Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mønsterdybden på nye sommerdekk til ID4

Startet av ENTO, onsdag 13. mars 2024, klokken 15:56

« forrige - neste »

ENTO

Fikk satt på nye Continental sommerdekk her om dagen. (Ikke på bilen ennå) To av dem var på garanti. Men mønsterdybden er bare 6,5 mm. Skal det være sånn ?

RJK

Sitat fra: ENTO på onsdag 13. mars 2024, klokken 15:56Fikk satt på nye Continental sommerdekk her om dagen. (Ikke på bilen ennå) To av dem var på garanti. Men mønsterdybden er bare 6,5 mm. Skal det være sånn ?
Ny versjon av krympflasjon? Mindre "gummi" for pengene?  :o

Helt ærlig, vet ikke hva som er normalen her, men innbilte meg at 7-8 mm var normalt! Muligens noe mer på vinterdekkkene, siden de skal minimum bli 3 mm før de må skiftes...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

skulleVøri

Så nylig en Youtube-video om dette: 7-8 mm er/var normalt på sommerdekk, men litt mindre mønsterdybde er ganske vanlig for dekk laget for elbiler. Gir litt mindre rullestøy og litt lavere forbruk, så ofte det som er standard fra fabrikken.

Til gjengjeld slites de ned litt fortere siden de har mindre mønsterdybde å ta av. En tradeoff som alt annet.

ENTO

Er 6,5 mm standard mønsterdybde også på nye leverte biler ?

skulleVøri

Sitat fra: ENTO på onsdag 13. mars 2024, klokken 23:03Er 6,5 mm standard mønsterdybde også på nye leverte biler ?

I følge videoen under: For de fleste nye biler i dag er dekkene spesiallaget for bilen. En av de vanligste tilpasningene - i forhold til et standard dekk - er mindre mønsterdybde. Siden det gir mindre rullemotstand og mindre støy, og de er billigere i innkjøp for bilmerket.

Så det er ikke noen direkte standard. Det er opp til bilmerket og kan variere med modell, årsmodell, utstyrsversjon. Jeg vet ikke hva status er for ID.4, men hvis du fikk dekkene gjennom VW vil jeg gjette at det er de samme som sitter på nye biler.

Jeg kan vel nevne at selv om videoen åpner med at du kan ønske å bruke andre dekk enn de som følger med bilen, så er standard-dekkene for bilen han tester gode. Selv om man ofrer litt levetid tjener man på andre områder, så det er ikke nødvendigvis et dårlig valg.

hav4rd

Målte mine sommerdekk til 6,5 mm da de var nye. Dette er Pirelli-dekk.
ID.4 GTX (2022)

ENTO

E-Trond

ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA