Hovedmeny

Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på lørdag 01. mars 2025, klokken 17:31Jeg lever fint uten full AWD, men er mer skeptisk til å kjøpe bil «Made in Hungary», som indirekte er en støtte til Putinvenn Viktor Orban. Da venter jeg heller på tyskprodusert NK som sedan eller touring. Kinesisk er også utelukket og nå er det vel på tide å boikotte Made in USA. Heldigvis er det nok av gode alternativer fra Sør-Korea og Tyskland 😏

Enig..Ungarn er som Russland å regne om dagen

Electric cars in Norway

BMW burde vite bedre hva vi i nord som er glade i awd også ved rygging - vil tenke om dette. Dette vil bli negativ medieomtale om dette, det er jeg sikker på. Ref Naf saken på den MG modellen. Trist synes jeg.

turfsurf

Sitat fra: Breezec på lørdag 01. mars 2025, klokken 14:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mars 2025, klokken 13:57Kan jo enkelt løses med software, som mange har gjort. Altså forskjellige moduser.
Kun mulig hvis ene motor ikke har permanent magneter, slik som f.eks frontmotor Tesla. Hvis begge motorer har magneter må det brukes andre måter frikoble på, som clutch og frihjul (MG?), og da ryker vel rygging i samme slengen.
Og det er jo akkurat det BMW har gjort på Neue Klasse. En permanent magnet motor og en induksjonsmotor.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på lørdag 01. mars 2025, klokken 17:31Jeg lever fint uten full AWD, men er mer skeptisk til å kjøpe bil «Made in Hungary», som indirekte er en støtte til Putinvenn Viktor Orban. Da venter jeg heller på tyskprodusert NK som sedan eller touring. Kinesisk er også utelukket og nå er det vel på tide å boikotte «Made in USA» Heldigvis er det nok av gode alternativer fra Sør-Korea og Tyskland [emoji57]
Blir nye iX3 bygd i Ungarn? I så fall enig. Orban er like ille som Xi, Putin, Trump og resten av kameratene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Ikke minst blir det en del dårlig omtale, dersom AWD egentlig ikke er AWD.

MG Marvel R selger ikke akkurat bra, men det har også har litt flere årsaker enn bare AWD systemet... (Spesielt bagasjeromsplass).
Det er tross alt flere markeder i verden med bakker&berg, snø og annet som gir reelle awd behov.
Setter man først ett drivverk på framhjulene som øker vekt, vedlikehold og til dels rullemotstand, så gjør det ihvertfall ordentlig...veldig lite tysk med halvveis løsninger, særlig fra BMW.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Breezec

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. mars 2025, klokken 08:55
Sitat fra: Breezec på lørdag 01. mars 2025, klokken 14:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mars 2025, klokken 13:57Kan jo enkelt løses med software, som mange har gjort. Altså forskjellige moduser.
Kun mulig hvis ene motor ikke har permanent magneter, slik som f.eks frontmotor Tesla. Hvis begge motorer har magneter må det brukes andre måter frikoble på, som clutch og frihjul (MG?), og da ryker vel rygging i samme slengen.
Og det er jo akkurat det BMW har gjort på Neue Klasse. En permanent magnet motor og en induksjonsmotor.
Ja hvis de bruker induksjonsmotor så kan det vel ikke være tekniske grunner for at ikke begge motorer brukes ved rygging. 
2022 Model 3 Performance

Orbit

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. mars 2025, klokken 08:55Og det er jo akkurat det BMW har gjort på Neue Klasse. En permanent magnet motor og en induksjonsmotor.
EESM som BMW bruker bak har ikke permanentmagneter - et valg de har gjort for å unngå avhengighet av mineraler med dårlig tilgjengelighet (selv om de ikke er "skjeldne" slik navnet tilser).

Sitat fra: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0448099EN/charge-faster-drive-further:-bmw-group-reveals-revolutionary-electric-drive-concept-with-800v-technology-for-the-neue-klasse?language=enTechnology-open approach for electric mobility: the new e-drive system of Gen6
The BMW Group has retained the principle of an electrically excited synchronous motor (EESM) for its Gen6 power unit. On this type of synchronous motor, the magnetic field in the rotor is generated by windings fed with direct current rather than permanent magnets. In this way, the strength of the rotor's magnetic field can be optimally adjusted to the prevailing load conditions. This results in both excellent levels of efficiency at customer-relevant operating points and constant power output at high rotational speeds. As with the Gen5 version, the synchronous motor will be positioned above the rear axle and feature a compact housing incorporating the electric drive unit, power electronics and transmission. Many of the motor's technical details were created with the help of patented expertise, with the rotor alone accounting for more than ten patent applications.

Neue Klasse additionally incorporates ASM technology
The Gen6 powertrain employs a second, additional electric motor technology in the form of the asynchronous motor (ASM). Here, instead of being generated by permanent magnets (PSM) or electrical excitation (EESM), the rotor's magnetic field is induced by the stator. On this type of motor, the rotor takes the form of a metal cage. The asynchronous motor offers the advantage of a more compact design and superior cost efficiency. The ASM motor variants will be fitted at the front axle of Neue Klasse cars with BMW xDrive.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Ifølge BMWblog er det FEIL at ASM-motoren ikke brukes i revers, basert på konkret forespørsel til tekniske folk i utviklingen.

Mao. så kan denne diskusjonen legges død inntil første bil blir testet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Står forøvrig masse her, masse bilder og.
Likte spesielt "energy losses have been reduced by 40%, costs by 20% and weight by 10%."
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2167616
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 02. mars 2025, klokken 20:10Står forøvrig masse her, masse bilder og.
Likte spesielt "energy losses have been reduced by 40%, costs by 20% and weight by 10%."
Bra at BMW fortsetter å fokusere på effektivitet og ikke bare hiver inn større batterier.

Litt morsomt å se at de hermer etter Tesla, med sylindriske batterier (så ut som tabless 4680?) og batteriet som en strukturell del av bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Ser det antydes opptil 900 km rekkevidde på enkelte modeller. Det høres veldig mye ut, og det gjelder kanskje sedan med RWD ? . Tror ikke det kan være mulig å få så høy rekkevidde på en iX3 NK, men opp mot 800 km med RWD er kanskje mulig ?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 06:07
Sitat fra: daktari på søndag 02. mars 2025, klokken 20:10Står forøvrig masse her, masse bilder og.
Likte spesielt "energy losses have been reduced by 40%, costs by 20% and weight by 10%."
Bra at BMW fortsetter å fokusere på effektivitet og ikke bare hiver inn større batterier.

Litt morsomt å se at de hermer etter Tesla, med sylindriske batterier (så ut som tabless 4680?) og batteriet som en strukturell del av bilen.

BMW sine batterier kommer i to lengder (litt lenger enn Tesla sine). På videoen jeg så fortalte de at de ikke var en strukturell del av bilen, men at de derimot hadde et deksel under som kunne skrues av for å bytte og fikse enkelt-celler, i motsetning til tidligere da dekselet ble limt. Eller er dette også definert som strukturelt?
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 04. mars 2025, klokken 07:19Ser det antydes opptil 900 km rekkevidde på enkelte modeller. Det høres veldig mye ut, og det gjelder kanskje sedan med RWD ? . Tror ikke det kan være mulig å få så høy rekkevidde på en iX3 NK, men opp mot 800 km med RWD er kanskje mulig ?
900km er vel maks, derved sedan. De oppgir jo 700km for dagens.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:48Eller er dette også definert som strukturelt?
Nå refererte jeg bare artikkelen på bimmerpost. Men om det er strukturelt eller ikke avgjøres ikke direkte av konstruksjonen på batterikassen, men om den er en bærende del av bilen. Så det må være stivt nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 08:48Eller er dette også definert som strukturelt?
Nå refererte jeg bare artikkelen på bimmerpost. Men om det er strukturelt eller ikke avgjøres ikke direkte av konstruksjonen på batterikassen, men om den er en bærende del av bilen. Så det må være stivt nok.

Ja, ser du har rett.
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0448099EN/charge-faster-drive-further:-bmw-group-reveals-revolutionary-electric-drive-concept-with-800v-technology-for-the-neue-klasse?language=en
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA