Teslas dørhåndtak kan være fatale

Startet av Mobileum, søndag 10. mars 2024, klokken 21:58

« forrige - neste »

Mobileum

Etter en ulykke hvor en Tesla kjørte av veien, og kolliderte med et tre, døde 2 baksetepassasjerer. Folk prøvde å få dem ut, men klarte det ikke da de ikke fikk opp bakdørene i den brennende bilen.

Teslas "svar":

Tesla avviser at det er problemer med dørhåndtakene ved ulykker og viser til at bilens brukerveiledning forklarer hvordan man åpner dørene i en nødsituasjon.

https://www.nettavisen.no/nyheter/slar-tesla-alarm-kan-vare-en-dodsfelle/s/5-95-1676737
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Klykken

Nå gidder jeg ikke lese saken, men er ofte at dører sitter bom fast etter kollisjon og at de må brytes løs, glass må knuses etc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Suverin

Svaret fra Tesla...  :o   :o

"Tesla avviser at det er problemer med dørhåndtakene ved ulykker og viser til at bilens brukerveiledning forklarer hvordan man åpner dørene i en nødsituasjon."

- Joda, bare vent litt med å dø inni der, jeg står her og prøver å finne brukerveiledningen, så jeg kan lese litt om  hvordan disse automatiske dørhåndtakene fungerer i en nødsituasjon..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Mobileum

Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2024, klokken 09:53Nå gidder jeg ikke lese saken, men er ofte at dører sitter bom fast etter kollisjon og at de må brytes løs, glass må knuses etc.
Tar ikke lang tid å lese, men her er et lite utdrag:

De nevner også et tilfelle fra Canada, der en eier av en Tesla holdt på å brenne inne i bilen da den tok fyr.

– Jeg kunne ikke åpne dørene. Jeg kunne ikke åpne vinduene, sa han ifølge TV-kanalen CTV.

Han sier til kanalen at han fikk panikk og ikke hadde tid til å lese brukermanualen for hva man skulle gjøre og måtte til slutt sparke ut et vindu for å komme seg i sikkerhet.

– Tenk om det hadde vært en eldre person som ikke kunne sparket ut vinduet, sier Jamil Jutha til North Shore News.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2024, klokken 09:53Nå gidder jeg ikke lese saken, men er ofte at dører sitter bom fast etter kollisjon og at de må brytes løs, glass må knuses etc.

Nå har jeg lest saken, og den gjelder en MODEL S, som det for øvrig er solgt 6 stk av i Norge så langt i år.

Jeg har for øvrig en sånn hammer til å knuse vinduer med, og kutte setebeltet med (fruen som har kjøpt). PS: knus sidevinduer, og ikke frontruten.

PS: havner en i vannet så er det lurt å kun åpne vinduet, og ikke døren. Da har du god tid til å komme deg ut.
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Spørs om man er mer motivert til å lese brukerveiledningen ;)

Mobileum

Jeg ble iallfall motivert til å kjøpe hammer og kniv. Forøvrig er det vel solgt 30-40.000 S/X i Norge. Samme låsesystem som de nye er det vel også?

OlaM

Når de inni bilen er bevisstløse er det litt risikabelt å satse på at de tilfeldige forbipasserende skal finne bruksanvisningen. Tipper det ikke står så veldig mye om hvordan man åpner en S utenfra etter en ulykke uansett.

Ble det forresten ordnet nødåpning fra baksetene på Y og 3? Eller burde man lage til noe eget der?

edit: ja, men uten merking: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_eu/GUID-A7A60DC7-E476-4A86-9C9C-10F4A276AB8B.html
'21 3LR

SurSnasen

Sitat fra: Marzo på mandag 11. mars 2024, klokken 12:25

Spørs om man er mer motivert til å lese brukerveiledningen ;)

Hjelper egentlig ikke så mye å skumme gjennom brukerveiledningen når bilen er ny, når uhellet er ute 3 år senere. Hvor mange har det da i ryggmargen hva man skal gjøre? Hvor mange husker hva man leste i brukerveiledningen 3 år tidligere? Og hva med passasjerene?

Mobileum

Svaret fra Tesla må være generert av AI uten korrektur. Noen annen forklaring kan neppe være mulig.

Stjerneglis

Model 3 & Y har også nødåpner på bakdørene, men disse er bortgjemt under ett deksen i dørlomma. For eldre modeller finnes ett håndtak å få kjøpt på Ebay/AliExpress man kan montere på slik at nødåpneren er lettere tilgjengelig når knappen ikke fungerer

https://www.youtube.com/watch?v=k0dbSRu3kX0
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Leste saken nå, og det kan da være andre årsaker til at dører ikke går opp selv om håndtakene er utilgjengelig.
Hvis de kom seg ut fra fører og passasjerside frem ville det vel vært mulig å klyve inn og åpne bakdørene fra innsiden kanskje?
Knuse glass?
Åpne bakluke?

Bilen har ellers vært i salg siden 2012 og har hatt samme dørhåndtak siden da. 12 år senere er bilen plutselig dritfarlig?? :D haha
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2024, klokken 14:33Leste saken nå, og det kan da være andre årsaker til at dører ikke går opp selv om håndtakene er utilgjengelig.
Hvis de kom seg ut fra fører og passasjerside frem ville det vel vært mulig å klyve inn og åpne bakdørene fra innsiden kanskje?
Knuse glass?
Åpne bakluke?

Bilen har ellers vært i salg siden 2012 og har hatt samme dørhåndtak siden da. 12 år senere er bilen plutselig dritfarlig?? :D haha

Ja, ganske patetisk av "soldatene" at de ikke turte å knuse ruten og dra de ut der...sånn helt uten å vite mer enn det lille som sto i artikkelen.
Tesla Model Y                         2021-

Mobileum

Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2024, klokken 14:33Bilen har ellers vært i salg siden 2012 og har hatt samme dørhåndtak siden da. 12 år senere er bilen plutselig dritfarlig?? :D haha
Tror du alt som skjer av Tesla-ulykker kommer i media? Kan virke sånn, men garantert ikke tilfelle.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA