Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter

Startet av elektro, mandag 11. mars 2024, klokken 08:45

« forrige - neste »

elektro

Det bærer litt preg av å koke suppe på en spiker når NAF går bredt ut med denne saken. https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/forbruk-elbil-el-prix-vinter-2024

Dette er også dårlig forbrukerjournalistikk. Saken burde handlet om at det økonomisk nesten ikke spiller noen rolle hvilken elbil du velger.

La oss si at to biler i samme klasse bruker hhv. 18,0 kWh/100 km. og 23,0 kWh/100 km, du kjører 20.000 km/år (langt mer enn gjennomsnittet) og at gjennomsnittsprisen for strøm er 2 kr/kWh, inkl. nettleie og en anselig andel hurtiglading.

Du kan da spare 166 kroner/mnd. på å velge bil ut fra strømforbruk i forhold til andre preferanser. Gratulerer.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

sjokomelk

Du må ikke glemme at NAF ikke lenger er en nøytral organisasjon, men er nå et selskap som har som formål å tjene mest mulig penger. Det tidligere bladet Motor er nå bare en melkeku for å skaffe annonseinntekter og klikk på nettsiden. Jo mer polariserende innholdet er, jo flere klikk og engasjement lager det. Forbrukerjournalistikk er ikke interessant for NAF.

De er ikke nøytrale "bileksperter" du kan ta EU-kontroll hos lenger heller, for nå driver de kommersielle bilverksteder som har som formål å selge deg tjenester du ikke trenger til en høyere pris enn du skulle ønske.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Syklist

Det er jo positivt med lavere forbruk og at man fokuserer på dette. En klassisk Ioniq er klart bedre for miljøet enn en tung bil som Ford Lightning.

Man sparer kanskje ikke mye individuelt med dagens strømpriser. Men for samfunnet som helhet er det bedre om gjennomsnittsforbruket til bilparken er 15 enn 25kWh/100km.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Kan gjerne bli noen kroner på tur, hvor ladeprisen er høy, om en kjører mange laaaange turer, men selv der er det jo ikke enorm forskjell. Men med 2 kroner per kWh har du jo allerede tatt høyde for en del hurtiglading, elektro.

Dersom en kjører ned slottstrappene i Oslo og kjører til San Marino så er det ca 227 mil. Dersom en regner 6 kroner per kWh (er det litt høyt?) så vil det koste 2452 for en elbil per vei som bruker 1,8 kWh per mil, mens det koster 3133 per vei for en bil som bruker 2,3 kWh. Da blir det det 681 kroner i differanse hver vei, eller 1362 til sammen i besparelse tur/retur.

Vil tro at det som betyr mest på langtur er at praktisk ladefart går opp med mindre forbruk. Du kommer flere kilometer per kWh ladet. Men e-tron f.eks. har gjerne høyere forbruk enn mange delvis pga høy vekt pga 40 meter kjølerør osv, sånn at de tar inn en del tid med bedre ladekurve, siden den holder batteritemperaturen lettere.
Tesla Model Y                         2021-

BubbaJoFet

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 12. mars 2024, klokken 07:25Du må ikke glemme at NAF ikke lenger er en nøytral organisasjon, men er nå et selskap som har som formål å tjene mest mulig penger. Det tidligere bladet Motor er nå bare en melkeku for å skaffe annonseinntekter og klikk på nettsiden. Jo mer polariserende innholdet er, jo flere klikk og engasjement lager det. Forbrukerjournalistikk er ikke interessant for NAF.

De er ikke nøytrale "bileksperter" du kan ta EU-kontroll hos lenger heller, for nå driver de kommersielle bilverksteder som har som formål å selge deg tjenester du ikke trenger til en høyere pris enn du skulle ønske.

Det er høyst frivillig å bruke NAF sentrene til PKK og/eller reparasjoner, så med mindre du mener NAF er ute og saboterer bilen din ser jeg ikke helt hold i den påstanden.

Når det er sagt, er jeg overrasket over at medlemstallene til NAF består, deres rolle som trafikant organisasjon er ganske ullen, men de fremstår nå mer edruelig enn andre rene elbil foreninger.

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 12. mars 2024, klokken 18:01
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 12. mars 2024, klokken 07:25Du må ikke glemme at NAF ikke lenger er en nøytral organisasjon, men er nå et selskap som har som formål å tjene mest mulig penger. Det tidligere bladet Motor er nå bare en melkeku for å skaffe annonseinntekter og klikk på nettsiden. Jo mer polariserende innholdet er, jo flere klikk og engasjement lager det. Forbrukerjournalistikk er ikke interessant for NAF.

Det er høyst frivillig å bruke NAF sentrene til PKK og/eller reparasjoner, så med mindre du mener NAF er ute og saboterer bilen din ser jeg ikke helt hold i den påstanden.

Når det er sagt, er jeg overrasket over at medlemstallene til NAF består, deres rolle som trafikant organisasjon er ganske ullen, men de fremstår nå mer edruelig enn andre rene elbil foreninger.
Nå tok jeg garantiutløpstest hos NAF, som fant noen punkter å ta med Mobile, og da jeg stakk innom de etterpå og sa jeg ville ha garantiutløpstest, henviste de meg til NAF. Kan da ikke være seriøst så ille når bilforhandleren sender meg til "konkurrenten".

Uansett, la frem at jeg allerede har vært der, så nå er jeg satt opp på time for at de skal gå gjennom det NAF fant.

Den testen var tydeligvis verdt hver eneste krone!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. mars 2024, klokken 13:10Dersom en kjører ned slottstrappene i Oslo og kjører til San Marino så er det ca 227 mil. Dersom en regner 6 kroner per kWh (er det litt høyt?) så vil det koste 2452 for en elbil per vei som bruker 1,8 kWh per mil, mens det koster 3133 per vei for en bil som bruker 2,3 kWh. Da blir det det 681 kroner i differanse hver vei, eller 1362 til sammen i besparelse tur/retur.

Vi kjører 5-6000 mil i året, og hurtiglader ca 1/4. Vår e-tron bruker 40% mere enn Y, dvs 2,8 vs 2kWh/mil. 0,8*1500*5kr/kWh=6000. Lader vi bare på Ionity koster det halvparten. Ikke de store summene nei, men litt er det jo.

Det som er viktigere med lavt strømforbruk er at man ikke trenger å lade like lenge for å komme ett gitt antall km.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: RJK på tirsdag 12. mars 2024, klokken 19:09
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 12. mars 2024, klokken 18:01

Nå tok jeg garantiutløpstest hos NAF, som fant noen punkter å ta med Mobile, og da jeg stakk innom de etterpå og sa jeg ville ha garantiutløpstest, henviste de meg til NAF. Kan da ikke være seriøst så ille når bilforhandleren sender meg til "konkurrenten".

Uansett, la frem at jeg allerede har vært der, så nå er jeg satt opp på time for at de skal gå gjennom det NAF fant.

Den testen var tydeligvis verdt hver eneste krone!
Det er penger en tjener fort inn, ja.

Var med å starte opp verkstedssatsningen i NAF, hadde sitt utspring i en medlemsavgjørelse. NAF sine lokallag ville at NAF skulle tilby verkstedstjenester og siden vi utviklet tilbudsmotoren selv, ble det i realiteten en ekstra service for kundene, de fikk med seg ett tilbud som kunne matches mot andre tilbydere.

Men igjen, hvor relevant NAF er som organisasjon er jeg usikker på, men at NAF Sentrene leverer kvalitet på sine tester og eventuelle reparasjoner er jeg ikke i tvil om.

goggo

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 12. mars 2024, klokken 22:19Men igjen, hvor relevant NAF er som organisasjon er jeg usikker på, men at NAF Sentrene leverer kvalitet på sine tester og eventuelle reparasjoner er jeg ikke i tvil om.

Jeg må si meg uenig i at "NAF Sentrene leverer kvalitet"

På min forrige bil - en Ioniq - brukte jeg NAF verkstedet til å montere en dashcam løsning med 2 kameraer. Det endte i at verkstedet ødela et deksel rundt fordøra i bilen. Riktignok byttet de det når jeg påpekte problemet, men uten noe særlig entusiasme fra dem for å si det sånn. Riktignok tilbød de lånesykkel!! men jeg sa nei takk til det tilbudet...

På min nåværende Model 3 tok jeg garantiutløpstest hos NAF. Tesla tok inn bilen for å fikse de feilene NAF fant, og fant mange flere. Blant annet fant Tesla rust på flere bremserør som NAF ikke hadde funnet. Hos Tesla fikk jeg tilbud om lånebil (uten å spørre en gang), og det var bare smil og velvilje på verksted og kundebetjening hos dem.

Tror nok det er på tide jeg melder meg ut av NAF ved neste årsfornying ja, jeg er også litt pissed på dem fordi jeg må tegne motorsykkelmedlemskap i tillegg til hovedmedlemskapet for å få veihjelp på Twizyen (fordi den er registrert som 4 hjuls motorsykkel), men jeg kunne hatt flere biler uten å tegne ekstra medlemskap for de.

Jaja - sorry for offtopic raljering her :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

SitatJaja - sorry for offtopic raljering her :)
goggo.. det er helt greit det :+1:

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. mars 2024, klokken 13:10Kan gjerne bli noen kroner på tur, hvor ladeprisen er høy, om en kjører mange laaaange turer, men selv der er det jo ikke enorm forskjell. Men med 2 kroner per kWh har du jo allerede tatt høyde for en del hurtiglading, elektro.

Dersom en kjører ned slottstrappene i Oslo og kjører til San Marino så er det ca 227 mil. Dersom en regner 6 kroner per kWh (er det litt høyt?) så vil det koste 2452 for en elbil per vei som bruker 1,8 kWh per mil, mens det koster 3133 per vei for en bil som bruker 2,3 kWh. Da blir det det 681 kroner i differanse hver vei, eller 1362 til sammen i besparelse tur/retur.

Vil tro at det som betyr mest på langtur er at praktisk ladefart går opp med mindre forbruk. Du kommer flere kilometer per kWh ladet. Men e-tron f.eks. har gjerne høyere forbruk enn mange delvis pga høy vekt pga 40 meter kjølerør osv, sånn at de tar inn en del tid med bedre ladekurve, siden den holder batteritemperaturen lettere.

Og selv med det svært ekstreme eksempelet med en 2270km lang tur med kun hurtiglading, så var forskjellen lommerusk målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. Ta heller flyet.

Electric cars in Norway

SitatOg selv med det svært ekstreme eksempelet med en 2270km lang tur med kun hurtiglading, så var forskjellen lommerusk målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. Ta heller flyet.
Høres ut som en god ide med fly i det tilfellet og så kan man jo gjerne selv også betale litt ekstra for å få god samvittighet. Det kan enkelt betales her basert på flyturen
https://www.myclimate.org/en/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 21:11
SitatVaduz: Og selv med det svært ekstreme eksempelet med en 2270km lang tur med kun hurtiglading, så var forskjellen lommerusk målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. Ta heller flyet.
Høres ut som en god ide med fly i det tilfellet og så kan man jo gjerne selv også betale litt ekstra for å få god samvittighet. Det kan enkelt betales her basert på flyturen
https://www.myclimate.org/en/

Jeg har kjørt 67.000 km med min Model Y LR. Hvis jeg skulle brukt Vaduz sin avskrivningsrate på 6 kroner per km så har jeg brukt opp 402.000 kroner på 2,5 år. Jeg kjøpte bilen ny for 492.000, så da er bilen verdt 90.000 kroner? Tror reellt den er verdt over 400.000. Høres mer som en million-e-tron avskrivningstakt.

Veldig mange bruker Tesla til ferie i Europa. Er egen Facebookgruppe "Teslaferie i Europa" med 9728 norske medlemmer.   https://www.facebook.com/groups/679372512508025/?ref=share .

Men jeg kommer nok aldri til å bli en av dem. Er mange timer i bil, ja!
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. mars 2024, klokken 20:19Og selv med det svært ekstreme eksempelet med en 2270km lang tur med kun hurtiglading, så var forskjellen lommerusk målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. Ta heller flyet.
5-7kr/km? Det høres  mye ut. Dyreste elbilen jeg har hatt var Model X 100D som kom på 5,5kr/km ink forsikring, strøm, dekk og service.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. mars 2024, klokken 06:18Veldig mange bruker Tesla til ferie i Europa. Er egen Facebookgruppe "Teslaferie i Europa" med 9728 norske medlemmer.  https://www.facebook.com/groups/679372512508025/?ref=share .

Men jeg kommer nok aldri til å bli en av dem. Er mange timer i bil, ja!
Kjenner en som har kjørt sin TMS i alle år  ned til playaen. Flyskrekk i tillegg. Fine turer slik jeg har forstått det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA