Hovedmeny

Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 24. februar 2025, klokken 16:48
Sitat fra: Trond.m på mandag 24. februar 2025, klokken 15:06Mener du altså at opplysningene i artikkelene om at den ikke trekker på alle 4 hjul ved rygging er feil ?
Selvfølgelig, det må være misforstått av journalisten. Hvorfor skulle de lage en X-drive-modell uten X-drive?
Fordi de tenker at AWD ved rygging ikke er så viktig? Alltid noen blåruss som skal være smarte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. februar 2025, klokken 16:50
Sitat fra: daktari på mandag 24. februar 2025, klokken 16:48
Sitat fra: Trond.m på mandag 24. februar 2025, klokken 15:06Mener du altså at opplysningene i artikkelene om at den ikke trekker på alle 4 hjul ved rygging er feil ?
Selvfølgelig, det må være misforstått av journalisten. Hvorfor skulle de lage en X-drive-modell uten X-drive?
Fordi de tenker at AWD ved rygging ikke er så viktig? Alltid noen blåruss som skal være smarte.

Det handler vel om å spare penger. Problemet er at kundene ikke vil stå fast i grøfta uten å kunne rygge ut...

Ingen norske kunder som kjøper BMW med AWD vil akseptere en slik løsning. Helt bak mål.

Trond.m

Det er nok en sjanse for at det er feil opplysninger. Men om det skulle være tilfelle, så tviler jeg på at det får så stor betydning for salget. Folk flest velger nok AWD for å få tryggere kjøreegenskaper og for å slippe å stå fast på vei opp til hytta på fjellet. De færreste rygger opp bakker. Begrunnelsen kan jo være at de kan effektivisere drivlinjen og få bedre rekkevidde som konkurransefortrinn.

RJK

Tror nå de fleste vil ha tryggheten både for å komme seg opp kneika eller bakken, men og for å komme seg løs fra brøyteskavler og ikke minst snøskavla om man feilberegnet.

Vil tro både brøyteskavler, dypsnø ved hytta når man skal kjøre hjem/ut og den eventuelle utforkjøringen blir mindre lett å komme seg ut av, da man ofte må prøve både rygging og kjøre fremover.

Tror nok helt klart at slikt noe er noe som vil være avgjørende for bilvalget, og at norske BMW-selgere vil ergre seg stort for å måtte forklare dette til potensielle kjøpere, som i en viss grad da vil gå til konkurrentene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Det må i så fall være en effektivisering av frontmotoren som utelukker at den i det hele tatt kan reversere/generere negativt moment - virker noe usannsynlig.

Rygging er en ubetydelig del av kjøringen (og er ikke med i noen av metodene for måling av rekkevidde). Selv permanent firehjulstrekk under rygging (for å forenkle programmeringen av motorstyringen) vil hverken påvirke faktisk eller oppgitt rekkevidde. Håper også på at dette er en misforståelse.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 24. februar 2025, klokken 22:07Folk flest velger nok AWD for å få tryggere kjøreegenskaper og for å slippe å stå fast på vei opp til hytta på fjellet. De færreste rygger opp bakker.
Manøvrering inn til og på gårdsplasser er vesentlig. AWD må virke hele tiden. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

jo for noen er det selvfølgelig viktig. Jeg snakker om majoriteten av bileiere. Det er veldig mange som tror eller har blitt fortalt av bilpresse og forhandlere at du MÅ ha 4 hjulsdrift i Norge. Selv byttet deg fra BMW iX til id.buzz RWD og nå id.7 Touring RWD for 2 år siden. Jeg har en krevende bakke opp til huset og nokså bratt hyttevei 1075 moh. Autosock ligger fortsatt ubrukt, selv om jeg bevisst stopper midt i bakker for å prøve å sette meg fast. Jeg har flere ganger kjørt ut bilen når det er krevende forhold bare for å teste framkommeligheten. Men hvis man ønsker å kjøre i 25 cm kram nysnø uten å måke først så er saken en annen. Mener som sagt at jeg registrerte at BMW 225 som jeg hadde ikke trakk på alle 4 i revers, uten at jeg tok saken til domstolen av den grunn. Det er mulig jeg måtte ta et par spadetak ekstra på hytta en gang. Men hvis dette er tilfellet for en premium SUV, så må BMW naturligvis informere kundene om dette i tilbud på bilen. Da vil de miste noen salg, men med ellers riktig pris og egenskaper så er jeg sikker på at den kan selge veldig bra. De har tross alt solgt en god del av den gamle iX3 RWD og eierne er så vidt jeg vet svært fornøyd. (Har selv hatt 2)

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 25. februar 2025, klokken 05:34Det er veldig mange som tror eller har blitt fortalt av bilpresse og forhandlere at du MÅ ha 4 hjulsdrift i Norge. Selv byttet deg fra BMW iX til id.buzz RWD og nå id.7 Touring RWD for 2 år siden. Jeg har en krevende bakke opp til huset og nokså bratt hyttevei 1075 moh. Autosock ligger fortsatt ubrukt, selv om jeg bevisst stopper midt i bakker for å prøve å sette meg fast. Jeg har flere ganger kjørt ut bilen når det er krevende forhold bare for å teste framkommeligheten. Men hvis man ønsker å kjøre i 25 cm kram nysnø uten å måke først så er saken en annen. Mener som sagt at jeg registrerte at BMW 225 som jeg hadde ikke trakk på alle 4 i revers, uten at jeg tok saken til domstolen av den grunn. Det er mulig jeg måtte ta et par spadetak ekstra på hytta en gang. Men hvis dette er tilfellet for en premium SUV, så må BMW naturligvis informere kundene om dette i tilbud på bilen.
Dette har jo vært diskutert mange ganger her. AWD handler først og fremst om komfort, ikke at man må ha det.

Men allerede denne vinteren har vi hatt flere turer på hytta hvor RWD hadde vært uaktuelt. Har levd med AWD og RWD biler parallelt i ti år, og har flere ganger måttet bruke både Autosock, hurtigkjetting og diverse annet for å få løs 2WD bilene. Har og med sand i AWD bilene som må brukes innimellom. Vi solgte vår siste 2WD bil når kona ble stående fast i bunn av en bakke ute på landet bare fordi det var litt isete vei.

Men som du skriver, alt handler om forventninger. Informerer forhandlerne om hva de selger, og kundene får det de forventer er det ikke grunn til å være misfornøyd. Å miste AWD i revers er dog ikke det samme som 2WD, men bilen skal være pokker så bra ellers hvis det skal vurderes. Det vil være en ting som man stadig må ta hensyn til gjennom vinteren. Ikke parkere sånn og sånn, ikke rygge på det viset og så videre...

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. februar 2025, klokken 22:33
Sitat fra: Trond.m på mandag 24. februar 2025, klokken 22:07Folk flest velger nok AWD for å få tryggere kjøreegenskaper og for å slippe å stå fast på vei opp til hytta på fjellet. De færreste rygger opp bakker.
Manøvrering inn til og på gårdsplasser er vesentlig. AWD må virke hele tiden.

Spesielt mhp is, som jo preger vinterene mer og mer,er AWD viktig. AWD og piggdekk fremstår ironisk nok som en del av løsningen på klima utfordringene for folk flest. Våtere,villere og farligere vær skaper nye utfordringer. Her i gården har både piggdekk og AWD fått en naturlig plass i beredskapen. Det var ikke slik tidligere da man hadde kulde og masse snø. Nå er det skiftende klima der is og store vannmengder får en stadig større rolle. Så jeg tror AWD vil bli mer utbredt i årene som kommer. I alle fall i Norge i takt med klima endringer.

Vaduz

Var det ikke nettopp en rettssak med en MG eier om nettopp dette her? Den hadde AWD bare fremover. Trodde det var noe man bare fant i de aller billigste Kina bilene?

Om BMW gjør noe slikt betyr det at de har store problemer med å lage prisgunstige elbiler og må ty til snarveier og halvveis løsninger.

Hele poenget med AWD er jo at du ikke skal sette deg fast. Jeg rygger ofte inn i garasjen, ut av parkeringsplasser, over brøytekanter etc.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 25. februar 2025, klokken 06:56Var det ikke nettopp en rettssak med en MG eier om nettopp dette her? Den hadde AWD bare fremover.
Stemmer det, eieren fikk erstatning.

Trond.m

BMW forhandleren jeg har snakket med skulle undersøke fakta om saken hos BMW Norge. Legger ut svar så snart jeg får avklart om dette er fleip eller fakta.😏

Radial

Kanskje BMW fikk ett godt tilbud på MG sin drivlinje? ix3 lages jo i Kina så 🙈😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trond.m

Sitat fra: Radial på tirsdag 25. februar 2025, klokken 12:21Kanskje BMW fikk ett godt tilbud på MG sin drivlinje? ix3 lages jo i Kina så 🙈😂
Ha,ha. Nå er jo iX3 NK en helt ny bil helt uten noen forbindelse til den kinesiske iX3. Det man kan frykte er at BMW ønsker å differensiere iX3 NK fra iX for å unngå å komme i samme situasjon som Audi med Q8. Så kan de introdusere «enhanced» AWD for iX3 på et senere tidspunkt. Men jeg håper i det lengste at opplysningene fra Elbil24 bygger på en misforståelse. Svaret får vi nok snart.

Trond.m

BMW Norge har ikke fått opplysninger om at det skulle være en slik begrensning på NK X3. Det er mulig at opplysningene kan være relatert til NK sedan, men heller ikke dette er noe BMW Norge er kjent med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA