Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

filtvet

Så en test av Ocean men nyeste SW. Tok "bare" 60 sekunder å starte.... Mye moro der fremover uten oppdatering.

chargedup

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. april 2024, klokken 08:40Jeg tror de blir kjøpt og og at de fortsatt vil hete Fisker. Litt som gml MG ;D
Eller som Fisker, altså det forrige selskapet til Henrik som gikk konkurs og restene ble kjøpt opp av en kinesisk kreditor. Konkursboet gikk vel for ca 150 mill USD (i 2013?) og der fantes det da plattform for en bil. En lite vellykket bil, som Ocean, men allikevel en bil.
Karma ble navnet på restene av gamle Fisker fordi Henrik klarte å få med seg rettigheten til navnet videre. Husker Karma Revero ble lansert for mange år siden i Miami da jeg var der på ferie. Ikke spesielt stor interesse for en bil som lanseres på nytt 5 år etter den første, selv om lansering var på et 5 stjernes hotell langs stranda. Såvidt jeg kan forstå ble Fisker Karma 2.0 (evt karma Revero, som den faktisk heter) ikke et vellykket prosjekt for den nye eieren.

Hvis historien gjentar seg, vil konkursboet til Fisker døpes til Ocean. Henrik vil om noen år starte sitt 3. bilmerke som heter Fisker og investorer vil nok en gang bli rundlurt av vaporware ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Det er vel hardt å kalle Fisker Ocean vaporware. Selv om den er uferdig på nivå med Model S 2012, så er det jo en kjørende bil på gata.
Timing og tilgang til kapital er et must når man skal lage noe nytt fra bunn...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Fisker Ocean er ikke vaporware nei, men det meste Henrik uttalte seg om fra 2016-2022 var jo ren vaporware. Hvor ble det av de revolusjerende SSB som de var lengst framme på i verden? Hvor ble det av millions of volume ifbm med Ocean? Hvor ble det av avtalen med Foxconn? Hvor ble det av alt de var milevis foran alle andre?
EQE 43AMG

daktari

Sitat fra: chargedup på mandag 08. april 2024, klokken 18:02Fisker Ocean er ikke vaporware nei, men det meste Henrik uttalte seg om fra 2016-2022 var jo ren vaporware. Hvor ble det av de revolusjerende SSB som de var lengst framme på i verden? Hvor ble det av millions of volume ifbm med Ocean? Hvor ble det av avtalen med Foxconn? Hvor ble det av alt de var milevis foran alle andre?
Håper ingen trodde på det. Men viser bare at "fake it till you make it" brukes av mange oppstarter stadig vekk.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Fisker har i det minste lagd noen biler i motsetning til Byton som ble hypet opp uten at eneste bil ble lagd og gikk konk men allikevel har de fortsatt eget forum her 🙄
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Sitat fra: chargedup på søndag 07. april 2024, klokken 22:28Jeg vil tro at man sannsynligvis kan få tak i reservedeler for egen regning, men aldri vil få en fullt fungerende bil.

Deler som også brukes av andre bilprodusenter vil være mulig å få tak i, men det vil bli et krevende arbeid å finne frem til de riktige delene. Man må vite nøyaktig hvilken bilmodell, inkl versjon og årsmodell, som har samme del. Og Fisker har sannsynligvis brukt deler fra mange forskjellige biler.

Deler som kun er produsert for Fisker vil det sannsynligvis ikke være mulig å få tak i. Det er produsert alt for få biler til at det finnes noe ettermarked.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Det er trolig også noe av grunnen til at det er lite attraktivt for Nissan og andre å kjøpe opp Fisker. En stor produsent ønsker ikke å ha unike deler (eller noe som kommer fra konkurrenter), hvor de heller hadde brukt egen hyllevare om de var med fra dag en.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 08. april 2024, klokken 18:46Fisker har i det minste lagd noen biler i motsetning til Byton som ble hypet opp uten at eneste bil ble lagd og gikk konk men allikevel har de fortsatt eget forum her 🙄
Ja hvem har ikke stått i kø hos Byton. 

#BeenThereDoneThat

Elektrowagen

BMW i3s - 2019

Electric cars in Norway

Sitat fra: Nomade på mandag 08. april 2024, klokken 22:39
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. april 2024, klokken 20:25#BeenThereDoneThat

Hashtag fungerer ikke her inne....
He he ja etter noen tusen innlegg har jeg fått med meg det. Men det funker lell for å få oppmerksomhet  :D 

fikk din

chargedup

Sitat fra: daktari på mandag 08. april 2024, klokken 18:04
Sitat fra: chargedup på mandag 08. april 2024, klokken 18:02Fisker Ocean er ikke vaporware nei, men det meste Henrik uttalte seg om fra 2016-2022 var jo ren vaporware. Hvor ble det av de revolusjerende SSB som de var lengst framme på i verden? Hvor ble det av millions of volume ifbm med Ocean? Hvor ble det av avtalen med Foxconn? Hvor ble det av alt de var milevis foran alle andre?
Håper ingen trodde på det. Men viser bare at "fake it till you make it" brukes av mange oppstarter stadig vekk.

Si det til de som kjøpte aksjen på nærmere 30 USD, rett før Henrik offentlig la planen om SSB på hyllen og aksjen begynte å falle ;D Henrik skulle jo lansere SSB ca 10 år før alle andre bilprodusenter spådde det kunne komme i vanlige biler :o
Nå er vel aksjen rundt 0,2 USD, så det svir nok for de som kjøpte aksjer, så kjøpte Ocean og hadde "diamond hands". Like før Fisker ble delistet eide 6500 nordnet kunder aksjen, ca samme antall som i starten av februar, så sannsynligvis mange nordiske småsparere med diamond hands.
Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me". Federal government i USA tapte vel noen milliarder NOK på Fisker sist gang de gikk konkurs, men de lærte, såvidt jeg vet, første gangen.

Samtidig har Henrik og Gupta tjent flere hundre millioner NOK på reisen fra børsnotering (basert på vaporware, hype og selvfølgelig en latterlig overprising av  hypeselskaper under covid), på salg av aksjer og lønn.
EQE 43AMG

daktari

Føler med alle som ble lurt til å kjøpe aksjer.

Barfot

Ett spørsmål for nye kunder, om man kjøper - vi du kunne få kaskoforsikring på den ? Er det noen forsikringsselskaper som faktisk vil selge deg det ? og til hvilken pris ?

Uansett, Ocean er den peneste og tøffeste bilen på markedet nå.

chargedup

Pr nå får man kjøpt kaskoforsikring. Om Fisker skulle gå konkurs, vil de nok sette prisen veldig høyt på kasko da risiko for totalvrak vil være stor dersom det blir vanskelig å få tak i deler eller umulig å sette inn en ny duppeditt som trenger å kodes. Feks får man fortsatt kjøpt kasko til Fisker Karma til 23'-32' for meg, men det er altså ca dobbelt så mye som Ocean eller en helt normal annen bil for meg.

Maskinskade/superduperforsikring spørs det om man får kjøpt til en ok pris dersom de går konkurs. Hvis man får kjøpt det, vil nok isåfall forsikring stå hardt på punktet om unntak fra dekning der det skulle vært dekket av garanti (noen har til og med tekstet den til å være, dersom norsksolgt bil ville vært dekket av garanti gjelder ikke maskinskade). Her må man isåfall lese vilkårene nøye. Forsikringen vil nok også bli ekstremt dyr dersom de blir nødt til å skrote bilen hvis feks den ikke starter og generisk feilkodeleser ikke hjelper.
EQE 43AMG

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA