Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å bruke Fortum ladebrikke hos andre leverandører?

Startet av Torpedo Ted, onsdag 13. mars 2024, klokken 15:10

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Dum som jeg er, trodde jeg at det var samme hvor ladebrikken bestilles fra.
Vi har flere gamle sorte ladebrikker fra elbilforeningen som vi har fått lagt inn hos flere leverandører uten problemer.
Men så bestilte jeg brikke fra Fortum, som jeg skulle legge inn hos disse leverandørene, men det gikk ikke like bra.

De sorte brikkene har serienummer i formatet A1XXXXF5
Fortum sin brikke har påskrevet NOA3XXX4

Når jeg prøvde å legge inn fortum sin brikke i Eviny, fikk jeg feil brikkenr (Elbilforeningens gikk bra).

Når jeg scanner Fortum sin brikke med NFC mobil app, er jo serienummeret mye lenger. Jeg fikk lagt inn dette lange nummeret i Eviny, men har ikke forsøkt om det faktisk fungerer enda. Men hos MER godtas ikke det lange nummeret...

Noen som har peiling?

Orbit

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 13. mars 2024, klokken 15:10Dum som jeg er, trodde jeg at det var samme hvor ladebrikken bestilles fra.
Ingen dum tanke fra din side, men en dum løsning fra ladeoperatørene: De aller fleste aksepterer bare sine egne brikker, evt med tillegg av Elbilforeningen eller NAF sine brikker (og et par andre unntak). Det er brikkenummeret som du leser av med NFC som skal brukes de stedene hvor det faktisk er mulig å legge til vilkårlige brikker. De sorte brikkene jeg har fra elbilforeningen har bare en 32-bit NFC-kode, dvs mye kortere enn de fleste andre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Torpedo Ted

Takk for svar. Ser nå at MER kun skriver at de kun støtter brikker fra utvalgte partnere.

Finner det smått utrolig at det ikke er påbud om at alle ladebrikker skal støttes hos alle leverandører. En mer idiotisk kunstig begrensning finnes jo knapt. Det spiller da ingen trille hvilke brikke som brukes, så lenge den er registrert. :o

RJK

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 13. mars 2024, klokken 15:50Takk for svar. Ser nå at MER kun skriver at de kun støtter brikker fra utvalgte partnere.

Finner det smått utrolig at det ikke er påbud om at alle ladebrikker skal støttes hos alle leverandører. En mer idiotisk kunstig begrensning finnes jo knapt. Det spiller da ingen trille hvilke brikke som brukes, så lenge den er registrert. :o
Den beste, enkleste og minst diskriminerende løsningen er på vei, kortbetaling direkte. Da kan snart brikkehælvete avsluttes. Selv eksisterende ladere skal ha kortbetaling på plass innen utgangen av 2025!

Så det påbudet du spør om, er en ikke-sak om kort tid...

Er dessverre ikke kommet krav om kort-betaling på AC/destinasjonsladerne, men de bør frivillig endres, eller så vil de bli enda dårligere besøkt fremover. Men først må prisen ned.

Det skal være billigere å lade på AC pga lavere effektavgifter og lavere kostnad på utstyret, men realiteten er at mange har samme kWh-pris eller høyere på AC-ladingen. Dermed velger mange bort dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Har ikke testet, men du kan jo prøve å registrere en MER brikke i Eviny og Circle K. Om det går så er du jo godt dekket med to brikker, dvs. Mer og Fortum. Fortum Charge & Drive dekker jo mange ladeoperatører.

Jeg har selv bare en sort ladebrikke for Mer, Circle K og Eviny. Annen lading er for mine behov godt dekket via roamingbrikke/avtale, så da er det begrenset nytte med universalbrikke. Med unntak av Tesla da, der kan jeg ikke lade med brikke
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Torpedo Ted

Sitat fra: RJK på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:22Den beste, enkleste og minst diskriminerende løsningen er på vei, kortbetaling direkte.
For privatpersoner ja, men dette løser ingenting for bedrifter, som i mitt tilfelle...

RJK

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 14. mars 2024, klokken 09:57
Sitat fra: RJK på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:22Den beste, enkleste og minst diskriminerende løsningen er på vei, kortbetaling direkte.
For privatpersoner ja, men dette løser ingenting for bedrifter, som i mitt tilfelle...
Kjører du firmabil, får du vel et tilknyttet kredittkort. OK, du får vel ikke et rent drivstoffkort kun låst mot en kjede, men du får jo fordelen av å ikke måtte legge ut selv. Da vil jo dette lett leses inn via det elektroniske kjørebokprogrammet, og regningen på kortet sendes vel fremdeles 1 gang i måneden.

Kjører du mot kjøregodtgjørelse, så ser jeg ikke at dette endrer noe. Du må jo fremdeles kreve inn dette som vanlig, ved å føre reisevei og avstander.

Igjen, knytt gjerne opp mot eget bankkort for lading for bedre oversikt/regnskapskontroll, du kan jo velge bankaksept (ingen månedsavgift) eller kredittkort for månedlig fakturering.

Elektronisk kjørebok vil også her være en gods idé om du har mye kjøring på firmaet.

Eller hva mener du blir så komplisert?
Bosted Oslo

vinterdekk

Torpedo Ted, har du vurdert noen av disse?

https://elbil.no/bedrift/
https://elton.app/no/bedrift
https://northecharge.xyz/products/fleet
https://chargedrive.com/nb-NO/bedriftslosninger

Edit, Elli har også noe for bedrifter og der får man tilgang til å lade hos Eviny og Mer (per i dag har disse som kjent ikke roamingavtale med så mange). https://www.elli.eco/en/b2b/products/fleets

Torpedo Ted

@RJK mente bedrifter med mange brukere. Kan ikke gi kredittkort til alle ansatte.

@vinterdekk: Ja, har sett på det men det er en unødvendig dyr løsning. Saken er at våre ansatte lader 95% på jobb/hjemme. Men de MÅ ha mulighet til å lade på hurtiglader også. Med en fast månedskostnad, blir fort bare månedskostnaden like stor utgift som kW-kostnaden for selve ladingene... Det henger jo ikke på greip...

Jeg har allerede ordnet fakturakonto hos Eviny, MER og Fortum, så siden hovedutfordringen da allerede er løst, var det jo bare å bestille en brikke til alle bilene tenkte jeg, uten å være klar over at det betydde noe HVILKEN brikke jeg bestilte. Så da kastet jeg vekk flere hundre kroner på brikker som kun kan brukes på Fortum  >:(

RJK

Hvordan gjør man dette med ice-biler? Er det ikke da kort mot bil (ett kort per bil) fremfor ett kort per sjåfør? Er det lettere fordi man da kan låse det til avtale med en kjede, og ikke kan bruke hos andre utsalgssteder?
Bosted Oslo

TB

Vil anta forskjellen ligger i hyppighet av drivstoff fylling? Hurtiglading gjør en gjerne når en må, med tilgjengeligg operatør på stedet en er?

Fylle flytende drivstoff gjøres ikke like ofte, knytning mot en kjede er ikke like utfordrende?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torpedo Ted

Sitat fra: RJK på torsdag 14. mars 2024, klokken 15:38Hvordan gjør man dette med ice-biler?
Har aldri sagt at det ikke er noe herk med ICE biler også, men fordelen der er at det holder som regel å være kunde hos én leverandør, siden en som regel passerer en av deres stasjoner i god tid før det er helt tomt.

vinterdekk

Virker ikke som en god løsning dette, med mindre behovet er så lavt at det er nok med en-to ladeoperatører og resten på utlegg og refusjon. Jeg antar de ansatte kan lade med Bilkraft (Eviny)og Mer appen når du har opprettet bedriftsprofil hos de (så nå slik ut når jeg logget inn på bilkraft at man kan administrere brukere).

Universalbrikker har jo den ulempen at de kan bli borte og misbrukt, og man må selv holde styr på hvor de er registrert og hvor ladestasjonene finnes. Noen foretrekker visst dette til eget bruk da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA