Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvislelyd i Think

Startet av Griffel, torsdag 14. februar 2008, klokken 15:07

« forrige - neste »

Griffel

USA tillater høy grad av personlig frihet, derfor finnes det «over der» en sann flora av elektriske doninger som vi ikke får se her i landet, eller rettere ikke får lov å bruke fordi vi kan skade oss selv eller andre.

Her er en:
Dette er kanskje den kuleste, og kanskje tilogmed så brukbar at den blir lovlig en Segway:

Dette er ingen nyhet, men jeg kom på at jeg ikke hadde lest om Segway i forumet og siden vi har et avsnitt om andre doninger så mangler absolutt denne som er adskillig mer enn et leketøy.

http://www.segway.com/

Gyro-stabilisert-doning, det finnes film på nette hvor en kjent USA president går på tryne når han prøver. Denne gangen var det nok litt urettferdig, han var ikke fortalt at den måtte startes og gyroene komme opp i fart før den ble stabilisert. Lener du deg fram blir det registrert av et akselerometer og doningen går den framover for å holde deg i balanse, Jo mer du lener deg framover jo raskere går det.
Det finnes noen i Norge og de har en slags tillatelse til å benytte dem på messer og slikt. På flyplassen i Amsterdam brukes de av flyplasspolitiet, og det ser ganske effektivt ut. Pris i Tyskland ca 6000 Euro.

Til bybruk ingen parkeringsproblemer, 4mil rekkevidde, men du kan ha med et litium-reservebatteri eller to om du skal lenger. 20km/h så du skal være i god form for å løpe fra den, men ingen erstatning for elbil i kollektivfelt..

De går også i terreng, og er så brukbare at det kanskje er en liten mulighet for at de blir lovlige. Faktisk markedsføres den også som et hjelpmiddel for de som er dårlige til bens, så dette blir kanskje førstevalget som rullator? ;)

Til forhandleren i Sverige http://www.segwaynordic.se/ Norsk forhandler Aquadyne AS i Asker, men inntil videre selv om du kjøper en har du altså ikke lov å bruke den, ennå. :(
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Rart at ikke denn ehar kommet med før, ja. :)

Jeg har også sett noen eksempler på folk som har bygget seg sin egen segway, og det skal tilsynelatende "ikke så myt til". Det ser i alle fall forbausende enkelt ut. Bare et par motorer, et batteri og litt elektronikk; omlag så mye som i en mobiltelefon, men langt mindre avansert.

En kjapp gugling ga disse:
http://web.mit.edu/first/segway/
http://tlb.org/scooter.html

Den siste har linker til en del liknende prosjekter også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på onsdag 06. februar 2008, klokken 21:25
det skal tilsynelatende "ikke så mye til". Det ser i alle fall forbausende enkelt ut. Bare et par motorer, et batteri og litt elektronikk; omlag så mye som i en mobiltelefon, men langt mindre avansert.

Artig at noen lager slik på hobby basis. Skal en lage en for seg selv og er komfortabel med å balansere på en enhjulssykkel går det nok bra. Er det snakk om noe så stabilt at alle skal mestre i løpet av 15 minutter med litt krav til sikkerhet og pålitelighet kreves nok litt mer av instrumentering, elektronikk og software enn i mobiltelefonen.
Hyundai Ionic.

BuddyBodø

Nei Segway er ikke bare et leketøy. 
Var så heldig å få prøve en Segway her i Bodø sist uke og denne kunne jeg lett ha blitt veldig vant til å kjøre  :)
Det var veldig enkelt å stå på den - og den er like enkel å kjøre, både fram og tilbake.  Kunne godt tenkt meg å prøve den ute langs elveparken og veien der, men må nok vente litt til før det vil være mulig  :(

Det er ting på gang i Samferdselsdepartementet som er fordelaktig for Segway og lovlig bruk av dem i Norge.

GSD
buddy i Bodø siden jan 2007 - og 10200 km
GSD

buddy i Bodø siden jan 2007 - og 8200 km første året!

Griffel

Segway tilbud om Green Transport alternativ til embetsmenn. Beijing-OL 2008.

Pressemelding:

http://www.segway.com/about-segway/media-center/press_releases/pr_080408.php

2008 Olympic Games har vedtatt en miljøvennlig grønn strategi med fokus på energieffektivitet og grønn energi. Segway PT ble valgt som løsning for stadion og event hall, samfunnet politiarbeid etc. med mer enn 100 enheter.

Hyundai Ionic.

Griffel

Winglet presentert i Tokyo, er Toyotas svar på den amerikanske Segway.

10 kilo, og har en fart på 6 km/t.

I denne artikklen er en link til video:
http://www.dingz.no/php/art.php?id=781440
Hyundai Ionic.

runeR

Jeg har jobbet med Segway i Norge i 5 år og vi nærmer oss full legalisering.

Regner med å ha med maskiner til EVS i Stavanger i mai, og da er det bare å line opp for opplæring og prøvetur  :)

Rune Rørstad
Segway Norway
..... det er jeg som tok Segway til Norge - og har slitt i 5 år med Vegdirektoratet :-) - .... det er de som må gi seg (snart :-) )

www.segway-norway.no

-rm

Sitat fra: runeR på søndag 01. mars 2009, klokken 16:34

Regner med å ha med maskiner til EVS i Stavanger i mai, og da er det bare å line opp for opplæring og prøvetur  :)

Rune Rørstad
Segway Norway
Hvordan gikk det? Var dere forresten på EVS? (Så dere ikke.)

cra

Noe nytt ang. legaliseringen av segway og liknende farkoster?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Geving

Ja, hvordan går det med Segway og lignende her i Norge?

Griffel

Regjeringen tar sikte på at Segway blir tillatt i trafikken på linje med sykler på vårparten 2014,

VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10126041

Din side: http://www.dinside.no/923367/naa-blir-segway-tillatt

Sitat fra: runeR på søndag 01. mars 2009, klokken 16:34
Dette sitatet er snart 5 år gammelt.
Så da gikk det ca. 10 år, eller mer om protestene fra sykkelforbundet slår igjennom.
Hyundai Ionic.

janmb

Det artigste og mest tragiske på samme tid er uttalelsene fra sykkelforbundets representanter om at folk på Segway neppe har spesielt god kontroll.

For å ha dette standpunktet er det helt åpenbart at de aldri har prøvd selv - noe selve formuleringen "neppe" i seg selv bekrefter.

Har kjørt segway flere ganger selv, både på hardmark og offroad og man har helt enkelt ekstremt god kontroll - selv etter bare sekunders erfaring. Det er totalt intuitivt og så lett å mestre som noe overhodet kan bli.

Da er det langt mer grunn til å stille spørsmålstegn til hvor god kontroll en del syklister har i trafikken - og hvor mye de overvurderer seg selv.

Noe av det verste jeg vet, og som jeg opplever flere ganger hver vinter, er syklister som kjører 1 meter bak meg - gjerne i 30 km/t eller mer. De skjønner det sikkert ikke selv, men det fratar meg muligheten til å bråbremse - noe jeg kan trenge dersom noe uforutsett skulle oppstå. Syklisten kjører med mindre avstand enn bare reaksjonstiden utgjør - og sykkelen har i tillegg langt større bremselengde i samme fart.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janstok

Ser ikke helt poenget med Segway. Den gjør vel bare folk late og den er heller ikke brukenes til fremkomstmiddel. Slitsomt å stå lenge, også blir det iskaldt. Nei til Segway, ja til elsykkel
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

Øyvind.h

Ja til sykkel sier nå jeg. Hadde ikke fått tilstrekkelig treningseffekt av elsykkel :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

janstok

Okay, men er vel bedre enn å sitte i en godstol å tråkke på en gasspedal...Blir ikke så mye trim der gitt;)
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA