Feilmelding: Elektrosystemet virker ikke som det skal

Startet av runehau, tirsdag 05. mars 2024, klokken 11:24

« forrige - neste »

runehau

Hei, har en 80 IV 21-modell der jeg får feilmeldingen nevnt i emnet og vist bilde vedlagt. Det er oransje lampe(advarsel).

Har ringt to Skoda-verksteder, og de sier at bilen kan kjøres som vanlig til verkstedtime 3. april, men skal på påsketur flere andre turer før den tid. Noen som har vært borti det samme? Bør jeg kjøre bilen?

EriTom

Prøv å sette på en 12V lader på 12V batteriet foran. Jeg ble kjørt til Møller på Viking bil pga samme melding som du har. Det viste seg å være lav spenning på 12V batteriet på min gamle 22' Enyaq SL 80X ;-)

Fikk samtidig alle feil som er mulig å få, tror jeg... Jeg passet på at jeg var langt unna hjemme og trykket på SOS knappen i taket og fikk benyttet meg av 24timers veigarantien til Møller.

Håper for din del at dette er enkelt å fikse ;-)

09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

runehau

roylin

Hei,
Jeg hadde samme feilmelding på min Enyaq 80x (21 modell)
Der var det en battericelle i HV-batteriet som måtte byttes.

Fikk beskjed om at jeg kunne bruke bilen som normalt.

Gikk nesten 2 måneder før feil ble utbedret pga lang leveringstid på delene.

Er en hel prosess:

BYTTE UT 1 MODUL (635TE KRIT 2) KONT OG MÅLE ØVRE DEL AV BATTERIHUS RENGJØRING ØVRE DEL AV BATTERIHUS KOBLE TIL LADER OPPRETTE BUSHVILE GUIDET FEILFINNING Mek 207 19/12-23-Funnet at modul 3 skal skiftes ref skriv-Lest ut MVB, satt ny modul til balansering-Gjort bil spenningsfri-D/M deksler under bil.-Tappet bil for kjølevæske.-Tatt ned hv batteriet.-Trykktestet batteri - OK-Åpnet batteri. Avbrutt strømkrets.-Utmontert gammel modul 3 og montert den nye.-Scannet gammel/ny modul m egen kontrollplan-Utført kontroll av batteri lokket og finner ikke noe galt med dette, rengjort lokk.-Utført trykktesting igjen - ok.- Montert alt sammen.-Fylt opp med destillert vann og frostvæske. 3L av hver.-Luftet m odis x2 OK-Aktivert HV- Utført oppdatering med tiltakskode og utført SWK på da 8c.- Ladet batteriet.-Avsluttet, slettet feil, testet OK

daktari

Det som er mest interessant her er at VAG har konstruert batteriet slik at det kan fikses på lokalt verksted. Ikke alle andre merker gjør det. Dette må jo senke reparasjonskostnadene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

moonbuggy

Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 08:27Det som er mest interessant her er at VAG har konstruert batteriet slik at det kan fikses på lokalt verksted. Ikke alle andre merker gjør det. Dette må jo senke reparasjonskostnadene.
Vanskelig å tenke seg i høykostlandet Norge. Skulle gjerne sett prisen på reparasjonen over....

roylin

Mener på det stod rundt 25K på arbeidsordren
Er vel fort en annen pris dersom det er utenom garanti

runehau

Oppdatering:

Det viser seg at det er feilmelding på to battericeller. Må inn og gjøre samme reparasjon som roylin beskriver over. Må vente 1 måned på utbedring pga lite fagpersonell som kan jobbe på 400V-anlegg.

Vil denne reparasjonen påvirke rekkevidde i positiv retning?

daktari

Så kjedelig. Synd de ikke bare gir et nytt batteri umiddelbart. 

Vil tro rekkevidden kan bli noe bedre ja.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: moonbuggy på fredag 08. mars 2024, klokken 09:49
Sitat fra: daktari på fredag 08. mars 2024, klokken 08:27Det som er mest interessant her er at VAG har konstruert batteriet slik at det kan fikses på lokalt verksted. Ikke alle andre merker gjør det. Dette må jo senke reparasjonskostnadene.
Vanskelig å tenke seg i høykostlandet Norge. Skulle gjerne sett prisen på reparasjonen over....

Nå er jo kronen ganske svekket mot Euro som er valutaen i Tyskland, så det er nok rimelig for fabrikken å dekke garantiarbeid nå.

Men av nysgjerrighet; kan man bytte til hvilken som helst modul selv om den er nyere enn det som stod i batteripakken?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA