Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rengjøring og smøring av bremsekaliper

Startet av TerjeFjern, fredag 05. april 2024, klokken 20:51

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei. Neste uke har jeg bestilt rengjøring og smøring av bremsekaliper, via Tesla-appen, til 1990 kr, der de skal ha 500 kr for å ta hjulene av og på.

Føles jo litt meningsløst at sommerhjulene ble satt på i dekkhotell tidligere denne uka. Nå må jeg dermed betale for to runder med dekk av og på i løpet av en uke.

Så spørsmålet er: Finnes det dekkhotell (Stavanger-regionen) som kan ta seg av bremseservice, slik at man i framtiden slipper å betale for en ekstra runde dekkskifte-betaling?

Daniel_0007

Sitat fra: TerjeFjern på fredag 05. april 2024, klokken 20:51Hei. Neste uke har jeg bestilt rengjøring og smøring av bremsekaliper, via Tesla-appen, til 1990 kr, der de skal ha 500 kr for å ta hjulene av og på.

Føles jo litt meningsløst at sommerhjulene ble satt på i dekkhotell tidligere denne uka. Nå må jeg dermed betale for to runder med dekk av og på i løpet av en uke.

Så spørsmålet er: Finnes det dekkhotell (Stavanger-regionen) som kan ta seg av bremseservice, slik at man i framtiden slipper å betale for en ekstra runde dekkskifte-betaling?

Vianor har bremsesevice og, ta å hør med dem.
Model 3 2019 LR Rwd

Lucifer-

Av og på med dekk var i estimatet sist gang jeg hadde bremseservice, men de tok ikke betalt for det til slutt. Endte opp med 1990,-.

Bare sånn til info.

Stjerneglis

Betalte 1989,- senest i går. Bestilte via appen kl 21 kvelden før og fikk time hos Tesla Skui kl 8 dagen etter. Imponerende effektivt og sømløst opplegg  :+1:
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

TB

Litt pussig om det er tillegg for å ta hjul av og på? Vanskelig å levere bilen inn uten hjul?

Forstår de tar betalt om sommerhjul ligger i bilen og de bytter over i løpet av servicen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lucaria

Hva er det man trenger av antall og størrelse på verktøy for å smøre bremser på MYP? Mener jeg testet med de jeg hade fra xc60 og de passet ikke så jeg sløyfet det sist men har lyst å ordne det iår.

Handyman

Sitat fra: Lucaria på søndag 07. april 2024, klokken 16:01Hva er det man trenger av antall og størrelse på verktøy for å smøre bremser på MYP? Mener jeg testet med de jeg hade fra xc60 og de passet ikke så jeg sløyfet det sist men har lyst å ordne det iår.
Her er hele prosessen for MYP grundig forklart helt ned til minste detalj:
https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-560908FA-972B-4ADC-9C29-DECF8D78D375.html
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TerjeFjern

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 06. april 2024, klokken 00:49
Sitat fra: TerjeFjern på fredag 05. april 2024, klokken 20:51Hei. Neste uke har jeg bestilt rengjøring og smøring av bremsekaliper, via Tesla-appen, til 1990 kr, der de skal ha 500 kr for å ta hjulene av og på.

Vianor har bremsesevice og, ta å hør med dem.

Takk, da bytter jeg til Vianor når jeg setter på vinterdekkene i november.

Og til dere andre som nevner prisen: 1990 kr var inkludert hjul av og på, som var spesifisert på regningen til 500 kr.

Lucaria

Sitat fra: Handyman på søndag 07. april 2024, klokken 18:06
Sitat fra: Lucaria på søndag 07. april 2024, klokken 16:01Hva er det man trenger av antall og størrelse på verktøy for å smøre bremser på MYP? Mener jeg testet med de jeg hade fra xc60 og de passet ikke så jeg sløyfet det sist men har lyst å ordne det iår.
https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-560908FA-972B-4ADC-9C29-DECF8D78D375.html

Jeg klarer ikke se at den beskriver hvilken størrelse på bits man trenger.

Idiot

Sitat fra: Lucaria på mandag 08. april 2024, klokken 21:32Jeg klarer ikke se at den beskriver hvilken størrelse på bits man trenger.

Jeg går ikke løs på bil uten Bahco pipesett. Eller noe ræl fra Biltema om du er gjerrig og elsker plunder.
Ett 1/2"+1/4" pipesett kommer du langt med. Da har du gjerne det største og det minste.
Greit at det også er med fastnøkler til det som sitter ekstra godt.
Det minste og mest fleksible jeg har er 3/8".

Bahco pipesett

Handyman

Sitat fra: Lucaria på mandag 08. april 2024, klokken 21:32
Husker ikke dimensjonene.
Det er dog verdt å merke seg på bilde 12 at du trenger Torx-PIPE i riktig størrelse, men man kan ofte bruke ringen på en fastnøkkel. Man må også ha Umbraco-bits av god kvalitet til skralle (bilde 27 og 28).

kaistian

Sitat fra: Lucaria på mandag 08. april 2024, klokken 21:32

Det står på "øverste side" under Torque Specifications - Brakes
https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-7A5EB3BC-E7A3-4EB1-9243-8CE50333824F.html

Ingeniøren

Rart ingen har nevnt at du, etter mitt syn, må ha egnet momentnøkkel. Bolter i bremser skal ikke løsne eller overtrekkes så de kan ryke, så med mindre du har det i finga, bruk momentnøkkel !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Handyman

Moment er jo beskrevet i manualen det er henvist til. Om man da trenger momentnøkkel eller stoler på sin innebygde momentsensor, må hver enkelt vurdere ;-)
Sykehusene kommer ikke til å bli overfylt med skadede personer på grunn av bremsebolter som har løsnet eller røket ;-)

ToWalkOrDrive

Jeg tok en slags 3-års-service med
- rengjøring og smøring av bremsekalippere,
- skifte kupèfilter og
- skifte HEPA-filter.

Estimat før jeg leverte inn bilen: ca 4500
Faktisk pris etter utført arbeid:  ca 3680
(inkl deler og alt)

De fakturerte altså for mindre arbeidstid enn estimert. Sikkert fordi jeg bestilte mer enn en ting, og at de dermed brukte mindre tid per ting enn estimert, i tillegg til dyktige og raske og ærlige mekanikere/funksjonærer.

Kjørt over 70.000 km, og eneste jeg har betalt på den tiden er 3680 i service. Wow. Kult.
Aldri opplevd å få regning fra bilverksted som er mindre enn estimatet før  :D
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA