Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøregodtgjørelse for elbil i 2013?

Startet av Jærbuen, torsdag 20. desember 2012, klokken 18:44

« forrige - neste »

Jærbuen

Har fått regning for bom-passering med el.bil, selv med brikke! Har tegnet abonnement, kryssa av for el.bil i Nord-Jæren Bompengeselskap. Men jeg får regning ved passering på Haugalandet og i Trekantsambandet ved Stord!! Må man rett og slett tegne abonnement for alle disse om man vil kjøre gratis?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

elektrolux

#1
Du trenger ikke abonement i det hele tatt!

Har etterhvert kommet fram til følgende standardskriv som jeg sender bomselskapene hver gang regning dukker opp i posten. De gir til slutt etter, men presser på i det lengste.

Hallo Vegamot


Viser til utsendt faktura nr xxxxxxx

Bompengekravet gjelder Elbil med reg nr EL xxxxx.

Elbiler er fritatt bompenger, og det kan ikke kreves Autopass med mindre jeg velger å kjøre i felt KUN beregnet for Autopass.

Slike felt har vi ikke i Stavangerområde.

Kravet bestrides, og vil ikke bli betalt.

Fastholder dere kravet kan dere stevne meg for retten.

Vedlagt er et skriv fra samferdselsdepartementet som bekrefter dette.

Med Hilsen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Håper du sender dette elektronisk, ellers så blir det jo nesten bare å bytte ut bomavgift med porto.  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Jærbuen

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 04. desember 2012, klokken 22:05
Du trenger ikke abonement i det hele tatt!

Har etterhvert kommet fram til følgende standardskriv som jeg sender bomselskapene hver gang regning dukker opp i posten. De gir til slutt etter, men presser på i det lengste.

Hallo Vegamot


Viser til utsendt faktura nr xxxxxxx

Bompengekravet gjelder Elbil med reg nr EL xxxxx.

Elbiler er fritatt bompenger, og det kan ikke kreves Autopass med mindre jeg velger å kjøre i felt KUN beregnet for Autopass.

Slike felt har vi ikke i Stavangerområde.

Kravet bestrides, og vil ikke bli betalt.

Fastholder dere kravet kan dere stevne meg for retten.

Vedlagt er et skriv fra samferdselsdepartementet som bekrefter dette.

Med Hilsen


Takk, da sender jeg en tilsvarende protest.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

elektrolux

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 22:19
Håper du sender dette elektronisk, ellers så blir det jo nesten bare å bytte ut bomavgift med porto.  ;D

All komununikasjon går elektronisk fra min side. Det leie er at bomselskapet insisterer på å bruke normal post, og ofte sender ut purringer før de tilslutt forstår at de forsøker å bløffe feil mann. Og gjentar samme prosessen med alle bilene og for ca hver 3 måned.

Om ikke annet burde de kunne lagt inn bilene mine som biler de ikke trenger sende faktura til, eller enda bedre Alle biler med skilt som begynner med EL ;D Om noen stakkars bilister fra et gitt sted i Polen skulle få noen gratispasseringer av denne grunn plager ikke meg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg foreslår et addendum i neste utsendelse der du gjør dem oppmerksom på at om ikke den ulovlige aktiviteten opphører vil du:

A: Begynne å fakturere dem for tiden du bruker på å lære dem å gjøre jobben sin
B: Anmelde dem for svindelforsøk - dette er det samme som falske fakturaer for søketjenester etc.
C: Gå til avisene med svindelen
D: All of the above

Kanskje det kan få dem til å skjerpe seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Tanken har streifet meg, og det er fristende å gå den ruten.

Vegamot burde etter 3-10 mail forstått poenget, men velger å begynne på nytt igjen og igjen, og viser til div egne regler, at jeg må klage til vegvesenet etc.

De bytter også saksbehandlere hele tiden, og har tydeligvis dårlige opplæringsrutiner i bedriften sin.

Vegamot sier jeg må klage til Vegvesenet, men uttover maset til Vegamot har jeg ingenting å klage på. Derfor linjen om at det er Vegamot som må ta denne saken videre, ikke meg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

< Brannfakkel > Tenk hvor mye lettere livet hadde vært for deg dersom du skaffet brikke til bilene dine! < /Brannfakkel >  ;D

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Hva ingen vindmøller?! :o

Hva skal man bruke tiden på da?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. desember 2012, klokken 08:59
Hva ingen vindmøller?! :o
Hva skal man bruke tiden på da?
Nei, si det? kl 08-16 på jobbrelaterte ting f.eks?  ;D

Spøk til side: Jeg vet at Elektrolux har retten på sin side, men som han skriver "De bytter også saksbehandlere hele tiden, og har tydeligvis dårlige opplæringsrutiner i bedriften sin." Livet hadde blitt enklere for oss samt for bomselskapet dersom alle hadde brukt brikker. Man kunne spart å ansette så mange saksbehandlere og derved blitt mer effektive i innkrevingen av bompengene som igjen (ideellt sett) gir mer penger til veianleggene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lars J

Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 04. desember 2012, klokken 19:34
Har fått regning for bom-passering med el.bil, selv med brikke! Har tegnet abonnement, kryssa av for el.bil i Nord-Jæren Bompengeselskap. Men jeg får regning ved passering på Haugalandet og i Trekantsambandet ved Stord!! Må man rett og slett tegne abonnement for alle disse om man vil kjøre gratis?
Eg har også brikke for Nord-Jæren, og opplevde akkurat det samme første gang eg var på Haugalandet med Think'en. Tok telefonkontakt med Vegamot AS, og bad om forklaring. Den forklaringa eg fekk, var at ved registrering av brikke i deira system, så er det to rubrikkar ein må kryssa av på at dette er ein elbil, første rubrikken er for selskapet der brikken er registrert (Nord-Jæren), den andre for alle andre bomselskap.
I mitt tilfelle hadde ein ikkje kryssa av for avgiftsfritak for andre selskap.
Dei ordna sjølvsagt dette omgåande og rekning vart sletta.

Det pussige i dette, er at eg likevel fekk grønt lys kvar gong eg passerte bomstasjon på Haugalandet (hadde seks passeringar då eg fekk rekning). :-\
Sandnes, Think Classic og TMS

cra

Samtidig så trur jeg du skal ha ligget temmelig lenge under en stein for å ikke ha fått med deg at elbiler kjører gratis i bomstasjonene. At elektrolux velger å drive voksenopplæring synes jeg er prisverdig på sin måte, men jeg hadde giddet å drive med det selv. Ikke når det gjelder bompasseringene, i alle fall.

Jeg velger heller å sette støtet inn på skikkelig quoting av e-post (IKKE top-posting, takk!), samt på at man ikke skal legge alle mottakere av en og samme e-post i til-feltet, men i bcc. Det er direkte uhøflig å spre andres mailadresser til kreti og pleti på den måten.

Det er to av mine favorittkjepphester; jeg regner med de fleste har en hest eller to i stallen? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 05. desember 2012, klokken 08:37
< Brannfakkel > Tenk hvor mye lettere livet hadde vært for deg dersom du skaffet brikke til bilene dine! < /Brannfakkel >  ;D

Vel, Egentlig ikke: Jeg bytter bil ganske ofte, og hadde hatt et svare strev med å søke om nye brikker hele tiden, eller søke om å bytte kjøretøy på de brikkene jeg ev. ville hatt. Praktiserer også nøkkelfri entre på mange av bilene. ( Låser ikke bilen i den hensikt å hindre innbruddskader ) En bombrikke er en verdigjenstand jeg ikke ønsker å ha ansvaret for.  Jeg har også et håp om at bomselskapet til slutt tar poenget.

Og så er det det med å signere på en avtale som sier at om en signerer samtykker en i reglene der det feilaktig står at Elbil må bruke Autopass for å kunne passere gratis gjennom bomanlegg. Jeg kan jo ikke samtykke i dette, så lenge det er feil....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jærbuen

Sitat fra: Lars J på onsdag 05. desember 2012, klokken 10:26
Sitat fra: Jærbuen på tirsdag 04. desember 2012, klokken 19:34
Har fått regning for bom-passering med el.bil, selv med brikke! Har tegnet abonnement, kryssa av for el.bil i Nord-Jæren Bompengeselskap. Men jeg får regning ved passering på Haugalandet og i Trekantsambandet ved Stord!! Må man rett og slett tegne abonnement for alle disse om man vil kjøre gratis?
Eg har også brikke for Nord-Jæren, og opplevde akkurat det samme første gang eg var på Haugalandet med Think'en. Tok telefonkontakt med Vegamot AS, og bad om forklaring. Den forklaringa eg fekk, var at ved registrering av brikke i deira system, så er det to rubrikkar ein må kryssa av på at dette er ein elbil, første rubrikken er for selskapet der brikken er registrert (Nord-Jæren), den andre for alle andre bomselskap.
I mitt tilfelle hadde ein ikkje kryssa av for avgiftsfritak for andre selskap.
Dei ordna sjølvsagt dette omgåande og rekning vart sletta.

Det pussige i dette, er at eg likevel fekk grønt lys kvar gong eg passerte bomstasjon på Haugalandet (hadde seks passeringar då eg fekk rekning). :-\

På skjema jeg leverte inn, var det ikke noe felt for dette du nevner.
Men på baksiden står det at el.biler fritas fra avgift, om man har Autopass-avtale og bombrikke.
Står ikke at man må tegne egen avtale i hver bom.
Så jeg forventer at min klage enkelt tas til følge, jeg har Autopass-brikke
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Lars J

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 05. desember 2012, klokken 21:35
På skjema jeg leverte inn, var det ikke noe felt for dette du nevner.
Men på baksiden står det at el.biler fritas fra avgift, om man har Autopass-avtale og bombrikke.
Står ikke at man må tegne egen avtale i hver bom.
Så jeg forventer at min klage enkelt tas til følge, jeg har Autopass-brikke
Det var ikkje noko slikt felt på skjemaet mitt heller. Papirskjemaet eg leverte var sikkert samme type som du brukte.
Det er den personen i bomselskapet som overfører informasjonen til det datasystemet ein benytter for dette, som må markera i to ulike felt at dette gjelder elbil.
Eg fekk forklart i telefonsamtalen at ved registrering ny bil i datasystemet, er det ein del felt/rubrikkar for det bomselskapet ein har avtalen med (her er det eitt felt som viser at det er elbil), i tillegg er det felt/rubrikkar som gjelder alle andre bomselskap som dei også registrerer (og her måtte ein på nytt markera at dette er elbil). Det var her personen hadde gløymt å markera at Think'en min er elbil, det var denne personen som altså gjorde ein feil! Resultatet var at eg fekk tilsendt rekning på alle bompasseringar unntatt på Nord-Jæren.
Omtrent slik fekk eg dette forklart i telefonsamtalen med Vegamot.
Dei fiksa som sagt dette omgåande, og seinare har eg ikkje fått nokon rekningar (har hatt mange turer til Haugesund, og nokre også gjennom trekant-sambandet etter at dette vart fiksa).

Antar at det er samme glippen du er utsatt for i bomselskapet som har registrert brikken din.
Sandnes, Think Classic og TMS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA