Ser ut som det er dags å stramme avgiftskruen enda et snepp.

Startet av Rollep, tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:01

« forrige - neste »

Olemann

Er som forventet dette.  Elbilene er blitt for gode, for komfortable og rett og slett for fristende for de aller fleste. Da blir det mange av dem. Blir som pantelotteriet dette, om alle som panter vinner en million kroner så går regnskapet i krøll.

Har kjørt Elbil i 15 år nå, den første klarte 40 km/t i motbakke og rekkevidden var 3-4 mil.  Batteriene måtte vannes hver uke.  Eget ulltøy måtte til, og elbil-lua var et kjent fenomen.

Fossilfri fra 2017 og er nå på min 10 elbil.  Men klart, savner ikke elbil-lua, men dette var tider:
Gratis parkering og gratis strøm og alltid ledige plasser midt i Oslo.  Gratis bomring, taxi-fila hele døgnet. Ingen årsavgift, ingen omreg-avgift, ingen moms. 

Men, får heller glede meg over de over 10 årene jeg har kost meg med alle disse "gratis-godene", at det måtte ta slutt er som forventet.

turfsurf

Tja, skal man ta proveny nøytral til det ytterste, så må man regne med hvor mye reduksjon av miljø og klima forurensning elbilene har og. Siste jeg husker var vel i størrelsesorden flere titalls milliarder i året. Så da kan man jo hive avgiftene på elbiler ut vinduet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på onsdag 27. mars 2024, klokken 12:40
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:45Er jo som forventet, er ikke noe som heter gratis lunsj for evig.
Kan jo alltids bytte til hydrogen, den har vel fortsatt gratis bomring 😝
Men ja latterlig at elbil skal betale mer årsavgift enn forurensende fosil biler men er som forventa når man har valgt inn en bygdetulling i regjeringen som og kjører rundt i en stor fosil pickup.
Jeg hadde ikke forventet meg at fordelene ville vare evig.

Det som irriterer meg mest er det evinnelige gnålet om nullvekstmålet. Hva i all verden gjør det hvis vi har en liten økning i bilbruken så lenge stadig flere går over til bruk av nullutslippsbiler.

Det blir litt som "vi vil at alle skal gå over til elbil, men dere skal helst ikke bruke de" ::)

I tillegg er det enda en ting som gjør det sært:
De tar ikke hensyn til økning av befolkning pga innvandring (Ukraina) og flytting. Så de vil egentlig redusere bilkjøring i prosent av forflytninger.
Økningen i befolkning er fra 2022 til 2023:
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: Rollep på onsdag 27. mars 2024, klokken 12:40
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 23:45Er jo som forventet, er ikke noe som heter gratis lunsj for evig.
Kan jo alltids bytte til hydrogen, den har vel fortsatt gratis bomring 😝
Men ja latterlig at elbil skal betale mer årsavgift enn forurensende fosil biler men er som forventa når man har valgt inn en bygdetulling i regjeringen som og kjører rundt i en stor fosil pickup.
Jeg hadde ikke forventet meg at fordelene ville vare evig.

Det som irriterer meg mest er det evinnelige gnålet om nullvekstmålet. Hva i all verden gjør det hvis vi har en liten økning i bilbruken så lenge stadig flere går over til bruk av nullutslippsbiler.

Det blir litt som "vi vil at alle skal gå over til elbil, men dere skal helst ikke bruke de" ::)

Vedtatte mål for elektrifisering av transportsektoren, bompengefinansieringsmodellen og nullvekstmålene som følger med de lokale byvekstavtalene, synes alle å dra i ulike retninger når det kommer til elbiler. Byene behøver privatbilister for å finansiere ny infrastruktur, byvekstavtale krever at flere reiser kollektivt og bompengerabattene fører til færre inntekter. Så lokale politikere blir tvunget til å vurdere kutt av bompengerabatt uavhengig av nasjonale hensyn, kanskje prematurt.

I Tromsø ser det ut til at politikerne skjønner at plutselige endringer ikke er bra for alle som nettopp har kjøpt elbil, og vil holde på 50% bompengerabatt for elbiler noen år til. Men debatten om reduksjoner fulgte kjapt etter at bomstasjonene ble satt i drift for litt over ett år siden. Kutt i bompengerabatt burde ha noen kriterier slik at det ikke blir den enkle veien ut for svak planlegging og for ambisiøse prosjekter.

Hele denne byvekstordningen forteller meg at Elbilforeningen har en rolle i å snakke med politikere årene framover også, og at det er feil å si «ja nå var gratislunsjen over det var godt så lenge det varte». Det er fortsatt behov for å tale elbileieres sak, det er mitt inntrykk i første året som elbileier i alle fall.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Per Inge Østmoen

Problemet er at mange politikere har et negativt syn på privatbil og bilbruk.

Bilfiendtlige politikere ønsker å påtvinge oss bilrestriktive tiltak, også når bilen er elektrisk og ikke bruker opp begrensede petroleumsressurser og dertil bruker mye mindre energi pr. distanseenhet enn en fossildrevet bil.

Dette er problemet, som omfatter alle biler.

I stedet for å kjempe for elbilfordeler, bør vi kjempe mot det økte avgiftstrykket og de altfor store bilrestriksjonene - fordi de rammer alle biler.

Bompenger, veiprising, fjerning av parkeringsplasser, høye parkeringsavgifter, bygging av boliger og næringsbygg med få eller ingen parkeringsplasser - dette rammer alle biler uansett om de er fossildrevne eller elektriske.

Vi bør derfor samle oss om å arbeide for en mer bilvennlig politikk.

Viktigst av alt er imidlertid å slå tilbake planer om å påtvinge oss alle selvkjørende biler, som tar fra oss kjøregleden og tilfredsstillelsen ved å kjøre egne biler. Selvkjørende biler er bilmotstandernes ønskedrøm, og den kampen vi må starte for å slå slike planer tilbake vil være vår aller viktigste som bilister.

Å kjempe for elbilfordeler, vil bare føre til motsetninger mellom de som kjører bensin/diesel og de som kjører elektrisk. Elbil er teknisk og miljømessig klart best, men bilfiendtlig politikk i sine mange aspekter rammer likevel alle bilister.

Vi bilister er alle i samme båt og har felles interesser. Derfor må vi også stå samlet.

daktari

Han grådige lokalpolitikeren her ser for seg å få 49 mrd NOK å boltre seg med. Jeg blir så sur på "det koster samunnet...".
Nei, det koster ikke samfunnet noe med mva.-fritak. De pengene beholdes av vanlig folk, som igjen kan bruke mer penger på andre ting.
https://www.motor.no/aktuelt/debatt-fire-grunner-for-full-moms-pa-elbiler-na/301225
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Veldig god prat om Norges utvikling siste 100 årene med Martin Bech Holte som er aktuell med boken «landet som ble for rikt». Verdt å høre på denne:

https://youtu.be/hj6cFm2q08w?si=4GraZYj-qT72XO86

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 09. januar 2025, klokken 08:00Han grådige lokalpolitikeren her ser for seg å få 49 mrd NOK å boltre seg med. Jeg blir så sur på "det koster samunnet...".
Nei, det koster ikke samfunnet noe med mva.-fritak. De pengene beholdes av vanlig folk, som igjen kan bruke mer penger på andre ting.
https://www.motor.no/aktuelt/debatt-fire-grunner-for-full-moms-pa-elbiler-na/301225

Ja, særlig med 19900 milliarder i Oljefondet allerede.
Ser at den egentlige grunnen til denne AP-politikeren / Batterimannen skinner gjennom litt lenger nede: misunnelse og fordelingspolitikk. Ser han skriver: "Venstresida kan tenke på at elbilsubsidiene er dårlig fordelingspolitikk. I 2021 viste SSB at den fattigste treddelen av oss kjøpte under halvparten så mange elbiler som de 10 prosent rikeste.". Det han helt ikke forstår eller glemmer er at markedet da vil få flere bruktbiler tilgjengelig, som så vil redusere prisen på bruktbiler, som gjør at også de med mindre penger har råd til bil.

Det han også glemmer er at vi har fortsatt 1,8 millioner fossilbiler, og at høyt tall på nye elbiler øker avskiltingen på disse, så folk med lunger slipper å tilbringe dagen innendørs når luftkvaliteten er dårlig i byene. Han argumenterer med at "jamen det blir billig nok"....vel, kanskje utskiftingstakten økes når elbilkjøp blir enda bedre, og at også de med lite penger faktisk får råd til en trygg bil eller elbil med ABS, ESP og airbags?

Ser han skriver: "Momsen bør øke med 2 prosentpoeng hver måned. I løpet av 13 måneder vil full moms være på plass." Dette er hans måte for å unngå "for å unngå uryddige ketsjupeffekter" . Han tror ikke det vil være mange som skynder seg til butikkene med en gang for å slippe 25% mva om 1 år? Wow. Gratulerer. Knall.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA