Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liste over biler med startproblemer ved forvarming uten å være tilkoblet nettet

Startet av Olemann, fredag 21. desember 2012, klokken 09:58

« forrige - neste »

Olemann

Sitat fra: MortenK på mandag 21. januar 2013, klokken 15:02
Samme problem selv. Ved kalde temperaturer skrur ESP seg helt av. Begge gule varsellampene lyser i dashbordet.

Feilen borte når det er mildere. Har hendt ved to anledninger. Siden ESP skrus seg av syns jeg det er alvorlig.

Ingen andre quick fixes enn å ta den tilbake til butikken?

Et heng i min bil, etter resetting er feilen aldri kommet tilbake.

Bilen er ikke trygg å kjøre på glatta uten ESP, re-generering kan gi meget overaskende skrens når man minst trenger det....

Ole

TB

#16
Min erfaring med ESP lampane er at desse lyser når det blir ekstra kaldt, som under -15.
Lampene lyser når eg t.d. starter i -17, som det har vore ein del dagar i desember, og i januar.
Når det er "mildere", t.d. -13 er det ingen feil.

Har testa knappen for ESP, den virker korrekt på min bil. Når feilen er der har derimot knappen ingen effekt.

For min del har eg kjørt 5 - 10 meter, slått bilen "av/på", normalt 1 gong er nok, men 3.12 måtte eg gjere det tre gonger. Så er ESP lampene av som normalt - og feilen har ikkje dukka opp før neste morgon - om det fortsatt er kaldt nok.

Eg har ikkje vore til forhandler med feilen så langt, pga. feilen gjerne er vekk når eg kjem dit :-)
Dei vil også ta bilen inn, i varmen - og då er den vekk.

Som nevnt snakka for ei tid tilbake med ein iOn eigar, han hadde levert bilen inn med ESP feil. Han henta bilen, verkstad meinte feilen låg i knappen som slår av/på ESP. Dei hadde bytta denne. Før han var heime var feilen tilbake igjen... Dvs - det var nok ikkje knappen som var feil. Usikker om han har fått bilen tilbake.

Det er nevnt feil på ulike sensorer, blant anna for vinkel på forhjula - mulig det ikkje er likt på alle biler?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Olemann

I mitt tilfelle var der som tidligere beskrevet i denne tråden feil på sensor for forhjulene, ble resatt,  og siden ikke trøbbel med ESP lampene, verken i - 17 eller varmere.

Ole

cbretteville

Hendt meg to ganger hittill, begge gangene i -17/-18C. Fikk lampene av ved en blanding av esp-bryteren og tenningen av og på. Har ikke skjedd hele tiden med min C-Zero torss like lave temperaturer og at bilen stort sett står under åpen himmel.
C
Oslo: 2008-2012 1998 P106 | 2012- 2012 C-Zero

Jafo

Mine lamper begynte å lyse idag, og nå er det ikke 20 blå ute, nærmere 40 grader varmere enn temperaturen nevnt i denne (gamle) tråden..

Har byttet til LED pærer i det høytsittende bremselyset idag, er Trillingene lite glad i LED?
Det som er litt pussig i så måte er jo at varselet kommer mens jeg kjører uten å røre bremsen...

TB

Sitat fra: Jafo på fredag 05. juli 2013, klokken 18:18
Mine lamper begynte å lyse idag, og nå er det ikke 20 blå ute, nærmere 40 grader varmere enn temperaturen nevnt i denne (gamle) tråden..

Har byttet til LED pærer i det høytsittende bremselyset idag, er Trillingene lite glad i LED?
Det som er litt pussig i så måte er jo at varselet kommer mens jeg kjører uten å røre bremsen...
Min erfaring med denne ESP feilen har oppstått under oppstart. Men, har høyrt om andre som og har opplevd feilen i fart. At bremselyset skal påvirke ESP virkar rart, forsvinn feilen om du slår av bilen? Har vore rapportert om sensor som må bli skifta, denne kan sikkert feile i varmt vær også?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Jafo

Hvis ESP' systemet henter ut info om bremsen er trykket inn eller ikke rett etter bryteren, og forventer å finne "jord" via pærene når bremsen ikke er trykket, kan det jo være at LED pærene trekker såpass lite strøm/har så mye høyere indre motstand, at ESP'en opfatter det som en feil.

Varsellyset forsvinner ved "boot" og kommer på etter rundt 3-5 minutter med vanlig kjøring.

Skal se om feilen forsvinner hvis jeg setter tilbake de vanlige pærene idag, tenker jeg.


Mr.Zero

Sitat fra: Jafo på søndag 07. juli 2013, klokken 07:47
Hvis ESP' systemet henter ut info om bremsen er trykket inn eller ikke rett etter bryteren, og forventer å finne "jord" via pærene når bremsen ikke er trykket, kan det jo være at LED pærene trekker såpass lite strøm/har så mye høyere indre motstand, at ESP'en opfatter det som en feil.

Varsellyset forsvinner ved "boot" og kommer på etter rundt 3-5 minutter med vanlig kjøring.

Skal se om feilen forsvinner hvis jeg setter tilbake de vanlige pærene idag, tenker jeg.

Ja - jeg hadde også byttet tilbake til pærer med riktig motstand/strømtrekk. På en rekke biler lager feil med bremselyset de utroligste feil.. Monterte zenonpærer i Audien min for noen år siden. Da sluttet P4 å virke.. Så ting skjer. Nyeste MB S-klasse har forøvrig ingen glødetrådpærer ombord. Så verden går videre... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Jafo

Heh, ja. på Renaulten vi har blir alt av datamaskiner i bilen helt bananas hvis den trekker henger med jordfeil, Cruise control'en faller ut, og hele displayet lyser "Electronic Fault"...

TB

Sitat fra: Jafo på søndag 07. juli 2013, klokken 07:47
Skal se om feilen forsvinner hvis jeg setter tilbake de vanlige pærene idag, tenker jeg.

Poste resultatet - er sikkert fleire som har tenkt på dette med og skifte ut glødepærene med LED. Om det fører til div. pussige feil, som ESP feil er dette ikkje anbefalt.

Har lese om andre som har skifte ut kjørelys med LED, det har ikkje ført til feil?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Jafo

Rapport på pærebytte kommer, er litt ferietid her nå :)

bruisepristine

Sitat fra: TB på søndag 07. juli 2013, klokken 20:22

Har lese om andre som har skifte ut kjørelys med LED, det har ikkje ført til feil?

har så lyst til å putte LED i frontfangeren, er det bare å bytte pærer mon tro? kjørelysene mine er LED fra før da jeg har 2013 mod, men dissa gule lysene i frontfangeren (kjørelys dagtid) er ikke fine.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Jafo

Sitat fra: Jafo på mandag 08. juli 2013, klokken 07:11
Rapport på pærebytte kommer, er litt ferietid her nå :)
Jeg har vært en uke på ferie, mens fruen har kjørt Mjau uten et blink i noen lampe, så ja konklusjonen blir:
Trillingene liker ikke LED i det ekstra bremselyset.

hkaspenberg

Sitat fra: Jafo på fredag 12. juli 2013, klokken 23:56
Sitat fra: Jafo på mandag 08. juli 2013, klokken 07:11
Rapport på pærebytte kommer, er litt ferietid her nå :)
Jeg har vært en uke på ferie, mens fruen har kjørt Mjau uten et blink i noen lampe, så ja konklusjonen blir:
Trillingene liker ikke LED i det ekstra bremselyset.
Går det ikke an å eksperimentere litt med en kraftmotstand i parallell over Led-lampene slik at du får nok spenningsfall?
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Jafo

Det gjør det sikkert, men da forsvinner jo litt av hensikten med å benytte LED, spør du meg.
Ikke er det veldig mye plass oppe i bremselyset der heller til noe småmekk...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA