Hovedmeny

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ikke bra! De er ikke snille :-1: Leser på FB gr at Meca som har serviceavtale med Fisker Norge har fått instruks fra Fisker Norge og konkursboet at Meca ikke skal utføre noen som helst service eller reparasjoner på noen Fisker Ocean i Norge. Noen som vet mer om denne saken?

chargedup

Fisker importøren i Norge er konkurs og dermed har ikke Meca noen å sende regningen til bortsett fra kunden. Er vel ingen som trodde at Meca skulle stå for garantien til Fisker? Meca er garantert en av kreditorene som taper penger på konkursen direkte ved at de har en god del ubetalte regninger for utførte reparasjoner. For Meca kommer også tap av omdømme (sure kunder som ikke får reparert bilen pga delemangel og at kunden i tillegg nå må betale selv) og all tid de har brukt på kursing osv.

Forhåpentligvis har ingen av de (ca 100?) som har kjøpt Ocean etter mars trodd at Fisker skal dekke noe som helst av garantirep uten at de samtidig drar inn førstepremien på lottokupongen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på tirsdag 16. juli 2024, klokken 12:16Fisker importøren i Norge er konkurs og dermed har ikke Meca noen å sende regningen til bortsett fra kunden. Er vel ingen som trodde at Meca skulle stå for garantien til Fisker? Meca er garantert en av kreditorene som taper penger på konkursen direkte ved at de har en god del ubetalte regninger for utførte reparasjoner. For Meca kommer også tap av omdømme (sure kunder som ikke får reparert bilen pga delemangel og at kunden i tillegg nå må betale selv) og all tid de har brukt på kursing osv.

Forhåpentligvis har ingen av de (ca 100?) som har kjøpt Ocean etter mars trodd at Fisker skal dekke noe som helst av garantirep uten at de samtidig drar inn førstepremien på lottokupongen.
Seff har du rett i det. 

Men jeg mener her som prinsipp så må det bli en slags «alle mann til pumpene» situasjon fremover og først og fremst få sørget for at bileierne kan holde sin Fisker på veiene nå i årene fremover... så får heller alle involverte firma, leverandører ordne det formelle på bakrommet. 
Jeg heier på Fisker bileierne jeg :+1:

chargedup

Det formelle er ordnet ved at Fisker Norge er konkurs og straks også Fisker inc. Ingen, verken Meca, Magna eller underleverandører har noen som helst mulighet til å ordne det formelle på bakrommet fordi det ikke finnes noen som kan betale regningen på det bakrommet. Leverandørene har sannsynligvis allerede tapt hundrevis av millioner, om ikke milliarder, på konkursen, så de kan jo ikke sette "alle mann til pumpene" for å tape enda mer.

Jeg håper jo, for eiernes skyld, at bilene blir mulig å holde i live. Jeg ser ingenting galt i at FOCN osv engasjerer seg i konkursforhandlingene, men at bileiere skal settes høyere i prioritet enn långivere/underleverandører osv er vel en slags utopi? Man kan synes synd på Ocean eiere, men man kan si at det er enda mer synd på feks Magna eller en långiver som taper milliarder.

Får håpe at denne konkursen gjør at potensielle nybilkjøpere blir skeptiske neste gang det kommer en ny bilprodusent med en kjent "visjonær konkursrytter" som skaper hallelujastemning og at Fisker 3.0 ikke blir en realitet. Eller at man er like skeptisk til et amerikansk selskap med danske røtter, som man er til kinesiske, som feks HiPhi. Startup er risiko og konkurs er mer sannsynlig på Byton eller Lucid enn det er i Toyota.
For de som faktisk satt seg inn i Fisker Karma caset gikk ikke Henrik konkurs bare pga batteriprodusenten. Det var en haug med vaporware på forhånd og Karma endte med å, i beste fall, bli middelmådig med mye feil. Høres det kjent ut?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ReneM

Det ligger nå en til salgs hos Birger N Haug. Den var for noen dager siden priset til 549.000. Nå til salgs som «delebil» for 249.000/bud (i går var den priset til 299.000).

Spennende å se hvor lenge den blir liggende ut på markedet.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

arthur

Har kikket litt på den annonsen og ingen tvil om at BNH prøver på "damage controle" og vil unngå enhver form for ansvar i ettertid, men er det så enkelt som det de sier, eller prøver seg på?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Kanskje det ikke er så dumt å kjøpe en ekstra Ocean for ha som delebil om man allerede er eier av en slik bil. Kan være greit å være selvforsynt med deler i årene som kommer om man skal beholde den på veien.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Selge som delebil er kurrant. Da kjøper man noe som potensielt ikke kan kjøpes. Sikkert mulig å prute.

Forøvrig i USA har et leasingfirma fått kjøpe alle resterende biler, og har tanker om å sørge for tilgang til deler i samarbeid med Fisker owners Association. Selvfølgelig mot betaling.

Hvis man klarer holde liv i en Ocean så kan den magre trøsten være at den om 30 år blir like sjelden som en DeLorean.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Selge som delebil er risky. Så lenge det ikke er noe galt med bilen som det er opplyst om har man full reklamasjonsrett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 19. juli 2024, klokken 10:53Selge som delebil er risky. Så lenge det ikke er noe galt med bilen som det er opplyst om har man full reklamasjonsrett.
Nei dette er juss mat og den annonsen er heeeelt grei. BNH vet hva de gjør.

Er solgt nå. Tipper den gikk for et sted mellom 150/180 isch og hvertfall ikke 250'. Godt kjøp da hvis man er av typen som elsker å løse bilproblemer  :+1:

https://www.finn.no/361677380

offpist

På 100-150K så er jeg også interessert i å kjøpe en Ocean One eller Extreme.

Blir spennende å følge med på markedet.. Spesielt de som har lån på bilen og mister kasko ved neste fornyelse tenker jeg havner på finn.no etter hvert.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

RJK

Sitat fra: offpist på søndag 21. juli 2024, klokken 10:16På 100-150K så er jeg også interessert i å kjøpe en Ocean One eller Extreme.

Blir spennende å følge med på markedet.. Spesielt de som har lån på bilen og mister kasko ved neste fornyelse tenker jeg havner på finn.no etter hvert.
De har vel ikke lov å si det opp for de som allerede har avtale, dette må forlenges. Om de dog velger å prise seg kraftig opp, så har de ihvertfall en mulig rettssak i vente, da prisendringer skal være saklig begrunnet. Det kan sterkt stilles spørsmål til prisendringer ut over generell prisstigning.

Men, det betyr jo gjerne at disse nå sitter fast med forsikringen i det selskapet de er forsikret i, ihvertfall for bilen. Kanskje også andre forsikringer, om de fikk en spesiell pakkedeal ved å samle forsikringer. For de får jo ikke kasko noen andre steder med de bilene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: offpist på søndag 21. juli 2024, klokken 10:16På 100-150K så er jeg også interessert i å kjøpe en Ocean One eller Extreme.

Jeg også :+1:

Orbit

Sitat fra: RJK på søndag 21. juli 2024, klokken 11:59De har vel ikke lov å si det opp for de som allerede har avtale, dette må forlenges. Om de dog velger å prise seg kraftig opp, så har de ihvertfall en mulig rettssak i vente, da prisendringer skal være saklig begrunnet. Det kan sterkt stilles spørsmål til prisendringer ut over generell prisstigning.
Forsikringsselskapet kan ikke si opp i avtaleperioden (typisk ett år), men så langt jeg har forstått vil Fisker-eierne bli nektet fornyelse etter dette. Det er også lett å finne en saklig begrunnelse for at en kaskopremie settes skyhøyt, dersom det er stor sjanse for at bilen må kondemneres selv for mindre skader.

Sitat fra: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VzPezd/slik-jobbes-det-for-aa-sikre-norske-fisker-ocean-eiereKasko er med andre ord ikke mulig å få. Eksisterende eiere med kasko vil imidlertid beholde den til avtalen går ut.

Dersom en får kjøpt disse til 100-150k, og den bare skulle vare ett år, så er det likevel billig bilhold i forhold til verditapet på en tilsvarende nybil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Hadde det ikke vært for at jeg nettopp har kjøpt ny bil hadde jeg hoppet på en slik til 250k. Hadde kjørt så lenge det gikk, og parkert den på hytta til bruk som husbatteri etterpå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA