfanger foran
 86.20 Steinsprut: Panser, Tak, Støtfanger
 foran
 86.21 Små lakkblærer: Bakluke

Servicehistorikk
 Serviceintervallanviser fra fabrikk 2 år (fast) uten km elbil
 Bilen har elektronisk servicedokumentasjon (Se vedlegg i annonsen)
 Dato - Km. stand
 28.04.2023 - 53.986

Testforhold
 Maks hastighet ved prøvekjøring 60 km/t
 Utetemperatur ved prøvekjøring -2 °C
 Føreforhold ved prøvekjøring Glatt;Vått
 Er bilen skitten eller nediset: Nei
 Frist for neste EU kontroll 29.04.2025

Ut fra bildene å dømme så har de fått bilde fra ryggekamera og det er utfelt hengerfeste. Så det kan jo være problemer med disse men det framstår altså ikke slik når man ser bildene for seg selv.

Svak kjølevirkning på AC ville vært interessant å høre mer om.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

igniztion

Det har vært en del tilfeller med svak kjølevirkning fra AC på ID.4. En god del fikk bil med for lite gass fra fabrikk, men det har også vært noen som har hatt lekkasjer i systemet som må utbedres - på garanti selvsagt.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

igniztion

Sitat fra: daktari på mandag 08. april 2024, klokken 21:07Når barnesykdommer er løst så er jo bilen stort sett feilfri en god stund til slitedeler må byttes. Så jeg ser ikke problemet.

Det er i alle fall viktig å sjekke historikken for å bekrefte at alle kjente feil er utbedret mens bilen var under garanti.

En (u)fullstendig liste jeg ville sjekket:
- dørhåndtak
- lysstripen bak (buler, lakkskade på bakluke pga. dette)
- krakellering i baklyktene
- hjulstilling
- stag/lenkearmer foran
- lys/logo fra speil
- ev. panoramatak og knirking
- kast i bremseskiver
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA