12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.

Startet av kjellrt, fredag 22. mars 2024, klokken 20:27

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 17:33Vel, vet ikke. "Ioniq Man" byttet nettopp batteri på sin Ioniq5. Han hevder 12V belastes uvanlig mye i EVs og at det egentlig bør byttes hvert 2. år ca.

Dette støttes med at Hyundai i Europa gir 5 års garanti på bilen med unntak av 12v batteri, det har bare 2 års garanti...

For øvrig begynte jeg å få problem med mitt 12v når bilen var 2 år og en måned. Da holdt det ikke på strømmen lenge og ble flatt når bilen stod med lading natten over. Etter batteribytte ble problemet borte.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Hadde det ikke vært for litt usikkerhet rundt lading av litium 12V på vinteren hadde jeg kjøpt et litium batteri med blåtann og flyttet mellom bilene jeg kjøper. Har det i båten og kapasiteten i batteriet kan utnyttes i langt større grad enn annen kjemi, og spenningen er mye mer stabil. I tillegg får en full oversikt over SOC, lading etc. uten dongel som egentlig bare gir delvis innblikk i hva som skjer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

repvik

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. mai 2024, klokken 13:18Hadde det ikke vært for litt usikkerhet rundt lading av litium 12V på vinteren hadde jeg kjøpt et litium batteri med blåtann og flyttet mellom bilene jeg kjøper. Har det i båten og kapasiteten i batteriet kan utnyttes i langt større grad enn annen kjemi, og spenningen er mye mer stabil. I tillegg får en full oversikt over SOC, lading etc. uten dongel som egentlig bare gir delvis innblikk i hva som skjer.
Ikke sikkert at et Ohmmu-batteri hadde hjulpet heller. Om vedlikeholdslading ikke lader og bilen trekker unormalt med strøm så vil alle batterier før eller siden bli tomme.

Ohmmu skal for øvrig nå ha innebygd oppvarming for lading i kalde temperaturer. Men etter å ha sett bilde av innmaten av et Ohmmu-batteri er jeg skeptisk til å sette dette inn i bilen min.

repvik

Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. mai 2024, klokken 13:12Dette støttes med at Hyundai i Europa gir 5 års garanti på bilen med unntak av 12v batteri, det har bare 2 års garanti...

For øvrig begynte jeg å få problem med mitt 12v når bilen var 2 år og en måned. Da holdt det ikke på strømmen lenge og ble flatt når bilen stod med lading natten over. Etter batteribytte ble problemet borte.
Batteri er "forbruksvare". Vanlig garanti er 12-24mnd, så Hyundai strekker seg jo "litt ekstra" når det gjelder dette batteriet.

repvik

Sitat fra: aherbjornsen på fredag 24. mai 2024, klokken 09:28Første gang det skjedde med meg var det tydelig at Hyundai hadde rullet ut noe nytt på samme tidspunkt (bilen kom opp med en Bluelink lisens-oppdatering eller lignende som måtte bekreftes etter oppstart med booster).

Hyundai har lagt inn begrensing for antall oppkoblinger for eksterne applikasjoner, men jeg kan tenke meg at de ikke har noen slik kontroll for egen bruk av Bluelink.
Det er antallsbegrensning på requests fra Bluelink også. Jeg prøvde såvidt å ha Bluelink-integrasjon i Home-Assistant for å logge 12v, men da slutta rett og slett appen å fungere pga. for mange requests.

repvik

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:10Ja, burde vært lithium batteri. Svaret er nok at billige blybatterier har tradisjonelle bilprodusenter nok av. Ioniq5 hadde AGM batteri under testfasen, men de byttet til billigere blybatteri for produksjonen. Tipper AGM batteri tåler hyppige opp og utlading bedre....
Det ville nok hjulpet på holdbarheten på batteriet, men neppe det at bilen lader ut 12v når den står tilkoblet lader.

aherbjornsen

Sitat fra: repvik på fredag 24. mai 2024, klokken 14:00
Sitat fra: aherbjornsen på fredag 24. mai 2024, klokken 09:28Hyundai har lagt inn begrensing for antall oppkoblinger for eksterne applikasjoner, men jeg kan tenke meg at de ikke har noen slik kontroll for egen bruk av Bluelink.
Det er antallsbegrensning på requests fra Bluelink også. Jeg prøvde såvidt å ha Bluelink-integrasjon i Home-Assistant for å logge 12v, men da slutta rett og slett appen å fungere pga. for mange requests.
Ja, det er vel omtrent det jeg skrev?
Sitat fra: repvik på fredag 24. mai 2024, klokken 13:57
Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. mai 2024, klokken 13:12Dette støttes med at Hyundai i Europa gir 5 års garanti på bilen med unntak av 12v batteri, det har bare 2 års garanti...

Batteri er "forbruksvare". Vanlig garanti er 12-24mnd, så Hyundai strekker seg jo "litt ekstra" når det gjelder dette batteriet.
Garanti er vanligvis irrelevant informasjon når det gjelder forbrukerkjøp i Norge. Hvis batteriet er blitt varig svekket/utslitt som følge av feil i programvare i bilen, kan ikke det anses som normal slitasje. Da er det reklamasjonsgrunn, også dersom bilen er eldre enn 2 år.

moonbuggy

Sitat fra: repvik på fredag 24. mai 2024, klokken 14:01
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 23. mai 2024, klokken 21:10Ja, burde vært lithium batteri. Svaret er nok at billige blybatterier har tradisjonelle bilprodusenter nok av. Ioniq5 hadde AGM batteri under testfasen, men de byttet til billigere blybatteri for produksjonen. Tipper AGM batteri tåler hyppige opp og utlading bedre....
Det ville nok hjulpet på holdbarheten på batteriet, men neppe det at bilen lader ut 12v når den står tilkoblet lader.
Jeg tror problemet er sammensatt. Flere av de gamle problemene er løst av Hyundai. Bl.a. nedre grense SOC. Bluelink requester osv.  Hadde bilen hatt generelle SW problemer som gjorde at 12V batteriet ikke lader tilkoblet, så ville "alle" opplevd flatt batteri. Nå kan problemet for noen være kombinasjonen av litt gammelt/dårlig batteri og AUX+ funksjonen som kobler fra 12V lading etter 10 12Vs ladesykler fra siste kjøring. Da ender man opp med "flatt" batteri.
Det understøttes jo av de mange som rapporterer problemet løst ved nytt batteri...

repvik

Sitat fra: moonbuggy på fredag 24. mai 2024, klokken 15:14
Sitat fra: repvik på fredag 24. mai 2024, klokken 14:01
Jeg tror problemet er sammensatt. Flere av de gamle problemene er løst av Hyundai. Bl.a. nedre grense SOC. Bluelink requester osv.  Hadde bilen hatt generelle SW problemer som gjorde at 12V batteriet ikke lader tilkoblet, så ville "alle" opplevd flatt batteri. Nå kan problemet for noen være kombinasjonen av litt gammelt/dårlig batteri og AUX+ funksjonen som kobler fra 12V lading etter 10 12Vs ladesykler fra siste kjøring. Da ender man opp med "flatt" batteri.
Det understøttes jo av de mange som rapporterer problemet løst ved nytt batteri...
Jeg vil nok også oppleve at problemet blir "løst" av at jeg bytter til et nytt batteri, rett og slett fordi det vil ta lengre tid før bilen går tom for strøm på 12v. Men det betyr ikke at feilen er løst, det betyr bare at feilen vil inntreffe sjeldnere.
Og problemet er jo ikke 10x 12v ladesykluser fra siste kjøring. Når 12v dør i løpet av 18 timer, så er det jo helt klart at den ikke har ladet 12v i det hele tatt.

repvik

Sitat fra: aherbjornsen på fredag 24. mai 2024, klokken 14:43Garanti er vanligvis irrelevant informasjon når det gjelder forbrukerkjøp i Norge. Hvis batteriet er blitt varig svekket/utslitt som følge av feil i programvare i bilen, kan ikke det anses som normal slitasje. Da er det reklamasjonsgrunn, også dersom bilen er eldre enn 2 år.

Garanti er hva produsenten lover å fikse. Reklamasjonsretten er hva de er lovpålagt å fikse. Bilbatterier er ikke ment å vare vesentlig lengre enn 5 år, så det er ikke mer enn 2 års reklamasjonsrett på disse - programvarefeil eller ei.

RJK

Sitat fra: repvik på fredag 24. mai 2024, klokken 22:45
Sitat fra: aherbjornsen på fredag 24. mai 2024, klokken 14:43Garanti er vanligvis irrelevant informasjon når det gjelder forbrukerkjøp i Norge. Hvis batteriet er blitt varig svekket/utslitt som følge av feil i programvare i bilen, kan ikke det anses som normal slitasje. Da er det reklamasjonsgrunn, også dersom bilen er eldre enn 2 år.

Garanti er hva produsenten lover å fikse. Reklamasjonsretten er hva de er lovpålagt å fikse. Bilbatterier er ikke ment å vare vesentlig lengre enn 5 år, så det er ikke mer enn 2 års reklamasjonsrett på disse - programvarefeil eller ei.
Er de ment å vare i minst 3 år, så er det automatisk 5 års reklamasjonsrett på varen. "Common knowledge" for de som har tatt vekttall i forbrukerkjøpsloven, kjøpsloven og avtaleloven!

Disse tre lovene er så nært knyttet til hverandre, så de inngår som regel i samme 2-vekttallskurs på høyskole om man har rettslære derfra.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TeslaMYQS

For de som blir strømtomme på 12v når bilen står koblet til lader har ingenting med om batteriet er nytt eller gammelt.

repvik

Sitat fra: RJK på lørdag 25. mai 2024, klokken 02:10Er de ment å vare i minst 3 år, så er det automatisk 5 års reklamasjonsrett på varen. "Common knowledge" for de som har tatt vekttall i forbrukerkjøpsloven, kjøpsloven og avtaleloven!
Da bør du levere tilbake vekttallene. Er de ment å vare i vesentlig lengre tid enn to år, så har man 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven §27.
Det er ikke noen grense på "minst 3 år".

TB

Sitat fra: TeslaMYQS på lørdag 25. mai 2024, klokken 12:55For de som blir strømtomme på 12v når bilen står koblet til lader har ingenting med om batteriet er nytt eller gammelt.
Indirekte vil det ha noe å si, ved at et nytt batteri har større kapasitet, og kan holde spenningen lenger. Dermed opplever en ikke å gå tom ved vanlig bruk. Dvs, å bytte batteriet vil maskere den egentlige feilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TeslaMYQS

Sitat fra: TB på lørdag 25. mai 2024, klokken 19:28
Sitat fra: TeslaMYQS på lørdag 25. mai 2024, klokken 12:55For de som blir strømtomme på 12v når bilen står koblet til lader har ingenting med om batteriet er nytt eller gammelt.
Indirekte vil det ha noe å si, ved at et nytt batteri har større kapasitet, og kan holde spenningen lenger. Dermed opplever en ikke å gå tom ved vanlig bruk. Dvs, å bytte batteriet vil maskere den egentlige feilen.

Nei, fikk helt nytt batteri, etter en kjøretur så ble den satt på lading og neste dag var den tom for strøm. Nå står den på verksted og de har satt på måler og den viser at det trekkes 6A hvert 15 min til batteriet er tomt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA