Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Offisielle norske priser & spesifikasjoner Tesla Model S

Startet av tomatchili, torsdag 20. desember 2012, klokken 17:22

« forrige - neste »

tomatchili

Hej hej,
Efter en tur i -15 så konstaterar jag att om man skall våga köra med barn i Oslotrafiken (där ju några mil helt plötsligt kan ta flera timmar) så skulle jag gärna ha en tryggare värmekälla än batteriet:
Någon som vet vilka möjligheter det finns att eftermontera diesel/bensin eller möjligen etanol (som inte käns helt tryggt p.g.a. brandfaran, man får ju montera någon sorts liten tank någonstans) värmare.
m.v.h.
Anders

Ladefabrikken

#1
Har selv tenkt på å sette inn en Webasto. Tror ikke det skal være noe problem.
Det som man må finne en løsning på er å få kontroll over varmelemente. Hvis klimannleget står på 16 grader kommer det bare kaldluft inn. Når man setter den på 16,5 grad endrer spjelet seg til å gå igjenom varmerigister men da blir også varmelemnte slått på. Man må finne en løsning å få slått av elemente på. Et relé er som er kobler fra elemente er en løsning.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

tomatchili

Värmesystemet är ad jag har förstått vätskebaserat, och använder en PTC elemet från Eberspächer för att värma vätskan: Kanske räcker det med att värma returvattnet från värmeväxlaren till kupen, så håller vattnet i exansionskärlet tillräcklig temperatur för att PTC elemetet inte skall starta (eller styra strömmen så att den slår på brännaren istället för PTC elementet ), och värmen överförs ändå fint till kupen via värmeväxlaren som vanligt. Är PTC regleringen av on/off typ så borde det ju inte vara omöjligt att låta strömmen till PTC elementet styra en bräsnlebaserad värmare istället.

Ebersächer som levererar värmesystemet borde kunna kompletera det med en bensindriven värmare (de är ju en stor tillverkare av sådana) kan man tycka, kanske skulle man skicka ett mail till dem:
http://www.eberspaecher.no/eberspaecher-norge.html



snurre100

Sitat fra: tomatchili på tirsdag 04. desember 2012, klokken 17:41
Hej hej,
Efter en tur i -15 så konstaterar jag att om man skall våga köra med barn i Oslotrafiken (där ju några mil helt plötsligt kan ta flera timmar) så skulle jag gärna ha en tryggare värmekälla än batteriet:
Någon som vet vilka möjligheter det finns att eftermontera diesel/bensin eller möjligen etanol (som inte käns helt tryggt p.g.a. brandfaran, man får ju montera någon sorts liten tank någonstans) värmare.
m.v.h.
Anders
Etanol er ikke mere brannfarlig enn bensin.Og så er det sååå mye billigere og sååå mye bedre for miljøet. ;)
Venter på Kia E Niro

ehaarberg

Det går en leaf-taxi i bærumsregionen som har montert Webasto i bilen, og han opplever "sommerrekkevidde" på normal-kalde dager i følge han selv.  Fikk gjort dette for ca 20,000.-. så jeg synes inngangsbilletten til en varm vinterbil blir litt i drøyeste laget...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

aalbork

Vet ikke hvor enkelt/tilrådelig det er å montere en tilleggsvarmer i varmesystemet på en Leaf.

selv kjøpte jeg en ny Webasto Thermotop C på eBay for USD 1000.- + fortolling. Og monterte den selv i min gamle Kangoo. Den hadde varmeregister for vann som ikke var i bruk. Med montering av en liten ekspandjonstank, tok det ikke mer enn 3 - 4 timer å montere.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

tomatchili

Expansionskärl (ett litet) finns redan vad jag har förstått?
Om man går ihop många som är intresserade så kanske man kan kolla runt och få ett bra pris, att sitta och frysa i en ny bil som kostar nästan 300 000 känns ju märkligt!  Det har jag inte gjort sedan jag körde min VW buss från 1975 (med trasig eberspächer)
Om man tänker att man kanske skonar batteriet, genom att även under vintern ligga mellan 20 och 80% i vardagsbruk, utökar bilens användingsområde under vintern, och att det om 5 år kanske inte är mer än 80% av nuvarande kapacitet kvar på batteriet så kanske det inte är en så dum investering.

(Dessutom: Att göra värme (som ju är den lägsta formen av energi) av el (som ju är den högsta formen av energi) som dessutom har lagrats i ett batteri (med viss förlust, och ganska stor miljökostnad vid tillverkning) är kanske inte heller det optimala ur miljösynpunkt.)

Lynet

Sitat fra: ehaarberg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 23:03
Det går en leaf-taxi i bærumsregionen som har montert Webasto i bilen, og han opplever "sommerrekkevidde" på normal-kalde dager i følge han selv.  Fikk gjort dette for ca 20,000.-. så jeg synes inngangsbilletten til en varm vinterbil blir litt i drøyeste laget...

Er det mulig å finne ut hvem som monterte denne, og om Nissan har vært inne i bildet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Tipper det er samme firma som monterer i i-Miev.
Noen i trilling-forumet bør vite, ring ev. MotorFoum.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sven erik

jør som vi med trillingene  legg press på nissan norge  så får de ordnet et system som er godkjent for denne  for å tukle med det elektriske på disse  bilene er ikke bare bare å varmeren trenger noe strøm

ellers er det  her på østlandet  autolink på drammen bilhavn som har  monteringen  å ja det er deilig å ha varmeren å ca 10 mil i stede for 6-7 mil   men en mister noe på grunn av vinterdekk å men ved -15 mister en noe til 

ehaarberg

Sitat fra: Lynet på onsdag 05. desember 2012, klokken 21:27
Sitat fra: ehaarberg på tirsdag 04. desember 2012, klokken 23:03
Det går en leaf-taxi i bærumsregionen som har montert Webasto i bilen, og han opplever "sommerrekkevidde" på normal-kalde dager i følge han selv.  Fikk gjort dette for ca 20,000.-. så jeg synes inngangsbilletten til en varm vinterbil blir litt i drøyeste laget...

Er det mulig å finne ut hvem som monterte denne, og om Nissan har vært inne i bildet?

Jeg mener vedkommende snakket om Bosch i Drammen, men ikke sitér meg på det.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Lars C. Krogenæs

Jeg vet at Blue Marlin powerboat i Drøbak, har sett på diverse løsninger for dieselvarmer i elbiler.

Snakk med Erik Evensen på tlf 41768757 / bluemarlin.no

Har ingen erfaring med dem, men de kan mye om båtvarme og ønsker også å tilby dette for elbiler.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Mr.Zero

Kikka litt på en Leaf-rep i dag. Skifting av original varmekolbe. Den kostet kun 38.000,- :P. Godt vi har en solid kjøpslov her på berget..!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Leafy

Hadde gleden av å sitte på Leaf taxien i Asker/Bærum Taxi i forrige uke og eieren kunne fortelle at det var Asker Elektro Diesel som hadde montert Eberspächer i hans Leaf.

Nissan/forhandleren var ikke videre fornøyd med at dette var gjort, men skulle man bruke den i drosjenæring så gikk det ikke å basere seg på varme fra batteriet da rekkevidden ble for kort. Varmeren og drivstofftanken lå fremme ved støtfangeren.

I følge eieren sparte han i overkant av 8000 pr mnd på å kjøre elektrisk kontra fossil, og at han hadde opprettholdt omsetningen. Brukte hurtigladeren på Billingstad mye.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Griffel

Sitat fra: Leafy på lørdag 08. desember 2012, klokken 16:25
Nissan/forhandleren var ikke videre fornøyd med at dette var gjort, men skulle man bruke den i drosjenæring så gikk det ikke å basere seg på varme fra batteriet da rekkevidden ble for kort.
En drosje har jo behov for å være varm også når den venter på tur, (hele døgnet). Derfor har nok en dieselvarmer mye større nytte i en Taxi enn bare om en ser på rekkevidde. 5kW 24 timer betyr jo 5 fulladinger og vell så det bare for å holde bilen varm. Forøvrig er elektrisk oppvarming andre steder enn i Norge missforstått miljøtiltak enn så lenge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA